Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Såg Lars Bern som hade en rätt intressant hypotes varför vissa får kraftiga biverkningar av vissa vaccin.
Han tror det beror på spikproteiner som lösgör sig och orsakar en vaskulärinfektion som covid19 gör i fas 2, detta enlig en studie gjord av amerikanska och kinesiska forskare och publicerad på Salk institutet för några dagar sedan.
Han säger dock att detta bara är en studie och hoppas på att det ska verifieras eller bestridas av andra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det som verkar så omöjligt i norden verkar redan ha kommit igång i Danmark.
Jaja, du har bara nämnt Sverige - i know. Jag försöker få till en catchig inledning här - stå ut med mig!

Back to topic.
I danmark måste man redan visa att man är frisk eller vaccinerad i appen för att gå på bio, på krogen eller på fotbollsmatchen.

Pratade med en vän idag och hennes rumskamrat jobbar på danska sidan så jag har blivit lite uppdaterad om läget ganska nyligen.
Det är fine att åka över bron med fresh coronatest så till och från jobb funkar fint för svenskar.
Problemet är att man inte kan gå på restauranger och liknande för de kräver att man har appen "MinSundhed" som antingen visar att man är vaccinerad eller nytestad. Den appen kan man emellertid bara ha som dansk. Eller inloggning dit iaf.
Så även med coronatest så är inte restaurangägarna helt intresserade av en om man inte är dansk i nuläget.
En del upplägg är liksom ganska ofärdiga - men ändå sjösatta.

Här är lite mer om coronapasset:
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/coronapas

Många saker är helt otänkbara - tills de faktiskt ändå blir av hehe.

Vad som är rätt eller fel i frågan vet jag inte. Finns två sidor av myntet.
Men ja, räkna inte ut det helt och hållet som alternativ oavsett.

hmm frågan är om dom inte måste godkänna ett pappersintyg med, eller ta fram ett alternativ för icke Danskar, risken är nog annars att det kommer börja hagla stämningar om eu medborgare blir särbehandlade.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Trot det är många som inte vill vaccinera sig men gör det ändå pga påtryckningar från chefen eller någon/något annat, sen måste försvara vaccineringen ända in i väggen för att dem har tagit det. Jag tänker då inte va någon försökskanin iaf.

a) Varför skulle man behöva försvara vaccinationen "för att man tagit den"? Räcker inte den medicinska bevisningen och de sociala argumenten?
b) Som tur är behöver du inte vara försökskanin om du inte var i första eller andra vågen av vaccinerade, eller tillhör en hittills inte vältestad grupp (småbarn, gravida - vilka som du kanske sett inte rekommenderas ta vaccin än utan ska skyddas genom att vi andra skyddar oss). Efter så här lång tid och med så många miljoner vaccinerade har vi rätt bra koll på riskerna, och de är otroligt mycket mindre än riskerna med sjukdomen i sig.

Som iag skrev i ett tidigare inlägg: du behöver ha extrem otur för att råka illa ut av vaccinet. Du behöver betydligt mindre otur för att råka illa ut av Covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Rökning drabbar andra i nästan lika hög utsträckning som dig själv det är ju därför det kallas passiv rökning och det var ju anledningen till att rökning förbjöds i offentliga lokaler...

Just därför drabbar det rökaren.

Permalänk

Fas 4 igång i stockholm, alla födda 1971 eller tidigare kan nu vaccinera sig.

Fast det finns inga tider, allt är fullbokat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Hur skulle folk ta sig till jobb etc utan kollektivtrafik? Jag tror alla som väljer kollektivtrafik inte har något annat alternativ. Vad tycker du de borde göra, ska dom gamla eller övriga stå och vänta på nästa fulla buss och nästa och nästa?

Dessa restriktioner som finns är totalt idiotiska, finns det ens levande människor som tycker att det är bra att restaurangerna måste stänga 8 så det troligen blir ännu mera trängsel med kortade öppettider?
Att det bara får sitta 1 per bord om restaurangen inte har egen ingång, eller att ett sällskap bara får sitta 4st per bord om restaurangen har egen ingång? Alltså jag skrattar när jag skriver detta för det är så pinsamt och tragiskt hur totalt kollapsade hjärnorna måste vara.

