Söndagsmatiné: Tom Scott om myterna bakom VPN-tjänsterna

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Tom Scott om myterna bakom VPN-tjänsterna

Vissa VPN-tjänster lovar guld och gröna skogar i sin marknadsföring. Hur mycket sanning ligger egentligen bakom påståendena?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig använt VPN själv och ser inte behovet att börja heller, intressant video dock.

Permalänk
Medlem

Det drar verkligen ner trovärdigheten i hur många i övrigt informativa youtube-kanaler sprider osanningar och missvisande information om deras VPN-sponsorer.

Permalänk
Sötast

Då jag konstant, "frivilligt" är inloggad på flera av googles tjänster, främst i mobil men även dator så skulle inte vpn göra någon skillnad.

Min profil i googles databas måste vara närmre 100% gällande sexuell läggning, mediciner jag tagit och andra roliga frågor man ställt 3 på natten

Jag har vissa stunder funderat på VPN men insett att jag måste ändra hela mitt IT-betéende i så fall.
Byta ut alla google tjänster, definitivt främst i mobilen. Sedan använda endast tjänster som inte spårar en och.... det är ett jävla arbete.

Permalänk

Första frågan. Vem som kom att använda termen vpntjänst för anonymitetstjänst?
Tidigare pratade man om proxyservrar som just agerar mellanhand som namnet antyder. VPN handlar snarare om att man skapar en krypterad förbindelse till ett annat nätverk. Och detta har inte ett skvatt att göra med om man ska vara anonym eller inte. Vanligtvis så är man inte ett dugg anonym efter man har loggat i på vpn, speciellt inte corona tider när de flesta kontorsfolk dagligt loggar in på vpn till jobbt.

Nå, jag själv har använt anonymitetstjänster sedan de först kom, proxylösningar som att gå igenom en websida och från den surfa till den sida man skulle duger väldigt ofta. Självklart kan denna proxysida avlyssna trafiken så man får tänka på vad man gör.
Själva krypteringen mellan mig och de som agerar proxy. Ja, så superkänsliga saker gör jag ej privat så jag oroar mig att https trafiken kanske är osäker och jag behöver ha en extrem kryptering däremellan. Dock är det mer intressant hur bolaget agerar på sin del, om någon frågar efter loggar så lämnar de dessa?

*edit*
Om man t.ex ska skria kram till någon på ett ställe och vill vara anonym. Så är det bra med en anonymitetstjänst . Men att personen som man skrev kram till skulle avlyssna trafiken mellan mig och min anonymitettjänst, det känns för mig så otroligt långsökt, det är typ bara FRA och liknade som skulle kunna det.. Ändå är det just denna kryptering som de brukar skryta över att den är så bra.

Permalänk
Medlem

Nästan hälften av SweC använder VPN? Trodde det var mycket färre.

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN varje dag för att komma förbi geoblockeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Nästan hälften av SweC använder VPN? Trodde det var mycket färre.

Jag tror de flesta gör det på ett eller annat sätt på jobbet/skolan. Men det kanske inte räknas

Permalänk
Snusfri

Kör med Integrity till mitt Bahnhof, får ut runt 850 MBit upp och ner på min Gbit-lina så klagar inte över hastigheten iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Privat använde jag VPN tidigare för att komma runt geoblockeringar och få bättre utbud på streamingtjänster men det kändes inte värt besväret.

I jobbet använder jag VPN regelbundet för att komma åt vissa IT-system när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

VPN ger inte alls det skyddet som folk verkar tro. I slutändan handlar det mest om vem du litar på, webbsidan du besöker, din ISP eller VPN-leverantören? Mitt förtroende för många av VPN-leverantörerna är extremt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det drar verkligen ner trovärdigheten i hur många i övrigt informativa youtube-kanaler sprider osanningar och missvisande information om deras VPN-sponsorer.

Det beror väl på vad kanalen handlar om, och det påpekades väl i den här videon. Sett till överlappet mellan att vara sponsrad av en VPN-tjänst (och läsa upp deras budskap som ofta minst sagt tänjer på sanningen vad gäller fördelarna) och att faktiskt ha något slags datasäkerhetsfokus så blir det ju definitivt så.
Om kanalen handlar om något helt annat så har man ju ingen större förväntan att de nödvändigtvis vet vad en sådan lösning har för för- och nackdelar bara för att de har en reklamplats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

***bort/mod*** Bodde utomlands ett tag där öppna wifi var vanligare så användes även till det + gå runt geoblockeringar.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tror de flesta gör det på ett eller annat sätt på jobbet/skolan. Men det kanske inte räknas

Sant, borde förtydligats i frågan.

Skrivet av brainlessbob:

Privat använde jag VPN tidigare för att komma runt geoblockeringar och få bättre utbud på streamingtjänster men det kändes inte värt besväret.

