Nytt jobb - kontorsmaterial "gaming"

Permalänk

Nytt jobb - kontorsmaterial "gaming"

Jag har fått ett nytt jobb och kom under löneförhandlingen överens med min chef att jag valfritt fick välja tangentbord, mus och musmatta.

Jag har två utmaningar
1. Vi pratade aldrig om budget.
2. Datortillbehören jag vill ha är märkta i artikelnamnet med Gaming.

För övrigt så är de väldigt stilrena om man inte har igång rgb (som jag tänkt ha off-mode) men är ändå orolig att det skickar oprofessionella signaler.
Dessutom kostar de tillsammans över 3000 (Vilket jag tror att det för en icke datorintresserad person kan upplevas som högt?)

Jag hade tänkt mig
Tangentbord: Logitech G915 TKL
Mus: Logitech G305
Musmatta: Logitech G840 XL

Jag har haft både musen och tangentbordet tidigare och har god erfarenhet, speciellt med tangentbordet som saknar numpad och som lämnar utrymmet för musen att operera mer centralt vilket ger mindre spänningar för axeln.
Tangentbordet är tyst och jag sitter i eget bås.

Hur hade ni resonerat, hade ni varit försiktiga och valt vuxet kontorsmaterial eller hade ni bara kört på det ni vill ha?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MX518 och en svinhäftig musmatta ur egen ficka på cybermonday för en billig slant och har på jobbet. Skyller på ergonomi och att det vi får ut på jobbet är kasst helt enkelt. Inga klagomål från chefen ännu!
Är sjukt sugen på ett Core Mechanics tangenbord, alternativt ett Realforce av samma modell jag har hemma, att ha på jobbet, men där ligger det liiite över smärtgränsen för att lägga ut ur egen ficka för att bara ha på jobbet.

Det ligger väl lite i bägge dina kategorier känner jag? Bra skit, men samtidigt diskret.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Jag köpte en MX518 och en svinhäftig musmatta ur egen ficka på cybermonday för en billig slant och har på jobbet. Skyller på ergonomi och att det vi får ut på jobbet är kasst helt enkelt. Inga klagomål från chefen ännu!
Är sjukt sugen på ett Core Mechanics tangenbord, alternativt ett Realforce av samma modell jag har hemma, att ha på jobbet, men där ligger det liiite över smärtgränsen för att lägga ut ur egen ficka för att bara ha på jobbet.

Det ligger väl lite i bägge dina kategorier känner jag? Bra skit, men samtidigt diskret.

Varför jag mer specifikt vill ha g915 tangentbordet är för att det är lågprofil också.
Hur hade du resonerat kring vad din blivande chef hade resonerat kring produkter som har namnet gaming och häftiga färger?

Det är väl det som jag är mest konfunderad över hehe.. Vill starta så bra som möjligt och vill inte lämna ett kasst första intryck när jag kommer gåendes med de dyraste tangentbordet på marknaden (färdigbyggt) och massa rgb på förpackningarna

Och andra sidan så brukar jag analysera och bry mig lite för mycket..

Permalänk
Medlem

Jag har Logitech Gaming grejer på mitt kontor. Jag förklarade helt enkelt att det bra grejer med komfort och utseende som passar mig. Samt att grejerna i sig ändå såg rätt stilrena ut. Det var inga bekymmer för min chef iaf
Tycker vettiga kontorsgrejer är rätt dyra ändå så bör inte vara någon större prisskillnad.
Sitter man på kontoret 8h per dag ska man inte ha en 99kr mus och 199kr tangentbord imo

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Hur hade ni resonerat, hade ni varit försiktiga och valt vuxet kontorsmaterial eller hade ni bara kört på det ni vill ha?

Beror ju på vad för jobb det gäller.
Kundkontakt?

Jag jobbar IT och enbart internt så skiter totalt i om någon tycker grejerna ser barnsliga ut, men hade jag jobbat mot externa kunder som kommer på besök hade jag velat ha mer stilrent.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Kör en G502 som mus och vanligt HP/Dell tangentbord på jobbet. Mekaniskt uppskattas inte på jobbet och då kvittar det mer eller mindre. Men musen tog jag med hemifrån då jag hade en över (totalt 3 st).

