Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Börjar bra med att Bee gått upp i Mer, med massa norska på siten och en app som bara går att ladda ned i Norge. Känns stabilt!

Jag har Mer installerat här, “Mer Connect Sverige” på iOS iaf.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aktsu:

Jag har Mer installerat här, “Mer Connect Sverige” på iOS iaf.

Aha, de kanske helt enkelt länkar fel från sin webb då. Vilket väl i och för sig följer temat lite det också.

EDIT: Japp, så är det. Länken till appen i footern går fel, den längre upp verkar vara rätt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag är riktigt sugen på att få den nya bilen nu, Model 3 LR AWD anländer i nästa vecka. Inte jättestor uppgradering mot min nuvarande 3a men tillräckligt för att jag skall bli glad av det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

De lastbalansering jag har i mina två hus med laddare från Garo och Easee stryper aldrig värmen i husen.
Det som händer är att effekten till laddaren styrs ner och anpassas efter annan förbrukning i huset. Laddaren får endast tillgång till det utrymme som finns mellan övriga förbrukare så som värme i huset och upp till vad säkringarna klarar.

Att lastbalansera med uppvärmningen lär vara ineffektivt och svårreglerat. Kan inte tänka mig att det finns en sådan lösning när det är enkelt att styra effekten på laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att lastbalansera med uppvärmningen lär vara ineffektivt och svårreglerat. Kan inte tänka mig att det finns en sådan lösning när det är enkelt att styra effekten på laddaren.

Det gör det!

En kollega har lastbalansering lite överallt och sjukt "smart" el. Så uppvärmning, pool, värme i garage, luftvärmepump, laddning bil osv styrs allt helt automagiskt efter diverse prioriteringsregler.

Men lättast, billigast och allra vanligast är nog att man bara lastbalanserar och stryper laddningen

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Har fått leveransdag 8/6 nu, två veckor tidigare än väntat. 🙌 Plus, garageplats påskriven från samma datum. 🙌

Behöver nu gå loss och fixa alla laddkort, appar och vad det är. Måste säga just den biten känns som en rätt omogen marknad? Att alla har sin egen app, bricka etc. Nu är jag rätt "teknisk" så inga direkta problem, men för många lär det vara en mardröm och ren showstoper.

Välkommen till elbilsvärlden och grattis till ett bra köp, jag tror du kommer bli nöjd! Bee/Mer, Fortums och Vattenfall täcker väl in det mesta gällande laddnät (tror jag). Men precis som du säger så är det här lite krångligt. Det är det nog till och med det sämsta med elbilandet just nu , enligt mig.

Jag har raljerat om det förr i den här tråden. Hur jävla svårt ska det vara att ta betalt med kort, som alla andra gör? Det här är ren och skär inlåsningseffekt som leverantörerna eftersträvar, tyvärr. Det var en av de stora anledningarna till att jag valde Tesla tillslut. Deras egna laddnät som fungerar utan krångel och utan att ha 280st j***a appar, brickor, hemliga dans-moves, ouija-brädor och lösenord med sig vart man än ska. Usch, blodtrycket stiger bara jag tänker på det 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Välkommen till elbilsvärlden och grattis till ett bra köp, jag tror du kommer bli nöjd! Bee/Mer, Fortums och Vattenfall täcker väl in det mesta gällande laddnät (tror jag). Men precis som du säger så är det här lite krångligt. Det är det nog till och med det sämsta med elbilandet just nu , enligt mig.

Jag har raljerat om det förr i den här tråden. Hur jävla svårt ska det vara att ta betalt med kort, som alla andra gör? Det här är ren och skär inlåsningseffekt som leverantörerna eftersträvar, tyvärr. Det var en av de stora anledningarna till att jag valde Tesla tillslut. Deras egna laddnät som fungerar utan krångel och utan att ha 280st j***a appar, brickor, hemliga dans-moves, ouija-brädor och lösenord med sig vart man än ska. Usch, blodtrycket stiger bara jag tänker på det 😄

Jag har nu preppat med...

