Trasigt grafikkort? Klickande ljud när jag försöker starta datorn.

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort? Klickande ljud när jag försöker starta datorn.

Tjena. Köpte ett begagnat grafikkort (GTX Titan X Maxwell) på tradera. Fick hem det idag och skulle testa det. Datorn vill inte ens starta. Kommer bara nått klickande ljud när jag trycker på start-knappen. Testade det på 2 st olika datorer med samma resultat.

Ett citat från säljarens upplägg "EVGA Geforce GTX Titan X 12GB (Maxwell) grafikkort i bra skick."

Grafikkortet va väldigt bra paketerat i ESD påse i orginal kartong som sen va i en annan kartong med luftkuddar.

Blev jag blåst? Isåfall vad kan jag göra? Betalade endå 4200kr som jag jobbat ihop.

Permalänk
Skrivet av EXIBEL96:

Tjena. Köpte ett begagnat grafikkort (GTX Titan X Maxwell) på tradera. Fick hem det idag och skulle testa det. Datorn vill inte ens starta. Kommer bara nått klickande ljud när jag trycker på start-knappen. Testade det på 2 st olika datorer med samma resultat.

Ett citat från säljarens upplägg "EVGA Geforce GTX Titan X 12GB (Maxwell) grafikkort i bra skick."

Grafikkortet va väldigt bra paketerat i ESD påse i orginal kartong som sen va i en annan kartong med luftkuddar.

Blev jag blåst? Isåfall vad kan jag göra? Betalade endå 4200kr som jag jobbat ihop.

Hej, startar datorn med något annat grafikkort i?
I så fall skulle det vara troligt att du fått ett defekt kort. Du ska inte vara rädd att kontakta säljaren!
Försök komma överens med säljaren om retur eller kompensation.
Det brukar inte vara omöjligt om det är någolunda seriösa säljare. Förhoppningsvis är säljaren rädd om sina omdömen på Tradera...

Permalänk
Medlem

Låter ju som kortslutning,
Du kan ju inspektera power kontakterna på kortet,
men det kan ju lika väl vara att du kopplat in det på fel sätt eller inte kopplat in alla kontakter.

Permalänk
Medlem

Vad för system testade du kortet i? Har många gånger varit med om att en del moderkort inte är villiga att starta med vissa grafikkort, ibland har det hjälpt med att tömma datorn på ström och resetta bios men finns en del delar som verkligen inte lirar bra tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej, startar datorn med något annat grafikkort i?
I så fall skulle det vara troligt att du fått ett defekt kort. Du ska inte vara rädd att kontakta säljaren!
Försök komma överens med säljaren om retur eller kompensation.
Det brukar inte vara omöjligt om det är någolunda seriösa säljare. Förhoppningsvis är säljaren rädd om sina omdömen på Tradera...

Aa tyvärr. Har ett RTX 3090, GTX 1080 och ett GTX 770. Alla tre funkar utmärkt i båda datorerna.

Skrivet av pacc:

Låter ju som kortslutning,
Du kan ju inspektera power kontakterna på kortet,
men det kan ju lika väl vara att du kopplat in det på fel sätt eller inte kopplat in alla kontakter.

Allt är correct inkopplat.

Skrivet av Ahlundia:

Vad för system testade du kortet i? Har många gånger varit med om att en del moderkort inte är villiga att starta med vissa grafikkort, ibland har det hjälpt med att tömma datorn på ström och resetta bios men finns en del delar som verkligen inte lirar bra tillsammans.

Server datorn:
Asus z97-p mb, i7 4790k, 32 GB ddr3 1866 mhz cl16 Kingston ram, 650 Watt Corsair gold 80+, 500 gb SSD samsung evo 850.

Main datorn:

Asus TUF X299 Mark 1, i9 7900x, 64 gb 3200 mhz Corsair ram, 850 Watt 80+ Platinum Seasonic, 500 GB m.2 ssd och en 2 tb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXIBEL96:

Server datorn:
Asus z97-p mb, i7 4790k, 32 GB ddr3 1866 mhz cl16 Kingston ram, 650 Watt Corsair gold 80+, 500 gb SSD samsung evo 850.

Main datorn:

Asus TUF X299 Mark 1, i9 7900x, 64 gb 3200 mhz Corsair ram, 850 Watt 80+ Platinum Seasonic, 500 GB m.2 ssd och en 2 tb ssd.

Inga kända kompatibilitets problem med dom moderkorten vad jag kan se.

Så du bör nog kontakta säljaren och se om hen är villig att ta sitt ansvar.

Du kan ju testa utan m.2 disk innan oxå för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlundia:

Inga kända kompatibilitets problem med dom moderkorten vad jag kan se.

Så du bör nog kontakta säljaren och se om hen är villig att ta sitt ansvar.

Du kan ju testa utan m.2 disk innan oxå för säkerhets skull.

Kontaktade säljaren. Han värkade ta det rätt så bra. Erbjöd refund så jag skickade tbx kortet igår. Lite synd endå. Känner mig dum mot han om de inte va trasigt när han skickade de. Men samtidigt vet jag att jag inte har haft sönder det.