När jag jobbar hemifrån blir det ett Filco Majestouch 2 med bruna Cherrys samt antingen MX Master eller en G502.

Personligen hade jag undvikit att ta med RGB-prylar till jobbet, ser oseriöst ut. Men beror lite på vad man jobbar med också, och hur ens kollegor är.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tillåtigt mekaniskt klicketiklack i öppet landskap. Jag skulle inte heller beviljat köp om man inte hade en hårdvarubudget man förfogade själv över. Kraftfull dator, högupplöst skärm dyr stol, inga problem. Gaming mus och ett icke ergonomiskt tangentbord? Aldrig, hade kunnat ta 2000 av de där 3000 och köpt in brädspel eller tagit hela teamet på bio.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag hade inte tillåtigt mekaniskt klicketiklack i öppet landskap. Jag skulle inte heller beviljat köp om man inte hade en hårdvarubudget man förfogade själv över. Kraftfull dator, högupplöst skärm dyr stol, inga problem. Gaming mus och ett icke ergonomiskt tangentbord? Aldrig, hade kunnat ta 2000 av de där 3000 och köpt in brädspel eller tagit hela teamet på bio.

Det är exakt den här mentaliteten jag är lite orolig över hahah..
Du accepterar den kraftfulla datorn för att du kan se värdet.
Du ser inte värdet i gaming musen eller tangentbordet.

Musen använder jag privat och min hand är van vid den och är bekväm.
Tangentbordet är lågt och tkl - får mindre spänningar i axeln (utrymmet för numpaden kan jag förvalta och slipper sträcka ut armen)

Men då det är exakt detta jag är orolig för så kanske jag ska ta en dialog med min blivande chef innan och känna.
För jag vill inte skicka negativa signaler.

Hur hade du velat att en ny person under dig på jobbet hade kommunicerat detta till dig och hur hade man bäst sålt in det?

Permalänk

RGB belyst tangentbord för 2500kr som innehar ordet gamig, såklart att detta sänder lite signaler till den som ser fakturan. Öriga personer så bryr de sig knappast. Ofta är det så att folk bildar uppfattning om någon baserat på flera saker, där dessa saker tillsammans skapar bilden.

Så det går inte säga så mycket mer. Är du en senior något extremt eftertraktad och de är riktigt stolta över att fått över dig, eller är du endast en junior i mängden? Detta har en extrem stor betydelse, mer än vad man kan ana.
Sedan är det andra saker, brinner du mycket för just spel, pratar mycket om det osv. Så blir det inte bättre av att du vill att företaget ska köpa in saker märkt med gaming.

Mitt allmänna råd är att smälta in, ju mer eftertraktad man är ju mer krav kan man ställa. Kolla in på linkedin och se vilken skitutrustning folk brukar ha när de visar upp sin arbetsplats för att locka över folk. Som en gammal 24" skräm, tangentbord + mus för 199kr.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte direkt med i "gaming-hårdvara"-svängen, men jag kan inte minnas att jag stött på ett mekaniskt tangentbord som är lika tyst som scissor-switches som används i vanliga "kontorstangentbord".

Jobbade på ett kontor förut där det fanns en snubbe med mekaniskt tangentbord. Jag hörde hans knapprande två korridorer bort och han var inte poppis bland kollegorna som delade det öppna kontorslandskapet med honom, kan jag säga.

Mitt fokus skulle ligga på att säkerställa ett tillräckligt tyst tangentbord snarare än att oroa sig för hur kartongen ser ut. På mitt nuvarande kontor skulle nog folk skita fullständigt i hur nån kartong ser ut. Om det lät som ett mindre sågverk skulle det dock inte ses på med blida ögon (öron? 🤔).

