Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv

Var och hälsade på min gamla pappa över pingsten, gormade lite över att jag fortfarande aldrig sett en Volvo XC40 Recharge i verkligheten (allså inte laddhybridversionen som verkar heta exakt samma sak...?!) I normala fall hade det varit lätta plättar för det brukar krylla av Nordmänn i Strömstad där han bor, men gränsen har ju varit stängd i över ett år nu på grund av korona.

Vi kommer hem till parkeringsgaraget där han bor och kör in där i hans lilla Zoe, och efter jag vecklat ut mig ur bilen igen vänder jag mig om - och döm om min förvåning men där står en el-Volvo rakt bakom ryggen på mig! Haha. Den såg så ny och glänsande ut att den verkade fortfarande fabriksputsad. Grå lack för övrigt, som verkar vara superpoppis numera på Volvobilar.

Den andra ögonbrynshöjande detaljen jag sett nyligen var att den officiella vikten på en fullt utrustad GMC Hummer EV tammefan tydligen är nästan 4050 kilo. ...Vilket är typ LOOOOOOOOLLLLOLOLOLLLLOOLLLLOLLLLLLOOOOOOOLLLLLLOLOOLLLLOLOLOLLL typ; i låtsasenheter från Amerikatt blir det dessutom "it's over nine thousaaaaaand!!!", vilket får mig att fundera på om GM medvetet satsade på att göra bilen till ett meme.

Att den skulle bli en tung jävel var det ju aldrig något snack om, gamla superfula Hummer H2 vägde ju bara den nästan 3 ton, och med ett 200kWh batteripack i botten skulle ju den gränsen knäckas lätt. Dock hade jag väl trott mer i stil med 3.5 ton för elversionen; 4 är ju närmast galet.

Dock får man väl säga att man får mycket bil för pengarna...

Permalänk

Nu har Volkswagen ändrat om lite i konfiguratorn för ID bilarna. Man väljer inte längre färdiga nivåer som Family, Max, Tour osv. utan batteristorlek (Pure, Pro, Pro S) följt av en mer "traditionell" konfiguration med komfortpaket och allt vad det heter.

Detta innebär att man t.ex. kan köpa en ID.3 med stora 77 kWh batteriet från ca. 470k istället för 539k om man är okej med en lägre utrustningsnivå. Dock blir topputrustade bilar aningen dyrare vad jag kan se. Sen finns en ny färg till ID.3 också, Kings red (dvs. samma som ID.4 GTX visades upp i).

Ska också bli intressant med premiären av Cupra Born som är idag vid lunchtid. 🙃

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Du menar man kan äntligen bygga en ID4 med trådlös laddning för telefonen utan att köpa den mest fullsmetade versionen?
Måste testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Nu har Volkswagen ändrat om lite i konfiguratorn för ID bilarna. Man väljer inte längre färdiga nivåer som Family, Max, Tour osv. utan batteristorlek (Pure, Pro, Pro S) följt av en mer "traditionell" konfiguration med komfortpaket och allt vad det heter.

Detta innebär att man t.ex. kan köpa en ID.3 med stora 77 kWh batteriet från ca. 470k istället för 539k om man är okej med en lägre utrustningsnivå. Dock blir topputrustade bilar aningen dyrare vad jag kan se. Sen finns en ny färg till ID.3 också, Kings red (dvs. samma som ID.4 GTX visades upp i).

Ska också bli intressant med premiären av Cupra Born som är idag vid lunchtid. 🙃

äntligen! Alla konstiga val var att jag valde KIA istället.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ebmaister:

Kanske därför de kör/kört den kampanjen till bra priser nu då, rensa ut de "gamla" konfigurationerna för att ge plats åt de "nya".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Du menar man kan äntligen bygga en ID4 med trådlös laddning för telefonen utan att köpa den mest fullsmetade versionen?
Måste testas.

