Banker - Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Permalänk
Medlem

Banker - Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Hur vanligt är det att banken skickar ut förfrågningar om kundkännedom och har ni stött på detta?
- - Vad anser ni om detta växande beteende och har ni drabbats av detta?

Har hört från en del bekanta som valt att handla med kryptovalutor och en del som haft ett lite högt flöde av transaktioner mellan vänner och familj eller konton man har hos andra banker där de efter en tid har banken gått igenom deras ekonomi och skickat ut krav på att förklara transaktioner som skett sedan ett år tillbaka i tiden där de nästan godtyckligt markerat ut transaktioner efter eget tycke.

Det kan handla om;

  • Kopia på lönespecifikation från arbetsgivaren

  • Swish eller överfört pengar för köp av produkter eller till bekanta

  • Överföring av pengar till annan bank där man t.ex. har sitt privata bolån alternativt till t.ex. Avanza/Nordnet konton

  • Utdrag via bankomat till kontanter från ditt vanliga konto där man får sin hederliga vita och skattade lön insatt varje månad

I de förstnämnda, andra och tredje punkterna ska man förklara vart pengarna gått till med kopior och underlag. Du ska även bifoga bevis om köp/sälj för t.ex. krypto och aktieköp. I den sistnämnda punkten ska man också förklara om varför man gjort ett uttag på några tusenlappar och styrka med underlag om vad man gjort med kontanterna.

I min mening är det helt bisarrt att de godtyckligt väljer ut transaktioner de önskar kontrollera och därefter tar någon handläggare (du ser aldrig vem du sköter ärendet mot) då allt sker brevledes om du ska få vara kvar som kund eller inte.

Svarar du dessutom på deras frågor så kan det därefter komma ytterligare ett batteri av frågor.

När de talar om kundkännedom så blir ju detta vardag för bankerna när de stänger alla lokala kontor och skickar allt till kundtjänst som stöter på vanligt folk som investerar sina hårt intjänade pengar på ett sätt som ej gynnar storbankerna. Man nyttjar helt enkelt inte deras tjänster i lika stor utsträckning då gemene man börjar använda sina egna tankar och idéer om vad som är bäst för sin egna ekonomi.

Storbankerna lutar sig mot att de är skyldiga om att ha kundkännedom och agerar enligt penningtvättslagen - Men är det verkligen sunt att de går på vanligt hårt arbetande folk på detta sätt när de i själva fallet är större institutioner, företag och "ryssar" som de facto använder våra banker som penningtvättsmaskiner och skumma skatteplaneringsmetoder.

Nedan kan ni se hur en förfrågan från deras håll kan se ut och vad de begär i form av underlag.

Nedan kan du se förfrågan från Swedbank där de ställer frågor om varför man gjort totala uttag av kontanter under ett helt år, vad avsikten var samt underlag som styrker svaren.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Något som jag tycker verkar komplext är ju tillförlitligheten på bevisen de kräver.

Ex. om man inte sparar kvitto på det man köpt med kontanter? Eller om jag köpt något med swish på blocket, räcker en screenshot på konversationen? Vad defineras som ett giltigt bevis i dessa fall?

Någon kunnig får gärna flika in.

EDIT: Hittar inget i bilden om att de skulle kräva bevis på kontantutdrag eller köp av varor via swish t. ex. som du skriver. Var har du fått den informationen ifrån?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Ja, jag har sett det förekomma. Mer och mer ju mer du avviker från "vanligt folk", t.ex. om du har en prylbaserad hobby där du köper och säljer så banken ser det (Swish).

Exempel från annat forum:

https://klocksnack.se/threads/brev-fr%C3%A5n-banken.148694/

Min egen erfarenhet är att det inte varit några problem efter att jag svarat på frågorna. (Jag har dock inte hanterat pengar från kryptovalutor).

Gillar vi det? Spelar kanske mindre roll vad vi skriver på forum i detta läget. Vill du få till förändring får du nog skapa opinion på annat sätt, t.ex. via politiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

EDIT: Hittar inget i bilden om att de skulle kräva bevis på kontantutdrag eller köp av varor via swish t. ex. som du skriver. Var har du fått den informationen ifrån?

