Ja det var riktigt trevligt. Lite stökigt för mig bara som inte hade några 90-gradiga vinklar. Då finns det färdiga stolpar att köpa. Jag satte två stolpar med runt 40 cm mellanrum och girade mitt emellan istället. Dessutom måste man gira med reglarna liggandes som en diamant (på högkant), de kan inte ligga ner med plattan sidan nedåt för då kommer den mötande regeln antingen peka x grader uppåt eller nedåt. Men det gick faktiskt att gira bara genom att hålla regeln i något som verkade vara en korrekt vinkel. Jag behövde inte bygga någon slags vagga eller så för regeln att vila i vid kapning.
Hade faktiskt tre olika byggföretag som var förbi när jag höll på med monteringen som alla tyckte det var en intressant och snygg lösning och undrade var jag köpt dem? (finns lite överallt på nätet, men även Hornbach).
Ett litet problem var att reglarna ibland kunde vara för tjocka på sina ställen och det löste man lättast genom att skruva fast en tving på regeln nära stolpen där den inte ville in och som man sedan slog på med en gummiklubba. De reglar man kunde monterade utan att de kärvade gick väldigt fort att få på plats.
Jabo rekommenderar att man inte har mer än 140 cm mellan stolparna heller. Hade först 170 cm på ett ställe eftersom jag räknat fel och då blev reglarna supersvajiga. Så håll till max 140 cm. Idag har jag som mest 120-130 cm tror jag och då är reglarna helt stumma som man vill att de ska vara.
Över lag väldigt nöjd men staketet, det enda nackdelen är att stolparna är förhållande vis dyra. Stolparna landade på ganska precis 19 000 kr för fram och baksida tillsammans. Virket å andra sidan kostar nästan ingenting, kanske 1 500 - 3 000 kr för mig. Betydligt mindre än jag trodde i alla fall.