Permalänk
Medlem

BSOD efter uppdaterad GPUdrivare

Vill börja med att påpeka att jag aldrig någonsin haft problem med BSODs förrän igår och idag med 1.5 år gammal dator.

Installerade senaste drivaren till GPUn igår kväll och fick plötsligt BSOD för första gången men den här datorn.

Stoppkod: IRQL NOT LESS OR EQUAL
Orsak: dxgmms2.sys

Till Google, med begränsad förståelse för vad som skrivs inse att det kan ha med fel i grafikdrivrutiner att göra, gör en clean install av versionen jag hade innan, spela vidare utan problem.

Idag, starta dator och spel utan problem, plötsligt BSOD igen.

Ny Stoppkod: SYSTEM SERVICE EXCEPTION
Orsak: N/A

Måste döda strömmen för att få liv i datorn igen, kommer in, clean install av nyaste drivaren igen, gör backup ifall något ännu värre händer, ännu en BSOD.

Ny Stoppkod: UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP
Orsak: Hann ej se.

Dator rebootar, kommer inte förbi BIOSskärmen men jag kommer inte in i själva BIOS därifrån.

Nu sitter jag och svettas nervöst i mörkret och har inte den blekaste vad som kan vara fel eller vad jag ska göra åt det.

Lite info:
Nyligen uppgraderat från MSI GTX 970 Gaming till ASUS 1070 Dual som jag fått låna av en polare.

Har nyligen börjat använda två skärmar.

Spelade Rocket League på ena skärmen (144hz Gsync compatible) och en YouTube-video i Opera GX på andra (gammal 60hz) vid båda de första två tillfällena

Har PBO och infinity fabric aktiverat, vilket jag aldrig haft problem med.

Finns säkert mycket mer jag skulle kunna lista men kommer inte på mer än så.
Har ingen aning hur man postar loggar men får väl kika på det om det behövs.

All sorts hjälp uppskattas otroligt mycket.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

1. Kan det vara den nya drivrutinen som spökar? Har du testat återgå till en gammal version som du vet fungerar? Testa avinstallera drivrutinen med DDU i felsäkert läge och installera om den gamla versionen i felsäkert läge (eller stäng av nätverkskortet).

2. Hur installerar du om Windows? Ny installation från USB sticka eller återskapar du från en klonad image?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

1. Kan det vara den nya drivrutinen som spökar? Har du testat återgå till en gammal version som du vet fungerar? Testa avinstallera drivrutinen med DDU i felsäkert läge och installera om den gamla versionen i felsäkert läge (eller stäng av nätverkskortet).

2. Hur installerar du om Windows? Ny installation från USB sticka eller återskapar du från en klonad image?

1. Jag misstänkte det så som jag skrev (kanske lite slarvigt) installerade jag den förra versionen av drivrutinen igår ikväll men har nu den nyaste versionen igen.

2. Har inte installerat om Windows än, men jag brukar göra återskapning.

Jag körde en system file check i cmd och den hittade korrupta filer som den reparerade. Än så länge funkar allt som vanligt igen, återkommer om det börjar strula igen.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

1. Jag misstänkte det så som jag skrev (kanske lite slarvigt) installerade jag den förra versionen av drivrutinen igår ikväll men har nu den nyaste versionen igen.

2. Har inte installerat om Windows än, men jag brukar göra återskapning.

Jag körde en system file check i cmd och den hittade korrupta filer som den reparerade. Än så länge funkar allt som vanligt igen, återkommer om det börjar strula igen.

Bra timing för detta inlägg. Ny BSOD

Stoppkod: DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL
Orsak: N/A

Suck.. på't igen bara

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Låter som det har med drivrutinerna att göra, eftersom det hände efter du uppdaterade dem.

Sökte på felmeddelandet och hittade lite grejer du kan testa
https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-fix-the-dxgmms2-sy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Låter som det har med drivrutinerna att göra, eftersom det hände efter du uppdaterade dem.

Sökte på felmeddelandet och hittade lite grejer du kan testa
https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-fix-the-dxgmms2-sy...

Glömde lägga till att det funkade ok tills jag började kolla YT igen, då gick det knappt fem min tills det kraschade.
Ja det som återstår i den där listan är antingen att kolla minnena eller installera om Windows.

Återkommer hur det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kört 1060:t? och vad har du för skärmkablar?
Om du har displayport-kabel, prova om möjligt att bara använda en HDMI-kabel.
Om allt fungerar bra med bara HDMI-kabel men direkt börjar strula med DP-kabel så är mest troligt DP-kabeln problemet, även om denna inte var något problem med ditt tidigare grafikkkort.

Permalänk
Medlem

Då var den officiellt brickad.

Startade om för att köra chkdsk på C och den frös på aorusloggan. Hade inget annat val än att starta om med powerknappen och nu har LEDen på moderkortet slutat lysa. Får ingen signal, mus eller tangentbordet svarar inte. Kan inte ens stänga av på knappen längre.

Aja. Det blir väl att lämna in den antar jag.

Tack ändå för hjälpen allihopa, wish me luck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Händer samma sak om du tar ut hårddisken och startar upp systemet utan hårddisk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Läppen:

Då var den officiellt brickad.

Startade om för att köra chkdsk på C och den frös på aorusloggan. Hade inget annat val än att starta om med powerknappen och nu har LEDen på moderkortet slutat lysa. Får ingen signal, mus eller tangentbordet svarar inte. Kan inte ens stänga av på knappen längre.

Aja. Det blir väl att lämna in den antar jag.

Tack ändå för hjälpen allihopa, wish me luck.

ja det låter som kört moderkort ( tappad skruvmejsel ?:P)
kan vara strömsladdar till moderkort med, ja llistan kan göras oändllig,
en fungerande dator bredvid och köra komponenter en och en

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Nu har den varit på felsök hos Tricom över helgen och de kunde inte återskapa felet. De kom in i Windows efter två försök och all hårdvara fungerade som vanligt.
De stresstestade datorn med andra minnen och körde mina minnen genom memcheck separat utan några incidenter alls.

Blir att installera om Windows och hoppas på att det löser problemen jag upplevde.

Postar här ifall det sker igen efter det.

Visa signatur