Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Varför då?

För att kläder är modevaror och speciellt då du kommer upp i de högre prissegmenten kommer du varteftersom att finna dessa varor på säljsajter som campadre och kloner därav. En vara som då den var ny och attraktiv i modevärlden har ju av rent uppenbara skäl inte samma värde vid ett senare skede medans en välproducerad cykelvagn i hög kvalitet håller värdet över tid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

87% rabatt är inte "uppenbarligen fel". Jag har bland annat köpt skjortor där ifrån med den rabatten. De har ju nästan bara låtsaspriser och allt är på "rabatt" konstant. Så när något är på riktig rabatt måste det ändå ner mot 60% för att ens börja avvika från det vanliga priset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Men som,sagt, att man kan få den sortens rabatter på kläder är inte riktigt samma sak som en cykelvagn, det hoppas jag att du kan hålla med om. Och i ärlighetens namn, campadres prissättning/prisjämförelser är ju en del av deras marknadsföring. De tar högsta möjliga "förepris" för att kunna skriva största möjliga procentuella rabatten - och speciellt på kläder blir det ju lite... well...

Köpte ett moderkort som hade 91% rabatt från proshop några år sen. Betalade under 100kr för ett mitx kort

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Om det du säger ska stämma så kan det alltså aldrig i världshistorien ha sålts en vara med 87% rabatt (eller i närheten).
Tror du själv på att man inte kommer hitta ett sådant case?

Om det är "uppenbart fel" eller inte tänker jag mig delvis beror på vad köparen har för kunskap om varan samt hur varan marknadsförs.

Tänk dig att du köper en ny dator. Du vet ungefär vad en dator brukar kosta. Du ser en sprillans ny dator med 90% rabatt och bredvid den en fem år gammal dator som butiken inte lyckats sälja som också säljs till 90% rabatt. Du tänker dig att det förmodligen är rätt vad gäller den gamla datorn (för den tar ju upp plats och har den inte sålts på fem år är den inte lika snabb som andra datorer som säljs nu så ingen vill ha den) men fel vad gäller den nya datorn.

Antag att det istället är en släkting till dig som köper varan. Släktingen ska ge den i födelsedagspresent till dig. Släktingen har dock ingen egen dator och har aldrig använt en dator och vet inte hur en dator fungerar. Då kanske släktingen inte har någon anledning att tro att någon av de två prislapparna skulle vara felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

För att kläder är modevaror och speciellt då du kommer upp i de högre prissegmenten kommer du varteftersom att finna dessa varor på säljsajter som campadre och kloner därav. En vara som då den var ny och attraktiv i modevärlden har ju av rent uppenbara skäl inte samma värde vid ett senare skede medans en välproducerad cykelvagn i hög kvalitet håller värdet över tid.

En barnvagn för 20k håller i massor av år utan att tappa i kvalitet eller funktion, men likt förbannat kommer du se att ens förra årets modell är helt ointressant för folk som köper nya vagnar och tappar enormt i pris på andrahandsmarknaden. Vad är det som säger att detsamma inte stämmer för en cykelvagn?

Nu verkar ju du vara speciellt insatt i cykelvagnar och kan säkert svara på den frågan utan problem, men du måste väl ändå förstå att om man använder andra produkter som jämförelse och inte har ett speciellt intresse i cykelvagnar är det inte en orimlig tanke att en vara kan säljas ut för en bråkdel av priset. utan att det är misstänksamt eller konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

En barnvagn för 20k håller i massor av år utan att tappa i kvalitet eller funktion, men likt förbannat kommer du se att ens förra årets modell är helt ointressant för folk som köper nya vagnar och tappar enormt i pris på andrahandsmarknaden. Vad är det som säger att detsamma inte stämmer för en cykelvagn?

Nu verkar ju du vara speciellt insatt i cykelvagnar och kan säkert svara på den frågan utan problem, men du måste väl ändå förstå att om man använder andra produkter som jämförelse och inte har ett speciellt intresse i cykelvagnar är det inte en orimlig tanke att en vara kan säljas ut för en bråkdel av priset. utan att det är misstänksamt eller konstigt.

Du lägger in för mkt i det jag skrivit. Jag säger bara, igen, att efter min högst personliga åsikt kan man inte säga att "bara för att man kan köpa vara X med 80% rabatt så är det därmed = att vara Y rimligen ska kunna köpas med 87% rabatt".

