3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skildpaddejæger:

Elgigaten er de eneste som godtar at du bestiller flere kort av en type, selv om det er 30stk.

Vi her i norge har fått SMS om at de vil kansellere alle ordre, mens går vi til support i sverrige sier de at ingen kort vil bli kansellert. Support i norge og sverrige kommer med motstridene info.

Ville satt pris på noen skjermbilder som viser hva som support sier til dere

Beställde ni i Norge samtidigt som vi gjorde här i Sverige? När fick ni sms? Beställde ni från norska Elgiganten eller svenska Elgiganten med frakt till norge?

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Beställde ni i Norge samtidigt som vi gjorde här i Sverige? När fick ni sms? Beställde ni från norska Elgiganten eller svenska Elgiganten med frakt till norge?

Bestilte fra norske elgiganten. Lørdags morgen fikk vi SMS, selv om support sa at vi ville få tilsent kortene på fredag (samne dag som vi bestillte) når vi spurte dem, med bekrefta lager den 19.04.

Permalänk
Medlem

Bestilte fra norske elgiganten. Lørdags morgen fikk vi SMS, selv om support sa at vi ville få tilsent kortene på fredag (samne dag som vi bestillte) når vi spurte dem, med bekrefta lager den 19.04.

Har elkjøp och Elgiganten gemensamt lager eller har de lager i varje land? Kanske korten går till Sverige istället 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Skrivet av bogg:

Har elkjøp och Elgiganten gemensamt lager eller har de lager i varje land? Kanske korten går till Sverige istället 🤣

De har ikke lager i norge, hovedlagret er jo i sverrige. Altså samme lager som dere. Elkjøp = elgiganten

Permalänk
Hedersmedlem

Nu stänger vi gränsen fort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

De har ikke lager i norge, hovedlagret er jo i sverrige.

Jo, vet att elkjøp är samma, men tänkte då det från början är ett norskt bolag (numer ägt av ett brittiskt om jag minns rätt).
Tycker det är skumt att ett norskt bolag har lagret i Sverige, men kanske har större omsättning i Sverige numer? 🤣

Se till exempel komplett, de har ju sitt lager i sandefjord för båda länderna om jag minns rätt

Kul med lite norrmän på forumet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bogg:

Aha, skumt att ett norskt bolag har lagret i Sverige, men kanske har större omsättning i Sverige numer? 🤣

Billigere for dem å ha lager i sverrige enn i norge.

Permalänk
Medlem

Billigere for dem å ha lager i sverrige enn i norge.

Ah, ja, såklart, här kostar ju inte en pizza 200kr så personal osv är väl mycket billigare här 😁

Fast bästa norska kedjan i Sverige är ändå Pizzabakeren!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är kanske så att Elgiganten har avbokat alla beställningar mot Norge då 😅

Jag har en teori:
Korten kanske var menade att säljas i Sverige (då de är importerat till EU och inte Norge som är utanför)? När försäljningen öppnande så råkade de öppna försäljningen i Norge också av misstag?

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Jag har en teori:
Korten kanske var menade att säljas i Sverige (då de är importerat till EU och inte Norge som är utanför)? När försäljningen öppnande så råkade de öppna försäljningen i Norge också av misstag?

Ser ut som det du sier her kan være riktig, hvertfall i følge elkjøp. De skylder på teknisk svikt og de ikke får inn noen kort. Kan være de var kun ment for svenske markedet, hvem vet.

Uansett så er denne saken langt fra ferdig for flere av oss som bestilte. Vi kommer til å fortsette å holde på våres krav om levering inntil siste juridiske steg er gjennomført.

Vet ikke hvordan deres forbruker regler er, men her har vi ganske mange regler som beskytter forbrukeren

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som det du sier her kan være riktig, hvertfall i følge elkjøp. De skylder på teknisk svikt og de ikke får inn noen kort. Kan være de var kun ment for svenske markedet, hvem vet.

Uansett så er denne saken langt fra ferdig for flere av oss som bestilte. Vi kommer til å fortsette å holde på våres krav om levering inntil siste juridiske steg er gjennomført.

Känns imo mer troligt som att svenska delen inte skickat ut något meddelande än bara, men hoppas väl att det inte är så för vår del.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

här sitter man och väntar 6 månader på ett 3080 och när man får det så blir det värsta antiklimax när cyberpunk 2077 inte va speciellt kul aja nya bf kommer förhoppningsvis snart

Permalänk
Medlem

Vet ikke hvordan deres forbruker regler er, men her har vi ganske mange regler som beskytter forbrukeren

Snälla vill ni sluta bråka med dom tills det att vi har fått korten så är jag nöjd 😅
Vill inte att ni retar upp dom innan vi har fått dom 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag har en teori:

Sverige å Norge är samma för mej 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är lite löjligt att bråka om det. Alla kan väl göra fel? 🙂

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Kan tycka det är lite löjligt att bråka om det. Alla kan väl göra fel? 🙂

Alle kan gjøre feil ja, men rett skal være rett, kortene lå ute i flere timer hos Elkjøp og når Elkjøp i Sverige (Elgiganten.se) sier at dere skal få deres kort, da er jo det uretferdig så ja vi skal bråka, Elgiganten.dk slapp også disse kort i dag.

Vi har sterke kjøpsrettigheter i Norge, så spørs om ikke alle kortene blir sendt til Norge istallet

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

Alle kan gjøre feil ja, men rett skal være rett, kortene lå ute i flere timer hos Elkjøp og når Elkjøp i Sverige (Elgiganten.se) sier at dere skal få deres kort, da er jo det uretferdig så ja vi skal bråka, Elgiganten.dk slapp også disse kort i dag.

