Hur intar ni er dagliga dos koffein?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Säger en hel del om vad som händer när kroppen får "avtända" från ett regelbundet koffeinintag. Tänk vad som händer för folk som slutar med tyngre grejer... Huvva. Känner igen mig med huvudvärken, de gångerna jag faktiskt glömt att göra en kopp på morgonen, jag slapp dock illamåendet.

Japp, kändes som en drogavvärjning redan när jag vaknade på morgonen. Riktigt märkligt, som att kroppen visste att jag inte skulle få något koffein den dagen. Kände mig lite off redan när jag vaknade, och då var det ändå en timme till jag brukar dricka min första kaffe.
Är rätt lättpåverkad av koffein, känner mig nästan salongsberusad av en kaffe ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Jag bruka dricka mellan 2-3 liter läsk om dagen, i visa fall kan jag komma upp till 4-7 liter.

Hur många golfbanor äger din tandläkare?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Hur många golfbanor äger din tandläkare?

Jag har inte haft några hål på många år, men nu mera har jag börja gå över till sockerfri läsk.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Monster. Och om jag inte intar det via Monster så blir det... via Monster ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

1-2 muggar starkt presskaffe om dan, cola nu och då.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Började med kaffe en bit in i Corona - snabbkaffe.

Sedan någon månad har jag börjat köra kaffe i presskanna och förra veckan skaffade jag en manuell kaffekvarn.

Försöker hitta och förstå vad jag gillar. Mörkrostat med lite chokladtoner verkar vara uppskattat. Espresso House Signature brew är också gott. Köpte det på Ica Maxi.

Hade varit trevligt med ett samplepack. Just nu har jag typ 4kg bönor och pulver av få sorter. Blir svårt att få i sig det inom rimlig tid då det bara blir ungefär 10 koppar i veckan.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Ryggmärgsinjektioner! Liksom...hur kan man göra på annat vis? Ren sump, 3-4 dagar gammal så den fått sätta sig ordentligt. Sen fram med kanylen och in med skiten bara.

Eller bara en kopp kaffe.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Undrar om det kan vara en affärsidé att ta fram koffein-SUPP?
Givetvis med rejäl styrka på!

Kanske borde göra en swat på det

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Undrar om det kan vara en affärsidé att ta fram koffein-SUPP?
Givetvis med rejäl styrka på!

Kanske borde göra en swat på det

Det finns ju redan kaffe-lavemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hade varit trevligt med ett samplepack. Just nu har jag typ 4kg bönor och pulver av få sorter. Blir svårt att få i sig det inom rimlig tid då det bara blir ungefär 10 koppar i veckan.

Oroa dig inte över det, du är nog snart uppe i ungefär 10 koppar om dagen som alla andra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det blir åtta koppar gevalia mild innan jobbet.
På jobbet blir det ca åtta små koppar till. Vet inte vad det är för skitkaffe men det är jävligt äckligt.

På morgonen brukar jag ta en burk cola till första kaffet och ciggen. Det blir rejäl fart på magen. Låter som ett åskoväder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kaffe, svart. Går bra med visst tempo i arbetslivet och hemma. Går inte bra om man går upp mitt i natten, typ 02:15, eller om man är väldigt stressad och hungrig. Aeropress eller press-kanna, ibland kaffebryggare; moka blir det ca 1 kopp om dagen (spisbryggare) (är lite tjockare, en del starkare, smakar en hel del mer, ofta underbart, inte kompatibelt att dricka 6 sådana om dagen)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag lider med dig, jag kommer själv att sörja den dagen min mage begår sudoku, och jag måste sluta med kaffet

Men kör skånerost, två rågade mått på 4 koppar, ner i en stor mugg och kör det svart.

Menar du inte seppuku? Sudoku är ett sifferpussel (betyder "bara siffror").

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Menar du inte seppuku? Sudoku är ett sifferpussel (betyder "bara siffror").

Jadå, jag som dummade mig med ett halvgammalt meme bara

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det fick bli en spontanbeställning av ett paket Koppars Franskrost från Kopparkaffe efter tips i en kaffetråd här på sajten som jag för tillfället inte kan komma på vad den heter. 99:- för 230g är inte direkt billigt, men smakar det så kostar det ju Smakar det bra kanske man kan överväga prenumerationen och spara lite, var rätt så trevliga steg ner i pris beroende på hur ofta man vill ha ny leverans

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Måndag-Fredag, kl 6.45 tar jag en halv kopp kaffe i lunchrummet på jobbet. That's it.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jadå, jag som dummade mig med ett halvgammalt meme bara

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/711/753/094.jpg

på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Oroa dig inte över det, du är nog snart uppe i ungefär 10 koppar om dagen som alla andra.