Och som trebarnsföräldrer är jag löjligt medveten om hur lolig andrahandsmarknaden är på barnvagnar. Skulle säga att den är en outlier där du kan göra sjukt bra kap bara för att nya föräldrar så gärna ska ha een nyaste Buggaboon eller vad de nu heter

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Du lägger in för mkt i det jag skrivit. Jag säger bara, igen, att efter min högst personliga åsikt kan man inte säga att "bara för att man kan köpa vara X med 80% rabatt så är det därmed = att vara Y rimligen ska kunna köpas med 87% rabatt".

Vi håller säkert med varandra, men jag tycker ändå att man kan använda sin tidigare kunskap om andra typer av varor och tillämpa det på andra produktsegment utan att man kan säga att man "borde ha förstått" att det var ett felaktigt pris. Det är ju omöjligt att avgöra det korrekt från fall till fall varje gång, och det är inte rimligt att man förväntas göra en djupdykning om varje typ av produkt innan man hugger till på ett superpris på en vara man är intresserad av. Något som säljs till 87% rabatt som man är intresserad av får man ju anta inte kommer finnas tillgängligt för köp hur länge som helst, det är inte direkt ett udda beteende att dra till på ett impulsköp när tillfälle ges i så fall.

Permalänk
Medlem

Om priset redan är överenskommet och affären gått igenom(orderbekräftelse mottagen med det överenskomna priset), så kan säljaren tycka så mycket dom vill, det är lagligt att tycka och vilja, lika mycket att ignorera säljaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om priset redan är överenskommet och affären gått igenom(orderbekräftelse mottagen med det överenskomna priset), så kan säljaren tycka så mycket dom vill, det är lagligt att tycka och vilja, lika mycket att ignorera säljaren.

Nej.

I det här fallet hävdare säljaren att priset var felsatt och att köparen borde insett detta (vad som är rätt/fel i det kan vi låta vara osagt).

Skulle köparen lyda ditt råd skulle det sluta med att säljaren skickade fakturan till inkasso och köparen skulle riskera prickas.

Då är det ju bättre att ta dialogen med säljaren och blir man inte överens - ARN.

Att ignorera nån som skickar faktura är sällan en god idé.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

87% känns uppenbarligen som fel pris, men samtidigt har du inte gjort något för att lura dom.
De skulle kunna erkänna sitt misstag, och låta dig få den till inköpspris iaf.

På så vis får du bra rabatt troligen, samtidigt som de inte förlorar på det hela.

Att kräva fullt pris däremot är riktigt fult.
Isåfall kan ju alla firmor börja sälja saker till orimligt låga priser, och sedan skicka faktura för fullt pris när man har handlat varan.

Annars struntar du i deras brev. Kan ju lika gärna vara reklam som kommer i ett brev och därför väljer du att inte öppna brevet ens.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

87% känns uppenbarligen som fel pris,

Så länge butiken ifråga inte är välkända för att köra med väldigt höga % rabatter ja.
Men denna butik ÄR välkända för att köra med höga rabatter och har gjort det under många år.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Att ignorera nån som skickar faktura är sällan en god idé.

Har ett enkelt svar på den:

Skriv EJ BESTÄLLT med STORA versaler tvärs över hela pappret.

Sen lägger man fakturan i samma kuvert som den kom i(eller besvarar e-postmeddelandet) och skriver "RETURN TO SENDER" och stryker över sin egen adress om denna syns på kuvertet och lägger den i brevlådan utan att betala för något frimärke.

Aldrig att man lägger ner tid på något man ej beställt. Det är alltid säljaren som skall bevisa att jag har gjort en beställning och att den är som dom påstår. Har dom bytt pris efter orderbekräftelsen så är det inte mitt problem. Har dom tekniska problem så är jag ingen tekniker för att förstå det.

Inte första gången man fått fakturor på något man ej beställt. Sedan om det är bluff-fakturor eller ej låter jag vara osagt, eftersom jag lägger ner extremt lite tid på sådant, och dom kommer inte åt mina pengar eftersom allt köps via kreditkort och mina konton är normalt tomma på pengar(max 500 spänn) eller så är dom låsta i 3-36 månader.

Och skulle man få en faktura på något man beställt men priset inte stämmer(fakturan är högre än orderbekräftelsen), då gör man samma sak. Man bör dock alltid ha alla kvitton, samtal med datum+tid+ljud och skärmdumpar lagrade ifall det är en pajas som t.ex. Telia Sverige AB som man har att göra med.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nej.

I det här fallet hävdare säljaren att priset var felsatt och att köparen borde insett detta (vad som är rätt/fel i det kan vi låta vara osagt).

