Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Aha, där ser man. Då har jag fått en förklaring på ladd-sladd-låsningen!

Men som du säger Aktsu, fascinerande hur olika man kan vara. Jag satt helt OK "bakom mig själv" i A4an. I model 3 så är det vantrivsel på hög nivå för benen. 😄

Ja, det är ju möjligt att de skulle kunna bygga något om att den bara låser upp ifall bilen inte laddar osv. Men tror de vill vara konsekventa i hur det fungerar.

Ja, jag sitter ju visserligen som en hösäck i alla stolar jag sitter i så att tvingas sitta upprätt är det värsta jag vet :p. Gissningsvis därför jag till och med föredrar de lägre sätena.

Permalänk
Medlem

Efter Ioniq 5 kommer Hyundai med en sportsedan och här är konceptbilen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Efter Ioniq 5 kommer Hyundai med en sportsedan och här är konceptbilen.https://youtu.be/pbpzSO6h2jQ

Det var absolut kul, men jag saknar mer vanliga elbilar. Först SUV (eller SUV:ar) sen i bästa fall någon kupé-variant. Varför ingen kombi? Jag hade nöjt mig med en halvkombivariant, typ Audi A5/A7 om den hade haft hyfsat med plats i baksätet och bagagen men inte ens det får man. E-tron GT, varför den pyttiga bakluckan? Kunde de inte bara byggt en där rutan liksom hängde med när man öppnade? Taycan "kombi" i all ära men det känns lite fel att behöva gå upp till en miljon för att få en kombilucka när man kan få en rätt stor SUV för hälften (eller ännu mindre om man vågar sig på MG eller så).

Permalänk
Medlem

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210527/t...

Suck... Blir aldrig några Model Y för oss stackare.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210527/t...

Suck... Blir aldrig några Model Y för oss stackare.

Nu var det där ju en riktigt kass artikel, men det var ingenting stort som hände efter branden. Några kablar var brända men de fungerade fortfarande så förseningar pga det lär vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss Finlands (och kanske EUs?) första snabbladdare-retrofit på en gammal bas-modell LEAF som inte hade chademo. Var ett ganska stort ingrepp, här är en video om det intresserar

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Jag är på tok för taggad på den nya bilen som kommer om några veckor, går ju från en Model 3 till en Model 3 så det är ju i grund och botten samma bil. Däremot har det ju hänt en hel del sedan jag köpte sist i form av större batteri, akustikglas, lägre förbrukning, snyggare interiör osv. Börjar bli farligt när elbilarna känns som teknik som man uppgraderar för att få bättre specifikationer på samma sätt som man gör datorkomponenter. Än så länge tappar man ju inte så mycket på att byta men det kan ju ändras snabbt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Jag är på tok för taggad på den nya bilen som kommer om några veckor, går ju från en Model 3 till en Model 3 så det är ju i grund och botten samma bil. Däremot har det ju hänt en hel del sedan jag köpte sist i form av större batteri, akustikglas, lägre förbrukning, snyggare interiör osv. Börjar bli farligt när elbilarna känns som teknik som man uppgraderar för att få bättre specifikationer på samma sätt som man gör datorkomponenter. Än så länge tappar man ju inte så mycket på att byta men det kan ju ändras snabbt.

Jag har den nya modellen (uthämtad i fredags) och har åkt flertalet gånger i en 2019 årsmodell som ägs av en god vän. Han skjutsade även ner mig från Gävle till Trotsta för att hämta nya bilen. Så jag fick en väldigt färsk jämförelse med en "gammal" Model 3 på nervägen och den nya på hemvägen. Varken jag eller vännen märkte någon skillnad på ljudvolym, trots akustikglas. Jag upplever det som att merparten av bullret kommer från de bakre hjulhusen i båda modellerna. Däremot så är den trådlösa laddningsplattan, de nya dörrsidorna och el-bakluckan väldigt trevliga förändringar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har den nya modellen (uthämtad i fredags) och har åkt flertalet gånger i en 2019 årsmodell som ägs av en god vän. Han skjutsade även ner mig från Gävle till Trotsta för att hämta nya bilen. Så jag fick en väldigt färsk jämförelse med en "gammal" Model 3 på nervägen och den nya på hemvägen. Varken jag eller vännen märkte någon skillnad på ljudvolym, trots akustikglas. Jag upplever det som att merparten av bullret kommer från de bakre hjulhusen i båda modellerna. Däremot så är den trådlösa laddningsplattan, de nya dörrsidorna och el-bakluckan väldigt trevliga förändringar