Fått se detta i ett krav hos två individer. Ena var kund hos Swedbank (Kontantutdrag) och den andra hos Nordea (Swish)

Det anmärkningsvärda är ju att man även ska bifoga en lönespecifikation från inkomst du får utbetalt av din arbetsgivare som i de flesta fall står som "LÖN" i ditt kontoutdrag där de kan se att du fått en transaktion från ett vanligt svenskt företag.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det är inte heller begränsat till privatpersoner. Även företag får fler och fler frågor av liknande slag från sina banker, speciellt om man handlar med utlandet.

Permalänk
Avstängd

Jag fick en förfrågan av SEB samt Revolut för någon vecka sedan i samband med att jag loggade in på respektive internetbank.

Är det slumpmässigt eller gör bankerna kontroller i samband med t.ex cryptoköp och annat tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Jag fick en förfrågan av SEB samt Revolut för någon vecka sedan i samband med att jag loggade in på respektive internetbank.

Är det slumpmässigt eller gör bankerna kontroller i samband med t.ex cryptoköp och annat tro?

Det du fick var förmodligen den enkla förfrågan som dyker upp till och från i App eller inloggning på Webbsida hos dem. Väldigt simpla frågor att besvara om vem du är som kund och syfte med att du är kund hos dem. Detta som jag beskriver är något helt annat.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nucky:

Det du fick var förmodligen den enkla förfrågan som dyker upp till och från i App eller inloggning på Webbsida hos dem. Väldigt simpla frågor att besvara om vem du är som kund och syfte med att du är kund hos dem. Detta som jag beskriver är något helt annat.

Allright, yes frågorna var väldigt simpla och angick bara vart pengarna brukar komma, om jag ska göra utlandsbetalningar kommande år osv.

Då vet jag, dont mind me

Permalänk
Medlem

Händer mig minst en gång per år och sambon ett par gånger per år. Detta trots att transaktionerna sker till och från en bank där jag har sparande och ett lån sedan 12 år tillbaka.
Största anledningen tror jag är för att vi har en hel hög med transaktioner in och från USA och Mexiko per år. Oftast nöjer de sig med lönebesked men på senare år har det också blivit mer följdfrågor som vad mottagaren ska göra med pengarna (räcker ofta med gåva eller present av något slag). Det börjar bli riktigt obehagligt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Ex. om man inte sparar kvitto på det man köpt med kontanter? Eller om jag köpt något med swish på blocket, räcker en screenshot på konversationen? Vad defineras som ett giltigt bevis i dessa fall?

Privatpersoner behöver väl i regel inte spara på kvitton utan gör det väl bara om det behövs för t.ex. garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Privatpersoner behöver väl i regel inte spara på kvitton utan gör det väl bara om det behövs för t.ex. garanti?

Nej det vore nytt för mig också, syftade på det TS skrev:

Citat:

I den sistnämnda punkten ska man också förklara om varför man gjort ett uttag på några tusenlappar och styrka med underlag om vad man gjort med kontanterna

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Det räcker att du ska höja din Swish limit så kommer banken fråga dig en massa frågor om din ekonomi och referera till kännedom.
Och ringer du två ggr på ett kvartal så kommer du behöva gå igenom alla frågor igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Privatpersoner behöver väl i regel inte spara på kvitton utan gör det väl bara om det behövs för t.ex. garanti?

Skrivet av AnnoyingIB:

Nej det vore nytt för mig också, syftade på det TS skrev:

Se den nya bilden jag laddat upp. Tredje punkten.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Allvarligt så har dom inte med att göra när folk tar ut kontanter.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Bra dag att starta den här tråden. Regeringen har just idag en nyhet om att de vill ha mer kontroll:

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2021/05/starkta-atgard...

Permalänk
Medlem

Brukar komma ett mejl per år där jag blir frågad om att uppdatera typ inkomst och om jag är politiskt aktiv. Kan de inte hämta ut deklarerad inkomst från Skatteverket?

Samtidigt så undrar man ju många dessa frågor stoppar. Swedbank, Danskebank tvättar ju massor ändå åt organiserad brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Allvarligt så har dom inte med att göra när folk tar ut kontanter.

