3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

denna fråga om 1 kort eller inte har redan klargjorts flera gånger av webhallen!

Det kommer inte påverka gamla ordrar jag citerar deras svar från 2021-05-04 14:07 i denna tråd

"This is what I know:

De som har beställt flera kort med samma artikelnummer redan kommer inte få sina beställningar petad på. Däremot så går det inte att lägga till flera av samma artikelnummer längre. Jag tror inte heller att vi behöver vara mer tydliga än det som står på sajten. Det är rätt straightforward, du kan bara köpa en produkt av det artikelnumret.

Däremot kan jag förstå att ni är oroliga om redan befintliga beställningar kommer att ruckas på. Det ska de inte göra.
Och där hade vi ju absolut kunnat vara mer tydliga Men nu vet ni!

// Staffan"

vore ändå skönt om @webhallen (staffan) kan meddela alla igen iom dom ändrade texten. känns inte som dom ändrar/tar bort redan liggande ordrar iaf när man läser det du quota.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Skulle du vilja specificera lite mera? Vilket kort väntar du på?

3080 TUF (nonOC)

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna att det blir ett last av ASUS kort imorgon.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för dej 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Frågade Webbhallen vad som gäller angående de nya LHR korten (som jag antar kommer vara 100% av produktionen för 3080 från och med nu) och fick ett tråkigt men inte så överraskande svar:

Min fråga:

Nu när Nvidia släpper LHR (low hash rate) varianter av sina kort, kommer man kunna använda sin nuvarande köplats för ett "vanligt" 3080 TUF till det nya 3080 TUF LHR eller kommer det att bli en ny produkt som man får försöka fiska upp när ni lägger upp dem?

Svar från Webbhallen:

Hej! Då vi ej har produkterna på hemsidan för tillfället så vet vi inte hur det kommer se ut. Utifrån tidigare erfarenhet så får man dock inte behålla sin nuvarande köplats då det troligen kommer vara en separat artikel. Ha en fortsatt trevlig dag!

förtydligade vem som frågade och svarade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Håller tummarna för dej 🙂👍

Du har väll ett gamerock också? Inte det som är till salu i göteborg? På blocket

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411867/asus-geforce-rtx-3090-24g...

Jisses vilket pris.. Hade annars varit så satans perfekt att gå från mitt 1080 ti som redan är i en egen loop till det där kortet.

Men herregud, nästan 30papp. Visserligen hade man säkert fått 5k~ för 1080ti't men men.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Jisses vilket pris.. Hade annars varit så satans perfekt att gå från mitt 1080 ti som redan är i en egen loop till det där kortet.

Men herregud, nästan 30papp. Visserligen hade man säkert fått 5k~ för 1080ti't men men.

Helt galet! Men det kommer nog lugna ned sig lite snart. Krypto behöver krascha lite och plötsligt så kommer det dumpas ut mängder med grafikkort.

Permalänk
Medlem

Beställde ett 3090 EVGA från Elgiganten när de hade sin deal där med RTX-korten. Fick sms igår att det ska komma idag. Kontaktade supporten som nu säger att "det är strul med denna varan".
De kan inte ge någon beräkning alls på när kortet kommer. Snacka om riktigt dåligt utförd försäljning. Får ligga ute med 20k+ så länge antar jag..

Gissar att det samma gäller för kort i samma batch 3060/3070/3080 också.

Om någon får sitt kort från elgiganten så skriv gärna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ridder:

Beställde ett 3090 EVGA från Elgiganten när de hade sin deal där med RTX-korten. Fick sms igår att det ska komma idag. Kontaktade supporten som nu säger att "det är strul med denna varan".
De kan inte ge någon beräkning alls på när kortet kommer. Snacka om riktigt dåligt utförd försäljning. Får ligga ute med 20k+ så länge antar jag..

Det här är anledningen att jag ville handla på faktura. Man vill ju inte ligga ute med pengar en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag vet att det är minst en person härifrån som fått sitt 3090 kort från Elgiganten. Jag köpte ett 3070 paket som blivit försenat 4 gånger redan. När jag pratade med kundtjänst igår så sa dom att tillverkaren inte lyckats tillverka tillräckligt med kort och att dom behövt avbryta massa ordrar. Väldigt märkligt med tanke på att det var en bundle/kampanj. Börjar undra varför Elgiganten hela tiden säljer kort dom inte har i lager när detta problem är återkommande för nästan varje 3000-kort dom lägger upp.

Permalänk
Medlem

3080 TUF icke-OC, beställt hos Inet 2020-09-19

2021-01-05 Köplats 158
2021-02-02 Köplats 90
2021-05-19 Köplats 51

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

"man skulle ju kunna..." men man lär aldrig gräva nog med krypto för att betala av det, speciellt inte med 30% skatt

Permalänk

Själv så sitter man och väntar på ett 3080 Eagle OC från Inet som aldrig kommer, beställde 2020-12-10 och har fortfarande inte hört ett ord från Inet. Eagle OC verkar också vara ett av korten som det produceras minst av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Du har väll ett gamerock också? Inte det som är till salu i göteborg? På blocket

nix men min lillebror har, var han som hade beställt det 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelgbg:

kan inte se att det hänt nåt med brorsans gamerock oc på webhallen? när beställde du? kanske @webhallen kan hjälpa till? får la hålla tummarna då han tar studenten denna månaden så blir han lite extra glad.

quote på mej själv från tidigare i tråden 😉 är ett gainward rtx 3080 Phantom gs jag väntar på till min sambo 👍

edit: sry för dubbelpost.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

För sent nu 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

För sent nu 🤣

Wtf. Inte ens Miners köper såpass dyra kort väl? Det krävs ju hur mycket som helst för att nolla priset på kortet..?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Wtf. Inte ens Miners köper såpass dyra kort väl? Det krävs ju hur mycket som helst för att nolla priset på kortet..?