Och självklart går ni på det spåret också att det såklart är för att mänskor inte följer restriktioner vi har sån hög smittspridning nu.. Men jag vill ändå veta hur vi kan ha högre nu än förra året med knappt några restriktioner? Är inte det lite som 1+1 matematik att inse att restriktioner inte tillför ett skit?
Och Vilka är det folk inte följer då menar ni?

De flesta jag träffat som är för restriktioner och att alla måste vaccineras osv, det är kärringar och gubbar i 50-65 års åldern som har tappat det mesta men ser en chans att fler ska få ett lika tråkigt liv som de själva.

Fortfarande är det ingen som har svarat på vad ni tänker om att äldre människor tvingats vara själva på hem och där till och med familje medlemmar inte velat träffa dom för risk för smitta. Att man står för något sånt att låta de äldre dö en dö med saknad efter nära och kära är sjukt för mig och otroligt sjukt.
Hörde om en som inte träffade sin mor, hon gick bort i en snabb sjukdom under tiden, tror ni han ångrar sig?
Kan tyvärr inte ens tycka synd om mannen.

Alla är sin egen egoist. Jag ser till människors frihet, kärlek till närhet människor emellan och en social värld. Med rädsla och förbud kommer man ingenstans det borde varenda människa veta om.

Oavsett med öppen värld eller stängd värld kommer offer.

Nu är det dock så att en stor andel av dessa som åker gör som förut, de åker enstaka hållplatser med bussen, en sträcka som de allra flesta kan gå om de bara besvärar sig göra det. De som har alternativ borde låta de som inte har något alternativ åka riskfritt men tyvärr tänker inte särskilt många så. Av alla som jag sett trängas i bussen jag kört är det på sin höjd 2-3 som haft mask, alla andra står och flåsar varandra rakt i ansiktet. Är det konstigt att smittan sprids då?

Din syn på 50+ är dock rent horribel. Du har en riktigt taskig människosyn, det är vad jag kan läsa ur det du skriver.

Utöver det. Du menar alltså att det inte handlar om kärlek till andra människor att följa restriktionerna för att skydda sig själv såväl som andra från smitta? Du vet, jag kan inte annat än tycka att ditt sätt att agera är raka motsatsen till kärlek för din omgivning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

<klipp>
Jag tänker då inte va någon försökskanin iaf.

Eventuella biverkningar kommer inom några veckor. Till exempel Pfizer-vaccinet är helt ute ur kroppen inom tre veckor (och kan därför inte orsaka någon biverkning längre).

Att det tar tid att att utvärdera ett vaccin hänger ihop med att det tar tid innan tillräckligt många har vaccinerats så man kan se även väldigt sällsynta biverkningar, inte att det tar lång tid för biverkningarna att synas efter vaccinationen.

I dagsläget har 1.3 miljarder doser getts. Man har hållt på sedan i höstas. Ingen är försökskanin längre. Det tåget har gått. För länge sedan.

Med den volym av vaccinering som nu pågår kommer Fas III inte att formellt hinna avslutas förrän efter hela jordens befolkning redan är vaccinerad. Vill du vänta tills Fas III är avslutad kommer du vara den siste på jorden att bli vaccinerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Eventuella biverkningar kommer inom några veckor. Till exempel Pfizer-vaccinet är helt ute ur kroppen inom tre veckor (och kan därför inte orsaka någon biverkning längre).

Att det tar tid att att utvärdera ett vaccin hänger ihop med att det tar tid innan tillräckligt många har vaccinerats så man kan se även väldigt sällsynta biverkningar, inte att det tar lång tid för biverkningarna att synas efter vaccinationen.

I dagsläget har 1.3 miljarder doser getts. Man har hållt på sedan i höstas. Ingen är försökskanin längre. Det tåget har gått. För länge sedan.

Med den volym av vaccinering som nu pågår kommer Fas III inte att formellt hinna avslutas förrän efter hela jordens befolkning redan är vaccinerad. Vill du vänta tills Fas III är avslutad kommer du vara den siste på jorden att bli vaccinerad.

