Samsung HW-Q950T vs LG SN11RG - gaming och musik

Permalänk

Samsung HW-Q950T vs LG SN11RG - gaming och musik

Jag står och väljer mellan dessa två. En stor användning är next gen gaming, jag vill ha schysst ljud och jag vill kunna höra vart fienden är osv.

En annan anledning är att det vore schysst att ha bra ljud när man lyssnar på musik. Jag hade hade en anderson 5.1 anlägning från 2004 eller nått innan. Den lät bra, men när man jämförde med kompisar som hade hade bättre anläggningar så hade absolut mycket bättre ljud.

Jag har kollat runt lite och de flesta verkar tycka att att samsungen har betydligt bättre ljud, men jag hittade även detta

https://www.soundbarscomparison.com/samsung-hw-q950t-vs-lg-sn...

"Since it has discrete surround speaker in its satellite speaker, the surround sound reproduction of the LG SN11RG is better than the HW-Q950T that use phantom speaker produced by side firing speaker on its bar. The HW-Q950T may also have satellite speaker, but it is not to be placed at rear, so the surround sound is produced by reflecting sound off of your walls to give you the impression of a wider surround sound."

Så Samsungs satelithögtalare placeras inte bakom soffan utan framtill? LGns surround borde alltså bli bättre? Om man främst köper den för att spela spel så borde ju den aspekten tala väldigt mkt för att jag kanske borde välja LGns?

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte hoppa in och säga att ena är bättre än andra men jag har själv kikat på Samsungen och den har ju toppat nästan alla listor för bästa soundbars.
Sen låter det konstigt att sätta dem framför och spegla dem mot väggen bakom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vågar inte hoppa in och säga att ena är bättre än andra men jag har själv kikat på Samsungen och den har ju toppat nästan alla listor för bästa soundbars.
Sen låter det konstigt att sätta dem framför och spegla dem mot väggen bakom.

Jo, jag kan ju tycka att man mister lite poängen med att ha satellithögtalare då?

Permalänk
Avstängd

JBL Bar 9.1 ska vara riktigt bra vad jag har hört. Helt trådlösa bak- och atmoshögtalare som man laddar genom att koppla på dem på sidorna på soundbaren och man kan förstås använda dem där också. Går ofta att hitta för 6-7000 men just nu kostar den 10 så jag vet inte om den är värd att vänta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/jbl-bar-9-1/?hw=1
https://m3.idg.se/2.1022/1.735430/jbl-bar-91

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

JBL Bar 9.1 ska vara riktigt bra vad jag har hört. Helt trådlösa bak- och atmoshögtalare som man laddar genom att koppla på dem på sidorna på soundbaren och man kan förstås använda dem där också. Går ofta att hitta för 6-7000 men just nu kostar den 10 så jag vet inte om den är värd att vänta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/jbl-bar-9-1/?hw=1
https://m3.idg.se/2.1022/1.735430/jbl-bar-91

Skaffade JBL Bar 5.1 till morsan för 4990 förra sommaren och hon älskar den. (Tidigare bara haft ljud från TVn).
När jag själv testade (lite högre volym och musik) så var det riktigt nice faktiskt. Klart och varmt ljud. Kan bara tänka mig att det blir bättre med lite 9.1.

Personligen kör jag just nu 2.0 då min subbas är sönder så är också i tankarna på en riktigt bra soundbar och sälja tornen / receivern. Kommer därmed följa tråden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har förra årets modell av Samsung och är riktigt nöjd med den. Kopplar fint med ARC till min Philips oled.

Om de låter likadant och har samma pris skulle jag kanske välja LG nu för två orsaker.
1. Samsung stänger av sig efter 15-20 minuter av inaktivitet vilket är drygt när man ibland måste pausa något längre än så.
2. Samsung har Spotify connect och inte en chromecast. Vilket gör att jag inte kan få in den bra i en högtalargrupp i mitt google nest hem.

Kom ihåg att kolla på t ex Benify för bra priser på dessa! Brukar ofta vara runt halva priset.

Permalänk
Skrivet av snajk:

JBL Bar 9.1 ska vara riktigt bra vad jag har hört. Helt trådlösa bak- och atmoshögtalare som man laddar genom att koppla på dem på sidorna på soundbaren och man kan förstås använda dem där också. Går ofta att hitta för 6-7000 men just nu kostar den 10 så jag vet inte om den är värd att vänta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/jbl-bar-9-1/?hw=1
https://m3.idg.se/2.1022/1.735430/jbl-bar-91

Sweet, har den stöd för det den ska ha stöd för om man ska spela?
Vet inte om jag är helt såld på laddningsbara högtalare iof, fördrar nog att koppla in dom i väggen.

