Bärbara datorer nästa stora bristvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så hade vi det när vi tenterade programmering tidigt 2000tal. Papper och penna och ingen kompilator - have fun!

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man fortfarande får skriva en del programmeringstentor på papper med penna

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så gick det till när vi skrev hiss-kod för 6800 på Zimmermanska skolan i slutet av 70-talet i gamla Kasernerna utefter Björnövägen. Det vara bara det att du själv fick knappa in maskinkoden hexadecimalt - och hängde det sig - fick man börja om från början. Karaktärsdanande!

Modellbytarhysterin börjar nog att gå lite överstyr, nu när "capacitor plague" syndromet minskat rejält. Min 2500k (som det nu skrivs från) från 2011 och min gamla bärbara med i5-3320M från 2012 går fortfarande att använda - nu när flash försvunnit - för att ha blivit ersatt av hopers javascript bara för att få fram "Hej, välkommen till min sajt". Jo, jag har nyare maskiner, 3600 med 32GB, 3700x med 32GB och 3900x med 64GB.

Åh herre, vi har det bra nuförtiden
Häftigt ändå att ha varit med hela vägen till nutid från way back.
Enda jag skulle kunna anmärka sedan jag började studera utveckling är väl att datorn gärna hade fått ha lite mer ramminne, i övrigt känner jag ingen hets med uppgraderandet

Permalänk
Medlem

Går man in på Elgiganten i Länna så är det brist på allt förutom på gamla DVD-skivor, kinahörlurar, skyddsglas till mobiler och annat krafs de kommit över och lagt i stora trådbackar.

Blir det här nådastöten för Elgiganten som sedan tidigare har enorma problem att lagerhålla mer än två produkter?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar delvis som inköpare. De datorer (av premium-modeller) som beställdes i mars har premilimärt leveransdatum i slutet av juli.
Tidigare tog detta en vecka.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma. Har beställt ett par datorer till jobbet som jag inte ens fått något leveransdatum på.

Permalänk

Hela den här artikeln och forumtråden känns igen från förra året.

Är det här en kopia av en artikel från våren 2020 eller har jag färdats med tidsmaskin?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dem8n:

Går man in på Elgiganten i Länna så är det brist på allt förutom på gamla DVD-skivor, kinahörlurar, skyddsglas till mobiler och annat krafs de kommit över och lagt i stora trådbackar.

Blir det här nådastöten för Elgiganten som sedan tidigare har enorma problem att lagerhålla mer än två produkter?

Elgiganten är ju med väldigt god marginal den största elektronikåterförsäljaren i Norden och är också en av dem som haft sundast ekonomi och faktiskt gått med vinst i många år.

Å andra sidan så är det ju ett enormt maskiners som har svårare att ställa om än en liten aktör.

Men nä. Det är nog ingen fara. I princip alla återförsäljare slog alla tidigare försäljningsrekord förra året och många av dem lyckades också göra vinst för första gången på ett tag etc.

Man få ju inte glömma att ena delen av problemet är extremt hög efterfrågan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rgelinder:

Är det här en kopia av en artikel från våren 2020 eller har jag färdats med tidsmaskin?

”Aaron Lee, Taipei; Joseph Tsai, DIGITIMES Tuesday 20 April 2021”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mkk:

Blir ingen brist på dem här i Sverige där de knappt säljer alls. Andra marknader må vara annorlunda.

Har du några siffror på det? Jag har uppfattat att Chromebooks har en hel del efterfrågan, bland annat i skol-miljö. Det är ju en enklare produkt, men det känns lite hårt att säga att den produkten "knappt säljer alls".

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Har du några siffror på det? Jag har uppfattat att Chromebooks har en hel del efterfrågan, bland annat i skol-miljö. Det är ju en enklare produkt, men det känns lite hårt att säga att den produkten "knappt säljer alls".

Håller helt med. Ordvalet enklare produkt är nog bra då det nästan alltid är en en enklare dator.
Men jag ser möjligheterna att tvärt om göra Chromebook till en riktigt grym klientdator som startar supersnabbt, problemfri, med riktig hög batteritid osv. Och från denna så kan man jobba precis som vanligt då många idag gör sitt jobb i Microsoft Office, direkt i webbläsaren eller en fjärranslutning till en server.

