Helgsnack: Vad samlar du på?

Permalänk
Medlem

Jag hade likadan samling. I många år. Fick sälja när man skulle bli sambo 😢

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Mer bilder folket!

Samlar på RC bilar av märket kyosho, här en liten del som är framme just nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Permalänk

Samlar inte på något med flit men har fått en stor backlog av jrpg på 50-60st som ligger och väntar......
Har sålt av lite i några vändor men det kommer ju nya.
De flesta är till DS, 3DS, new 3DS och switch.
Nintendo har ju varit jrpg-spelens mecka i evigheter även om ps1 och 2 var inne och nosade lite på det.

Jag är också svag för motorsågar som jag gärna hittar en ursäkt att köpa fler. Stihl ska snart avtäcka något nytt...

Kom på en sak till
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Torsk på LP-skivor och äldre Hi-Fi.

Permalänk
Medlem

Jag samlar på Zelda

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Champagne. Fast samlingen håller sig väl plus minus noll, ska konsumeras i takt

Permalänk
Medlem

Skateboards! använda brädor och nya. Hänger upp vissa på väggen andra åker jag på

Permalänk
Medlem

Samlat i snart 20år!

Lite av vad jag och min bror har samlat på oss men har tok för mkt mera som jag inte har bilder på just nu! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Samlar på Mynt och Sedlar, mest svenska. Här är ett exempel på en 1/2 daler (plåtmynt) från 1742, Fredrik I.

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Originalspel (PC/Mac), handdatorer och processorer... Udda saker, men saker som intresserar mig. Originalspel för arkiversprojektet jag driver, handdatorer och processorer för att det är kul. Så är alltid på jakt efter nytt till samlingarna...

Permalänk
Snusfri

För mycket.

Då jag är lite aven digital hoarder så "samlar" jag på det mesta, har i dags läget ca 70TB som är fullt så håller på att bygga ny server/NAS för att kunna samla mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man samlar ju lite av allt möjligt. (tyvärr allt för mycket)
Men det jag samlar (samlade, har blivit lite kallt på senare tid) mest på är retro spelkonsoller.
Har inte fått tummen ur och införskaffat mig någon slags vitrinskåp eller dyligt, så jag kan glasa in och ha det på "monter".
Äger för tillfället x antal av varje: NES, SNES, N64, GC (samt nyare) PSX, PS2, PS3(samt nyare) Sega MEGA drive, Philips Videopac G7000.
Skulle vilja göra spelutbudet mer glamoröst, men finns ett par godingar till varje, t.ex. Super Metroid eller Battletoads.

Mindre nördigt så samlar man även på hattar, drömmen är att ha en vägg full med hattar från olika länder. (den samligen är inte stor, då jag inte reser så mycket)

Permalänk
Medlem

Samlar på:

Klockor (typ 20st idag)
Skor (haft över 100, men har nog runt 50 idag)
Vodka (runt 20 olika märken)

Dushtvål (4 olika Syoss, 8 olika Axe, då jag gillar att lukta olika varje dag)
Handtvål (gillar de olika färgerna så har 6st som jag varierar mellan, samma märke)
Toarullar (tomma, inte slängt någon på 3år)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag samlar på pengar Målet är att nå 6 MSEK inom 10 år, vilket jag dock tror kommer gå fortare så länge det inte sker en Corona-krasch om 8 år