Självklart håller jag med dig.

Men.

Om man normalt inte tar ut kontanter utan kör allt via kort och swish, och sen helt plötsligt tar ut en massa tusenlappar på kort tid så kommer det att plinga till i varnignssystemen - något är inte som det brukar. Då får man räkna med frågor.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Allvarligt så har dom inte med att göra när folk tar ut kontanter.

Jo, det är ju reglerat i lag och en förutsättning för att få driva verksamhet.

Man kan ju tycka lite lättsamt att det är väl lite väl påträngande, eller vad man nu har för argument, men sen står där 10 kontant-verksamheter, typ pizzerior, frisörsalonger, kiosker etc (Bara exempel) och med hjälp av svenska banker skyfflar pengar till Syrien så att ISIS ska kunna köpa kulsprutor, eller maffia-bertil ska få köpa en villa i Djursholm.

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att ta bort alla kontanter.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jo, det är ju reglerat i lag och en förutsättning för att få driva verksamhet.

Man kan ju tycka lite lättsamt att det är väl lite väl påträngande, eller vad man nu har för argument, men sen står där 10 kontant-verksamheter, typ pizzerior, frisörsalonger, kiosker etc (Bara exempel) och med hjälp av svenska banker skyfflar pengar till Syrien så att ISIS ska kunna köpa kulsprutor, eller maffia-bertil ska få köpa en villa i Djursholm.

Jag tror nog att USA, EU m.fl. klarar självmant av att sponsra ISIS och dylika organisationer som stjäl eller köper/säljer vapen av varandra där man ena dagen är bundis och andra fiende. Att försöka påstå att vanliga småsparare bidrar till detta i någon större omfattning är att dra till på växlarna. Det förkommer säkert men i vilken omfattning?

Det är inte direkt vi som skeppar vapen till dessa regioner utan det sker ju med frälsning av länderna som trycker ner dessa regelverk i halsen på oss vanliga småsparare.

Anser att denna godtycklighet som sker av bankerna och "stärkta åtgärder" som någon länkar till ovan gör att de bara får mer totalkontroll över gemene man. Dom har nog missuppfattat syftet med detta och vad folket faktiskt önskar.

Varför ska jag t.ex. inte få ta ut mina egna kontanter från deras egna bankomater?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Skrämmande.

Skall man spara alla kvitton så fort man tagit ut lite cash?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Gamla Bertil tar ut kontanter varje månad och sparar i madrassen, hur ska han bevisa?
Detta är nog ett sätt att göra det jobbigare för folket för att helt gå över till kort så bankerna tjänar mer pengar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jo, det är ju reglerat i lag och en förutsättning för att få driva verksamhet.

Man kan ju tycka lite lättsamt att det är väl lite väl påträngande, eller vad man nu har för argument, men sen står där 10 kontant-verksamheter, typ pizzerior, frisörsalonger, kiosker etc (Bara exempel) och med hjälp av svenska banker skyfflar pengar till Syrien så att ISIS ska kunna köpa kulsprutor, eller maffia-bertil ska få köpa en villa i Djursholm.

Exakt så.

Det är knappast så att bankerna vill vara besvärliga med sina kunder, men de måste ha kännedom om sina kunder och kunna förstå var pengar kommer ifrån. Normalt sett är det här ganska enkelt, du får din lön från ditt arbete, du spenderar din lön. Men sätts det helt plötsligt in 15000 från något nytt ställe så behöver banken förstå vad det handlar om. Sätts det helt plötsligt in 1-3tkr ett par gånger i veckan under några månader så lär banken ha svårt att förstå var de kommer ifrån också.

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Visst kan det upplevas lite bökigt, men känns det verkligen orimligt? Eller som ett faktiskt problem för oss laglydiga invånare?

Skrivet av jorgen69:

Gamla Bertil tar ut kontanter varje månad och sparar i madrassen, hur ska han bevisa?
Detta är nog ett sätt att göra det jobbigare för folket för att helt gå över till kort så bankerna tjänar mer pengar.