Permalänk
Medlem

Barnens skola går all-in på chromebooks sedan något år, gissar att de inte är ensamma.

Begagnatmarknaden lär ju stärkas, det är egentligen ganska bra om datorer används lite längre eller en vända till och inte slentrianmässigt byts mot nya (som på mitt jobb, nya datorer om de så bara ska visa en powerpoint på en tv på väggen.)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har gått från

1. Va skönt att jag inte behöver ett grafikkort.
2. Skulle kanske köpa ett 1650 till lilla datorn. Nä det gick inte heller, men jag kan vänta.

3. HOPPAS GREJERNA JAG HAR HÅLLER ETT (PAR) ÅR TILL!

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hjälpsam

Som inköpare har jag de senaste månaderna sett att priserna stadigt gått uppåt och tillgängligheten på insteg och mellanklass konsumentdatorer har blivit väldigt skral redan. Svårt att köpa in någon i5/r5 8gb/256gb W10H dator som kan bli billigare än 7000 slutpris ink moms. Något som man för ett år sedan inte hade problem att hitta som gav slutpris 5500kr.

Premimdatorer finns det bättre men, men färre modeller/varianter att välja på.

Livet som IT inköpare i dessa tider är spännande och mer spännande blir det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Blir ingen brist på dem här i Sverige där de knappt säljer alls. Andra marknader må vara annorlunda.

Vad baserar du det på?
Jag arbetar i en organisation där vi bland annat köper in en del Chromebooks och vi har haft långa leveranstider sedan pandemin började.

Permalänk

Känns som att det problemet redan är här. Beställde datorer på jobbet i början av januari som kom först för ett par veckor sedan, tre månader senare. Och då pratar jag inte Chromebooks utan CAD-stationer.

Thunderbolt-dockningsstationer, touchpaneler för videokonferenssystem, större TV-apparater för mötesrum, nätverksswitchar...

...i princip alla inköp som görs i stora mängder blir problem. Sen om det är komponentbrist eller logistikproblem som ligger bakom de problemen jag stött på, vågar jag inte svära på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Vad baserar du det på?
Jag arbetar i en organisation där vi bland annat köper in en del Chromebooks och vi har haft långa leveranstider sedan pandemin började.

Jag tittar dagligen på vad distributörer har att erbjuda och letar man efter laptops i lägre prisklass så får man bildligt talat kliva över högar av Chromebooks för att hitta något intressant. Vid kontakter med privatkunder i samband med allmän rådgivning eller problemlösning så är det tyvärr vanligare att en privatkund som har en Chromebook köpt den av misstag.

Slog just ett snabbt ögonkast hos en av de större nätbutikerna och såg 100+ Chromebooks av en och samma modell i lager. Nämner inte vilken för att inte riskera att favorisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man fortfarande får skriva en del programmeringstentor på papper med penna

yep vi fick skriva koden på papper så förra året på högskolan

Permalänk
Skrivet av mkk:

Jag tittar dagligen på vad distributörer har att erbjuda och letar man efter laptops i lägre prisklass så får man bildligt talat kliva över högar av Chromebooks för att hitta något intressant. Vid kontakter med privatkunder i samband med allmän rådgivning eller problemlösning så är det tyvärr vanligare att en privatkund som har en Chromebook köpt den av misstag.

Slog just ett snabbt ögonkast hos en av de större nätbutikerna och såg 100+ Chromebooks av en och samma modell i lager. Nämner inte vilken för att inte riskera att favorisera.

Och på elgiganten när man kollade på billiga windowslaptops så hade många också +100 i lager.
Så jag tror inte man kan dra slutsatsen så enkelt.
Chromebook i allmänhet brukar använda de billigaste komponenterna som tillverkarna kan hitta, dessa billiga komponenter brukar ej vara någon bristvara och de kan producera i mängder.

Sedan hur populär chromebooks är i sverige skulle vara intressant att veta. De flesta som köper en sådan har är dock inte på detta forumet, även om det finns undantag som jag själv som äger 3st chomebooks. Men även en workstation laptop som har 8 gånger så mycket ramminne och ssd som de laptop som vissa kallar för "prestandamonsters".