  • Bee/Mer (vilket är en separat snurr, se nedan!)

  • InCharge (Vattenfall)

  • E.ON

  • Eways

  • Chargepoint

  • Fortum Charge & Connect

Sedan har jag koll på Ionity, samt Kia har sin egen paraplytjänst Kia Charge (som i dagsläget verkar en smula... skit). Där det går har jag beställt taggar/kort, för att kunna ha i bilen och göra det enklare för alla förare att helt enkelt plocka fram rätt "pryl" och ladda.

Men, Bee/Mer! Som jag skrev ett par inlägg upp hittade jag fel app först, sedan rätt. Rätt verkar dock vara en rebrand av gamla Bee-appen, så det blev riktigt snurrigt ändå. Tillslut sitter jag nu på tre (!) Bee/Mer-konton som inte verkar ha något med varandra att göra direkt?

  • Jag har ett konto hos Mer, skapat här: https://minsida.mer.eco/

  • Jag har ett "konto" via att jag beställt Mer Flexible här: https://se.mer.eco/shop/

  • Jag har ett "konto" via appen Mer Sverige (som jag antar är ren rebrand av gamla Bee-appen?)

Jag räknar med att det klarnar och har kontaktat kundtjänst för hjälp, men helt ärligt så är kundupplevelsen under all kritik här. Vilket förövrigt kan sägas om hela snurren runt laddare och olika företag. Så här knöligt ska det inte vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Välkommen till elbilsvärlden och grattis till ett bra köp, jag tror du kommer bli nöjd! Bee/Mer, Fortums och Vattenfall täcker väl in det mesta gällande laddnät (tror jag). Men precis som du säger så är det här lite krångligt. Det är det nog till och med det sämsta med elbilandet just nu , enligt mig.

Jag har raljerat om det förr i den här tråden. Hur jävla svårt ska det vara att ta betalt med kort, som alla andra gör? Det här är ren och skär inlåsningseffekt som leverantörerna eftersträvar, tyvärr. Det var en av de stora anledningarna till att jag valde Tesla tillslut. Deras egna laddnät som fungerar utan krångel och utan att ha 280st j***a appar, brickor, hemliga dans-moves, ouija-brädor och lösenord med sig vart man än ska. Usch, blodtrycket stiger bara jag tänker på det 😄

Låter som laddning av elbilar har samma problem som alla fyrtio parkeringsappar som man behöver🤮
Höll på i 15 minuter igår för att lyckas få en parkering att funka. Efter många försök så kom jag på att man var tvungen att öppna upp sitt bankkort för internetköp för att få det att funka.
Helt hopplöst.

Nu kanske detta inlägg borde skrivas i gubbgnällstråden egentligen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kul läsning/video hur popgruppen A-ha hjälpte Norge att bli bäst i världen på elbilar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-hjalpte-a-ha-norge-att-...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Äntligen var det min tur att hämta ut en ny bil! 😁

Som jag skrivit tidigare i tråden blev det en ID.3 Tour (dvs. mycket utrustning och 77kWh batteriet) och i färgen Makena turquoise, vilket vi inte ångrar för en sekund. Jag tycker den ger lite samma känsla som Polestar/Rebel Blue gjorde på Volvos bilar, man blir liksom lite glad när man ser den! 😊 Kände inte för ännu större fälgar och däck utan stannade med "mellanvarianten" på 19".

Förbrukningen låg runt 1,6kWh/mil hem från handlaren. Dock blev det endast ca. 4 mil, blandad 100-väg och stad (i 20 grader strålande sol). Får återkomma när jag kört några längre turer och fått en bättre bild av normala förbrukningen.

Infotainmentsystemet är senaste uppdateringen och jämfört med den ouppdaterade (pre 2.0) demo-bilen vi provkörde är skillnaden väldigt stor. Inget lagg, bättre respons vid touch och kortare laddningstider.