Skulle köparen lyda ditt råd skulle det sluta med att säljaren skickade fakturan till inkasso och köparen skulle riskera prickas.

Då är det ju bättre att ta dialogen med säljaren och blir man inte överens - ARN.

Att ignorera nån som skickar faktura är sällan en god idé.

Hänvisa gärna till tillämplig lag om du är säker på din sak.

Hur långt efter att affären är slutförd har säljaren rätt att kräva mer betalt? Samma dag du får varan? En vecka efter? Tre månader?

Permalänk
Medlem

Handlar väl om moral och respekt för medmänniskor i slutändan?

1.) Butiken gjorde fel, inser sitt misstag och försöker minimera skadan som kan ge olika stor påverkan för individer och familjer.

2.) Du har ridit på misstaget och gynnas rejält.

Är det en stor firma som det går fint för där man gissar att de inte hade en hel lagerlokal full av varan hade jag bråkat lite.

Är det en liten firma eller en stor firma där det du köpte var en av deras mest säljande produkter hade jag skickat tillbaka den.

I slutändan oavsett om det är Jannes Data eller Inet.se så kan nån komma att få sparken, nån få skita I löneöket, tumma på semestern eller inte genomföra någon förändring de sett fram emot.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Då är det ju bättre att ta dialogen med säljaren och blir man inte överens - ARN.

Det där låter som en rekommendation som en säljare skulle ha gett. Jag är inte mycket för säljare, än mindre att ha en dialog med dom(ber dom fara och flyga snällt när dom försöker med sitt säljsnack), därför föredrar jag skriftlig kommunikation med enbart en webbshop och inga människor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har ett enkelt svar på den:

Skriv EJ BESTÄLLT med STORA versaler tvärs över hela pappret.

Sen lägger man fakturan i samma kuvert som den kom i(eller besvarar e-postmeddelandet) och skriver "RETURN TO SENDER" och stryker över sin egen adress om denna syns på kuvertet och lägger den i brevlådan utan att betala för något frimärke.

Aldrig att man lägger ner tid på något man ej beställt. Det är alltid säljaren som skall bevisa att jag har gjort en beställning och att den är som dom påstår. Har dom bytt pris efter orderbekräftelsen så är det inte mitt problem. Har dom tekniska problem så är jag ingen tekniker för att förstå det.

Inte första gången man fått fakturor på något man ej beställt. Sedan om det är bluff-fakturor eller ej låter jag vara osagt, eftersom jag lägger ner extremt lite tid på sådant, och dom kommer inte åt mina pengar eftersom allt köps via kreditkort och mina konton är normalt tomma på pengar(max 500 spänn) eller så är dom låsta i 3-36 månader.

Och skulle man få en faktura på något man beställt men priset inte stämmer(fakturan är högre än orderbekräftelsen), då gör man samma sak. Man bör dock alltid ha alla kvitton, samtal med datum+tid+ljud och skärmdumpar lagrade ifall det är en pajas som t.ex. Telia Sverige AB som man har att göra med.

Förstår vad du menar men det är ju inte vad som diskuteras i tråden.

I det här fallet menar säljaren att priset var felsatt. Det är galet enkelt, och på inget vis något som tar speciellt mycket tid i anspråk, för köparen att ta en dialog med XXL. Och som jag skrev, blir de inte överens är det ARN. Varför göra det mer komplicerat än vad det behöver vara...

Ser inte riktigt varför du går in på vad du gör med alla fakturor du får på grejer du inte beställt, det är rätt långt från trådstartarens situation.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det där låter som en rekommendation som en säljare skulle ha gett. Jag är inte mycket för säljare, än mindre att ha en dialog med dom(ber dom fara och flyga snällt när dom försöker med sitt säljsnack), därför föredrar jag skriftlig kommunikation med enbart en webbshop och inga människor.

Well, det är ju inte nödvändigtvis så att alla tänker som du. Ett telefonsamtal i god ton kan man komma långt med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hänvisa gärna till tillämplig lag om du är säker på din sak.

Hur långt efter att affären är slutförd har säljaren rätt att kräva mer betalt? Samma dag du får varan? En vecka efter? Tre månader?

Jag hänvisar till att det här gärna kan få hamna hos ARN, och varför inte?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

I slutändan oavsett om det är Jannes Data eller Inet.se så kan nån komma att få sparken, nån få skita I löneöket, tumma på semestern eller inte genomföra någon förändring de sett fram emot.

