Storbritannien granskar AMD:s Xilinx-förvärv

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien granskar AMD:s Xilinx-förvärv

En utredning har inletts av brittiska CMA för att undersöka om affären kan påverka konkurrensen på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla låt detta gå igenom så att någon kompetent person kan skriva om Vivado och att Xilinx kan sluta leta någon att bli uppköpt av. De har 'önskat' det här sedan Intel köpt Altera (Källa: FPGA World 2017).

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Skrivet av Hawac90:

Snälla låt detta gå igenom så att någon kompetent person kan skriva om Vivado och att Xilinx kan sluta leta någon att bli uppköpt av. De har 'önskat' det här sedan Intel köpt Altera (Källa: FPGA World 2017).

Bah! Värdelösa utvecklingsmiljöer är ju hela charmen med att utveckla FPGA:er!!! /s

Varje gång man kodar lite C eller nåt och man får känna på en användarvänlig utvecklingsmiljö gör det lite ont inombords.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att britternas senare konkurrensmyndighetsiver (ARM, detta) i stort är en politisk uppvisning. De vill visa sig självständiga i och med Brexit, nu när EU:s konkurrenslagstiftning inte "förtrycker" dom.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Bah! Värdelösa utvecklingsmiljöer är ju hela charmen med att utveckla FPGA:er!!! /s

Varje gång man kodar lite C eller nåt och man får känna på en användarvänlig utvecklingsmiljö gör det lite ont inombords.

Då vill jag ändå minnas att Vivado var en dröm jämfört med Quartus II. Har det blivit bättre sen Intel tog över på allvar? Var en 5 år sedan nu som jag satt med sakerna.

Den absoluta mardrömmen var ju dock Nios® II Software Build Tools (SBT) for Eclipse.
Där är det väl samma sak med Xilinx med något halvfungerande bygge på Eclipse.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Då vill jag ändå minnas att Vivado var en dröm jämfört med Quartus II. Har det blivit bättre sen Intel tog över på allvar? Var en 5 år sedan nu som jag satt med sakerna.

Den absoluta mardrömmen var ju dock Nios® II Software Build Tools (SBT) for Eclipse.
Där är det väl samma sak med Xilinx med något halvfungerande bygge på Eclipse.

Vivado är steg över Quartus men fortfarande sämre än det gamla ISE på så många sätt.

  • Simuleringar är långsammare.

  • +1000 filer i projektet får det att må dåligt.

  • Processer kan "blöda" över information till varandra om du har flera igång samtidigt.

  • Inget vettigt stöd för Git eller liknande (i jämförelse med t.ex. Visual Studio)

Så om en grupp vettiga mjukvaruutvecklare kan antagligen göra verktyget riktigt mycket bättre. Så om AMD köper Xilinx är min förhoppning att de kan börja fokusera på att förbättra sina verktyg istället för att fokusera på att bli uppköpta. Som att se alla referenser till en variabel och vart den är kopplad, eller göra smarta kopieringar som Emacs kan göra åt dig.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Så om en grupp vettiga mjukvaruutvecklare kan antagligen göra verktyget riktigt mycket bättre. Så om AMD köper Xilinx är min förhoppning att de kan börja fokusera på att förbättra sina verktyg istället för att fokusera på att bli uppköpta. Som att se alla referenser till en variabel och vart den är kopplad, eller göra smarta kopieringar som Emacs kan göra åt dig.

Ja det är verkligen ingen höjdare. Man hade ju hoppats att det skulle röra på sig med fria och/eller obundna alternativ när marknaden växer, men det verkar vara trögt där med. De jag satt med en stund använde Sigasi en del, vet inte hur det har utvecklats sen dess. Sen är man ju till viss mån ändå bunden till tillverkarna, så det krävs ju att det tar initiativ.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om Storbritannien efter Brexit?

Är väl bara köra.

Permalänk
Skrivet av boogey:

Då vill jag ändå minnas att Vivado var en dröm jämfört med Quartus II. Har det blivit bättre sen Intel tog över på allvar? Var en 5 år sedan nu som jag satt med sakerna.

Den absoluta mardrömmen var ju dock Nios® II Software Build Tools (SBT) for Eclipse.
Där är det väl samma sak med Xilinx med något halvfungerande bygge på Eclipse.

Kan inte påstå att det blivit bättre. Vet flera företag där de bara använder Quartus miljön för kompilering. Allt jobb görs i Emacs eller andra rena editorer.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line