Detta med konfiguration av ny bil är ett h-e rent ut sagt. 😁 Oavsett tillverkare. Oftast är det tyvärr omöjligt att välja vissa saker tillsammans, eller utan att välja ett helt paket.

Enda anledningen till att välja ny bil är ju att få välja utrustning själv, sen så får man ändå inte välja.

Permalänk

Ja det här med konfiguration är ju lite av en balansgång. Det går ju att göra som t.ex. Porsche där man kan/måste välja varenda liten detalj. Och visst ger det något av en "premium" känsla när man kan välja exakt hur bilen ska byggas. Samtidigt är det ju då lätt att bli överväldigad av alla val.

För "normala" bilar riktade åt den breda massan, som kanske helt saknar bil-intresse, tycker jag definitivt att färdiga nivåer typ 1, 2, 3 (likt vad ex. KIA) passar utmärkt.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Den andra ögonbrynshöjande detaljen jag sett nyligen var att den officiella vikten på en fullt utrustad GMC Hummer EV tammefan tydligen är nästan 4050 kilo. ...Vilket är typ LOOOOOOOOLLLLOLOLOLLLLOOLLLLOLLLLLLOOOOOOOLLLLLLOLOOLLLLOLOLOLLL typ; i låtsasenheter från Amerikatt blir det dessutom "it's over nine thousaaaaaand!!!", vilket får mig att fundera på om GM medvetet satsade på att göra bilen till ett meme.

4050 kilograms = 8 928.72162 pounds

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebmaister:

Ja det här med konfiguration är ju lite av en balansgång. Det går ju att göra som t.ex. Porsche där man kan/måste välja varenda liten detalj. Och visst ger det något av en "premium" känsla när man kan välja exakt hur bilen ska byggas. Samtidigt är det ju då lätt att bli överväldigad av alla val.

För "normala" bilar riktade åt den breda massan, som kanske helt saknar bil-intresse, tycker jag definitivt att färdiga nivåer typ 1, 2, 3 (likt vad ex. KIA) passar utmärkt.

Jo samtidigt är det ju jobbigt när de paketerar ihop helt orelaterade saker. "Jaså du vill ha parkeringsradar fram? Då får du allt köpa till premium navigation för 28 000 och läderklädsel för 32 000, annars går det inte att välja det, men då kan du heller inte välja bland de här färgerna, bara dessa, och ska du också ha dragkrok så måste du välja till skärmar i nackstöden men då krävs massagestolar", är jobbigt absolut. Men: "Trådlös mobilladdning finns bara i "extra premium luxury"-paketet för 120 000 med massagestolar, läder och heads up display." är ju knappast bättre liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Var och hälsade på min gamla pappa över pingsten, gormade lite över att jag fortfarande aldrig sett en Volvo XC40 Recharge i verkligheten (allså inte laddhybridversionen som verkar heta exakt samma sak...?!) I normala fall hade det varit lätta plättar för det brukar krylla av Nordmänn i Strömstad där han bor, men gränsen har ju varit stängd i över ett år nu på grund av korona.

Vi kommer hem till parkeringsgaraget där han bor och kör in där i hans lilla Zoe, och efter jag vecklat ut mig ur bilen igen vänder jag mig om - och döm om min förvåning men där står en el-Volvo rakt bakom ryggen på mig! Haha. Den såg så ny och glänsande ut att den verkade fortfarande fabriksputsad. Grå lack för övrigt, som verkar vara superpoppis numera på Volvobilar.

Att den skulle bli en tung jävel var det ju aldrig något snack om, gamla superfula Hummer H2 vägde ju bara den nästan 3 ton, och med ett 200kWh batteripack i botten skulle ju den gränsen knäckas lätt. Dock hade jag väl trott mer i stil med 3.5 ton för elversionen; 4 är ju närmast galet.

Dock får man väl säga att man får mycket bil för pengarna...

