Microsoft lanserar Surface Laptop 4 med AMD- och Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Surface Laptop 4 med AMD- och Intel-processorer

Surface Laptop 4 behåller föregångarnas formspråk, men får med nya processorer rejäla uppsving i prestanda och batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har länge varit sugen på en Surface Laptop. Detta kan vara tillfället att doppa fötterna. Sen är jag ju kluven med tanke på Apples M1 och deras nya laptops som har en brutal batteritid. Åh tredje sidan så är jag rätt van vid att ladda dagligen med tanke på mitt beteende gällande smartphone. Inget kontroversiellt direkt.

Decisions decisions...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hd kamera imponerade. Det känns snart dags att slänga ut min webkamera som jag köpte år 1999 och köra med denna istället.

Annars känns Microsoft Surface som en typisk företagsdator och den är säkert bra som det. Hade jag köpt en liknande dator för privat bruk så hade jag valt en commodore. Nej, ni vet vilket märke jag menar.

Permalänk
Medlem

Har jag läst fel eller får inte AMD mer än 8gb minne?
Något luktar surt här...

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på att köpa en laptop från 2020 för nypris idag. Känns riktigt lockande

Precis som att köpa en smartphone med SD865 eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har jag läst fel eller får inte AMD mer än 8gb minne?
Något luktar surt här...

Det verkar som att vissa konfigurationer är låsta till färgerna på datorn. Det finns dessutom Surface Laptop 3 med Ryzen 7 och 32GB ram så jag kan tänka mig att det kommer en likadan variant för Surface Laptop 4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har jag läst fel eller får inte AMD mer än 8gb minne?
Något luktar surt här...

Många av deras mindre laptops, 14" och mindre kommer bara med en minnesplats.
Går inte att uppgradera.
Känns sådär tycker jag

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Med AMD- OCH Intel-processorer? Måste ju ändå vara det mest imponerande

Edit: Ber om ursäkt för att jag är störig

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också aningen sugen.
Min surface pro 3 är nere för räkning. 4gig ram är snålt idag alltså (även om det går). Laddsladd och tangentbord är också väldans slitna. Och så är jag trött på fläktljudet...

Kanske en ny surface pro. Eller laptopvarianten som man faktiskt kan ha i knät. Det har jag faktiskt saknat i några år nu. Surface pron är kass på den fronten

Men ja, jag kommer nog fortsätta använda det jag har tills det faktiskt går sönder. Blir mest windows shopping (pun intended) nu tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En portabel xbox?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är också aningen sugen.
Min surface pro 3 är nere för räkning. 4gig ram är snålt idag alltså (även om det går). Laddsladd och tangentbord är också väldans slitna. Och så är jag trött på fläktljudet...

Kanske en ny surface pro. Eller laptopvarianten som man faktiskt kan ha i knät. Det har jag faktiskt saknat i några år nu. Surface pron är kass på den fronten

Men ja, jag kommer nog fortsätta använda det jag har tills det faktiskt går sönder. Blir mest windows shopping (pun intended) nu tror jag.

Köpte - via jobbet - en surfare pro 7 (inte +) och tycker den funkar kanon. Dock verkar det vara lite dålig batteritid men gillar kontakten till laddaren.
Sen att pennan mest kommer att användas av ungarna för att rita med är en annan sak 🙂

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt den för privat bruk.
Jag har Surface Laptop 3 i7 16GB modellen och jag är inte speciellt nöjd. Det har varit buggigt sedan dag 1, och jag har trots det gått ett utbyte med en ny enhet. Konstigt också är att Windows uppdateringar ibland kommer flera månader sent som med 20H1, där mina andra enheter fick uppdateringen direkt.

Jag gillar inte heller tangentbordet (känns billig), skärmen är en pekskärm (onödigt för mig), skärmen går direkt ned mot metallen när den stängs vilket riskerar repor. Högtalarna är också helt värdelösa jämfört med Macbooks. Gällande batteritiden håller den ungefär en 5 timmar för mig. Lite störande med portarna också då det inte finns HDMI port. Blir väl som en Mac med att man får köpa med en dongel. Laddningen är inte heller kul med deras egna lösning. Jag skippar den för det mesta och laddar via USB-C.

Jag fick min i jobbet, men privat hade jag köpt en MacBook alla dagar i veckan, och kört Windows med Bootcamp eller genom ex parallels.

Permalänk
Medlem

Ugh de var coola fram tills man läste om de svenska configarna och RAM-minnet. 8 finfina kärnor kombinerade endast 16GB max gör dem totalt ointressanta för jag hade stött på problem direkt om jag försökt använda en som arbetsdator.

Hoppas 32GB dyker upp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

8gig är bannemig inte något som räcker speciellt långt idag.
Märklig med så många 8gig modeller när det ändå skall vara lite premium modell.

Permalänk
Medlem

Huh, inte ens speciellt dyra. Vi har haft några på jobbet genom åren(jag hade en pro 3 ett tag) men det har varit för dålig garanti/service för någon bredare lansering som arbetsdator. On-site next business day har varit extra smutt senaste året då en tekniker åkt hem till folk för batteribyten och dyl.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ugh de var coola fram tills man läste om de svenska configarna och RAM-minnet. 8 finfina kärnor kombinerade endast 16GB max gör dem totalt ointressanta för jag hade stött på problem direkt om jag försökt använda en som arbetsdator.

Hoppas 32GB dyker upp.