Det är ju tokenkelt för honom att bevisa, för han har ju tagit ut pengarna och banken ser själv transaktionerna.

Nåt annat teoretiskt problem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Man ska inte heller glömma: Det är dina pengar de frågar om och begär underlag för.

Det här är inte en utveckling som är bra, under manteln av "förhindra penningstvätt" så utsetts nu alla möjliga av påträngande frågor från sin bank om vad man gör med sina pengar. Samtidigt fortsätter sannolikt penningtvätten i miljardklassen mellan EU/US/Asiatiska banker, där ser man mellan fingrarna då avkastningen är mycket god på dessa konton. Sila mygg och svälja kameler...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Exakt så.

Det är knappast så att bankerna vill vara besvärliga med sina kunder, men de måste ha kännedom om sina kunder och kunna förstå var pengar kommer ifrån. Normalt sett är det här ganska enkelt, du får din lön från ditt arbete, du spenderar din lön. Men sätts det helt plötsligt in 15000 från något nytt ställe så behöver banken förstå vad det handlar om. Sätts det helt plötsligt in 1-3tkr ett par gånger i veckan under några månader så lär banken ha svårt att förstå var de kommer ifrån också.

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Visst kan det upplevas lite bökigt, men känns det verkligen orimligt? Eller som ett faktiskt problem för oss laglydiga invånare?

Det är ju tokenkelt för honom att bevisa, för han har ju tagit ut pengarna och banken ser själv transaktionerna.

Nåt annat teoretiskt problem?

Problemet var väl inte insättningar eller att han tagit ut pengar, utan vad han gjort med dom sen, vilket inte banken ska bry sig om.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Exakt så.

Det är knappast så att bankerna vill vara besvärliga med sina kunder, men de måste ha kännedom om sina kunder och kunna förstå var pengar kommer ifrån. Normalt sett är det här ganska enkelt, du får din lön från ditt arbete, du spenderar din lön. Men sätts det helt plötsligt in 15000 från något nytt ställe så behöver banken förstå vad det handlar om. Sätts det helt plötsligt in 1-3tkr ett par gånger i veckan under några månader så lär banken ha svårt att förstå var de kommer ifrån också.

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Visst kan det upplevas lite bökigt, men känns det verkligen orimligt? Eller som ett faktiskt problem för oss laglydiga invånare?

Det är ju tokenkelt för honom att bevisa, för han har ju tagit ut pengarna och banken ser själv transaktionerna.

Nåt annat teoretiskt problem?

Vad som är teoretiskt möjligt att förklara är oftast ingen riktig självklarhet. Prova att ta ut kontanter under en ett års period från ditt egna konto med intjänad lön på helt korrekt vis. Ackumulera upp till beloppet 50,000kr eller mer. Jag kan försäkra dig om att du kommer kliva in på detta forum och beklaga dig själv om något år.

Problematiken är ju att det är en godtycklighet - Det finns inga klara riktlinjer för oss att förhålla oss till. Varje bank har sina egna regelverk, processer och rutiner att förhålla sig till "Kundkännedom och Penningtvättslagen"

Någon nämnde ovan att man ej behöver spara kvitton för sådant man köper privat med kontanter exempelvis. Men uppenbarligen kan en bank kräva av dig att bevisa vad du gjort av dessa pengar.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Exakt så.

Det är knappast så att bankerna vill vara besvärliga med sina kunder, men de måste ha kännedom om sina kunder och kunna förstå var pengar kommer ifrån. Normalt sett är det här ganska enkelt, du får din lön från ditt arbete, du spenderar din lön. Men sätts det helt plötsligt in 15000 från något nytt ställe så behöver banken förstå vad det handlar om. Sätts det helt plötsligt in 1-3tkr ett par gånger i veckan under några månader så lär banken ha svårt att förstå var de kommer ifrån också.

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Visst kan det upplevas lite bökigt, men känns det verkligen orimligt? Eller som ett faktiskt problem för oss laglydiga invånare?

Det är ju tokenkelt för honom att bevisa, för han har ju tagit ut pengarna och banken ser själv transaktionerna.

Nåt annat teoretiskt problem?

Som jag uppfattar det så vill banken veta vad han har gjort med pengarna.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Exakt så.