Annars samlade jag på Pokemonkort och fick ihop alla från första generationen. Jag bytte kort med folk, jag tävlade genom att kasta kort på en vägg och den som hamnade närmast väggen vann kortet som man spelade om. Det som dock var absolut bäst var att snatta som en idiot. Det var det absolut bästa för att få så många kort som möjligt och hitta alla Jag var väl runt 13 - 14 år eller något då vi snattade som mest. BR leksaker var butiken och vi snattade varje dag mer eller mindre och allt från 1 - 10 paket åt gången och även start-sets har jag säkert tagit ett 50-tal eller något. Dessa är sparade i pärmar och har även gjort en tavla på de första 6 samt mitt absolut första pokemonkort jag fick av en kompis. Ett rött Energi-kort som jag "tävlade" med. Oerhört nostalgiskt och har även tejpat kanterna för att kortet skulle hålla så länge som möjligt. Kanske inte den renaste samlingen här men ett komplett set är ett komplett set Vi slutade snatta när en kompis åkte fast och vi fick åka polisbil hem. I det paketet fick han Holo Dito och det fick vi inte behålla tyvärr, fortfarande lite sur över det. Vi kunde lätt sprungit från platsen men istället följde vi snällt med tillbaka till butiken och fick vänta på polis.. Men bra var väl det, efter det slutade vi som tur var.

Ja. Mina pengar är ju absolut mest värda och min pokemonsamling är kanske i 30 - 50 000 kr klassen skulle jag tippa på.

https://i.postimg.cc/GpdfwmLM/183891060-1454042131609867-1976197465849529279-n.jpg

Kanske mindre bra om att läsa om hela snattningen, men skönt att det inte var något som fortsatte med livet.
Pokemon kort har man minnen av, har faktiskt ett par gamla kort liggandes själv, och kände att jag måste ta fram när du skrev om holo ditto.

(syns inte så bra att det är holo)

minns inte hur jag fick tag i denna, men har en i alla fall, däremot så vet jag inte var min shiny charizard tagit vägen, eller så är minnet dåligt och en av mina barndomskompisar hade den. men starka minnen säger att jag hade en sådan. vilket är lite tråkigt, Charizard är och kommer alltid vara min favoritpokemon.

Permalänk
Medlem

Jag är militärhistoriskt intresserad och gillar film och dokumentärer, då blir det ganska mycket på DVD i första hand om Andra världskriget. Att det blivit DVD beror på att dokumentärer släpps nästan uteslutande på DVD. Enbart de finska krigen under Andra världskriget finns på ett 20-tal filmer, men jag har bara dom mest kända filmerna. Det börjar bli lite trångt i min tredelade bokhylla, men än så länge funkar det.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Scandinavia utgåvor av Nintendo lir och högtalare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Mer bilder folket!

Samlar på RC bilar av märket kyosho, här en liten del som är framme just nu.
https://i.imgur.com/0HxqT33.jpg

Jag har en Progress i toppskick, dock inte originalkaross eller kartong och en Circuit 10 Wild Cat (med kartong) som behöver putsas upp. Har nog en hel del Kyosho-delar också. (se min post på sidan 2 i denna tråden).

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Böcker, filmer och tv-spel! Eller sistnämnda kanske inte är så mycket samlande utav utan mest vad jag vill spela. Men kan jag komma över en samlarutgåva till rimligt pris slår jag gärna till. Speciellt Nintendo Switch har visat sig vara en tacksam samlarkonsol!

Permalänk
Medlem

Har tidigare samlat mycket manga och animeserier. Har numera gjort av med den hel del som jag inte läser/tycker om längre. Har fortfarande en del kvar men det är serier som jag fortfarande vill kunna läsa/se alternativt fortfarande tillhör mina favoriter. Det är blandat översatta volymer men flest till antalet på japanska. Har en mindre samling vinyl och CD. Sedan har jag fått med en del från min mamma som samlat på Fantomen, bokmärken, frimärken och mynt. Frimärkena och bokmärkena ska försöka säljas när man orkat gå igenom det. Sedan lite spel och spelkonsoler. Har bl.a Nintendo 64 i transparent röd/rosa färg sparat (behöver funktionstestas). Har sparat Playstation 1-3 med spel (flest till PS2). Favoriten av de lite äldre är Lomax till PS1. Har även en del spel- och animefigurer från favoritserier.