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Jag har förra årets modell av Samsung och är riktigt nöjd med den. Kopplar fint med ARC till min Philips oled.

Om de låter likadant och har samma pris skulle jag kanske välja LG nu för två orsaker.
1. Samsung stänger av sig efter 15-20 minuter av inaktivitet vilket är drygt när man ibland måste pausa något längre än så.
2. Samsung har Spotify connect och inte en chromecast. Vilket gör att jag inte kan få in den bra i en högtalargrupp i mitt google nest hem.

Kom ihåg att kolla på t ex Benify för bra priser på dessa! Brukar ofta vara runt halva priset.

Kan du verifiera om det här stämmer

"Since it has discrete surround speaker in its satellite speaker, the surround sound reproduction of the LG SN11RG is better than the HW-Q950T that use phantom speaker produced by side firing speaker on its bar. The HW-Q950T may also have satellite speaker, but it is not to be placed at rear, so the surround sound is produced by reflecting sound off of your walls to give you the impression of a wider surround sound."

Att satellithögtalarna inte ska placeras baktill, utan att de placeras framtill och att ljudet studsar för att ge ljud bakifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Kan du verifiera om det här stämmer

"Since it has discrete surround speaker in its satellite speaker, the surround sound reproduction of the LG SN11RG is better than the HW-Q950T that use phantom speaker produced by side firing speaker on its bar. The HW-Q950T may also have satellite speaker, but it is not to be placed at rear, so the surround sound is produced by reflecting sound off of your walls to give you the impression of a wider surround sound."

Att satellithögtalarna inte ska placeras baktill, utan att de placeras framtill och att ljudet studsar för att ge ljud bakifrån?

Jag har den bakom soffan vilket ger bra ljud för mig. Tror även att jag har höjt volymen för de bakre högtalarna något steg. Tror skillnaden på mitt HW-Q90R är 7.1.4, så jag har inte de där blå snea som syns på bilden.
Kollar man på samsungs egna sida så ska de stå bakom, eller iaf längst bak och på sidan om soffan. Förstår inte ens riktigt hur de tänkt, med den där texten. Skulle gärna fått en bild på den setupen.

Källa: Samsung Q950T

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

JBL Bar 9.1 ska vara riktigt bra vad jag har hört. Helt trådlösa bak- och atmoshögtalare som man laddar genom att koppla på dem på sidorna på soundbaren och man kan förstås använda dem där också. Går ofta att hitta för 6-7000 men just nu kostar den 10 så jag vet inte om den är värd att vänta på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290883
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/jbl-bar-9-1/?hw=1
https://m3.idg.se/2.1022/1.735430/jbl-bar-91

Skrivet av LangdonAlger:

Sweet, har den stöd för det den ska ha stöd för om man ska spela?
Vet inte om jag är helt såld på laddningsbara högtalare iof, fördrar nog att koppla in dom i väggen.

Köpte en JBL Bar 9.1 på BF förra året för 6k och för det priset så är den riktigt bra skulle jag säga. Har kört en del Dolby Atmos-filmer och serier och det fungerar helt okej med positionella ljud, även på höjden. Ljuden låter som att de kommer därifrån man förväntar sig baserat på vad som händer på skärmen. Måste dock kalibreras första gången man använder den eller om man flyttar högtalarna.
Har en JBL Bar 5.1 också och 9.1 är enligt mig en hel del klarare ljud i. Speciellt i konversationer tycker jag.
Hur den fungerar att spela med kan jag dock inte svara på.

Bakhögtalarna här en Micro-USB man kan koppla in för att ladda dem så man kan montera dem permanent. Är med covers till både soundbaren och bakhögtalarna man kan sätta dit så att man inte ser anslutningarna som används när man pluggar i dem i soundbaren.

Något jag märkt är dock att den spelar väldigt högt (bra för vissa) även på lägre volymer även om de ändrat det lite i senaste FW.
Kollar man på film så är väl typ volym 15 ungefär som på biografen och tydligen går volymen upp till 35. Vad som är högt är självklart subjektivt.
Finns heller ingen app till (bara Google Home) och inte så mycket inställningar. Har dock inte känt något vidare behov av att ändra mer än basen och volymen på atmos, vilka finns på fjärren.

Glömde skriva att för musik så är den helt okej. MEN är man ute efter perfekt HiFi-ljud så blir man nog besviken.

Om man får tag i denna soundbar för 6k så är den nog svårslagen i prisvärdhet då den ändå ska vara nästan likvärdig en Q950T (även bättre i vissa tester tydligen).