Perfekt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är väl klart att de som vägrar vaccinera sig skall begränsas på något sätt. Väljer man att vara en del av problemet istället för en del av lösningen har man inget i vårat samhälle att göra.

Får vi applicera det på andra områden också, det finns massor av människor som är en del av problemet jag skulle vilja begränsa? (är i grunden för vaccinering, men ser inget behov av att tvinga på det på alla, fri vilja står högre i kurs hos mig, men ser också att det finns saker som JAG ser som betydligt större problem i samhället, så har du lösningen här så applicerar jag den mer än gärna på andra grupper som stör mig!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan inte nån av er som inte tänker ta vaccinet göra en enkel för- och nackdels lista med att vaccinera sig? Alltså lista upp de argument ni kommer på? Vore väldigt intressant att se vilka tunga argument ni har för att inte ta en timme ur erat liv att bara snabbt bli av med en hel drös potentiella problem.

Har fortfarande bara sett; "jag vill inte vara försökskanin".

Kan ni inte förklara mer, kanske vi kan komma ifrån polariseringen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Glöm inte bort att många dog i arbetsrelaterade olyckor eller för att deras kroppar slets ut i mycket högre grad än idag. Skogsindustrin har tagit död på många människor som ett exempel. Gruvindustrin likaså.

En del i varför kvinnor har längre medellivslängd än män är just för att det är avsevärt många fler män än kvinnor som dör på jobbet.

Jo absolut, samtidigt har ju det ändrats en del de senaste hundra åren eller så. Fortfarande dör fler män i arbetsplatsrelaterade olyckor men det är inte så många att det påverkar statistiken i någon större omfattning, å andra sidan är vi ju på väg åt fel håll med exempelvis nedläggningen av Arbetslivsinstitutet 2007 och allt mindre resurser på kontroll av arbetsmiljö och så. På samma sätt är ju pojkar mer utsatta för risk än flickor i barndomen, men vi har ju blivit bättre där också med allt mer madrassering av miljöer där barn vistas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får vi applicera det på andra områden också, det finns massor av människor som är en del av problemet jag skulle vilja begränsa? (är i grunden för vaccinering, men ser inget behov av att tvinga på det på alla, fri vilja står högre i kurs hos mig, men ser också att det finns saker som JAG ser som betydligt större problem i samhället, så har du lösningen här så applicerar jag den mer än gärna på andra grupper som stör mig!)

Håller med dig i sak om att det är bättre att utbilda och låta folk välja själva.
Har funderat lite på det här med frihet och är inte problemet att din frihet kan vara någon annans begränsning?
Inget mot dig nu
T ex om jag är i riskgrupp och inte kan vaccinera mig och du väljer att inte vaccinera dig då inskränker du indirekt på min frihet.
Jag måste hålla mig undan för att inte bli sjuk osv.

Eller en klassiker att du mobbar eller är allmänt otrevlig och dryg så att jag känner att jag inte kan vara kvar utan måste flytta på mig. Kanske till och med misshandlar. Din frihet att vara en idiot/brottsling inskränker igen på min frihet.

Sista exemplet kommer ifrån att jag läste om en kvinna vars ex misshandlat henne så att hon får bo på skyddad adress med deras barn och han försöker få vårdnad. Hans frihet går över hennes. Exemplet är inte perfekt för nu pratar vi om brottsliga handlingar men även efter att han satt av sitt straff måste hon leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

lol.
Varför undvika kontakt med vaccinerade? Dessa har ju vaccinerat sig så dessa borde ju vara säkra, eller?

Vaccinet gör att de har mindre risk att smittas men det gör inte att de inte kan bära på smittan. De kan alltså vara säkra på att viruset har det jobbigare att ta sig in i deras celler och förhoppningsvis misslyckas. Men det är inte direkt som en skylt till viruset att det är "förbjudet att beträda den här kroppen, ty den är vaccinerad". Viruset kommer försöka att ta sig in i cellerna även hos den som är vaccinerad. Hoppet är att det kommer misslyckas i så hög grad att det till slut kommer försvinna eftersom det inte överlever särskilt länge utanför en värd.