Det är sådant som måste läggas på erfarenhetskontot. Om man inte får känna att man gjort fel, så lär man inte lära sig att göra rätt heller.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så länge butiken ifråga inte är välkända för att köra med väldigt höga % rabatter ja.
Men denna butik ÄR välkända för att köra med höga rabatter och har gjort det under många år.

Ja, det är jag med på, men handlade det inte om en cykelvagn? Det måste vara ovanligt med 87% på sådana saker.

87% på en tshirt, absolut kan det hända.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Well, det är ju inte nödvändigtvis så att alla tänker som du. Ett telefonsamtal i god ton kan man komma långt med.

Mmm, jag har märkt det. Säkert för att man har jobbat vid sidan om säljare och sett hur dom drar alla möjliga varianter gentemot kunderna som man började avsky dom. Och man ser samma sak oavsett vilken arbetsplats man jobbar på. Samma skrot är dom utav.

En grej jag aldrig gillar med säljarna är när dom vill att kunderna skall "dela" på förlusten som säljaren gör när säljaren gör fel, vilket jag förstår varför eftersom det påverkar säljarens egen lön/provision/rykte inom branschen.

Men i min värld biter man ihop om man som leverantör gjort fel och kunden skall gå helt skadefri ut ur det hela.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Förstår vad du menar men det är ju inte vad som diskuteras i tråden.

I det här fallet menar säljaren att priset var felsatt. Det är galet enkelt, och på inget vis något som tar speciellt mycket tid i anspråk, för köparen att ta en dialog med XXL. Och som jag skrev, blir de inte överens är det ARN. Varför göra det mer komplicerat än vad det behöver vara...

Ser inte riktigt varför du går in på vad du gör med alla fakturor du får på grejer du inte beställt, det är rätt långt från trådstartarens situation.

Då har jag missuppfattat tråden.

Jag har uppfattat tråden som att ett köpeavtal har ingåtts där en viss mängd varor till ett visst pris skall levereras till en viss beställare, och att allt detta redan är överenskommet via t.ex. en orderbekräftelse.

Men att säljaren nu i efterhand vill att köparen skall få välja mellan två alternativ:

1. Betala mer för något som redan är överenskommet.
2. Returnera det som redan är överenskommet och få pengarna tillbaks.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Om priset redan är överenskommet och affären gått igenom(orderbekräftelse mottagen med det överenskomna priset), så kan säljaren tycka så mycket dom vill, det är lagligt att tycka och vilja, lika mycket att ignorera säljaren.

Orderbekräftelsen är nog inte bindande i detta fallet, som med så många andra webbutiker. Har man däremot tagit betalt och skickat varan så är man ganska körd på att komma med efterkrav. Då krävs det att butiken själv kan visa på att det var så uppenbart fel att de har rätt till mer pengar. Förmodligen blir detta så dyrt att de kommer att ge upp.

Skrivet av TotalF:

Skulle köparen lyda ditt råd skulle det sluta med att säljaren skickade fakturan till inkasso och köparen skulle riskera prickas.

Det ska mycket till för att detta ska bli inkasso eller en prick. Bestrid kravet så är du hemma. Går ärendet till inkasso skickar du bestridan till dem och de kan inte göra något. Skulle det gå vidare till fogden så skickar du bestridan till dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Orderbekräftelsen är nog inte bindande i detta fallet, som med så många andra webbutiker.

Orderbekräftelsen bekräftar köpeavtalet, och ett köpeavtal är bindande för bägge parter att fullfölja. Har inte säljaren hunnit skickat varan så är det enklare för säljaren att inte göra det eftersom dom kommer att försöka något utav följande:

1. Påstå att varan tagit slut(trots att den inte har det, den kommer att plockas bort ifrån hemsidan för att komma tillbaks vid ett senare tillfälle till ett "bättre" pris).

2. Avkräva större betalning eller ensidigt häva köpet p.g.a. "tryckfel".

Därför skall man ha bättre koll på priser och lager vid automatiserade orderbekräftelser. Normalt skickar den smarte inte en orderbekräftelse förrän varan är på väg att lämnas ut till speditören. Då har man på sig tills dess att annullera ordern.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det ska mycket till för att detta ska bli inkasso eller en prick. Bestrid kravet så är du hemma. Går ärendet till inkasso skickar du bestridan till dem och de kan inte göra något. Skulle det gå vidare till fogden så skickar du bestridan till dem.

Men rådet OP fick var att ignorera fakturan. Vad händer då, mest troligt? Ska han ignorera brevet från inkasso också?