Om du inte tror att ljudet är nåt problem så testa att lägga beställningen och hoppas på det bästa. 🤷‍♂️

EDIT: Ett ytterligare argument som talar emot kringutrustning som "sticker ut" är att det kan skicka lite fel signaler till kollegorna. "Den nya killen är minsann en höjdare som ska ha dyr specialutrustning"... osv. Det må vara fånigt, men kontorspolitik och det sociala samspelet på arbetsplatsen är inte att avfärda lättvindigt.

Visa signatur

---

Permalänk

Blev headhuntad och jag blir kontaktad minst 1 gng i månaden för tjänster som de tycker min profil är intressant för.
Jag har en spetskompetens men det finns självklart konkurrenter och andra som kan det bättre än jag.

Om jag pratar med chefen om det innan jag gör inköpet så kommer jag kanske verka osäker och försiktig?
Jag har fått höra att jag bryr mig ofta för mycket vad andra tycker och tänker.

Hur hade du kommunicerat det till chefen för att det ska bli så bra som möjligt?

Jag hade inte valt ett sådant dyrt tangentbord. Missförstå mig inte, jag förstår mycket väl att bättre tangentbord gör att man producerar bättre, men chefer är ofta snåla. Men man lite läsa av budgeten på övrigt hårdvara, min jobblaptop gick på runt 40 000kr, dockningsstationen till den 3500kr, det sänder lite signaler att de prioriterar bra hårdvara.
Har man istället fått en extremt billig jobbdator så sänder det lite signaler.. samma gäller arbetsbord, stol, mobiltelefon osv. Man kan genom att besöka arbetsplatsen och se arbetsplatsen säga en hel del.

Jag har kollegor som har svindyra tangentbord och möss på arbetsplatsen och de har köpt dessa själv.

En stor betydelse har garanterat typ av arbetsplats. Vissa är lite mer "moderna" än andra, sedan finns Apple fanatiker och sist såljåparna som jag tycker är väldigt vanligt. Jag har besökt många riktigt stora företag och sett att de flesta arbetarna har extern hårdvara som jag skulle vilja kalla för mer eller mindre skit. (absolut billigaste som går att köpa)

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med sånna här inköp i många år och på många ställen, spontant skulle jag inte ha några problem med musen, tangentbordet hade jag aldrig tillåtit, och musmattan hade jag nog försökt hitta ett noname brand för en bråkdel av priset istället.

Edit:
Man får tänka på att om du får ett tangentbord för 2500kr, så kommer 50st andra också vilja ha ett likadant, och då blir det plötsligt en oerhörd kostnad att ge dig ett. Att positivt särbehandla någon och ge dom andra kalla handen och säga att det är för dyrt brukar inte vara någon succe.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är exakt den här mentaliteten jag är lite orolig över hahah..
Du accepterar den kraftfulla datorn för att du kan se värdet.
Du ser inte värdet i gaming musen eller tangentbordet.

Musen använder jag privat och min hand är van vid den och är bekväm.
Tangentbordet är lågt och tkl - får mindre spänningar i axeln

Men då det är exakt detta jag är orolig för så kanske jag ska ta en dialog med min blivande chef innan och känna.
För jag vill inte skicka negativa signaler.

Hur hade du velat att en ny person under dig på jobbet hade kommunicerat detta till dig och hur hade man bäst sålt in det?

Det jag främst skulle hålla med om är synpunkten på mekaniska tangentbord i öppna kontorslandskap. Det ska man nog undvika att önska, oavsett om chefen säger ok vid köptillfället.

Sedan tycker jag att det är helt rimligt att folk vill ha bra tangentbord och möss, dock tycker ju jag att det känns mer lämpligt att välja något som ser mer diskret och professionellt ut (och gärna inte något som sticker ut jättemycket vad gäller pris).
Musen du pekar ut tycker jag spontant verkar utmärkt ur det perspektivet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hade inte valt ett sådant dyrt tangentbord. Missförstå mig inte, jag förstår mycket väl att bättre tangentbord gör att man producerar bättre, men chefer är ofta snåla. Men man lite läsa av budgeten på övrigt hårdvara, min jobblaptop gick på runt 40 000kr, dockningsstationen till den 3500kr, det sänder lite signaler att de prioriterar bra hårdvara.
Har man istället fått en extremt billig jobbdator så sänder det lite signaler.. samma gäller arbetsbord, stol, mobiltelefon osv. Man kan genom att besöka arbetsplatsen och se arbetsplatsen säga en hel del.