Därför är det viktigt att vara försiktig även i en omgivning där, till synes, ingen är smittad eller de flesta är vaccinerade.

Måste lära mig stava rätt ....
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får vi applicera det på andra områden också, det finns massor av människor som är en del av problemet jag skulle vilja begränsa? (är i grunden för vaccinering, men ser inget behov av att tvinga på det på alla, fri vilja står högre i kurs hos mig, men ser också att det finns saker som JAG ser som betydligt större problem i samhället, så har du lösningen här så applicerar jag den mer än gärna på andra grupper som stör mig!)

Kan vi passa på att införa tjockis pass med? Alla som har övervikt får inte handla onyttiga saker i mataffären och gå på restauranger. Dyrare flygbiljetter osv osv

Dör ju ändå över 2 miljoner (2.8) varje år av fetma samt att dom belastar vården med alla möjliga sjukdomar.

https://easo.org/media-portal/statistics/

Känns helt efterblivet att införa vaccinationspass. Känns lite som på 30,40-talet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan vi passa på att införa tjockis pass med? Alla som har övervikt får inte handla onyttiga saker i mataffären och gå på restauranger. Dyrare flygbiljetter osv osv

Dör ju ändå över 2 miljoner (2.8) varje år av fetma samt att dom belastar vården med alla möjliga sjukdomar.

https://easo.org/media-portal/statistics/

Känns helt efterblivet att införa vaccinationspass. Känns lite som på 30,40-talet.

Vore kanske en intressant tråd: "Dessa grupper borde begränsas i någon mening och på något sätt!"

Tror dock att den skulle urarta snabbt. Modsen skulle nog stoppa den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vore kanske en intressant tråd: "Dessa grupper borde begränsas i någon mening och på något sätt!"

Tror dock att den skulle urarta snabbt. Modsen skulle nog stoppa den direkt.

Haha ja det känns som en flashback post.

Ja jag vet att man inte kan dra den direkta jämförelsen med tjockisar för dom ansvarar bara för sig själva och riskerar inte att deras fetma hoppar över till någon annan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med dig i sak om att det är bättre att utbilda och låta folk välja själva.
Har funderat lite på det här med frihet och är inte problemet att din frihet kan vara någon annans begränsning?

Eller en klassiker att du mobbar eller är allmänt otrevlig och dryg så att jag känner att jag inte kan vara kvar utan måste flytta på mig. Kanske till och med misshandlar. Din frihet att vara en idiot/brottsling inskränker igen på min frihet.

Sista exemplet kommer ifrån att jag läste om en kvinna vars ex misshandlat henne så att hon får bo på skyddad adress med deras barn och han försöker få vårdnad. Hans frihet går över hennes. Exemplet är inte perfekt för nu pratar vi om brottsliga handlingar men även efter att han satt av sitt straff måste hon leva med det.

Vad gäller vaccinering så är jag mer pragmatiskt, alla behöver inte vaccinera sig för att få stopp på smittan. Räcker att vi uppnår flockimmunitet och dit kommer vi nå, tillräckligt många vill faktiskt vaccinera sig (så förstår inte att vissa går totalt i spin över att någon här och där säger att de inte kommer vaccinera sig) och en del har naturliga antikroppar redan. ...så corona löser sig (om nu ingen muterad version trycker oss tillbaka till ruta ett förstås)

Dina andra exempel är bra exempel på folk som är ett större problem över tid, kan skapa en lång lista på folk jag skulle vilja begränsa deras tillvaro för om nu det vore en möjlighet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan vi passa på att införa tjockis pass med? Alla som har övervikt får inte handla onyttiga saker i mataffären och gå på restauranger. Dyrare flygbiljetter osv osv

Dör ju ändå över 2 miljoner (2.8) varje år av fetma samt att dom belastar vården med alla möjliga sjukdomar.

https://easo.org/media-portal/statistics/

Känns helt efterblivet att införa vaccinationspass. Känns lite som på 30,40-talet.