Det är knappast så att bankerna vill vara besvärliga med sina kunder, men de måste ha kännedom om sina kunder och kunna förstå var pengar kommer ifrån. Normalt sett är det här ganska enkelt, du får din lön från ditt arbete, du spenderar din lön. Men sätts det helt plötsligt in 15000 från något nytt ställe så behöver banken förstå vad det handlar om. Sätts det helt plötsligt in 1-3tkr ett par gånger i veckan under några månader så lär banken ha svårt att förstå var de kommer ifrån också.

Det är nog inte ens så att banken skulle undra över att man fick in 15-20k helt plötsligt ifall det bara sker väldigt sällan. Skulle också bli förvånad om någon fick problem för att de Swishar pengar fram och tillbaka mellan vänner emellan eller om byter ut prylar och säljer de gamla. Det är som sagt konstiga transaktioner som avviker från det normala som banken kommer reagera på.

Hade jag själv byggt ett system för detta hade jag ju ställt saker i relation till inkomst och ”säkrade” pengar in, och jag är ganska säker på att det också är vad bankerna gör. Om pengarna man får in via Swish/PayPal/kontanta insättningar utgör en stor andel av inkomsten så är det ju rimligt att undersöka orsaken enligt de regelverket som finns. Om någon får 25k netto i löneutbetalning och helt plötsligt börjar få 8-10k in via andra vägar? Ja det är ju rätt osannolikt att det sker bara genom att man säljer saker när man köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förklarar du för banken att de 15000 kommer ifrån att du sålde en bil så gissar jag att de nöjer sig med den förklaringen. Skulle du komma med summan i kontanter och försöker sätta in dem på konto så kanske de vill se en köpehandling av något slag.

Oftast kräver de underlag av dig. Det är hela tiden omvänd bevisbörda, om du inte spelar boll så riskerar du att ditt konto stängs. I dagens samhälle innebär det kanske även att ditt BankID slutar fungera och du riskerar att stå utan möjlighet att identifiera dig på diverse samhällskritiska webbplatser. Det är ett orimligt maktmedel och något som absolut borde särskiljas från dina pengar.

Skrivet av Yorg:

Visst kan det upplevas lite bökigt, men känns det verkligen orimligt? Eller som ett faktiskt problem för oss laglydiga invånare?

Det är ju tokenkelt för honom att bevisa, för han har ju tagit ut pengarna och banken ser själv transaktionerna.

Nåt annat teoretiskt problem?

Det är bökigt om det är en gång, men du upprepade gånger ska behöva förklara det här så blir det en återkommande friktion och ett moment i vardagen som angränsar till övervakning. Låt oss inte glömma, det är dina pengar, det ska stå dig fritt att göra vad du vill med dina pengar (inom lagen). Att återkommande bli besvärad av sin bank om att lämna in underlag på t ex hantering av kontanter leder till minskad vilja att hantera kontanter. Banken påverkar således ditt beteende, du kommer börja tänka "Äh, ska jag verkligen ta ut pengar till den där loppmarknaden, då måste jag kanske redovisa vad jag har köpt?".

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Man ska inte heller glömma: Det är dina pengar de frågar om och begär underlag för.

Det här är inte en utveckling som är bra, under manteln av "förhindra penningstvätt" så utsetts nu alla möjliga av påträngande frågor från sin bank om vad man gör med sina pengar. Samtidigt fortsätter sannolikt penningtvätten i miljardklassen mellan EU/US/Asiatiska banker, där ser man mellan fingrarna då avkastningen är mycket god på dessa konton. Sila mygg och svälja kameler...

Jo tyvärr verkar så vara fallet. Nu har väl alla svenska "storbanker" varit i hetluften de senaste åren för just penningtvätt i miljardklassen. Det är väl här det sticker i ögat mest av allt. Småsparare som blir förföljda och hotade med stängda konton om man inte kan redovisa minsta lilla krona av de 50kkr man tog ut förra året... eller året innan dess. Medan det sker och godkänns periodvis insättningar av flera hundra tusen kr i veckan utan någon som helst påföljd eller hot om avstängt konto.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701