Jag är faktiskt i vägarna att köpa en ny arbetsdator och 16GB verkar vara ganska standard, finns inte mycket med 32 tyvärr. Jag fattar det inte det heller. Jag klarar mig på 16GB men om jag köper en dator för 30k som jag vill kunna använda i åtminstone 3 år vill jag gärna ha mer minne än min mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Med AMD- OCH Intel-processorer? Måste ju ändå vara det mest imponerande

Edit: Ber om ursäkt för att jag är störig

Det är ju bra, då kan man hoppa mellan lågpresterande och högpresterande processor! Precis som när man kan byta mellan fullfjädrad gpu och integrerad grafik!

Vilken är högpresterande då? Jo, om du gillar Intel mest så menar jag så klart Intel. Och om du tycker AMD är bäst så är det naturligtvis den som jag syftar på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Med AMD- OCH Intel-processorer?

Då saknar vi bara ARM64

Permalänk

Länge vart sugen på en Surface Laptop. Och om man nu ska börja studera till hösten så var ju det här en välkommen nyhet. Fast man visste ju att de skulle komma en ny revision av dem.

Får se om det blir Intel eller AMD.

Edit: Kollade upp varianterna som fanns, ja tror ju jag hellst vill köra på en svart 13,5tum. Men vill hellst ha 16gb. Så blir väll Intel i5 +16gb då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ugh de var coola fram tills man läste om de svenska configarna och RAM-minnet. 8 finfina kärnor kombinerade endast 16GB max gör dem totalt ointressanta för jag hade stött på problem direkt om jag försökt använda en som arbetsdator.

Hoppas 32GB dyker upp.

Som det ser ut nu på hemsidan hos Microsoft så är det inte möjligt att köpa någon variant med AMD och >8GB minne...

Konspirationsteoretikern tycker det ser väldigt konstigt ut om man nu faktiskt vill sälja enheter...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som det ser ut nu på hemsidan hos Microsoft så är det inte möjligt att köpa någon variant med AMD och >8GB minne...

Konspirationsteoretikern tycker det ser väldigt konstigt ut om man nu faktiskt vill sälja enheter...

Valde man svart färg så gick det att få 16

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Valde man svart färg så gick det att få 16

Finns inget sånt alternativt för mig.

Väljer jag 13.5;
Silver;
R5 + 8GB
i5 + 8GB
i5 + 16GB
Svart:
i5 + 8GB
i5 + 16GB
i7 + 16GB
(Ej tillgänglig:
R5 + 8GB)

15:
Silver
R7 + 8GB (256)
R7 + 8GB (512)
I7 + 16GB
Svart
R7 + 8GB
i7 + 16GB

Så något skumt verkar det vara?

Edit*
Hos Microsoft.com/sv-se

Edit*

Skrivet av snajk:

Enligt Ars så verkar AMD-versionerna stanna på 16 GB. Lite tråkigt, känns som AMD har svårt att bli av med budgetstämpeln trots att de nu är bättre på de flesta sätt.

Se ovan.
Edit*

Sen finns det stora regionala skillnader också, så även om det finns varianter med 32GB minne (om så hade funnits), så är det knappast självklart att vi får dem i skandinavien, trots förhållandevis rätt stor köpkraft

Visste att 3xxx-serien skulle få svårt att bevisa sig hos bärbara, men känns som att 4xxx-serien är något som fortfarande verkar halka kvar..men det är inte konstigt när det ser ut som det gör ovan, som gemene man är det lätt att dra slutsatsen att Intel-varianterna är bättre enl hemsidan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Som det ser ut nu på hemsidan hos Microsoft så är det inte möjligt att köpa någon variant med AMD och >8GB minne...

Konspirationsteoretikern tycker det ser väldigt konstigt ut om man nu faktiskt vill sälja enheter...

Enligt Ars så verkar AMD-versionerna stanna på 16 GB. Lite tråkigt, känns som AMD har svårt att bli av med budgetstämpeln trots att de nu är bättre på de flesta sätt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Väldans fint! Men jag vill ju ha 32GB ram, och då är jag fast med quadcore intel Nä, jag vill ha 8 kärnor och 32GB ram, då kan jag tänka mig att trakassera chefens tills han beställer

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste betala 19k för 16 GB ram? Köper hellre en macbook och kör bootcamp.

Permalänk
Medlem

Har inget behov av en laptop privat, och har laptop ifrån jobbet, men köp ådran går igång för mig när jag ser Surface laptopsen helt klart, tycker MS har lyckats bra med den här produktserien.

Permalänk
Medlem

Pris?

Är inte detta rejäla prissäkningar mot föregående versioner som lätt började på 30 papp??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Är inte detta rejäla prissäkningar mot föregående versioner som lätt började på 30 papp??

Nu måste du blanda ihop med Surface Book? När jag kollade för typ 1.5 år sen så kostade en surface laptop 3 typ 12500kr. Surface Book är den dyrare av dom två.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseb64:

Är inte detta rejäla prissäkningar mot föregående versioner som lätt började på 30 papp??

Jag tror du blandar ihop Surface Laptop med Surface Book som ju är en laptop men där man kan ta loss skärmen och använda som surfplatta (till skillnad från vanliga Surface Pro som är en surfplatta där man kan sätta dit ett tangentbord).

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Är inte detta rejäla prissäkningar mot föregående versioner som lätt började på 30 papp??

Nä hade en Surface Laptop 3 den kostade typ 12 000:-

Lite sugen är man men Samsung ska ju ha nytt event 28 april där det ryktas presenteras nya laptops