MVH

Musikkommentar
Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Jag har den bakom soffan vilket ger bra ljud för mig. Tror även att jag har höjt volymen för de bakre högtalarna något steg. Tror skillnaden på mitt HW-Q90R är 7.1.4, så jag har inte de där blå snea som syns på bilden.
Kollar man på samsungs egna sida så ska de stå bakom, eller iaf längst bak och på sidan om soffan. Förstår inte ens riktigt hur de tänkt, med den där texten. Skulle gärna fått en bild på den setupen.
https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-feature-immersing-you-in-captivating-sound-281746900?$FB_TYPE_K_JPG$
Källa: Samsung Q950T

Jag börjar bli mer och mer inställd på samsungen.
Stämmer det att bakhögtalarna är trådlösa men att man kopplar in dom med ström i väggen? Man behöver inte ladda dom och krångla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Jag börjar bli mer och mer inställd på samsungen.
Stämmer det att bakhögtalarna är trådlösa men att man kopplar in dom med ström i väggen? Man behöver inte ladda dom och krångla?

Helt rätt. De behöver bara ström och startar samtidigt som su startar soundbaren. Även basen kräver endast strömkabel. Har dock hört lite att för vissa så tappar basen koppling, men jag har aldrig råkat ut för det. Och där får man nog bara tänka att inte täcka signalen för mycket.

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Helt rätt. De behöver bara ström och startar samtidigt som su startar soundbaren. Även basen kräver endast strömkabel. Har dock hört lite att för vissa så tappar basen koppling, men jag har aldrig råkat ut för det. Och där får man nog bara tänka att inte täcka signalen för mycket.

Låter ju kanon. Väldigt nära att slå till. Skaffar förmodligen en lgcx också. Borde funka med min XSX antar jag?
Behöver jag en till hdmi 2.1 kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Låter ju kanon. Väldigt nära att slå till. Skaffar förmodligen en lgcx också. Borde funka med min XSX antar jag?
Behöver jag en till hdmi 2.1 kabel?

Samsungs soundbar har inte HDMI 2.1, så du får koppla Xbox till TVn, sedan eARC till soundbaren. LG CX har inget stöd för DTS X, men alla spel kör säkert Dolby Atmos ändå?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Låter ju kanon. Väldigt nära att slå till. Skaffar förmodligen en lgcx också. Borde funka med min XSX antar jag?
Behöver jag en till hdmi 2.1 kabel?

Ja det borde funka både att koppla genom TVn eller soundbaren. ARC borde lösa allt.
Tyvärr har jag varken HDMI 2.1 på min TV eller XSX så kan inte uttala mig om det!

Bra priser på Benify nu, så kolla om du har det genom jobbet. Annars ska man kunna skaffa det privat för 25 kr eller något.

Permalänk

Jag hade en q950t hemma i cirka 20 dagar innan den åkte tillbaka. Den är fantastiskt till film med sitt sorround! Låter det som ljuden kommer ovanför... Nja, jag upplevde det aldrig så, och speciellt inte från själva soundbaren. Anledningen att jag retunera var att den i mina öron totalt föll när det gällde musik. Provade både spotify och tidal hifi men blev helt enkelt inte nöjd. Men är det soundbar man vill ha så hittar du nog inget bättre all around system. För min del blir det ett par riktiga högtalare istället.

Permalänk

En liten uppdatering för de som är intresserade.

Jag fick hem samsungen. Smidig att installera i och med att man inte behöver sladdar.
Mitt intryck av ljudkvaliten var väldigt bra. Jag har dock lyssnat på tv högtalare, och innan det hade jag ett anderson system från ca 2004, så det är möjligt att folk med erfarenhet av andra grejer inte fått lika bra uppfattning av ljudet som jag fick.

Tyvärr fick jag den inte att fungera med LG CX och Series X. Antingen fick jag ingen surroundeffekt, väldigt mycket fördröjning, eller så kände Series X inte igen soundbaren som ett system som stödde atmos. Jag kollade runt på nätet, där någon hade exakt samma problem med samma prylar. Han hade testat allt: koppla in xboxen i soundbaren direkt, testa andra hdmi-kablar, testa olika ingångar, fabriksåterställa och installera om all firmware, men utan resultat.

Jag upplevde inte heller som att soundbaren gav speciellt bra surroundeffekt. När man hörde ljudet från de bakre högtalarna så var det väldigt schysst, och då tänkte jag att jag vill ha samma effekt framifrån också.

Jag lämnade tillbaka den och ska istället satsa på traditionell receiver med separata högtalare. Jag tänker dels vänta in årets modeller vilket ökar chansen att de löst alla buggar. Sen så tänker jag att om den har stöd för hdmi 2.1 så kan jag köra Xbox-receiver-TV så borde det minska riskerna att det blir någon kommunikationsglitch mellan enheterna.