Det jag skrev/menade var: ta tag i det med en gång och starta en dialog. Funkar inte det - ARN. Hur de skulle avgöra vet vi inte, kanske skulle OP få vagnen med 87% rabatt, vad vet jag?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Men rådet OP fick var att ignorera fakturan. Vad händer då, mest troligt? Ska han ignorera brevet från inkasso också?

Det jag skrev/menade var: ta tag i det med en gång och starta en dialog. Funkar inte det - ARN. Hur de skulle avgöra vet vi inte, kanske skulle OP få vagnen med 87% rabatt, vad vet jag?

Nu börjar Du förändra på fakta.

Jag skrev att köparen skulle ignorera säljaren om där redan finns en orderbekräftelse. Det förutsätter att man betalar in det belopp som är överenskommet.

Sedan börjar Du nämna faktura.

Då skriver jag att man skall skriva EJ BESTÄLLT på fakturan och skicka tillbaks den. Då har man bestridit den och angett orsak. Eftersom det som står på fakturan(detta är alltså den där säljaren kräver extra betalt) är ju inte samma sak som är beställt och således motsvarar det heller inte orderbekräftelsen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nu börjar Du förändra på fakta.

Jag skrev att köparen skulle ignorera säljaren om där redan finns en orderbekräftelse. Det förutsätter att man betalar in det belopp som är överenskommet.

Sedan börjar Du nämna faktura.

Då skriver jag att man skall skriva EJ BESTÄLLT på fakturan och skicka tillbaks den. Då har man bestridit den och angett orsak. Eftersom det som står på fakturan(detta är alltså den där säljaren kräver extra betalt) är ju inte samma sak som är beställt och således motsvarar det heller inte orderbekräftelsen.

Sry om jag skrev fel, har hand om ett gäng ungar samtidigt som jag slösurfar SweC så huvudet var nog inte med där. Kanske.

Anyways, jag har ingen hund i det här racet så bugar nog sakta ut.

Ha en trevlig lördag

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag hänvisar till att det här gärna kan få hamna hos ARN, och varför inte?

Hur skulle det "hamna hos ARN"?

TS har ännu inte fått någon faktura, och om han får det så är det bara att bestrida den och eventuella efterföljande krav. Det blir då upp till företaget att dra det vidare, och de kan inte ta det till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur skulle det "hamna hos ARN"?

TS har ännu inte fått någon faktura, och om han får det så är det bara att bestrida den och eventuella efterföljande krav. Det blir då upp till företaget att dra det vidare, och de kan inte ta det till ARN.

Ja, jag satt också och tänkte på det. Affären är avslutad från konsumentens perspektiv. Vill näringsidkaren annat så är det ju tingsrätten som återstår.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Orderbekräftelsen bekräftar köpeavtalet, och ett köpeavtal är bindande för bägge parter att fullfölja. Har inte säljaren hunnit skickat varan så är det enklare för säljaren att inte göra det eftersom dom kommer att försöka något utav följande:

1. Påstå att varan tagit slut(trots att den inte har det, den kommer att plockas bort ifrån hemsidan för att komma tillbaks vid ett senare tillfälle till ett "bättre" pris).

2. Avkräva större betalning eller ensidigt häva köpet p.g.a. "tryckfel".

Därför skall man ha bättre koll på priser och lager vid automatiserade orderbekräftelser. Normalt skickar den smarte inte en orderbekräftelse förrän varan är på väg att lämnas ut till speditören. Då har man på sig tills dess att annullera ordern.

Som du beskriver gäller i de flesta fall, men en automatisk orderbekräftelse är inte alltid bindande.
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2017/015...

Men i TS fall så har ju både betalning erlagts och varan levererats, så det är ju ganska tydligt att ett avtal har slutits.

Skrivet av TotalF:

Men rådet OP fick var att ignorera fakturan. Vad händer då, mest troligt? Ska han ignorera brevet från inkasso också?

Det jag skrev/menade var: ta tag i det med en gång och starta en dialog. Funkar inte det - ARN. Hur de skulle avgöra vet vi inte, kanske skulle OP få vagnen med 87% rabatt, vad vet jag?

Du har rätt. Man ska aldrig ignorera en faktura. Men man ska heller aldrig betala en felaktig faktura utom i de fall den kommer från en myndighet. Att betala en faktura är normalt att acceptera den.

Men resten av vad du har skrivit är bara bullshit. Det är företaget som ska föra en dialog, inte jag som kund när de har gjort fel.

Det är mycket som kan gå snett med den internethandel vi har idag. Hos de stora kedjorna är de flesta leveranser helt automatiserade. Att saker blir fel är en risk man får ta om man inte har en process som fångar upp det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!