Vad tycker ni om mining? Omröstning

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om mining? Omröstning

En omröstning med avsikt för att kunna mäta vad folk tycker om Mining.
Skala 1-5 enligt:
1 - dåligt
3 - neutralt
5 - bra

Där då 2 är alternativet du kan välja om du väger mellan 1 och 3, och det samma för 4 om du väger mellan 3 och 5.

Tanken med tråden är just att få en överblick av vad folk faktiskt tycker.

Permalänk
Medlem

Kanske vore intressant att utveckla omröstningen lite med alternativ om varför man tycker något är bra/dåligt. Typ "Bra - Jag kan använda grafikkortet för att generera en del pengar när jag inte spelar." och "Dåligt - Det sliter bara på miljön från energiåtgången." osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kanske vore intressant att utveckla omröstningen lite med alternativ om varför man tycker något är bra/dåligt. Typ "Bra - Jag kan använda grafikkortet för att generera en del pengar när jag inte spelar." och "Dåligt - Det sliter bara på miljön från energiåtgången." osv.

Jag förstår iden men jag ville hålla det enkelt och neutralt i frågeställningen.
Annars kan det bli som så att man tycker att det är skala 2 i alternativet men att argumentet inte stämmer in i vad man själv känner. Vidare skulle det krävas att alla alternativ skulle finnas för att kunna träffa rätt argument. Så som det är nu så är det ju relativt enkelt att rösta.

Permalänk
Medlem

Idén är väl egentligen bra. Att oberoende hjälper till att säkra transaktioner.

Däremot ser jag inte det som en för del att många coins ska vara "svårbrutna".
Hoppas vi ser en valuta som minas på mobiltelefonen.

Har hobbyminat lite men minar inget nu.

Jag tycker det är fruktansvärt trist att så mycket grafikkort köps upp av miners. Samtidigt är det inget fel att vara opportunist.
Det går att tjäna pengar på mining just nu, varför inte?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag förstår iden men jag ville hålla det enkelt och neutralt i frågeställningen.
Annars kan det bli som så att man tycker att det är skala 2 i alternativet men att argumentet inte stämmer in i vad man själv känner. Vidare skulle det krävas att alla alternativ skulle finnas för att kunna träffa rätt argument. Så som det är nu så är det ju relativt enkelt att rösta.

Jag tänker att man inte kombinerar det med en skala utan håller det bara till "Bra" eller "Dåligt" och ett neutralt svar utan motivering. Jag tror man hyffsat lätt kan sammanfatta de största anledningarna till åsikterna kring mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Idén är väl egentligen bra. Att oberoende hjälper till att säkra transaktioner.

Däremot ser jag inte det som en för del att många coins ska vara "svårbrutna".
Hoppas vi ser en valuta som minas på mobiltelefonen.

Har hobbyminat lite men minar inget nu.

Jag tycker det är fruktansvärt trist att så mycket grafikkort köps upp av miners. Samtidigt är det inget fel att vara opportunist.
Det går att tjäna pengar på mining just nu, varför inte?

Mining på Androidtelefoner fanns (finns?) 2016+ men det resulterar bara i att batteriet går åt för snabbt och telefonen krävde konstant strömförsörjning.

---

Idag är PoW dåligt för miljön, men det betyder inte att mining borde bli olagligt, som vissa verkar förespråka. Mer effektiva alternativ (PoS mm) är vägen framåt.

Bilar är inte olagliga, trots att dom för det mesta är dåliga för miljön och används mestadels för egen vinning skull (snabbare än kollektivt, och tid värderas högt). Det finns alltid undantag, tex om man bor på landet utan kollektivtrafik mm.

Istället görs tekniken bättre (mindre utsläpp, lägre förbrukning) och alternativ som elbilar blir mer vanligt.

Bilar och mining är långt ifrån en perfekt jämförelse, men poängen är att göra något olagligt inte alltid är rätt väg att gå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Mining på Androidtelefoner fanns (finns?) 2016+ men det resulterar bara i att batteriet går åt för snabbt och telefonen krävde konstant strömförsörjning.

