I fredags fick vi vår Tesla Model 3 Long Range levererad. Har kört 40 mil sedan dess och är riktigt nöjda än så länge! Tänkte ta mig friheten att posta en mini-recension här med lite korta plus/minus. Vill man så får man så får man såklart ställa frågor eller be mig testa någon specifik grej Som referensramar så utgår jag från Audi A4, Volkswagen Aerton, Volkswagen Passat och Volvo V60 som är bilar jag annars kört mycket i (samtliga från 2016 och nyare).
+ Positivt överraskad av ljudnivån. Vi hade hört mycket negativt om den tidigare. Den är visserligen bullrigare än framförallt Arteon, men inte alls illa enligt oss. Det är först i farter över 110 km/h som det blir märkbara skillnader. I farter upp till 70 km/h så är den istället extremt tyst tack vare avsaknaden av motorljud.
+ Kraften! Den överlägset snabbast accelererande bil jag haft, andra bilar har legat runt 250 hk, den här är ljusår snabbare. Men framförallt responsiviteten är det som sticker ut. Eftersom det inte finns något speciellt varvtal, växel eller laddtryck som måste vara "precis rätt" har man tillgång till all kraft direkt. På landsväg blir den ett riktigt omkörnings-vapen
+ Smidigheten i att plugga in bilen när man kommer hem och varje morgon komma ut till en "full tank" ska inte underskattas. Vi kör oftast bara ner ca 10% av kapaciteten, så det hinner laddas tillbaka under natten.
+ Autopilot fungerar riktigt bra på motorvägssträckor. Vi ska prova den under längre sträckor till helgen. Men Stockholm -> Gävle gjordes i fredags utan problem och det gjorde körningen betydligt mer avslappnad.
+ Ljudsystemet. A4an och Arteonen hade respektive märkes "stora ljudpaket", men de är rena radioklockorna jämfört med Teslans. Fantastisk klarhet och styrka i ljudet. OBS, jag är INTE en audiofil, men för mig låter det fantastiskt.
+ Infotainment och app. Interfacet fungerar mycket smidigt och responsivt i infotainment. inbyggt Spotify och BRA kartor är toppen att ha. Appen är lättanvänd och fungerar varje gång. Båda delarna får Audis Virtual Cockpit att framstå som en gammal 486:a med Windows 3.1
+ (men också ett litet - )Inställningar för styrning/acceleration, ventilation, stolar, ratt, backspeglar... allt sparas till din förarprofil som väljs automatiskt när du startar bilen. Superbra när man delar på bilen! Men varför sparas inte svankstödets inställningar?
- Baksätesutrymmet är riktigt, riktigt dåligt om man jämför med A4;an som var ungefär lika stor till yttermåtten (tror jag). Det höga golvet gör dessutom att man sitter med benen i en riktigt konstig vinkel. Framsätet är däremot VÄLDIGT komfortabelt. Men vuxna vill nog inte åka bak längre stunder.
- Varför finns det inga krokar eller fästpunkter i bagageutrymmet? Lastrummet är plant, brett och djupt. Så det får plats massvis, för att vara en sedan. Men ett par pappkassar från Willys/ICA far runt där bak som i en orkan, även om man kör lugnt.
- Bilen låser fast laddsladden från offentliga stationer så att ingen kopplar ur en och snor laddningen när man lämnat bilen. Bra! Men varför reagerar inte den på min närhet med telefonen precis som dörrar och bagage gör? Varför måste denna låsas upp från app eller display i bilen?
Överlag är plus-poängen många fler och väger mycket tyngre än minus, så vi är riktigt nöjda hittills