Någon gång senare tänker jag köpte en chromebook i runt 10 000kr klassen, men det blir om 2 år eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vi har redan uppskattningar på halvårs leveranstider på t.ex. HP laptopar direkt från fabrikerna i Kina, hoppas det inte blir ännu värre. Vi har redan beställt höstens utbyten.

Samma med Lenovo. Beställde ett gäng laptops i Januari som kommer om några veckor direkt från fabrik.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

tur att jag köpte en TUF516 nu, dock fick det bli den med intel i och inte amd då den är slutsåld

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vi har redan uppskattningar på halvårs leveranstider på t.ex. HP laptopar direkt från fabrikerna i Kina, hoppas det inte blir ännu värre. Vi har redan beställt höstens utbyten.

Vi har lite samma på jobbet, minst 4månaders leverans och då kör vi Dell och direktleverans, dvs direkt från fabrik i kina.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

För att lösa detta behöver vi göra två saker. Utrota corona för att på så sätt skicka ut alla som arbetare hemifrån till sina jobb igen och minare. Fixat!

Permalänk
Medlem

Kollade lite på prisjakt... Verkar inte vara nån brist direkt. Tror det mer handlar om att branschen vill skapa en köp-hype för att bli av med gammalt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkk:

Blir ingen brist på dem här i Sverige där de knappt säljer alls. Andra marknader må vara annorlunda.

På min högskola har sjukt många chomebooks. Så de säljer nog. De är väldigt billiga och täcker väldigt mångas behov.

Permalänk
Medlem

Nästa stora? Som någon i laptop branschen har det här varit sedan covid slog till förra året.. Stora brister inom paneler och processorer, nu börjar priserna gå uppåt, gillas inte av inköpare och återförsäljare.. HP, Lenovo, Dell har ju haft stora problem att leverera hela året och har i stort sett inte levererat någonting.

Slutkunder verkar fortfarande inte förstå vilken situation man befinner sig i globalt med en pandemi, man kan inte fatta att något som laptops är slut i lager också och kan ha månader av leveranstid.

Att köpa vad som helst senaste året förutom mat är ju som att köpa en bil, beställ och vänta x antal månader

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av puttey:

tur att jag köpte en TUF516 nu, dock fick det bli den med intel i och inte amd då den är slutsåld

Dvs du lära köpa en laptop med lika slö motor som en "Opel Astra 1.6" (dvs TUF516) istället för en AMD!
Som tur är får vi på jobbet köpa vad vi vill med rimliga priser utan att blanda in någon speciell bönräknare.

Permalänk
Proffsmoddare

Snart kommer vi nog alla sitta här med tomma chassin på skrivborden

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kollade lite på prisjakt... Verkar inte vara nån brist direkt. Tror det mer handlar om att branschen vill skapa en köp-hype för att bli av med gammalt.

Köp-hype? Du har noll koll Lite skillnad på enstaka B2C-datorerna du kikat på prisjakt och B2B som beställs i tusentals exemplar inom offentliga upphandlingar till kommuner, skolor osv och generell företagsverksamhet.. Även B2C (speciellt datorer för under 5000:-) sålde som smör och är sjukt svårt att få tag på nu med. Speciellt 15 tumare.

Hos distributörerna själva finns det inget "gammalt" att sälja längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det finns ju alltid Chromebooks.

🤣

tack och lov för det haha

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och på elgiganten när man kollade på billiga windowslaptops så hade många också +100 i lager.
Så jag tror inte man kan dra slutsatsen så enkelt.
Chromebook i allmänhet brukar använda de billigaste komponenterna som tillverkarna kan hitta, dessa billiga komponenter brukar ej vara någon bristvara och de kan producera i mängder.

Sedan hur populär chromebooks är i sverige skulle vara intressant att veta. De flesta som köper en sådan har är dock inte på detta forumet, även om det finns undantag som jag själv som äger 3st chomebooks. Men även en workstation laptop som har 8 gånger så mycket ramminne och ssd som de laptop som vissa kallar för "prestandamonsters".

Någon gång senare tänker jag köpte en chromebook i runt 10 000kr klassen, men det blir om 2 år eller något.

Menar du att du har en workstation Chromebook?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080