---

Idag är PoW dåligt för miljön, men det betyder inte att mining borde bli olagligt, som vissa verkar förespråka. Mer effektiva alternativ (PoS mm) är vägen framåt.

Bilar är inte olagliga, trots att dom för det mesta är dåliga för miljön och används mestadels för egen vinning skull (snabbare än kollektivt, och tid värderas högt). Det finns alltid undantag, tex om man bor på landet utan kollektivtrafik mm.

Istället görs tekniken bättre (mindre utsläpp, lägre förbrukning) och alternativ som elbilar blir mer vanligt.

Bilar och mining är långt ifrån en perfekt jämförelse, men poängen är att göra något olagligt inte alltid är rätt väg att gå.

Fast jag menar att det skulle vara en ny algoritm och svårhet mer anpassad för mobiler.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tänker att man inte kombinerar det med en skala utan håller det bara till "Bra" eller "Dåligt" och ett neutralt svar utan motivering. Jag tror man hyffsat lätt kan sammanfatta de största anledningarna till åsikterna kring mining.

Jag förstår. Jag är lite skeptiskt till sådana undersökningar. Det finns alltid en risk för att du missar att ta fram val som passar alla. Hittar du inget alternativ som passar så kan du antingen avstå att rösta eller rösta på det som ligger nära. Dock kan man fundera på hur detta påverkar resultatet. Säg att man gör en undersökning där 50% avstår att rösta för att inget alternativ passar, då kommer ju resultatet påverkas kraftigt utifrån vilka argument som du har lagt in i omröstningen.

Permalänk
Medlem

Ännu en "grafikkort är till för gAmErS"- tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ännu en "grafikkort är till för gAmErS"- tråd.

Är det något i frågeställningen som du finner icke neutralt, eller är det mer frågan i sig som du hakar upp dig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ännu en "grafikkort är till för gAmErS"- tråd.

Tro det eller ej, men grafikkort är till för... *trumvirvel* grafik!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Elektron:

Är det något i frågeställningen som du finner icke neutralt, eller är det mer frågan i sig som du hakar upp dig på?

En sak jag tycker missats lite är de som har åsikter baserade på elkonsumptionen och därmed per årstid, vilket verkar vara en del om man ser till andra trådar.
Känns bra mycket mer produktivt med mining satt i relation till ett element "vintertid". Eller som på många platser i Sverige just nu, även i maj.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag är väl i grunden inte mot mining, även om jag är butthurt angående deras bidrag till komponentbrist och prishöjningar under det senaste året.
Det jag faktiskt är motsatt till är vad mining har gjort med grafikkortsgarantierna (nu främst i Ryssland), även om detta lär påverka oss i Sverige minimalt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Är väl ganska neutral generellt. Jag tycker inte om påverkan det har på komponentbrist eventuellt.

Däremot förstår jag varför folk gör det, och att småminea lite med grejer man redan har är väl sin sak. Stor skala? Då är läget ett annat.

Dock finns det "mining" kopplat till olika osjälviska ändamål/projekt såsom t.ex folding @ home där man får en reward för att man är med och foldar till nytta för medicinsk forskning. Där är jag odelat positiv. Skriver "mining" för att det man gör är inte egentligen mining såsom folk vanligtvis tänker på det.

Så jag svarar inte på pollen eftersom mitt svar blir olika beroende på vilket perspektiv man har.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

En omröstning med avsikt för att kunna mäta vad folk tycker om Mining.
Skala 1-5 enligt:
1 - dåligt
3 - neutralt
5 - bra

Där då 2 är alternativet du kan välja om du väger mellan 1 och 3, och det samma för 4 om du väger mellan 3 och 5.

Tanken med tråden är just att få en överblick av vad folk faktiskt tycker.

Beror på samanhange. Swec minade och gör en i dag folding@home
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
Då letar man efter hur protein fungerar, eller inte.
Kostar hur mycket fossila bränslen som helst.

Så svar nummer 42.
Ser inte att mining systemen bidrar till något vettigt.
Digital valuta JA.
Mining NEJ. Ser inte att det löser något långsiktigt.