Jag har kollegor som har svindyra tangentbord och möss på arbetsplatsen och de har köpt dessa själv.

En stor betydelse har garanterat typ av arbetsplats. Vissa är lite mer "moderna" än andra, sedan finns Apple fanatiker och sist såljåparna som jag tycker är väldigt vanligt. Jag har besökt många riktigt stora företag och sett att de flesta arbetarna har extern hårdvara som jag skulle vilja kalla för mer eller mindre skit. (absolut billigaste som går att köpa)

Ja men precis, jag har inga problem att skriva under på en roller mouse, ergo tangentbord, bekvämt headset etc, kanske nåt lite dyrare tangentbord om det har bra feeling, men det där är bara larvigt hehe.

Vill man fjompa sig får man ta med eget. Men visst, om nån högpresterande som jobbat ett tag vill ha nåt dyrt och lite larvigt köper man ju det om de blir glad av det, kamske man kan komma undan med lite lägre lönehöjnimg hehe

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Ja men precis, jag har inga problem att skriva under på en roller mouse, ergo tangentbord, bekvämt headset etc, kanske nåt lite dyrare tangentbord om det har bra feeling, men det där är bara larvigt hehe.

Vill man fjompa sig får man ta med eget. Men visst, om nån högpresterande som jobbat ett tag vill ha nåt dyrt och lite larvigt köper man ju det om de blir glad av det, kamske man kan komma undan med lite lägre lönehöjnimg hehe

Just det, kom på att det även har macroinspelningar som sparas på tangentbordet. Det är väldigt bra i excel - visst kan man scripta in det i VBA men då slutar tillbakafunktionen fungera..

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag definitivt valt ett annat tangentbord. Gissar att din chef förväntar sig mus, musmatta och tangentbord inte ska kosta mer än 1000:- tillsammans.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Hade jag varit i din sits hade jag definitivt valt ett annat tangentbord. Gissar att din chef förväntar sig mus, musmatta och tangentbord inte ska kosta mer än 1000:- tillsammans.

En bra mus som MX Master 3 kostar 1000.
Håller tyvärr inte med dig ur den aspekten

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med eget tangentbord på jobbet sen många år (10+) tillbaka med Cherry MX clear-brytare. Har suttit i både mindre och större kontorslandskap med det tangentbordet utan att nån ens reagerat över ljudet. Kan skriva minst lika högljutt på skrottangentbord också, det låter snarare ännu värre med tanke på att de är så plastigt uppbyggda.

Bra kringutrustning är något som gör livet på jobbet bra mycket roligare, väntar bara på leverans av en SweClockers-musmatta nu för att göra livet lite mer komplett

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En bra mus som MX Master 3 kostar 1000.
Håller tyvärr inte med dig ur den aspekten

En G502 som är den bästa kontorsmusen får man för 4-500kr

Bästa köpet till kontoret var en monitor med USB-C för min del.
Kör trådlös mus och tangentbord-dongel i monitorn, och kopplar in laptopen via usb-c kabeln (som både laddar, och för över video och ljud och usb).

Så har endast en synlig kabel på skrivbordet och resten trådlöst. Kan rekommendera det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ernesto:

Klickljudet kan ju vara ett problem håller jag med om.
Övriga resonemanget och motivering är ju alldeles för vanligt bland småpåvar på många ställen.

Tips till trådskaparen är att helt enkelt fråga om man känner sig osäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chefen / Ägaren väljer mellan Tesla / Porsche med batteri. Du väljer under stor ångest mellan kontorstillbehör för 1500/3000 spänn. Gäller att ha perspektiv på grejerna

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Är det lågprofil du är ute efter så är ju Mx Keys otroligt populärt och helt klart värt att se över. Rekommenderas skarpt.

