Felmeddelande från moderkortet. Skärm och datortillbehör som möss och tangentbord fungerar inte.

Permalänk

Felmeddelande från moderkortet. Skärm och datortillbehör som möss och tangentbord fungerar inte.

Hej,

Från ingenstans när jag slog på min dator så kan den inte ansluta till skärmen eller till mus/tangentbord.

Jag öppnade burken och såg följande felmeddelande från moderkortet:

Verkar alltså ha något att göra med DRAM. Dessa har jag plockat ut, en och en åt gången, samt samtliga och testat om röda ljuset försvinner. Det är dock exakt samma oavsett vilken som är i och inte.

Har ni möjligtvis någon idé på vad det kan vara som är felet.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataskurt:

Hej,

Från ingenstans när jag slog på min dator så kan den inte ansluta till skärmen eller till mus/tangentbord.

Jag öppnade burken och såg följande felmeddelande från moderkortet:

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-0/s206x206/179075852_572597554150225_4966593150890253155_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=58c789&_nc_ohc=brKXnQnCA_QAX91wWKE&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&tp=7&oh=6d104d2b669c2494e9ade920c528614f&oe=60AB6D4C

Verkar alltså ha något att göra med DRAM. Dessa har jag plockat ut, en och en åt gången, samt samtliga och testat om röda ljuset försvinner. Det är dock exakt samma oavsett vilken som är i och inte.

Har ni möjligtvis någon idé på vad det kan vara som är felet.

Stort tack på förhand!

Lite mer information:
1. Hade du gjort något med burken innan du fick problemet?
- Öppnat den? Flyttat någon komponent?
- Försökt överklockat något?
- Uppgraderat mjukvara, bios eller liknande

Vet att du skriver "från ingenstans" men efter en jädra hög med år i support och som lärare/utbildare har jag blivit islagen att "från ingenstans" inte alltid är "från ingenstans"

2. Vad är det för specifikationer i övrigt, med CPU, Moderkortstillverkare o.s.v.

3. Testat Resetta CMOS?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är ju en förfärligt massa pinnar som måste fungera på CPU-sockeln ut mot minneskretsarna, så sätt upp detta på listan om du inte kommer vidare: Lyft ut CPU'n och stoppa in den igen, kan ju vara någon pinne som hamnat galet (oxid? på guld?) med tiden. När du spänner in CPU'n igen så gnager kontakterna in mot varandra på nytt.

Off T: He He, ja det är kännt att "Har inte gjort NÅGONTING" bäst översätts internt till:
- "Minst en ominstallation" ! Sunt att vara skeptisk ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är ju en förfärligt massa pinnar som måste fungera på CPU-sockeln ut mot minneskretsarna, så sätt upp detta på listan om du inte kommer vidare: Lyft ut CPU'n och stoppa in den igen, kan ju vara någon pinne som hamnat galet (oxid? på guld?) med tiden. När du spänner in CPU'n igen så gnager kontakterna in mot varandra på nytt.

Off T: He He, ja det är kännt att "Har inte gjort NÅGONTING" bäst översätts internt till:

Jag tänkte CPU:n och minneskontrollern jag med men tänkte spara det till lite senare
Jag råkade spilla lite conductonaut i en sockel en gång, träffade pinnarna för minneskontrollern precis, blev fundersam när den vägrade boota med mer än 2 stickor i (Ena kanalen var tvärdöd).

Så faktiskt också en sak som är värd att kontrollera! Reseata CPU:n

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bogg:

Lite mer information:
1. Hade du gjort något med burken innan du fick problemet?
- Öppnat den? Flyttat någon komponent?
- Försökt överklockat något?
- Uppgraderat mjukvara, bios eller liknande

Vet att du skriver "från ingenstans" men efter en jädra hög med år i support och som lärare/utbildare har jag blivit islagen att "från ingenstans" inte alltid är "från ingenstans"

2. Vad är det för specifikationer i övrigt, med CPU, Moderkortstillverkare o.s.v.

3. Testat Resetta CMOS?

1. Nej, inget sådant. Har inte öppnat burken sedan jag köpte den. Nej, det jag kan sträcka mig till är att det eventuellt gjordes någon klassisk Windows-uppdatering när jag slog av datorn som jag missade att den startade. I övrigt ingenting. Förstår att det låter lite osannolikt dock.

2. Dessa:

BitFenix Nova Midi Tower
Corsair VS550, 550W PSU
Intel Core i5-6400 Skylake Processor
MSI B150M BAZOOKA, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
Corsair Force Series LE 240GB 2.5" SSD
ASUS DVD Writer, DRW-24D5MT
MSI GeForce GTX 1060 3GB OC

3. Nej, det har jag inte gjort, tack för tipset. Ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataskurt:

1. Nej, inget sådant. Har inte öppnat burken sedan jag köpte den. Nej, det jag kan sträcka mig till är att det eventuellt gjordes någon klassisk Windows-uppdatering när jag slog av datorn som jag missade att den startade. I övrigt ingenting. Förstår att det låter lite osannolikt dock.