Edit4:
Svarade inte heller på pollen då det inte finns ett svar jag kan stå för.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Beror på samanhange. Swec minade och gör en i dag folding@home
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
Då letar man efter hur protein fungerar, eller inte.
Kostar hur mycket fossila bränslen som helst.

Så svar nummer 42.
Ser inte att mining systemen bidrar till något vettigt.
Digital valuta JA.
Mining NEJ. Ser inte att det löser något långsiktigt.

Edit4:
Svarade inte heller på pollen då det inte finns ett svar jag kan stå för.

Jag är inte insatt i folding, tråden ligger dock under kryptovaluta, om det kan vara till någon vägledning eller hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Beror på samanhange. Swec minade och gör en i dag folding@home
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
Då letar man efter hur protein fungerar, eller inte.
Kostar hur mycket fossila bränslen som helst.

Så svar nummer 42.
Ser inte att mining systemen bidrar till något vettigt.
Digital valuta JA.
Mining NEJ. Ser inte att det löser något långsiktigt.

Edit4:
Svarade inte heller på pollen då det inte finns ett svar jag kan stå för.

Folding@Home är åtminstone något bra som ger en positiv effekt. Det kan man inte säga om mining av kryptovalutor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är la gött att jag kan tjäna lite extra pengar varje dag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tyckte alltid det var konstigt att i ett modernt, så pass grön-fokuserat samhälle där man försöker göra sig av med allt från sugrör till fruktpåsar, uppfinna och popularisera någonting som i princip går ut på att slösa bort energi på ingenting. Vad gäller komponentbrist och liknande är det väl ett irritationsmoment, men inte mer än så och ett väldigt litet problem i relation. Tills dess att de kan fixa ovanstående grundproblematik kommer jag ha en negativ attityd till mining, speciellt som jag inte heller köper argumenten för kryptovalutas existens överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så svar nummer 42.
Ser inte att mining systemen bidrar till något vettigt.
Digital valuta JA.
Mining NEJ. Ser inte att det löser något långsiktigt.

Har du läst Bitcoin whitepaper? Mining säkrar transaktionerna med en vägg av utrustning och energi. Enda sättet att "råna" bitcoin är att spendera mer energi och ha mer utrustning än alla andra tillsammans. Ta bort mining och det räcker med att ha pengar för att attackera en kryptovaluta. Behöver inte ens vara dina pengar...

Det kommer att komma andra system som är effektivare och snabbare. Men inte en chans att jag sparar min pension i Ethereum 2 Proof-of-stake.

Permalänk
Medlem

@TechGuru
Då ställer jag frågan
Har du läst Bitcoin whitepaper?
Med tanke på hur ofta de senaste åren handelsplatser relaterade till Bitcoin blivit hackade eller flodade för att kunna leka med köp/sälj i valutan så måste måste det bero på att "Mining säkrar transaktionerna"?
Om ingen tror på bitcoin är den ungefär lika värd som då jag var i polen 1996 och en Glass kostade över 100 000 Polska slotty.
Glassen gick att äta i alla fall.

Edit:
Den kostade inte runt 100 000
Lite mindre. Runt 30sek ansåg de 100 000 att det var värt så man kunde ta en strut och en pigelin.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@TechGuru
Då ställer jag frågan
Har du läst Bitcoin whitepaper?
Med tanke på hur ofta de senaste åren handelsplatser relaterade till Bitcoin blivit hackade eller flodade för att kunna leka med köp/sälj i valutan så måste måste det bero på att "Mining säkrar transaktionerna"?
Om ingen tror på bitcoin är den ungefär lika värd som då jag var i polen 1996 och en Glass kostade över 100 000 Polska slotty. Glassen gick att äta i alla fall.

Edit:
Den kostade inte runt 100 000
Lite mindre. Runt 30sek ansåg de 100 000 att det var värt så man kunde ta en strut och en pigelin.

Självklart. Kommer köra föreläsning om Bitcoin i augusti för intresserade. Har varit med på allvar sedan 2017, sent in, men har insupit allt jag kan. Grund som systemutvecklare har hjälpt.