Det är ibland svårt för oss att förstå men det är en helt annan bilmarknad i USA, det finns segment av fordon som i princip inte existerar här. Ett av segmenten är lätta lastbilar/pickuper som används i stor utsträckning som dragfordon/arbetsfordon.
De har ett existensberättigande i dessa användningsområden som vi i vårt land egentligen inte har. En fork av dessa bilar är ju fordon som Hummer vilken var ett militärt fordon i begynnelsen.

Att dessa nu kommer som elfordon tycker iallafall jag är positivt och kan egentligen inte hitta någon nackdel med detta. Att dessa fordon blir tyngre än en vanlig personbil är väl helt självklart. Både som vikt i form av konstruktionen i sig och även det större batterivolym som krävs.
Exakt samma "problem" har man med elektrifierade bussar och lastbilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Det är ibland svårt för oss att förstå men det är en helt annan bilmarknad i USA, det finns segment av fordon som i princip inte existerar här. Ett av segmenten är lätta lastbilar/pickuper som används i stor utsträckning som dragfordon/arbetsfordon.
De har ett existensberättigande i dessa användningsområden som vi i vårt land egentligen inte har. En fork av dessa bilar är ju fordon som Hummer vilken var ett militärt fordon i begynnelsen.

Att dessa nu kommer som elfordon tycker iallafall jag är positivt och kan egentligen inte hitta någon nackdel med detta. Att dessa fordon blir tyngre än en vanlig personbil är väl helt självklart. Både som vikt i form av konstruktionen i sig och även det större batterivolym som krävs.
Exakt samma "problem" har man med elektrifierade bussar och lastbilar.

Problemet är väl att minst 90% av de som har dessa lättare lastbilar i USA inte har behovet egentligen eller i varje fall väldigt sällan. Oavsett drivmedel så är det ju slöseri att åka runt med 3-4 ton när det finns andra bilar som täcker ens behov precis lika bra som väger hälften liksom. Men det är absolut positivt att dessa personer nu kan köpa en elbil istället. Frågan är hur bra det kommer att slå, de som köper F150 eller ännu större pickuper är inte direkt de mest miljömedvetna så jag vet inte om de tycker det är värt att betala mer för eldriften.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Problemet är väl att minst 90% av de som har dessa lättare lastbilar i USA inte har behovet egentligen eller i varje fall väldigt sällan. Oavsett drivmedel så är det ju slöseri att åka runt med 3-4 ton när det finns andra bilar som täcker ens behov precis lika bra som väger hälften liksom. Men det är absolut positivt att dessa personer nu kan köpa en elbil istället. Frågan är hur bra det kommer att slå, de som köper F150 eller ännu större pickuper är inte direkt de mest miljömedvetna så jag vet inte om de tycker det är värt att betala mer för eldriften.

F150 är ju med amerikanska mått mätt inte en jättestor pickup, även om den räknas som full-size. Du har ju F250, F350 och F450 uppåt i utbudet från Ford. Jag har sett många som har bytt F150 och Chevrolet 1500 till Tesla Model 3 och varit supernöjda, så jag tror inte att det ska underskattas hur många som är villig att växla till en eldriven pickup.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebmaister:

Cupra är en intressant bil för mig.
Hade bland de första modellerna, när det låg under Seats märke.
Men vad jag minns så var stolarna för smala för mitt bihang till arschlä, men skulle iaf provsitta en och se om det är bredare säten idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

F150 är ju med amerikanska mått mätt inte en jättestor pickup, även om den räknas som full-size. Du har ju F250, F350 och F450 uppåt i utbudet från Ford. Jag har sett många som har bytt F150 och Chevrolet 1500 till Tesla Model 3 och varit supernöjda, så jag tror inte att det ska underskattas hur många som är villig att växla till en eldriven pickup.