Det har blivit lite mindre som fått följa med vid varje flytt så en del har sålts och en del skänkts. Nu senast under hösten så var det en hel del mangaserier som jag sålde.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Viss skillnad japp, men det är fortfarande fullt med materiella ting vi egentligen inte behöver. Folk har helt enkelt för mycket prylar oavsett hur prydligt dom än står sorterade

Alla kanske inte är ute efter total minimalism. Jag gillar stilrenhet och ordning men man vill ha saker som definierar en själv.
Mina skivor är ju inte bara saker, det är också något jag kan lyssna på när jag vill, mycket finns inte ens på Spotify.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Just nu undersöker jag kryptovalutahandel. Funderar på om det kan vara en kul idé att samla på Bitcoins några år framöver.

Ja, som digital samlare så är krypton intressant att samla på. Det tar mindre plats än fysiskt samlande vilket gör förvaringen enklare (Dock inte helt okomplicerad om man vill ha någon form av säkerhet)

Permalänk
Medlem

Samlar damm

Permalänk
Lego Master

Dåliga idéer.
Annars ingenting jag har tålamod nog att få tag i en schysst samling av.

Har ett par begränsade samlingar dock;
NASA-seten från Lego (Saturn V, Apollo-landaren osv)
De skepp från Star Wars jag har mest nostalgi kring, återigen i Lego (A/B/X/Y-wing, några TIEs, snowspeeder osv)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Kanske mindre bra om att läsa om hela snattningen, men skönt att det inte var något som fortsatte med livet.
Pokemon kort har man minnen av, har faktiskt ett par gamla kort liggandes själv, och kände att jag måste ta fram när du skrev om holo ditto.

https://i.imgur.com/ZNY1Gue.jpg
(syns inte så bra att det är holo)

minns inte hur jag fick tag i denna, men har en i alla fall, däremot så vet jag inte var min shiny charizard tagit vägen, eller så är minnet dåligt och en av mina barndomskompisar hade den. men starka minnen säger att jag hade en sådan. vilket är lite tråkigt, Charizard är och kommer alltid vara min favoritpokemon.

haha alltid roligt att få tänka tillbaka på när man var ung och dum

Sjuuuuuukt avundsjuk Hade gärna haft den i Holo! Tänkte köpt mig en för några år sedan men kommer ihåg att de låg för typ 200 - 500 kr och tyckte inte det var värt det bara för att ha en haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Skulle kunna säga att jag samlar på hårdvara. Men egentligen klarar jag bara inte av att slänga det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

CD skivor alltså musik skivor. Började med att jag köpte sabatons Carolus Rex skiva när jag var på Sabaton open air 2018 och fick den singerad sen har det fortsatt lite spontant att man köpt skivor när dom olika banden jag lyssnar på släpper nytt, är väl uppe i ett 20tal och typ hälften av dom är singerade. Och det är något som tagit fart under psndemin för kan man inte åka och se banden spela live så har det blivit att jag köpt skivor när som släppt nytt så dom drar in pengar så det kan bli ännu mer skivor i framtiden

Visa signatur

Asus P8Z68-VLx, Intel i5 2500k @ 4,6ghz, Corsair H100, Nvida Geforce GTX 560ti, Corsair vengeance 8gb DDR3 1600mhz,
Samsung 840 250gb, Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Cyklar, enligt min fru... men vem behöver inte flera stycken?!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Ofrivillig samlare av SATA kablar. har byggt ett bra antal datorer genom åren och ALLA moderkort kommer med alldeles för många SATA kablar! WHYYYY!?

Köpte en gång ett moderkort som kom med 8 SATA kablar. Det var ett M-ITX moderkort med 4 SATA portar. 🤔 För att vara rättvis så hade de olika vinkling, men ändå.

Samlar på brädspel (begränsat p.g.a. utrymme), Magic The Gathering och datorspel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Gundam byggsatser. Dyr hobby, airbrushar samt modifierar dem ibland. Custom färg schema på 1:100 modellerna, de i skala :144 låter jag vara orörda.