Att säga att kronan är lätt att hacka för att man kan skimma kreditkort. Är svenska kronan dåligförattSwdbanks internetbank går ner stup i kvarten? Ingen har hackat bitcoin. Not your keys? Not your money.

Glass-storyn - samma sak har hänt förr och händer fortfarande med nationella valutor, inflation. Du argumenterar mot dig själv. Västvärldens regeringar trycker otroligt mycket pengar just nu genom sina riksbanker. Folk tror att de blir rika när villan stiger i värde med 20% per år... Det är långt lägre inflation i bitcoin än i nationella valutor. Ingen kan ändra den förutbestämda sjunkande utgivningstakten. Fler och fler har insett det. De vill inte bli rånade på sin pension. De köper bitcoin (trots att ECB i princip förbjudit det flr tjänstepension, men det finns proxies...)

I slutänden kanske någon annan kryptovaluta vinner racet, men att tro att den svenska papperskronan ska stå stabil när den tekniska revolutionen sveper genom hela det finansiella systemet är att ignorera risken. Den svenska kronan kommer inte att stå som vinnare om tio år. Inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Självklart. Kommer köra föreläsning om Bitcoin i augusti för intresserade. Har varit med på allvar sedan 2017, sent in, men har insupit allt jag kan. Grund som systemutvecklare har hjälpt.

Att säga att kronan är lätt att hacka för att man kan skimma kreditkort. Är svenska kronan dåligförattSwdbanks internetbank går ner stup i kvarten? Ingen har hackat bitcoin. Not your keys? Not your money.

Glass-storyn - samma sak har hänt förr och händer fortfarande med nationella valutor, inflation. Du argumenterar mot dig själv. Västvärldens regeringar trycker otroligt mycket pengar just nu genom sina riksbanker. Folk tror att de blir rika när villan stiger i värde med 20% per år... Det är långt lägre inflation i bitcoin än i nationella valutor. Ingen kan ändra den förutbestämda sjunkande utgivningstakten. Fler och fler har insett det. De vill inte bli rånade på sin pension. De köper bitcoin (trots att ECB i princip förbjudit det flr tjänstepension, men det finns proxies...)

I slutänden kanske någon annan kryptovaluta vinner racet, men att tro att den svenska papperskronan ska stå stabil när den tekniska revolutionen sveper genom hela det finansiella systemet är att ignorera risken. Den svenska kronan kommer inte att stå som vinnare om tio år. Inte en chans.

Mycket önsketänkande där!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Självklart. Kommer köra föreläsning om Bitcoin i augusti för intresserade. Har varit med på allvar sedan 2017, sent in, men har insupit allt jag kan. Grund som systemutvecklare har hjälpt.

Att säga att kronan är lätt att hacka för att man kan skimma kreditkort. Är svenska kronan dåligförattSwdbanks internetbank går ner stup i kvarten? Ingen har hackat bitcoin. Not your keys? Not your money.

Glass-storyn - samma sak har hänt förr och händer fortfarande med nationella valutor, inflation. Du argumenterar mot dig själv. Västvärldens regeringar trycker otroligt mycket pengar just nu genom sina riksbanker. Folk tror att de blir rika när villan stiger i värde med 20% per år... Det är långt lägre inflation i bitcoin än i nationella valutor. Ingen kan ändra den förutbestämda sjunkande utgivningstakten. Fler och fler har insett det. De vill inte bli rånade på sin pension. De köper bitcoin (trots att ECB i princip förbjudit det flr tjänstepension, men det finns proxies...)

I slutänden kanske någon annan kryptovaluta vinner racet, men att tro att den svenska papperskronan ska stå stabil när den tekniska revolutionen sveper genom hela det finansiella systemet är att ignorera risken. Den svenska kronan kommer inte att stå som vinnare om tio år. Inte en chans.