Tro det eller ej, det finns folk som köper grafikkort för annat än mining.

Permalänk
Skrivet av Onicoz:

Uppdatering från Inet.

Beställde mitt kort 2020-10/01
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC
"Beräknas i lager - 2021-06-30"

20-10/01 - Beställt!
20-12/28 - köplats 310
21-01/14 - köplats 269
21-01/26 - köplats 247
21-02/08 - köplats 237
21-02/23 - köplats 203
21-03/08 - köplats 203
21-03/23 - köplats 183
21-04/07 - köplats 152
21-04/28 - köplats 122
21-05/12 - köplats 85 <-- (dag -213)
---------------------------------------------
Det rör på sig!

Jag har jämfört våra köplatser. Vi har stämt av lika frekvent.
Jag lade min beställning 2020-11-26
Den 14/1 skiljde det 149 platser och detta minskade stadigt fram till den 21/5 då det var 129 platser emellan oss.
Det borde innebära att 20 ordrar har avbokats sedan dess.

Vad kul man kan ha medan man väntar...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X | Sennheiser HD 650 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Tro det eller ej, det finns folk som köper grafikkort för annat än mining.

Jo såklart. Menar mer att det priset är så sjukt högt att det inte känns värt på något sätt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jo såklart. Menar mer att det priset är så sjukt högt att det inte känns värt på något sätt

Vissa har mer pengar att slösa än andra.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Frågade Webbhallen vad som gäller angående de nya LHR korten (som jag antar kommer vara 100% av produktionen för 3080 från och med nu) och fick ett tråkigt men inte så överraskande svar:

Min fråga:

Nu när Nvidia släpper LHR (low hash rate) varianter av sina kort, kommer man kunna använda sin nuvarande köplats för ett "vanligt" 3080 TUF till det nya 3080 TUF LHR eller kommer det att bli en ny produkt som man får försöka fiska upp när ni lägger upp dem?

Svar från Webbhallen:

Hej! Då vi ej har produkterna på hemsidan för tillfället så vet vi inte hur det kommer se ut. Utifrån tidigare erfarenhet så får man dock inte behålla sin nuvarande köplats då det troligen kommer vara en separat artikel. Ha en fortsatt trevlig dag!

Vet inte vad jag ska tycka om det här direkt.. har väntat sen 20e september på ett Asus tuf Non-OC
Det är långt kvar tills det är min tur men.
Nu finns det en risk att man kan hamna än längre bak i kön om man inte sitter på låset.
Självklart kan det ju leda till att man har tur och hamnar lite längre fram

Och vad händer med priset?. . . .8,000~ när ja lade beställningen. Om det endast kommer att levereras LHR kort, och det blir en ny artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingvin1n:

Vet inte vad jag ska tycka om det här direkt.. har väntat sen 20e september på ett Asus tuf Non-OC
Det är långt kvar tills det är min tur men.
Nu finns det en risk att man kan hamna än längre bak i kön om man inte sitter på låset.
Självklart kan det ju leda till att man har tur och hamnar lite längre fram

Och vad händer med priset?. . . .8,000~ när ja lade beställningen. Om det endast kommer att levereras LHR kort, och det blir en ny artikel.

Jo, jag är inte glad, även om jag "bara" väntat sedan början på december. Men jag förstår om Webhallen "tar chansen" att tvinga folk att beställa om (till ett högre pris) eftersom de förmodligen säljer korten med förlust eller nära nog under nuvarande omständigheter.

Vi får väl se, men jag tänker iallafall vara beredd att hänga på låset den 25e om de börjar sälja LHR då. Även om det är surt att betala ett par tusen mer så hade det varit gött att faktiskt få ett kort i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Min fråga:

Svar från Webbhallen:

Det låter ju helt sjukt om det stämmer.. så alla som sitter på gamla ordrar på 3080 kommer få dom makulerade? Trodde de skulle ge en ett lhr istället.. kan ju inte stämma att de tar bort allas ordrar.. tänk hur många som fortfarande väntar på tuf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Det låter ju helt sjukt om det stämmer.. så alla som sitter på gamla ordrar på 3080 kommer få dom makulerade? Trodde de skulle ge en ett lhr istället.. kan ju inte stämma att de tar bort allas ordrar.. tänk hur många som fortfarande väntar på tuf..

De har kanske inte kapacitet att genomföra en sådan grej.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

ASUS har väl inte ens tillverkat några non-OC kort, om det är ett sånt du väntar på kommer du få vänta länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Skulle det stämma så lär det inte bli många fler beställningar eller rekommendationer av dom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

ASUS har väl inte ens tillverkat några non-OC kort, om det är ett sånt du väntar på kommer du få vänta länge

Icke det jag väntar på är på plats ca 10 på de kortet jag väntar på men tänker mer för andra som ligger på plats 200 och har gjort i 8 mån så ska dom få sin order makulerad.. Nog många som skitit i att köpa annat kort för dom har ett på beställning.. men jag tror inte riktigt att de skulle börja makulera allas ordrar. Skulle ju vara helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Skulle det stämma så lär det inte bli många fler beställningar eller rekommendationer av dom

Ja nä samma här! Tyckt de har skött det jävligt snyggt innan med bra lösningar för alla och har gett den infon dom har, kan inte riktigt se att dom skulle makulera alla ordrar dock, då blir jag väääldigt förvånad.