Längtar till helgen nu så man kan ut och åka mer! 😋

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ebmaister:

https://i.imgur.com/AhUpbCv.jpg

Äntligen var det min tur att hämta ut en ny bil! 😁

Som jag skrivit tidigare i tråden blev det en ID.3 Tour (dvs. mycket utrustning och 77kWh batteriet) och i färgen Makena turquoise, vilket vi inte ångrar för en sekund. Jag tycker den ger lite samma känsla som Polestar/Rebel Blue gjorde på Volvos bilar, man blir liksom lite glad när man ser den! 😊 Kände inte för ännu större fälgar och däck utan stannade med "mellanvarianten" på 19".

Förbrukningen låg runt 1,6kWh/mil hem från handlaren. Dock blev det endast ca. 4 mil, blandad 100-väg och stad (i 20 grader strålande sol). Får återkomma när jag kört några längre turer och fått en bättre bild av normala förbrukningen.

Infotainmentsystemet är senaste uppdateringen och jämfört med den ouppdaterade (pre 2.0) demo-bilen vi provkörde är skillnaden väldigt stor. Inget lagg, bättre respons vid touch och kortare laddningstider.

Längtar till helgen nu så man kan ut och åka mer! 😋

Väldigt snyggt val av färg och fälj! Jag har bara provat tidigare varianter av infotainment och den var rätt ärligt ganska kass. Så det låter väldigt lovande att de börjar få ordning på det tillslut. Det ända riktiga störningsmomentet som då finns kvar för min del (för en bil i den prisklassen) är de hemska kapacitiva knapparna på ratten. Hur upplever du dem?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Jag har nu preppat med...

  • Bee/Mer (vilket är en separat snurr, se nedan!)

  • InCharge (Vattenfall)

  • E.ON

  • Eways

  • Chargepoint

  • Fortum Charge & Connect

Sedan har jag koll på Ionity, samt Kia har sin egen paraplytjänst Kia Charge (som i dagsläget verkar en smula... skit). Där det går har jag beställt taggar/kort, för att kunna ha i bilen och göra det enklare för alla förare att helt enkelt plocka fram rätt "pryl" och ladda.

Men, Bee/Mer! Som jag skrev ett par inlägg upp hittade jag fel app först, sedan rätt. Rätt verkar dock vara en rebrand av gamla Bee-appen, så det blev riktigt snurrigt ändå. Tillslut sitter jag nu på tre (!) Bee/Mer-konton som inte verkar ha något med varandra att göra direkt?

  • Jag har ett konto hos Mer, skapat här: https://minsida.mer.eco/

  • Jag har ett "konto" via att jag beställt Mer Flexible här: https://se.mer.eco/shop/

  • Jag har ett "konto" via appen Mer Sverige (som jag antar är ren rebrand av gamla Bee-appen?)

Jag räknar med att det klarnar och har kontaktat kundtjänst för hjälp, men helt ärligt så är kundupplevelsen under all kritik här. Vilket förövrigt kan sägas om hela snurren runt laddare och olika företag. Så här knöligt ska det inte vara.

Inte för att det är någon direkt tröst, men det var lika rörigt redan innan Bee blev Mer. Jag har två konton på Bee som inte alls har med varandra att göra, visar det sig. Ett knytet till laddbrickan, ett till appen. Det till appen drar pengar från mitt kort. Det med blippen kunde inte göra så... så där blir jag fakturerad... suck...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Låter som laddning av elbilar har samma problem som alla fyrtio parkeringsappar som man behöver🤮
Höll på i 15 minuter igår för att lyckas få en parkering att funka. Efter många försök så kom jag på att man var tvungen att öppna upp sitt bankkort för internetköp för att få det att funka.
Helt hopplöst.

Nu kanske detta inlägg borde skrivas i gubbgnällstråden egentligen😀

Det är verkligen ett i-landsproblem. Men än dock ett löjligt problem som kunde fixas så enkelt.