Skulle verkligen inte vilja arbeta med någon som har mekanisk brytare i ett kontorslandskap

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Ihop med att det står gaming sett till priset gör att det känns fel. En sak om man kör mousetrapper som ligger på de prisnivåerna. Skulle kunna tänka mig runt 1500 totalt kanske lite mer. Främst är det tangentbordet jag ser att du byter ut, de andra sticker inte ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Klickljudet kan ju vara ett problem håller jag med om.
Övriga resonemanget och motivering är ju alldeles för vanligt bland småpåvar på många ställen.

Tips till trådskaparen är att helt enkelt fråga om man känner sig osäker.

Nu är det ju mina pengar det handlar om. Om jag inte vill spendera dem på gamingtangentbord för 2500 spänn tycker jag inte riktigt man ska ta sig ton eller?

Du kanske vill köpa tangentborden åt oss i fortsättningen?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ernesto:

Nu är det ju mina pengar det handlar om. Om jag inte vill spendera dem på gamingtangentbord för 2500 spänn tycker jag inte riktigt man ska ta sig ton eller?

Du kanske vill köpa tangentborden åt oss i fortsättningen?

Haha, jo precis, valet är ju fritt och du motiverade ditt sätt att se på saken. Precis som trådskaparen var rädd för så kan sånt här sitta hårt som attan helt utan till synes logiska ställningstaganden. Du bekräftade ju det

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Är det lågprofil du är ute efter så är ju Mx Keys otroligt populärt och helt klart värt att se över. Rekommenderas skarpt.

Skulle verkligen inte vilja arbeta med någon som har mekanisk brytare i ett kontorslandskap

Det använde jag på min förgående tjänst.
Jag tycker om det, dock stör jag mig på numpaden.

Detta tangentbordet löser ju det. Dessutom är det trevligare att skriva på

Permalänk

Tror du kan pusha för ergonomiaspekten, men det kanske finns billigare alternativ isåfall?

Överhuvudtaget så är tusenlappar småpengar i längden - en enda månadslön är ju många gånger dyrare än så, och att hitta rätt person att anställa kan kosta många tiotusentals kronor beroende på tjänsten.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är konstigt att ”kräva” bra arbetsredskap om nu datorn är ditt primära verktyg vilket jag antar det är.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Just det, kom på att det även har macroinspelningar som sparas på tangentbordet. Det är väldigt bra i excel - visst kan man scripta in det i VBA men då slutar tillbakafunktionen fungera..

Jag tror Excel-argumentet går bort när du väljer TKL.

Det har gått inflation i kostnaden för tangentbord, men jag tror ändå inte att ett så dyrt kommer att tas emot så väl. På mitt jobb fick vi välja mellan tre olika modeller om man inte var nöjd med de som kom med dockan eller så, vilket ingen borde vara. Det var något Cherry Low Profile TKL, något ganska dyrt logitech chicklet som var väldigt långt från gaming eller något ergonomiskt har jag för mig. Inga av de passade mig så jag tog helt enkelt med mig ett mekaniskt tangentbord hemifrån.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag tror Excel-argumentet går bort när du väljer TKL.

Det har gått inflation i kostnaden för tangentbord, men jag tror ändå inte att ett så dyrt kommer att tas emot så väl. På mitt jobb fick vi välja mellan tre olika modeller om man inte var nöjd med de som kom med dockan eller så, vilket ingen borde vara. Det var något Cherry Low Profile TKL, något ganska dyrt logitech chicklet som var väldigt långt från gaming eller något ergonomiskt har jag för mig. Inga av de passade mig så jag tog helt enkelt med mig ett mekaniskt tangentbord hemifrån.

Då jag inte jobbar operativt utan endast utvecklar (om man kan kalla det så) i power pivot, vba och i excel så behöver jag aldrig numpaden. Jo, kanske när jag ska ta fram Delta-tecknet som är alt+30

Men det kan jag lägga in genom att se till att delta blir Δ