Nej det gör jag inte "Du argumenterar mot dig själv" Om ingen anser att valutan är värd att ha, är den mindre värde än teknen som jag nu skriver.
Sen svenska kronan har ja inte nämt men ser att du läser in saker i ditt resonemang som inte var med från början.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag skulle vilja ha en kort, enkel och tydlig förklaring varför en ny valuta decentraliserad från stater måste kräva denna extrema mängd datorkraft.
Jag kan dock komma på hur mycket som helst som kräver enorm datakraft som svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting. (42) Men jag förstår ej valuta.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast jag menar att det skulle vara en ny algoritm och svårhet mer anpassad för mobiler.

Skulle detta inte bara gör att folk skapar en fullskalig dator som sitter och tuggar som om det vore 500 telefoner tillsammans?

Då är vi tillbaka i ruta ett

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

OFF:
@TechGuru
Tur att vi hade Euro 2008 så att inte Astra och Scanias handlade med svenska kronor. De var så låga så mer än ett företag köpte saker från SV. För att det var lite väl billigt och man kunde ta igen det senare. Tur att du har lösningen.

Jag använder kreditkort. Så oftast går alt via master eller visa. Mycket papperspengar där?
Tyckte att Amerikan express supporten var skit. Skit kan man i alla fall använde till gödsel. De kanske hade en dålig dag, vet inte.
Fråga Frankfurt om de bryr sig om det är SEK, USD, mm
De bryr sig inte så länge valutan anses vara legitim och man inte tror att den är värd 0 om en dag. Sen chansar man så klart men,
förklara för styrelesn att man råkade misslyckas med papperspengar a 10000000000000 USD för att det stod 1000000000000000000000000000000000000000SEK?
Det kalas för en hyperbol för övrigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nej det gör jag inte "Du argumenterar mot dig själv" Om ingen anser att valutan är värd att ha, är den mindre värde än teknen som jag nu skriver.
Sen svenska kronan har ja inte nämt men ser att du läser in saker i ditt resonemang som inte var med från början.

Du säger att polska nationella valutan var dålig pga ingen såg något värde i den. Anledningen var inflation pga frenetiskt penningtryckande. I praktiken var valutan värdelös eftersom det fanns ondligt mycket av den.

Sedan säger du att bitcoin är i samma sits - att den skulle bli värdelös om folk tycker att den är värdelös.

Det finns en väsentlig skillnad - ingen kan ändra utgivningstakten för bitcoin. Ingen kan trycka bitcoin fortare än protokollet tillåter. Redan nu är utgivningstakten lägre än den är för nationella valutor.

Du säger att inflation är dåligt, det sänkte den polska valutan. Jag säger art riksbanken just nu sänker den svenska kronan. ECB sänker euron och FED kraschar dollarn. Det finns ingen gräns för hur mycket inflation staten kan få till - det har hänt förr och det kommer att hända igen.

Det är inte möjligt i bitcoin. Därav tycker jag att du argumenterar mot dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

OFF:
@TechGuru
Jag använder kreditkort. Så oftast går alt via master eller visa. Mycket papperspengar där?

Ja, pengarna på kreditkorten är backade av absolut noll och inget. Låt gå att det inte är tryckta papperssedlar, men värda någon vikt i guld är de inte de där kreditkorten - samma system, samma risk att staten drar igång penningtryckaren och rånar dig på din pension genom inflation - alldeles oavsett om du håller sedlar eller kreditkort. Samma lätta värde, som papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Ja, pengarna på kreditkorten är backade av absolut noll och inget. Låt gå att det inte är tryckta papperssedlar, men värda någon vikt i guld är de inte de där kreditkorten - samma system, samma risk att staten drar igång penningtryckaren och rånar dig på din pension genom inflation - alldeles oavsett om du håller sedlar eller kreditkort. Samma lätta värde, som papper.

Kommer inte ihåg vem det var men. Fritt översatt så förmodligen fel. Av mig då. Översättningen innan?

Först lägger vi ner en massa pengar på att ta ut guld från sten. Sedan bygger vi sten hus för att försvara guldet så ingen kan ha nytta av det.

Han snackade om gruvindustri och tog fort Knox som exempel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.