Nu tycker jag det är en viss skillnad mellan även en 2019 och en 2020 i ljudnivån på däckljudet, provkörde flera 2019 och tyckte det var lite för högljutt så jag köpte ingen. Det var först när 2020 modellen kom (Q4 2019 började de leveransena här) som jag köpte en för då skulle de förbättrat det lite, tror de bland annat tog bort ett rätt stort hålrum som tidigare fanns i plåten i ”taket” av bagageutrymmet som gjorde det öppet mot kupén.

Däremot förväntar jag mig inte någon förbättring vad gäller däckljud med akustikglasen, är mer trafikljud från andra bilar jag hoppas skall bli lite bättre. Tycker att min 2020 har lite för mycket sådant när t.ex. en bil med dubbdäck kör förbi på bar asfalt osv.

Mest köper jag ju ny för att få den nytt batteri, nya inredningen, svarta lister på utsidan men som största anledning är ändå att jag avskyr den vita färgen på nuvarande. Inget skoj alls att tvätta den så jag orkar inte göra det ofta nog för att bilen skall se fin ut :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är de nya fortfarande lika bullriga som de äldre? Just bullret är en av de dealbreakers som M3 har för min del. Men tror att de skulle förbättra huvudstrålkastarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är de nya fortfarande lika bullriga som de äldre? Just bullret är en av de dealbreakers som M3 har för min del. Men tror att de skulle förbättra huvudstrålkastarna?

Strålkastarna är bättre på de nya. Jag tycker bullret är bättre från 2020 och framåt, jämfört med en hel del annat ”sida vid sida” och det är inte så dåligt faktiskt. En kompis 3 år gamla C-klass var t.ex. mer högljudd när vi körde samma vägar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu var det där ju en riktigt kass artikel, men det var ingenting stort som hände efter branden. Några kablar var brända men de fungerade fortfarande så förseningar pga det lär vara lugnt.

Dessutom var kablarna 500 meter ifrån närmaste byggnad & tydligen anlagd från aktivister som tagit på sig dådet.

Väldigt klickbait på den artikeln.

Så lär inte försenas som du säger

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dunde:

Det är svårt att säga, det blir ju väldigt subjektivt. Jag märkte inga stora skillnader mellan min 2021 och den som kompisen körde ner mig i, hans uthämtad hösten 2019.

Å andra sidan tyckte jag inte alls det var särskilt farligt. I farter upp till 110 km/h så tyckte jag absolut den är i paritet med den 2017 års Audi A4 jag hade tidigare. Den bilmodellen blev prisad för sin för klassen väldigt låga ljudvolym när den kom. Det är först i farter över 110 km/h som jag tyckte mig uppleva ordentliga skillnader.

Med det sagt: om du ofta färdas i 120 + , på motorvägar ner över kontinenten så kanske inte en model 3 är rätt för dig. (Då blir även räckvidden lidande). Precis som med alla bilar (bensin, diesel, el, kombi, cupé etc.) så finns det inget universellt rätt svar - det handlar om att köpa rätt "don efter person"

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hur är det förresten med den där försäkran man fick utskickad från Transportstyrelsen? Den man måste fylla i och posta in (!) för att få ut sin miljöbonus? (Hur i helskotta kan de inte ha en digital tjänst för det här med Bank-ID?!) Får man någon bekräftelse på att den är mottagen sen? Det skulle ju vara helt fantastiskt surt om postnord slarvar bort den och man därför går miste om 70tkr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hur är det förresten med den där försäkran man fick utskickad från Transportstyrelsen? Den man måste fylla i och posta in (!) för att få ut sin miljöbonus? (Hur i helskotta kan de inte ha en digital tjänst för det här med Bank-ID?!) Får man någon bekräftelse på att den är mottagen sen? Det skulle ju vara helt fantastiskt surt om postnord slarvar bort den och man därför går miste om 70tkr.