Konkurrensen är väl det som gör att man inte kan komma fram med en enhetlig standard? Eller?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emilakered:

Jag har nu preppat med...

  • Bee/Mer (vilket är en separat snurr, se nedan!)

  • InCharge (Vattenfall)

  • E.ON

  • Eways

  • Chargepoint

  • Fortum Charge & Connect

Sedan har jag koll på Ionity, samt Kia har sin egen paraplytjänst Kia Charge (som i dagsläget verkar en smula... skit). Där det går har jag beställt taggar/kort, för att kunna ha i bilen och göra det enklare för alla förare att helt enkelt plocka fram rätt "pryl" och ladda.

Men, Bee/Mer! Som jag skrev ett par inlägg upp hittade jag fel app först, sedan rätt. Rätt verkar dock vara en rebrand av gamla Bee-appen, så det blev riktigt snurrigt ändå. Tillslut sitter jag nu på tre (!) Bee/Mer-konton som inte verkar ha något med varandra att göra direkt?

  • Jag har ett konto hos Mer, skapat här: https://minsida.mer.eco/

  • Jag har ett "konto" via att jag beställt Mer Flexible här: https://se.mer.eco/shop/

  • Jag har ett "konto" via appen Mer Sverige (som jag antar är ren rebrand av gamla Bee-appen?)

Jag räknar med att det klarnar och har kontaktat kundtjänst för hjälp, men helt ärligt så är kundupplevelsen under all kritik här. Vilket förövrigt kan sägas om hela snurren runt laddare och olika företag. Så här knöligt ska det inte vara.

Fick svar av Bee/Mer nu. Det är fortsatt två helt olika konton för bricka och app, ena med kort och andra på faktura.

Det tredje, som jag gjorde via https://minsida.mer.eco/, är tydligen för Norge. Fast sidan är på svenska, och vad jag kan se framgår det inte speciellt tydligt att det är NO only. Kundtjänsten bad mig kontakta deras norska motsvarighet på egen hand för att lösa det kontot... vilket jag kan tycka är rätt dålig service.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ja den var väldigt intressant faktiskt, bättre prissatt än jag trodde den skulle vara också. Hittar ingenting om hur det är med olika självkörningssaker dock, har du sett något?

Tycker också det var lite synd att den snabbare versionen hade så pass mycket lägre räckvidd, hade hoppats att den skulle hamnat kring 58 mil WLTP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja den var väldigt intressant faktiskt, bättre prissatt än jag trodde den skulle vara också. Hittar ingenting om hur det är med olika självkörningssaker dock, har du sett något?

Tycker också det var lite synd att den snabbare versionen hade så pass mycket lägre räckvidd, hade hoppats att den skulle hamnat kring 58 mil WLTP.

Man köper en BMW för att köra själv, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man köper en BMW för att köra själv, punkt.

Haha, jag hoppas inte de kör på det som undanflykt på att inte ha något vettigt. Stockholm - Amsterdam är typ lika tråkig i en BMW som en VW om de har samma acceleration i rak linje till Autobahn men om man har hjälpmedel som styr åt än så kommer man fram gladare.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Väldigt snyggt val av färg och fälj! Jag har bara provat tidigare varianter av infotainment och den var rätt ärligt ganska kass. Så det låter väldigt lovande att de börjar få ordning på det tillslut. Det ända riktiga störningsmomentet som då finns kvar för min del (för en bil i den prisklassen) är de hemska kapacitiva knapparna på ratten. Hur upplever du dem?

Jag har kört alldeles för lite för att uttala mig om dessa än, bara att det är ovant. Men jag kan tänka mig att det är den haptiska återkopplingen som gör att det fungerar när man väl blivit van med placeringen av knapparna. Det ser jag som mitt första hinder, den helt omvända layouten jämfört mot förra bilen. 😅

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ebmaister:

Äntligen var det min tur att hämta ut en ny bil! 😁

Ser helt kalas ut! Jättegrattis.