2. Dessa:

BitFenix Nova Midi Tower
Corsair VS550, 550W PSU
Intel Core i5-6400 Skylake Processor
MSI B150M BAZOOKA, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
Corsair Force Series LE 240GB 2.5" SSD
ASUS DVD Writer, DRW-24D5MT
MSI GeForce GTX 1060 3GB OC

Om du känner dig modig så testa ta ut processorn och sätt i den igen, om du har kylpasta hemma dvs.
Känns konstigt att den bara skulle dö sådär ändå, men ibland trilskas ju saker utan synbar anledning. Kan också vara värt att kolla igenom kondensatorer för att se om någon sådan ser ”ful” ut.

Vart bor du i landet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Skrivet av bogg:

Jag tänkte CPU:n och minneskontrollern jag med men tänkte spara det till lite senare
Jag råkade spilla lite conductonaut i en sockel en gång, träffade pinnarna för minneskontrollern precis, blev fundersam när den vägrade boota med mer än 2 stickor i (Ena kanalen var tvärdöd).

Så faktiskt också en sak som är värd att kontrollera! Reseata CPU:n

Skrivet av Dataskurt:

Nu har jag testat att reseta CMOS, nu lyser även CPU-lampan. Så nu hoppar röda ljuset mellan DRAM och CPU på morderkortet.

Nästa steg är att testa det ni nämner, att lyfta ur CPU:n och sätta i den igen å se vad som händer

Tack för förslagen hittills

Permalänk
Skrivet av bogg:

Om du känner dig modig så testa ta ut processorn och sätt i den igen, om du har kylpasta hemma dvs.
Känns konstigt att den bara skulle dö sådär ändå, men ibland trilskas ju saker utan synbar anledning. Kan också vara värt att kolla igenom kondensatorer för att se om någon sådan ser ”ful” ut.

Vart bor du i landet?

Okej, ska testa!

Ja, väldigt konstigt. Inte rört någonting i burken liksom. Datorn är 3-4 år. Inte splitterny, men ska väl ändå inte bli heltrasig från ingenstans kan man ju tycka. Om det inte framgick så fungerar ju allt i övrigt. Låter lika som innan när den är på. Ser dock inget grönt lyse när ethernet-kabeln är i. Däremot så syns en liten lampa på framsidan. Alltså att datorn är på. Vet inte om detta hjälper men tänker att jag kan nämna det.

Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataskurt:

Okej, ska testa!

Ja, väldigt konstigt. Inte rört någonting i burken liksom. Datorn är 3-4 år. Inte splitterny, men ska väl ändå inte bli heltrasig från ingenstans kan man ju tycka. Om det inte framgick så fungerar ju allt i övrigt. Låter lika som innan när den är på. Ser dock inget grönt lyse när ethernet-kabeln är i. Däremot så syns en liten lampa på framsidan. Alltså att datorn är på. Vet inte om detta hjälper men tänker att jag kan nämna det.

Bor i Stockholm.

Ok, frågade mest för att om du råkade bo i närheten hade du kunnat få låna fungerande CPU/ram/psu för att utesluta problem med dom (kan ju vara moderkortet som sagt hej då).

Men, testa också med bara en ram-sticka och testa i typ slot1 eller 2 och sen med en annan ram-sticka. Trasiga RAM-minnen kan ge udda fel.

Kan ju även testa utan grafikkortet, även om jag inte tror det är felet (då ser du ju åtminstone på LEDarna om den startar korrekt).

Att fläktarna startar och lampan lyser är normalt, det gör dom innan bios/uefi gjort sitt och lyckats starta datorn.

Problemet indikerar iallafall att moderkortet inte lyckas starta CPU:n alternativt RAM:et.
CPU:n har ju hand om minnet så därav att en CPU kan ställa till med att RAM-lampan lyser och försöker att reseata CPU:n

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bogg:

Ok, frågade mest för att om du råkade bo i närheten hade du kunnat få låna fungerande CPU/ram/psu för att utesluta problem med dom (kan ju vara moderkortet som sagt hej då).

Men, testa också med bara en ram-sticka och testa i typ slot1 eller 2 och sen med en annan ram-sticka. Trasiga RAM-minnen kan ge udda fel.

Kan ju även testa utan grafikkortet, även om jag inte tror det är felet (då ser du ju åtminstone på LEDarna om den startar korrekt).

Att fläktarna startar och lampan lyser är normalt, det gör dom innan bios/uefi gjort sitt och lyckats starta datorn.

Problemet indikerar iallafall att moderkortet inte lyckas starta CPU:n alternativt RAM:et.
CPU:n har ju hand om minnet så därav att en CPU kan ställa till med att RAM-lampan lyser och försöker att reseata CPU:n

Aha, tack vad snällt för tanken!

Testade precis det du nämner.

Lika fortfarande, tyvärr. Nu verkar den dock inte switcha över till CPU längre. Men den hoppar tillbaka till det ibland.

Permalänk

Tillägg: Jo, den switchar fortfarande över till CPU ser jag nu.

Blir inte klok på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataskurt:

Tillägg: Jo, den switchar fortfarande över till CPU ser jag nu.

Blir inte klok på detta

Samma om du kör minnet i den svarta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bogg:

Samma om du kör minnet i den svarta?

Yes, testade precis.

Oavsett vilken. Även helt utan så visar det samma lyse på moderkoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataskurt:

Yes, testade precis.

Oavsett vilken. Även helt utan så visar det samma lyse på moderkoret.

Testat göra datorn helt strömlös ett tag (5 minuter eller så) Lär inte leda till mycket.

Du har ingen kompis med en processor av samma generation du kan låna? För att utesluta processorn alltså

Visa signatur