ByggClockers - visa ditt senaste byggnads- eller renoveringsprojekt

Permalänk
Medlem

ByggClockers - visa ditt senaste byggnads- eller renoveringsprojekt

Kände att det saknades en tråd för alla oss hobbyhantverkare där ute som vill visa upp sitt senaste projekt.

Alltid kul att se hur folk gjort, både för att få ny kunskap och inspiration. Så visa nu upp ditt senaste projekt, stort som smått.

Permalänk
Medlem

Börjar med att visa upp mitt egna senaste projekt då.
Altan på framsidan av lägenheten (läge i öster).

Före

Före

Efter

Efter

Staketet heter Jabo Öckerö och det är vanliga 45x45 mm reglar som man för in i stolparna.

Bygglogg här under

Rotationslaser. En julklapp jag köpte till min far för några år sedan. Kom väl till (vatten)pass.

Ram börjar ta vid

Fackverksbyggande, 45x170 mm reglar

Dags att börja lägga trall. 34x145 mm trall. Snedkapade i framkant för att de ska ligga parallellt med huskroppen.

Ram för en lucka. Ligger ett brunnslock på marken med en stenkista under. Om någon ska komma och suga rent den någon dag vill jag inte behöva börja ta upp trallen. Kan ju bli så att jag just då dessutom är bortrest på en längre resa, då går det göra även om jag inte är hemma.

Drygt halvvägs

Trall färdig. Dags att sätta på kjolar

Bygger ramp. Skönare än trappa och bättre för rullstolar, barnvagnar och rullatorer. Fyller 40 senare i år så jag är snart där...

Sedan satte jag upp staket som ni ser i bilderna i toppen. Nu saknas det bara lite möbler så är jag klar.

Dold text
Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt snyggt!

Intressant lösning på staket också!
Det kommer jag helt klart spara till kommande byggnationer...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fixade till mitt vindskydd/insynsskydd på altanen på baksidan så det matchar framsidan. Står en stor dynlåda framför ribborna idag så man ser heller inte rakt in vilket man kanske kan tro på bilden nedan.

Före

Efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Riktigt snyggt!

Intressant lösning på staket också!
Det kommer jag helt klart spara till kommande byggnationer...

Ja det var riktigt trevligt. Lite stökigt för mig bara som inte hade några 90-gradiga vinklar. Då finns det färdiga stolpar att köpa. Jag satte två stolpar med runt 40 cm mellanrum och girade mitt emellan istället. Dessutom måste man gira med reglarna liggandes som en diamant (på högkant), de kan inte ligga ner med plattan sidan nedåt för då kommer den mötande regeln antingen peka x grader uppåt eller nedåt. Men det gick faktiskt att gira bara genom att hålla regeln i något som verkade vara en korrekt vinkel. Jag behövde inte bygga någon slags vagga eller så för regeln att vila i vid kapning.

Hade faktiskt tre olika byggföretag som var förbi när jag höll på med monteringen som alla tyckte det var en intressant och snygg lösning och undrade var jag köpt dem? (finns lite överallt på nätet, men även Hornbach).

Ett litet problem var att reglarna ibland kunde vara för tjocka på sina ställen och det löste man lättast genom att skruva fast en tving på regeln nära stolpen där den inte ville in och som man sedan slog på med en gummiklubba. De reglar man kunde monterade utan att de kärvade gick väldigt fort att få på plats.

Jabo rekommenderar att man inte har mer än 140 cm mellan stolparna heller. Hade först 170 cm på ett ställe eftersom jag räknat fel och då blev reglarna supersvajiga. Så håll till max 140 cm. Idag har jag som mest 120-130 cm tror jag och då är reglarna helt stumma som man vill att de ska vara.

Över lag väldigt nöjd men staketet, det enda nackdelen är att stolparna är förhållande vis dyra. Stolparna landade på ganska precis 19 000 kr för fram och baksida tillsammans. Virket å andra sidan kostar nästan ingenting, kanske 1 500 - 3 000 kr för mig. Betydligt mindre än jag trodde i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad! Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Snyggaste uteplatsen på hela Höga

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja det var riktigt trevligt. Lite stökigt för mig bara som inte hade några 90-gradiga vinklar. Då finns det färdiga stolpar att köpa. Jag satte två stolpar med runt 40 cm mellanrum och girade mitt emellan istället. Dessutom måste man gira med reglarna liggandes som en diamant (på högkant), de kan inte ligga ner med plattan sidan nedåt för då kommer den mötande regeln antingen peka x grader uppåt eller nedåt. Men det gick faktiskt att gira bara genom att hålla regeln i något som verkade vara en korrekt vinkel. Jag behövde inte bygga någon slags vagga eller så för regeln att vila i vid kapning.

Hade faktiskt tre olika byggföretag som var förbi när jag höll på med monteringen som alla tyckte det var en intressant och snygg lösning och undrade var jag köpt dem? (finns lite överallt på nätet, men även Hornbach).

Ett litet problem var att reglarna ibland kunde vara för tjocka på sina ställen och det löste man lättast genom att skruva fast en tving på regeln nära stolpen där den inte ville in och som man sedan slog på med en gummiklubba. De reglar man kunde monterade utan att de kärvade gick väldigt fort att få på plats.

Jabo rekommenderar att man inte har mer än 140 cm mellan stolparna heller. Hade först 170 cm på ett ställe eftersom jag räknat fel och då blev reglarna supersvajiga. Så håll till max 140 cm. Idag har jag som mest 120-130 cm tror jag och då är reglarna helt stumma som man vill att de ska vara.

Över lag väldigt nöjd men staketet, det enda nackdelen är att stolparna är förhållande vis dyra. Stolparna landade på ganska precis 19 000 kr för fram och baksida tillsammans. Virket å andra sidan kostar nästan ingenting, kanske 1 500 - 3 000 kr för mig. Betydligt mindre än jag trodde i alla fall.

Riktigt snyggt och ser rejält ut!

Har sett en del skräckexempel på mindre seriösa byggfirmor som byggt hos flera grannar och bara lagt betongplattor uppe på gräsmattan och sedan byggt altan uppe på det. Stora altaner på säkert 50 m². Ser nog inte så roligt ut om några år.

Väldigt fint med stolparna! Hade dock ingen aning att de kostade så mycket.

Nästa gång jag bygger altan med räcke funderar jag på att köpa glasskivor och montera mellan stolparna. Det är många butiker som säljer säkerhetsglas för detta ändamål i olika storlek till mycket bra priser, exempelvis Rusta och Jula.