Citat:

Längtar till helgen nu så man kan ut och åka mer! 😋

Så, öh, varför inte bara sätta sig bakom ratten och dra en spontantur? He he. Skulle då jag ha gjort, så pryltokig som jag är... Kan inte hålla fingrarna borta från nya grejer jag köpt.

När kommer ID3 ut med fyrhjulsdrift? Eller finns det redan kanske, har inte sett något om det. ID4 noterade jag när det kom, men föregångaren har jag inte läst något om på länge nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är verkligen ett i-landsproblem. Men än dock ett löjligt problem som kunde fixas så enkelt.

Konkurrensen är väl det som gör att man inte kan komma fram med en enhetlig standard? Eller?

Jag håller med om att det är ett enkelt problem att lösa men jag tror faktiskt det gör att några håller sig till en fossilbil ett tag till.
Jag har själv ingen elbil så kan endast referera till alla olika parkeringsappar men känns som det är ett problem.
Pratade med en äldre man om just detta idag och han hade valt att ta bussen just för strulet med parkeringsappen. Nu är väl inte buss något sämre alternativ då det ändå är lite miljötänk om man nu tittar på den biten.
Nu tror jag att de flesta som köper elbil inte gör det för miljön utan för ekonomin😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Elbilstest, värt att läsa för den intresserade. Hur långt kommer varje elbil egentligen?

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-somme...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja den var väldigt intressant faktiskt, bättre prissatt än jag trodde den skulle vara också. Hittar ingenting om hur det är med olika självkörningssaker dock, har du sett något?

Tycker också det var lite synd att den snabbare versionen hade så pass mycket lägre räckvidd, hade hoppats att den skulle hamnat kring 58 mil WLTP.

Inte läst något om det ännu, vanliga BMWs har väl någon form utav autopilot i dagsläget dock och "njurarna" ska ju vara fylld med teknik för det enligt BMW.
Hade varit trevligt med 58 mil däremot håller jag med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Haha, jag hoppas inte de kör på det som undanflykt på att inte ha något vettigt. Stockholm - Amsterdam är typ lika tråkig i en BMW som en VW om de har samma acceleration i rak linje till Autobahn men om man har hjälpmedel som styr åt än så kommer man fram gladare.

Jo det var ett försök till skämt.

Det sagt så vet jag inte om jag hade kört sådana sträckor om jag hade kunnat undvika det. Jag var ganska mycket i just Amsterdam innan pandemin och miljömedveten som jag är så var min första tanke att ta tåget, men det skulle ta minst 17 timmar med minst sex tågbyten och kostat ganska många tusenlappar. Att köra dit hade tagit över tolv timmar för en resa på ~110 mil. Att flyga däremot gick på 1-1:30 så det var vad jag gjorde. Flygbiljetten kostade mellan 1400 och 9000 typ beroende på när jag bokade och så. Och man kommer fram ganska glad då också, fått (inte så god) mat och drink och tåget in till centralen går direkt från Schipol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag håller med om att det är ett enkelt problem att lösa men jag tror faktiskt det gör att några håller sig till en fossilbil ett tag till.
Jag har själv ingen elbil så kan endast referera till alla olika parkeringsappar men känns som det är ett problem.
Pratade med en äldre man om just detta idag och han hade valt att ta bussen just för strulet med parkeringsappen. Nu är väl inte buss något sämre alternativ då det ändå är lite miljötänk om man nu tittar på den biten.
Nu tror jag att de flesta som köper elbil inte gör det för miljön utan för ekonomin😀

Har själv provkört några olika elbilar men har inte ännu behövt bekanta mig med hur man laddar dem. Dock låter det ju konstigt att man inte kan åka till valfri laddstation och betala med sitt bankkort, som när man tankar bensin eller diesel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Har själv provkört några olika elbilar men har inte ännu behövt bekanta mig med hur man laddar dem. Dock låter det ju konstigt att man inte kan åka till valfri laddstation och betala med sitt bankkort, som när man tankar bensin eller diesel.