Haha, ja det kanske är så illa. Oavsett vill jag förvisso ha tio koppar gott kaffe

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Brukar väll köra typ:
1st Monster
2st Wolverine
0.6L Pepsi

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

2-5 koppar kaffe och en burk Coca-Cola och ibland en burk Pepsi Max.
Slutade helt dricka energidryck i augusti 2020. Nästa steg är att sluta med coladrycker och bara dricka det till skräpmat / chips.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Måste nog erkänna att min första reaktion när jag såg titeln var oralt...
Normalt 6-8 muggar Zoéga Skånerost (mycket kalk i Örebrovattnet), när jag under en period bodde i Jämtland (med mjukt vatten) passade Löfbergs mellanrostade kok bäst, även då ungefär samma mängd.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Det finns ju redan kaffe-lavemang.

Fan också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ingen kaffekokare eller motsvarande så jag får nöja mig med dassigt snabbkaffe. Just nu är det Garant som luktar printer-rum. Fördelen är att det är lätt att dricka med måtta. Jag tar en kopp vid 7 och eventuellt en på eftermiddagen någon gång. Dragit ner från 6-8 koppar per dag. Funderar på att skaffa en perkulator men känns som det är risk att jag ramlar dit och börja dricka för mycket kaffe igen.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

På en vardag blir det en dubbelespresso på morgonen, på helgerna blir det ibland även en på eftermiddagen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

På morgonen innan jobb så blir det 2/3 av en presskanna. Sen blir det en till kopp på jobbet kl 8 och även en kl 11.
Efter det blir det i regel te (grönt). Tror det blir lite mer än 1 liter kaffe om dagen, och 1-3 (stora) koppar te på eftermiddag/kväll.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

2 dubbla espresso på morgonen, 1 kring lunch och 2-3 på eftermiddagen brukar det bli. Vet inte vad koffeinmängden kan bli, kör med en blandning på 70% Robusta/30% Arabica. Sedan ofta en kanna svart te på kvällen.

Har även koffeintabletter vilket är praktiskt när man inte har tid/möjlighet att dricka kaffe, t.ex. om man ska kliva upp sjukt tidigt eller är på resande fot.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Brukar väl bli 1-2 koppar kaffe på morgonen. Har i princip alltid druckit Gevalia Mellanrost, antingen kok eller brygg.

På senare tid har jag fastnat lite för Celsius Tropical Twist, som är fruktansvärt god. Blir 3-4st per vecka av den.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Blir 4-6 koppar kaffe om dagen ungefär mest pga. vana och rutiner och att det är gott.
Jag blir lite förvånad att det verkar vara så många som dricker det för att effekten och för att bli pigga. Jag har aldrig känt av nån effekt av koffeinet överhuvudtaget och kan utan problem dricka kaffe kl 23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har ingen kaffekokare eller motsvarande så jag får nöja mig med dassigt snabbkaffe. Just nu är det Garant som luktar printer-rum. Fördelen är att det är lätt att dricka med måtta. Jag tar en kopp vid 7 och eventuellt en på eftermiddagen någon gång. Dragit ner från 6-8 koppar per dag. Funderar på att skaffa en perkulator men känns som det är risk att jag ramlar dit och börja dricka för mycket kaffe igen.

Kan verkligen rekommendera en aeropress om du har en vattenkokare. Värm till 75-80°C, häll i din aeropress och blanda. Vänta runt 1,5 min. Pressa ner kaffet i koppen. Skölj av din aeropress efter och ställ den i diskstället. Alltid fantastiskt kaffe och tar inte så mycket plats. 😊. Det är för jobbigt att göra för mycket kaffe med den!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kan verkligen rekommendera en aeropress om du har en vattenkokare. Värm till 75-80°C, häll i din aeropress och blanda. Vänta runt 1,5 min. Pressa ner kaffet i koppen. Skölj av din aeropress efter och ställ den i diskstället. Alltid fantastiskt kaffe och tar inte så mycket plats. 😊. Det är för jobbigt att göra för mycket kaffe med den!

Tack för tipset! Kör man vanligt kaffepulver i den?