Nepp, det går att maila/ringa in och få det bekräftat att de mottagit den. Kommer inte ihåg vart man gjorde det dock. Känns som du är inne på aningen dumt att det görs på papper.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Xyborg:

Många leasingbolag hanterar inskicket av den (eftersom de äger bilen), så om man har leasing kan det vara värt att kika om det går den vägen. Har en blankett kommit hem så är det väl dock troligen inte så.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Nepp, det går att maila/ringa in och få det bekräftat att de mottagit den. Kommer inte ihåg vart man gjorde det dock. Känns som du är inne på aningen dumt att det görs på papper.

Ok, tack. Jag får kika runt efter ett nummer/ en mailadress. Jag blev uppriktigt sagt förvånad att det inte fanns en "e-tjänst" för det här. Man kan ju göra det mesta andra som har med Transportstyrelsen att göra via nätet.

Skrivet av Samsung:

Många leasingbolag hanterar inskicket av den (eftersom de äger bilen), så om man har leasing kan det vara värt att kika om det går den vägen. Har en blankett kommit hem så är det väl dock troligen inte så.

Tack för svar men jag köpte min privat, så det blir upp till mig själv att ordna.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Jag såg att det hade kommit ut lite privatleasingpriser på Ioniq 5 nu. De börjar på 4 895:- för bakhjulsdrivna modellen med 73 kWh-batteriet, till 5 695:- för fyrhjulsdrivna:

https://hyundai.dealerpad.net/se/hyundai?make=Hyundai&model=I...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

@Samsung Bra tips, kändes som ett bra pris även med 1500 mil.
Vad ingår i Hyundais privatleasing? Skatt? Försäkring? Vinterhjul?

Samt, vet man hur lång leveranstid det är på dom?

Vårat leasingavtal går ut sista april 2022 och försöker hitta den "bästa" bilen för oss.
Idag har vi en Skoda Superb Laurin & Klement, 4wd, 190hk diesel. 2 kids som båda är i barnvagnsåldern så ställer lite krav på storlek på bilen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fruttyh:

@Samsung Bra tips, kändes som ett bra pris även med 1500 mil.
Vad ingår i Hyundais privatleasing? Skatt? Försäkring? Vinterhjul?

Samt, vet man hur lång leveranstid det är på dom?

Vårat leasingavtal går ut sista april 2022 och försöker hitta den "bästa" bilen för oss.
Idag har vi en Skoda Superb Laurin & Klement, 4wd, 190hk diesel. 2 kids som båda är i barnvagnsåldern så ställer lite krav på storlek på bilen.

Jag har bara sett spekulationer kring att om man beställer i dag så är leverans inte så trolig före årsskiftet, men som sagt, det är spekulationer. Jag skulle kolla med återförsäljaren om vad som ingår i leasingen, jag ser ingen sådan information på nätet gällande just Ioniq 5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har bara sett spekulationer kring att om man beställer i dag så är leverans inte så trolig före årsskiftet, men som sagt, det är spekulationer. Jag skulle kolla med återförsäljaren om vad som ingår i leasingen, jag ser ingen sådan information på nätet gällande just Ioniq 5.

Det är så pass långt bort alltså, då är det ju inte helt tokigt att börja kolla nu trots allt.
Har även ögonen på Enyaq men tycker den blir så jäkla dyr.

Precis hittar inte heller någon information kring det.
Det vanliga är väl att dom sakerna inte ingår, men man kan väl hoppas att iallafall vinterhjul ingår i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Det är så pass långt bort alltså, då är det ju inte helt tokigt att börja kolla nu trots allt.
Har även ögonen på Enyaq men tycker den blir så jäkla dyr.

Precis hittar inte heller någon information kring det.
Det vanliga är väl att dom sakerna inte ingår, men man kan väl hoppas att iallafall vinterhjul ingår i priset.

@Samsung
Ringde lokala Hyundai återförsäljaren och leasingpriset man ser online är exklusive försäkring, vinterhjul samt dragkrok om man nu vill ha det.