Nja, F-150 var den största de hade utanför kommersiella fordon för inte så länge sedan, sedan dess har det verkligen gått inflation i storlek på Pickups dock. Vilket väl inte direkt talar emot mitt argument att de som köper dessa inte har miljöns bästa i åtanke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Det är ibland svårt för oss att förstå men det är en helt annan bilmarknad i USA, det finns segment av fordon som i princip inte existerar här.

Jo, jag är medveten om det. Hummer är ju dock inte - och har aldrig varit - arbetsfordonsinriktad. Nog kan det väl finnas en och annan som använts så, och rent statistiskt är det väl inte osannolikt att det kommer finnas en och annan Hummer EV som körs som arbetsfordon också, men den är ju så djävulskt stor och tung redan som standard att det är väl inte så troligt att det blir många. Och de flesta F-150 är ju personbilar dessutom, så...

Man kan ju se redan på Ford F-150 i elversion att modellen med det mindre batteriet faktiskt tar större mängd last på flaket, och den bilen väger ju inte några 4 ton - även om Ford faktiskt inte meddelat den exakta vikten ännu. Bara batteripacken ligger tydligen på runt 850 kilo vill jag minnas; Hummer EV har ju en extremt konstruerad batteripack där fordonets ram är packens (monstruösa) ytterväggar, sedan är det tvär- och längsgående förstärkningar internt i batteriutrymmet för varje individuell batterimodul (som alla har ett eget separat metallskal), samt flera lager tjock korrugerad plåt som ligger som lock upptill och undertill. Inte undra på att det blir jättetungt.

Jag har ju inget emot att man elektrifierar dessa vägkolosser såklart när de skitar ner så vansinnigt mycket (Hummer H2 hånades ju enormt mycket för sin helt otroligt dåliga 9MPG bränsleförbrukning till exempel.) Nackdelen är ju att det krävs så oerhört mycket resurser för att bygga dessa fordon. Hummer EV väger mer än dubbelt upp mot en normalstor elbil och har mer än dubbelt så stort batteri i största utförandet. De cellerna hade räckt till att göra fler normala elbilar, och gett en snabbare takt på elektrifieringen.

Men eftersom amerikaner är så bakvända och tjurskalliga när det kommer till bilar så måste man väl göra såhär helt enkelt. Om de kan få ha kvar sina älskade pickupper så kanske de kan lirkas till att köpa eldrivet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som tur är så får man själv göra val i livet som är onödiga i andras ögon. Många har kanske ett onödigt stort hus, tomt, familj etc.
Så egentligen tycker jag tvärtemot dig, det är bra med fria val som ingen egentligen behöver tycka så mycket kring.

Om vi ska gå OnT så kanske vi kan hoppas på att vi får se mera fräcka stora pickups i Sverige nu när de blir miljövänligare än en mopedbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Som tur är så får man själv göra val i livet som är onödiga i andras ögon. Många har kanske ett onödigt stort hus, tomt, familj etc.
Så egentligen tycker jag tvärtemot dig, det är bra med fria val som ingen egentligen behöver tycka så mycket kring.

Om vi ska gå OnT så kanske vi kan hoppas på att vi får se mera fräcka stora pickups i Sverige nu när de blir miljövänligare än en mopedbil.

Fria val absolut. Samtidigt borde man kanske ha lite incitament från statligt håll för att motverka att folk köper fyratons bjässar. USA har ju en något annan strategi än oss på flera områden, mycket billigare bensin exempelvis, och väldigt generös beskattning av lastbilar jämfört med personbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fria val absolut. Samtidigt borde man kanske ha lite incitament från statligt håll för att motverka att folk köper fyratons bjässar. USA har ju en något annan strategi än oss på flera områden, mycket billigare bensin exempelvis, och väldigt generös beskattning av lastbilar jämfört med personbilar.

Hoppas vi får lite El-Hummers på vägarna här också, hellre stora pickuper än mopedbilar. Förbjud istället mopedbilar och alla småbilar med dålig säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hoppas vi får lite El-Hummers på vägarna här också, hellre stora pickuper än mopedbilar. Förbjud istället mopedbilar och alla småbilar med dålig säkerhet.