Livsstilsrelaterade sjukdomar är annorlunda virussjukdomar. Medan man pratar om en fetmapandemi, en global trend av ökad fetmafrekvens, så är det en långsam trend som kan regleras på ett mer organiskt sätt. Dels genom folkbildning, men också olika typer av skattereformer för att premiera vissa konsumtionsmönster. Här finns också socialekonomiska dimensioner, där fetmabekämpning och fattigdomsbekämpning kan gå hand i hand. Att folk dör i fetma är ett problem, men motivet till begränsningarna i corona-pandemins förtecken handlar om att minimera smittspridning för att undvika en ohållbar överbelastning hos intensivvården. Tidspressen mellan de två pandemierna, så att säga, är helt annorlunda. Den ena är akut och med ett avslut inom räckhåll, den andra är mer eller mindre ett svårsanerat normaltillstånd sedan decennier.

Vaccinpassen är en kontroversiell fråga. Men det är en ganska intuitiv och rationell lösning för att erbjuda incitament för vaccinering och en långsam organisk öppning av samhället på ett ordnat sätt, med en pedagogisk och lättförstådd motprestation. Baksidorna är den ojämna vaccintillgången, som skapar ett A- och B-lag i samhället oberoende av vaccineringsvilja, det finns också vissa lagliga och juridiska hinder samt bara en sådan sak som hur vaccinpasset tillhandahålls (digitalt kontra tryck) som riskerar skapa otydlighet och orättvis tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad gäller vaccinering så är jag mer pragmatiskt, alla behöver inte vaccinera sig för att få stopp på smittan. Räcker att vi uppnår flockimmunitet och dit kommer vi nå, tillräckligt många vill faktiskt vaccinera sig (så förstår inte att vissa går totalt i spin över att någon här och där säger att de inte kommer vaccinera sig) och en del har naturliga antikroppar redan. ...så corona löser sig (om nu ingen muterad version trycker oss tillbaka till ruta ett förstås)

Dina andra exempel är bra exempel på folk som är ett större problem över tid, kan skapa en lång lista på folk jag skulle vilja begränsa deras tillvaro för om nu det vore en möjlighet...

Såg du Jon Olivers klipp om vaccinet och flockimmunitet som någon länkade här eller i den stora corona-tråden?
I USA sa 62% ja, 18 kanske och 22% nej . Då kan en tänka att det borde vara lugnt, men eftersom ungarna består av ca 20% så var det inte lika enkelt. Nu vet jag inte om det är applicerbart i Sverige, men tänker att det krävs nog fler vuxna än vad vi tror.
Eller inte, har inte orkat räkna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad gäller vaccinering så är jag mer pragmatiskt, alla behöver inte vaccinera sig för att få stopp på smittan. Räcker att vi uppnår flockimmunitet och dit kommer vi nå, tillräckligt många vill faktiskt vaccinera sig (så förstår inte att vissa går totalt i spin över att någon här och där säger att de inte kommer vaccinera sig) och en del har naturliga antikroppar redan. ...så corona löser sig (om nu ingen muterad version trycker oss tillbaka till ruta ett förstås)

Dina andra exempel är bra exempel på folk som är ett större problem över tid, kan skapa en lång lista på folk jag skulle vilja begränsa deras tillvaro för om nu det vore en möjlighet...

Jag tror att bruket av "vill" här kan upplevas som... mindre genomtänkt.

Det handlar ändå om en förväntan att många andra som har liten initial personlig vinning ska göra det som är rätt för gruppen, men att själv inte göra det eftersom man inte vill (till "skillnad" från de andra då?).

Det ser lite illa ut, helt enkelt. Och särskilt när vissa då dessutom proklamerar detta som en ståndpunkt som andra kan ta efter förstår jag att folk går i taket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tar det vaccin som erbjuds när det blir min tur, oavsett tillverkare.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan vi passa på att införa tjockis pass med? Alla som har övervikt får inte handla onyttiga saker i mataffären och gå på restauranger. Dyrare flygbiljetter osv osv

Dör ju ändå över 2 miljoner (2.8) varje år av fetma samt att dom belastar vården med alla möjliga sjukdomar.

https://easo.org/media-portal/statistics/

Känns helt efterblivet att införa vaccinationspass. Känns lite som på 30,40-talet.