Samma sak här så låter någon annan svara på hur det verkligen funkar med betalning av elbilsladdning. På parkeringsautomaten är det iallafall väldigt sällan man kan betala med kort nu för tiden så nu är det app som gäller på de flesta ställena.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Har själv provkört några olika elbilar men har inte ännu behövt bekanta mig med hur man laddar dem. Dock låter det ju konstigt att man inte kan åka till valfri laddstation och betala med sitt bankkort, som när man tankar bensin eller diesel.

Skrivet av Stefflo:

Samma sak här så låter någon annan svara på hur det verkligen funkar med betalning av elbilsladdning. På parkeringsautomaten är det iallafall väldigt sällan man kan betala med kort nu för tiden så nu är det app som gäller på de flesta ställena.

Jag har gjort en längre resa med min Polestar 2, där jag fick stanna på olika laddare "i det fria". Jag kan bekräfta att det är precis så drygt som ni båda befarar när det kommer till appar, brickor och betalningar. Jag använde 3 olika laddnätverk, Fortum, E.ON samt Bee (numer MER).

Inte nog med att man måste skapa konton och lägga in kortuppgifter i varenda en, det är ibland också lite svårt att veta vilken app som gäller för en laddare. På vissa laddare står det "Recharge", men man kan använda Fortums app. På vissa Circle K är det Ionoity-laddare, på vissa är det Circle K:s egna laddare och appen "Circle K Charge SE".

Man kan ju använda exempelvis Plugsurfing för att köra en och samma app/bricka på flera ställen. Nackdelen är att man då behöver ha koll på om det verkligen är samma pris om man använder Plugsurfing, eller om det läggs på flertalet kroner per kWh. Sedan hade E.ON en lustig lösning där man laddar på 200:- på sitt "laddkonto", som då kan laddas för. När pengarna är slut så laddas det på 200:- till. Resultatet blir att man alltid har upp till 200:- "inlåst" på deras konto...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Samma sak här så låter någon annan svara på hur det verkligen funkar med betalning av elbilsladdning. På parkeringsautomaten är det iallafall väldigt sällan man kan betala med kort nu för tiden så nu är det app som gäller på de flesta ställena.

Häromkring tar alla P-automater fortfarande kort i alla fall, möjligheten att betala med kontanter har däremot helt försvunnit.

Det är lite störande när man behöver en ny app med ett nytt konto för att parkera någonstans, samtidigt finns det ju bra appar som täcker mycket. Jag kör stadens P-app som funkar för all gatuparkering och kommunens P-hus och så. Sen har jag EasyPark som täcker typ alla privata parkeringar i stan men jag har också använt den en hel del i Danmark och Nederländerna utan problem, vilket är ganska nice.

En fördel med app-betalning är ju att man inte behöver vara på plats för att betala. Här har vi exempelvis många platser i centrala stan där man dels betalar ganska mycket men också får stå max en halvtimme trots betalning. Med appen kan jag ju bara starta en ny parkering när den gamla går ut och jag har inte märkt av någon begränsning i hur många gånger man kan göra det eller så. På samma sätt kan jag parkera utanför mitt jobb där det kostar 17 per timme trots att det inte är så centralt men skita i att betala och istället hålla koll om det kommer några P-vakter genom fönstret och betala då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag har gjort en längre resa med min Polestar 2, där jag fick stanna på olika laddare "i det fria". Jag kan bekräfta att det är precis så drygt som ni båda befarar när det kommer till appar, brickor och betalningar. Jag använde 3 olika laddnätverk, Fortum, E.ON samt Bee (numer MER).

Inte nog med att man måste skapa konton och lägga in kortuppgifter i varenda en, det är ibland också lite svårt att veta vilken app som gäller för en laddare. På vissa laddare står det "Recharge", men man kan använda Fortums app. På vissa Circle K är det Ionoity-laddare, på vissa är det Circle K:s egna laddare och appen "Circle K Charge SE".