Så du vill se fjortisar köra runt med el-hummer som går i max 45? Vet inte vad som är värst, att hamna bakom en liten skitbil som går så sakta så man kan cykla om den eller hamna bakom ett gigantiskt åbäke till bil som både går sakta och är helt omöjligt att köra om pga dess storlek 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Så du vill se fjortisar köra runt med el-hummer som går i max 45? Vet inte vad som är värst, att hamna bakom en liten skitbil som går så sakta så man kan cykla om den eller hamna bakom ett gigantiskt åbäke till bil som både går sakta och är helt omöjligt att köra om pga dess storlek 😂

Förbjud alla epa och a-traktorer i storstäder och LFG-fordon får bara framföras på vägar där de klarar av att hålla laglig skyltad hastighet. Då är nog många irritationer borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Förbjud alla epa och a-traktorer i storstäder och LFG-fordon får bara framföras på vägar där de klarar av att hålla laglig skyltad hastighet. Då är nog många irritationer borta

Hur ofta ser du en epa i en storstad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Hur ofta ser du en epa i en storstad?

Flera gånger om dagen, i stånkhålm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Hoppas vi får lite El-Hummers på vägarna här också, hellre stora pickuper än mopedbilar.

Kan ju hålla med om detta på sätt och vis - mopedbilar är urkassa säkerhetsmässigt (och skitar ner som fan också, och A-traktorer byggda på gamla vrak från 80-90-talen är ännu värre), men en gigantomobil som Hummer EV är ju i det närmaste en dödsdom för en fotgängare som blir påkörd (du har ingenstans att ta vägen förutom in under bilen där fyra ton rullar rakt över dig och gör dig till änglamos), och den och andra pickupper/jättesuvvar är också mycket farliga för passagerare i traditionella bilar, just för att de är så tunga och så höga.

De går helt enkelt över krockzoner och säkerhetsbalkar i dörrar osv och riskerar krossa passagerarutrymmet i axel/ansiktshöjd. Det är lite bättre för de som sitter i de flesta elbilar eftersom batteripacken gör att man kommer upp litegrann från backen i sitthöjd, men i en vanlig bensinarsedan (eller en sportig elbil likt Porsche Taycan) så är man ganska rökt vid en stor smäll...

En pickup är ju så hög i fronten numera att en tio-tolvåring knappt når över framkanten på huven med hjässan. Det syns i olyckstatistiken i USA, där fotgängardödsfallen numera visar högre siffror än på många år.

Vore olyckligt om vi fick hit allt för många sådana vräkiga fordon. Plus att deras långa längd förvärrar trafikstockningar och trafikköer i och runtikring storstäder, vid olyckor mm.

Permalänk
Medlem

Skulle inte MG Marvel R lanseras i maj? Någon som vet datum? Börjar bli ont om tid nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Skulle inte MG Marvel R lanseras i maj? Någon som vet datum? Börjar bli ont om tid nu.

Ännu har vi inga svenska priser på MG Marvel R Electric. Europalanseringen sker i maj i år. Till Sverige kommer den dock först i slutet på året enligt den svenska distributören Hedin Bil.

https://alltomelbil.se/mg-marvel-r-electric-kom-som-en-overra...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

I fredags fick vi vår Tesla Model 3 Long Range levererad. Har kört 40 mil sedan dess och är riktigt nöjda än så länge! Tänkte ta mig friheten att posta en mini-recension här med lite korta plus/minus. Vill man så får man så får man såklart ställa frågor eller be mig testa någon specifik grej Som referensramar så utgår jag från Audi A4, Volkswagen Aerton, Volkswagen Passat och Volvo V60 som är bilar jag annars kört mycket i (samtliga från 2016 och nyare).