Vi har sterke kjøpsrettigheter i Norge, så spørs om ikke alle kortene blir sendt til Norge istallet

Har för mig vi har harmoniserade konsumentköplagar i Sverige/Norge/landet-vi-nämner-vid-namn, för att förenkla handeln mellan de tre länderna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att Webhallen uppdaterat kön för Asus Rog Strix 3080 OC idag. Tyvärr över 100 före mig i kön. Extra surt med tanke på att jag beställde Asus Rog Strix 3080 20 september ovetandes om att några sådana kort inte skulle levereras. Den 30 oktober insåg jag väl detta och beställde OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Jo, vet att elkjøp är samma, men tänkte då det från början är ett norskt bolag (numer ägt av ett brittiskt om jag minns rätt).
Tycker det är skumt att ett norskt bolag har lagret i Sverige, men kanske har större omsättning i Sverige numer? 🤣

Se till exempel komplett, de har ju sitt lager i sandefjord för båda länderna om jag minns rätt

Sverige ligger i EU, Norge ligger utanför. Smart att då ha lager inom EU-gränsen, precis som Kina/Wish/Alibaba etc har lager i Tyskland m.fl. Tull/Moms etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Sverige ligger i EU, Norge ligger utanför. Smart att då ha lager inom EU-gränsen, precis som Kina/Wish/Alibaba etc har lager i Tyskland m.fl. Tull/Moms etc etc.

Om det varit ett stort problem hade ju inte komplett haft sitt lager i Norge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Norge är med i tull unionen väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Norge är med i tull unionen väl?

Nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer in lite kort då och då på Webhallen, men det står att min medlemsnivå inte är tillräckligt hög för att köpa? Vilken nivå är de som gäller? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Kommer in lite kort då och då på Webhallen, men det står att min medlemsnivå inte är tillräckligt hög för att köpa? Vilken nivå är de som gäller? Tack!

Webhallen kommenterade i 3060/3070-tråden att det är från medlemsnivå Silver (level 5) som gäller för att köpa korten, de har tydligen gjort så för att motverka scalpers m.fl. från att skapa flera konton och på så sätt beställa mer än ett kort av samma sort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Webhallen kommenterade i 3060/3070-tråden att det är från medlemsnivå Silver (level 5) som gäller för att köpa korten, de har tydligen gjort så för att motverka scalpers m.fl. från att skapa flera konton och på så sätt beställa mer än ett kort av samma sort.

Hur svårt är det att nå nivå 5? Hur mycket behöver man spendera för att nå dit så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hur svårt är det att nå nivå 5? Hur mycket behöver man spendera för att nå dit så att säga?

1 krona=1xp. 17500xp för level 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

1 krona=1xp. 17500xp för level 5

Man kan även få poäng för achievements och supply drops, i teorin så kan du komma till level 5 gratis det tar dock tid.
Men du kan ju komma dit tidigare och billigare om du använder dig av systemet. (ska även gå att få poäng via spelet world of webhallen)

Permalänk

Jag kontaktade webhallen för att se om jag kunde få veta nåt om köstatus, kön till mitt kort hade uppdaterats och den hade minskat med 15 platser men det säger mig ingenting om jag inte vet om det beror på levererade kort eller avbokningar som är efter mig i kön. De kunde såklart inte komma med någon info om varken min köplats eller vilket datum som var levererat sist. Om det är något som stör mig mer än den extremt lång leveranstiden på grafikkort så är det den obefintliga informationen från återförsäljarna.
Visst det är schysst att webhallen har varit aktiva i den här tråden och hållit oss uppdaterade men det måste finnas nån återförsäljare som inte sitter på ett affärssystem från 90-talet och som faktiskt kan visa köplats på befintliga ordrar? Eller på något sätt håller sina kunder uppdaterade om status med den begränsade information som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Jag kontaktade webhallen för att se om jag kunde få veta nåt om köstatus, kön till mitt kort hade uppdaterats och den hade minskat med 15 platser men det säger mig ingenting om jag inte vet om det beror på levererade kort eller avbokningar som är efter mig i kön. De kunde såklart inte komma med någon info om varken min köplats eller vilket datum som var levererat sist. Om det är något som stör mig mer än den extremt lång leveranstiden på grafikkort så är det den obefintliga informationen från återförsäljarna.
Visst det är schysst att webhallen har varit aktiva i den här tråden och hållit oss uppdaterade men det måste finnas nån återförsäljare som inte sitter på ett affärssystem från 90-talet och som faktiskt kan visa köplats på befintliga ordrar? Eller på något sätt håller sina kunder uppdaterade om status med den begränsade information som finns.

Ja, känns ju galet att dom inte t.ex. bara kan slå på en produkt och se när och hur många som faktiskt skickats ut till kund.
Det MÅSTE ju gå göra, hur för dom annars statistik på vilka produkter som är populära o.s.v.

Det är som dustin, dom skickade ut en hel kartong med 10st Unifi USG3 routrar till mig istället för en enda, ringde in och berättade, han på kundtjänsten berättade att dom inte hade kunnat spåra upp vilken order som fått alla..
"Men det borde ni ju kunna kolla på ordrar på den specifika produkten och sen leta reda på vilken försändelse som vägde för mycket?"

"Nä, så kan vi inte kolla i vårt system".

Så dom måste få ett ordernummer och kolla upp, går tydligen inte slå på produkten och se kopplade ordrar till den produkten, känns som en superlätt databaskörning, men nädå.

Visa signatur