Och beställingarna av first edition skulle levereras i december / års skiftet. Så är inte helt tokigt att börja leta elbil nu verkar det som om man vill garanterat ha en i slutet av april..

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Fruttyh:

@Samsung
Ringde lokala Hyundai återförsäljaren och leasingpriset man ser online är exklusive försäkring, vinterhjul samt dragkrok om man nu vill ha det.

Och beställingarna av first edition skulle levereras i december / års skiftet. Så är inte helt tokigt att börja leta elbil nu verkar det som om man vill garanterat ha en i slutet av april..

Tack för informationen! Ja, det verkar onekligen som att det är ganska stor efterfrågan på vissa modeller nu. Men produktionen har väl å andra sidan kanske inte kommit igång i större skala.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skatt är aldrig med när man leasar, å andra sidan är väl skatten på en elbil 30 kronor i månaden så det är inte så mycket att gråta över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Kan vara idé med lastbalansering, typ att när den laddas så stängs värmen av (om du har eluppvärmt hus). Sedan klarar du dig nog med vanlig trefas 10A, du får ut 7 kW och det räcker långt. Även ett vanligt 10A-uttag kan räcka om du inte kör så mycket. Säg 12 timmar laddning med 2.3 kW ger 27.6 kWh.

Ska värmen stängas av lite då och då så behövs mer då värmen till huset det går och att den behöver förstärkas för att klara kyla. Så man får räkna med några ampere till vars kostnad hamnar på bilen, några tior till per mil på bilen.
Alternativt kan man isolera huset extra men då blir det antagligen någon tusenlapp till per mil på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ska värmen stängas av lite då och då så behövs mer då värmen till huset det går och att den behöver förstärkas för att klara kyla. Så man får räkna med några ampere till vars kostnad hamnar på bilen, några tior till per mil på bilen.
Alternativt kan man isolera huset extra men då blir det antagligen någon tusenlapp till per mil på bilen.

De lastbalansering jag har i mina två hus med laddare från Garo och Easee stryper aldrig värmen i husen.
Det som händer är att effekten till laddaren styrs ner och anpassas efter annan förbrukning i huset. Laddaren får endast tillgång till det utrymme som finns mellan övriga förbrukare så som värme i huset och upp till vad säkringarna klarar.

Permalänk
Medlem

Ikväll 20:00 kör BMW sin som jag tolkat det slutgiltiga presentation av iX, i4 och en i4 M antar jag. Bör innebära priser och specifikationer

https://www.live.bmwgroup.com/en/live-streaming/text/LIVE-The...

Permalänk
Relik 📜

Har fått leveransdag 8/6 nu, två veckor tidigare än väntat. 🙌 Plus, garageplats påskriven från samma datum. 🙌

Behöver nu gå loss och fixa alla laddkort, appar och vad det är. Måste säga just den biten känns som en rätt omogen marknad? Att alla har sin egen app, bricka etc. Nu är jag rätt "teknisk" så inga direkta problem, men för många lär det vara en mardröm och ren showstoper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har fått leveransdag 8/6 nu, två veckor tidigare än väntat. 🙌 Plus, garageplats påskriven från samma datum. 🙌

Behöver nu gå loss och fixa alla laddkort, appar och vad det är. Måste säga just den biten känns som en rätt omogen marknad? Att alla har sin egen app, bricka etc. Nu är jag rätt "teknisk" så inga direkta problem, men för många lär det vara en mardröm och ren showstoper.

Man får gratulera till snabb leverans! väntar och hoppas varje dag på besked om leverans av min bil.

Vad det gäller laddkort/taggar och appar så är det bara att konstatera att det finns mer att önska. Man kan fundera över om det ens finns en vilja att lösa ett gemensamt system eller om de vill låsa in kunderna.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av scjn:

Man får gratulera till snabb leverans! väntar och hoppas varje dag på besked om leverans av min bil.

Vad det gäller laddkort/taggar och appar så är det bara att konstatera att det finns mer att önska. Man kan fundera över om det ens finns en vilja att lösa ett gemensamt system eller om de vill låsa in kunderna.

Börjar bra med att Bee gått upp i Mer, med massa norska på siten och en app som bara går att ladda ned i Norge. Känns stabilt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S