+ Positivt överraskad av ljudnivån. Vi hade hört mycket negativt om den tidigare. Den är visserligen bullrigare än framförallt Arteon, men inte alls illa enligt oss. Det är först i farter över 110 km/h som det blir märkbara skillnader. I farter upp till 70 km/h så är den istället extremt tyst tack vare avsaknaden av motorljud.

+ Kraften! Den överlägset snabbast accelererande bil jag haft, andra bilar har legat runt 250 hk, den här är ljusår snabbare. Men framförallt responsiviteten är det som sticker ut. Eftersom det inte finns något speciellt varvtal, växel eller laddtryck som måste vara "precis rätt" har man tillgång till all kraft direkt. På landsväg blir den ett riktigt omkörnings-vapen

+ Smidigheten i att plugga in bilen när man kommer hem och varje morgon komma ut till en "full tank" ska inte underskattas. Vi kör oftast bara ner ca 10% av kapaciteten, så det hinner laddas tillbaka under natten.

+ Autopilot fungerar riktigt bra på motorvägssträckor. Vi ska prova den under längre sträckor till helgen. Men Stockholm -> Gävle gjordes i fredags utan problem och det gjorde körningen betydligt mer avslappnad.

+ Ljudsystemet. A4an och Arteonen hade respektive märkes "stora ljudpaket", men de är rena radioklockorna jämfört med Teslans. Fantastisk klarhet och styrka i ljudet. OBS, jag är INTE en audiofil, men för mig låter det fantastiskt.

+ Infotainment och app. Interfacet fungerar mycket smidigt och responsivt i infotainment. inbyggt Spotify och BRA kartor är toppen att ha. Appen är lättanvänd och fungerar varje gång. Båda delarna får Audis Virtual Cockpit att framstå som en gammal 486:a med Windows 3.1

+ (men också ett litet - )Inställningar för styrning/acceleration, ventilation, stolar, ratt, backspeglar... allt sparas till din förarprofil som väljs automatiskt när du startar bilen. Superbra när man delar på bilen! Men varför sparas inte svankstödets inställningar?

- Baksätesutrymmet är riktigt, riktigt dåligt om man jämför med A4;an som var ungefär lika stor till yttermåtten (tror jag). Det höga golvet gör dessutom att man sitter med benen i en riktigt konstig vinkel. Framsätet är däremot VÄLDIGT komfortabelt. Men vuxna vill nog inte åka bak längre stunder.

- Varför finns det inga krokar eller fästpunkter i bagageutrymmet? Lastrummet är plant, brett och djupt. Så det får plats massvis, för att vara en sedan. Men ett par pappkassar från Willys/ICA far runt där bak som i en orkan, även om man kör lugnt.

- Bilen låser fast laddsladden från offentliga stationer så att ingen kopplar ur en och snor laddningen när man lämnat bilen. Bra! Men varför reagerar inte den på min närhet med telefonen precis som dörrar och bagage gör? Varför måste denna låsas upp från app eller display i bilen?

Överlag är plus-poängen många fler och väger mycket tyngre än minus, så vi är riktigt nöjda hittills

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Jag ser inte riktigt att de är relaterade. Mopedbilar har katastrofal säkerhet och jag hade inte haft något emot hårdare krav där. Men en jätte-SUV har i allmänhet rätt dålig säkerhet också även om det har bättrats något på senare år då de har blivit mer personbilslika. Då pratar jag om aktiv säkerhet, alltså möjligheten att snabbt agera på en uppkommen situation, få stopp på bilen eller svänga undan. Passiv säkerhet för de som sitter i bilen är de ju rätt bra på dock, men det är ju bättre att undvika en olycka än att öka risken för en och marginellt minska risken för skador efter olyckan är ett faktum.

Småbilarna har fått rätt bra säkerhet idag. Självklart inte lika bra som en dubbelt så tung och dubbelt så dyr sedan eller så, men det har hänt mycket sedan åttiotalets Nissan Micra liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

- Varför finns det inga krokar eller fästpunkter i bagageutrymmet? Lastrummet är plant, brett och djupt. Så det får plats massvis, för att vara en sedan. Men ett par pappkassar från Willys/ICA far runt där bak som i en orkan, även om man kör lugnt.