Om Fetman lätt smittades vidare, så andra blev överviktiga bara att vara i din närhet så hade nog ett tjockis pass införts.

Inse att det är en pandemi, det handlar inte bara en enskilds individs dåliga val, utan hur dess val påverkar andra.

Om vi vänder på steken, säg att dödligheten vart 99% och spreds lika lätt som covid-19, där symptomen i början är samma som förkylning.

Hade det vart befogat och införa ett vaccinationspass för att få resa?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har aldrig pratat om personer i åldern 30-39, jag har pratat om personer i åldern 50-59 samt alla åldergrupper. Kolla mitt första inlägg igen. Jag skrev fel i inlägget när jag SVARADE dig men i mitt första inlägg fanns aldrig ens personer 30-39 med. Du svarar på fel grejer.

50-59 är 0.93% så av 1000 personer behöver 9 intensivvård.

Min poäng var, oavsett vilka siffror vi pratar om, var att vi inte vet hur många som faktiskt haft covid-19. Vi känner bara till de bekräftade fallen. Fler har haft covid än vi vet om, och då sjunker också antalet som varit allvarligt sjuka.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Min poäng var, oavsett vilka siffror vi pratar om, var att vi inte vet hur många som faktiskt haft covid-19. Vi känner bara till de bekräftade fallen. Fler har haft covid än vi vet om, och då sjunker också antalet som varit allvarligt sjuka.

Nja, ska vi vara petiga så är det andelen av de sjuka som varit allvarligt sjuka som sjunker, inte antalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Min poäng var, oavsett vilka siffror vi pratar om, var att vi inte vet hur många som faktiskt haft covid-19. Vi känner bara till de bekräftade fallen. Fler har haft covid än vi vet om, och då sjunker också antalet som varit allvarligt sjuka.

Men vi vet också att risken för allvarliga bieffekter från ett vaccin är nästintill obefintliga - så varför inte?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men vi vet också att risken för allvarliga bieffekter från ett vaccin är nästintill obefintliga - så varför inte?

Fast i Norge bedömer man att faran med vaccin överstiger risken att bli allvarligt sjuk i covid, därför de bannat AstraZenicas vaccin. I Sverige är det större risk att bli smittad och då överstiger den risken chansen med allvarliga biverkningar.

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast i Norge bedömer man att faran med vaccin överstiger risken att bli allvarligt sjuk i covid, därför de bannat AstraZenicas vaccin. I Sverige är det större risk att bli smittad och då överstiger den risken chansen med allvarliga biverkningar.

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

Nej, det är din tolkning av deras agerande. En annan tolkning kan vara att de bedömer att de har tillräckligt god tillgång på andra vaccin så de väljer att använda dessa istället.

Precis som Sverige gjort med de ryska, kinesiska och J&J vaccinen samt satt rekommendationen att använda andra vaccin till de under 65.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast i Norge bedömer man att faran med vaccin överstiger risken att bli allvarligt sjuk i covid, därför de bannat AstraZenicas vaccin. I Sverige är det större risk att bli smittad och då överstiger den risken chansen med allvarliga biverkningar.

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

Är det verkligen bedömningen de gjort? Jag misstänker spontant att en icke försumbar del i beslutet är att PR-problemet som uppstått är en strid de inte vill lägga resurser på om de kan hantera problemet på andra sätt.

Och på den andra punkten så är det väl just för att skydda gruppen som helhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det verkligen bedömningen de gjort? Jag misstänker spontant att en icke försumbar del i beslutet är att PR-problemet som uppstått är en strid de inte vill lägga resurser på om de kan hantera problemet på andra sätt.

Och på den andra punkten så är det väl just för att skydda gruppen som helhet.

Enligt en expert på TV4s nyheter för några veckor sen så var det iaf den slutsatsen Norge hade dragit.

God tillgång på vaccin är det väl ingen som har.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

Nämn en sjukdom som har lika eller ens hälften så stor smittspridning, och är värre, som folk inte vaccinerar sig mot (och med folk menar jag gemene-man inte att det finns ett fåtal anti-vaxxers).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.