Man kan ju använda exempelvis Plugsurfing för att köra en och samma app/bricka på flera ställen. Nackdelen är att man då behöver ha koll på om det verkligen är samma pris om man använder Plugsurfing, eller om det läggs på flertalet kroner per kWh. Sedan hade E.ON en lustig lösning där man laddar på 200:- på sitt "laddkonto", som då kan laddas för. När pengarna är slut så laddas det på 200:- till. Resultatet blir att man alltid har upp till 200:- "inlåst" på deras konto...

Låter så där kan man väl säga men klart att det ger sig efter ett tag och så länge man inte ska på längre resor så blir det väl mest hemmaladdning. Ska nu vår regering förbjuda försäljning av fosilbilar efter 2030 och sen förbjuda försäljning av fosila drivmedel efter 2040 så får man väl lära sig då om inte annat. Andrahandsvärdet på fosilbilarna som säljs 2039 lär ju bli sådär

Skrivet av snajk:

Häromkring tar alla P-automater fortfarande kort i alla fall, möjligheten att betala med kontanter har däremot helt försvunnit.

Det är lite störande när man behöver en ny app med ett nytt konto för att parkera någonstans, samtidigt finns det ju bra appar som täcker mycket. Jag kör stadens P-app som funkar för all gatuparkering och kommunens P-hus och så. Sen har jag EasyPark som täcker typ alla privata parkeringar i stan men jag har också använt den en hel del i Danmark och Nederländerna utan problem, vilket är ganska nice.

En fördel med app-betalning är ju att man inte behöver vara på plats för att betala. Här har vi exempelvis många platser i centrala stan där man dels betalar ganska mycket men också får stå max en halvtimme trots betalning. Med appen kan jag ju bara starta en ny parkering när den gamla går ut och jag har inte märkt av någon begränsning i hur många gånger man kan göra det eller så. På samma sätt kan jag parkera utanför mitt jobb där det kostar 17 per timme trots att det inte är så centralt men skita i att betala och istället hålla koll om det kommer några P-vakter genom fönstret och betala då.

Har som tur är gångavstånd till centrum och väljer endast i värsta nödfall att ta bilen dit men då är det på flesta ställen appbetalning som gäller. Som tur är så är det Easypark appen som ändå är rätt smidig som funkar på de flesta ställena då man betalar med swish i den.
Tyvärr gör det också att man dödar stadens butiker som i de flesta fall står helt tomma då människor istället åker ut till köpcentrum i ytterkanten av stan. Snart kommer städerna bara vara fyllda av caféer men utan butikerna så behövs inte de heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var ett försök till skämt.

Det sagt så vet jag inte om jag hade kört sådana sträckor om jag hade kunnat undvika det. Jag var ganska mycket i just Amsterdam innan pandemin och miljömedveten som jag är så var min första tanke att ta tåget, men det skulle ta minst 17 timmar med minst sex tågbyten och kostat ganska många tusenlappar. Att köra dit hade tagit över tolv timmar för en resa på ~110 mil. Att flyga däremot gick på 1-1:30 så det var vad jag gjorde. Flygbiljetten kostade mellan 1400 och 9000 typ beroende på när jag bokade och så. Och man kommer fram ganska glad då också, fått (inte så god) mat och drink och tåget in till centralen går direkt från Schipol.

Ja att flyga fungerar ju om man inte skall vara borta så länge men skall man vara där någon vecka eller 2 är det trevligt att ha med sig bil. Jag funderar dessutom på att köpa en bostad där så då kommer ju bilandet ner bli vanligare eftersom jag då kommer spendera många veckor i stöten där. Nu var Stockholm - Amsterdam bara ett exempel, är ju trevligt att slippa göra allt när man kör Stockholm - Göteborg osv också.