- Bilen låser fast laddsladden från offentliga stationer så att ingen kopplar ur en och snor laddningen när man lämnat bilen. Bra! Men varför reagerar inte den på min närhet med telefonen precis som dörrar och bagage gör? Varför måste denna låsas upp från app eller display i bilen?

Överlag är plus-poängen många fler och väger mycket tyngre än minus, så vi är riktigt nöjda hittills

Håller med dig på dom flesta punkterna

Har man bara ett par kassar brukar jag ställa dom i källaren, så åker dom inte runt så lätt.

Att bilen låser fast kabeln är bra, har däremot fått kabeln utryckt i andra änden när man laddat offentligt med mobilladdaren
Men det är ett övergående problem, när det kommer fler typ-2 uttag, som låser den kabeln även i stolpen.
Jag skulle nog bli mer irriterad om den låste upp och avbröt laddningen varje gång jag närmade mig bilen, eftersom laddning och lås hänger ihop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

- Baksätesutrymmet är riktigt, riktigt dåligt om man jämför med A4;an som var ungefär lika stor till yttermåtten (tror jag). Det höga golvet gör dessutom att man sitter med benen i en riktigt konstig vinkel. Framsätet är däremot VÄLDIGT komfortabelt. Men vuxna vill nog inte åka bak längre stunder.

Kul hur skillnad det är, jag kan typ inte sitta bekvämt bak i en A4. Kan inte sjunka ner ordentligt i sätet och få plats med benen så man sitter som om man satt i en stol med fötterna på golvet och knäna i 90 graders vinkel, mycket skönare i 3an då när man har mer plats att skjuta fram benen och kan sjunka ner i sätet.

Skrivet av Xyborg:

Om du har kabel med knapp på kan man trycka och hålla in den. Som nämnts så skulle laddningen behöva avbrytas varje gång telefonen kommer i närheten för att den skulle låsas upp automatiskt.

I övrigt kan jag rekommendera att köpa till “Acceleration Boost”, gör stor skillnad och gör att den inte längre bara har snabb acceleration utan riktigt snabb :).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lembritt:

Håller med dig på dom flesta punkterna

Har man bara ett par kassar brukar jag ställa dom i källaren, så åker dom inte runt så lätt.

Att bilen låser fast kabeln är bra, har däremot fått kabeln utryckt i andra änden när man laddat offentligt med mobilladdaren
Men det är ett övergående problem, när det kommer fler typ-2 uttag, som låser den kabeln även i stolpen.
Jag skulle nog bli mer irriterad om den låste upp och avbröt laddningen varje gång jag närmade mig bilen, eftersom laddning och lås hänger ihop.

Skrivet av Aktsu:

Kul hur skillnad det är, jag kan typ inte sitta bekvämt bak i en A4. Kan inte sjunka ner ordentligt i sätet och få plats med benen så man sitter som om man satt i en stol med fötterna på golvet och knäna i 90 graders vinkel, mycket skönare i 3an då när man har mer plats att skjuta fram benen och kan sjunka ner i sätet.

Om du har kabel med knapp på kan man trycka och hålla in den. Som nämnts så skulle laddningen behöva avbrytas varje gång telefonen kommer i närheten för att den skulle låsas upp automatiskt.

I övrigt kan jag rekommendera att köpa till “Acceleration Boost”, gör stor skillnad och gör att den inte längre bara har snabb acceleration utan riktigt snabb :).

Aha, där ser man. Då har jag fått en förklaring på ladd-sladd-låsningen!

Men som du säger Aktsu, fascinerande hur olika man kan vara. Jag satt helt OK "bakom mig själv" i A4an. I model 3 så är det vantrivsel på hög nivå för benen. 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A