I jobbet använder jag VPN regelbundet för att komma åt vissa IT-system när jag jobbar hemifrån.

Om man sätter upp VPN-klienten på routern behöver man inte tänka på det så mycket.

Permalänk
Skrivet av Sarky:

VPN ger inte alls det skyddet som folk verkar tro. I slutändan handlar det mest om vem du litar på, webbsidan du besöker, din ISP eller VPN-leverantören? Mitt förtroende för många av VPN-leverantörerna är extremt lågt.

Håller med. Fast du glömde ta med den lokala accesspunkten, vad den nu ska kallas.
Är man på ett public ställe, använder sig av deras internetlösning, så är vpn en kryptering som gör att de eller andra runt omkring får svårare att avlyssna ens trafik. Och med andra runt omkring så syftar jag på wifi.

Dock litar jag inte på vpn och det handlar som du skrev om vem man litar minst på.

Permalänk
Hedersmedlem

VPN är vettigt om:

- Man vill kringgå geoblockering
- Den ISP eller det nätverk man ansluter till är opålitlig
- Du inte vill att myndigheterna i ditt land ska kunna se vad du gör

Priset är att istället får VPN-leverantören se vad du gör istället. Det är alltså inget magiskt skydd, det ändrar bara vem som får se din data

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första frågan. Vem som kom att använda termen vpntjänst för anonymitetstjänst?
Tidigare pratade man om proxyservrar som just agerar mellanhand som namnet antyder. VPN handlar snarare om att man skapar en krypterad förbindelse till ett annat nätverk. Och detta har inte ett skvatt att göra med om man ska vara anonym eller inte. Vanligtvis så är man inte ett dugg anonym efter man har loggat i på vpn, speciellt inte corona tider när de flesta kontorsfolk dagligt loggar in på vpn till jobbt.

Nå, jag själv har använt anonymitetstjänster sedan de först kom, proxylösningar som att gå igenom en websida och från den surfa till den sida man skulle duger väldigt ofta. Självklart kan denna proxysida avlyssna trafiken så man får tänka på vad man gör.
Själva krypteringen mellan mig och de som agerar proxy. Ja, så superkänsliga saker gör jag ej privat så jag oroar mig att https trafiken kanske är osäker och jag behöver ha en extrem kryptering däremellan. Dock är det mer intressant hur bolaget agerar på sin del, om någon frågar efter loggar så lämnar de dessa?

*edit*
Om man t.ex ska skria kram till någon på ett ställe och vill vara anonym. Så är det bra med en anonymitetstjänst . Men att personen som man skrev kram till skulle avlyssna trafiken mellan mig och min anonymitettjänst, det känns för mig så otroligt långsökt, det är typ bara FRA och liknade som skulle kunna det.. Ändå är det just denna kryptering som de brukar skryta över att den är så bra.

Håller helt med, att kalla den här typen av tjänst med "åtkomst till Internet över VPN, med anonymitet och/eller att kringgå geografiska begränsningar som syfte" för enbart "VPN" är mest bara förvirrande!

VPN används ju traditionellt för att komma åt ett annat nätverk som typiskt INTE finns tillgängligt publikt, som i ditt exempel, folk som jobbar hemifrån och kommer åt företagets interna nätverk över VPN.

Sett till det här med krypteringen fram till denna typ av "VPN-tjänst", så tror jag att marknadsföringssnacket helt bygger på situationen i USA, där internetleverantörerna i princip har fria händer att samla och sälja data om sina kunder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att använda VPN är väl för komma runt geoblocking.
I övrigt känns det 100% meningslöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Jag använder VPN varje dag för att komma förbi geoblockeringar.

Vad använder du för VPN?

Testade för ett tag sedan och ingen av de stora aktörerna hade en bra inbyggd lösning som fungerade på tex Netflix.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Vad använder du för VPN?

Testade för ett tag sedan och ingen av de stora aktörerna hade en bra inbyggd lösning som fungerade på tex Netflix.

Det är för att bolag som Netflix gillar att svartlista kända VPN IP:n. Det bästa du kan göra är att köra en egen VPN på en VPS i landet du vill se saker från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Vad använder du för VPN?

Testade för ett tag sedan och ingen av de stora aktörerna hade en bra inbyggd lösning som fungerade på tex Netflix.

OVPN. Använder i och för sig inte med just Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Enda anledningen att använda VPN är väl för komma runt geoblocking.
I övrigt känns det 100% meningslöst.

Tycker du ja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Håller helt med, att kalla den här typen av tjänst med "åtkomst till Internet över VPN, med anonymitet och/eller att kringgå geografiska begränsningar som syfte" för enbart "VPN" är mest bara förvirrande!

VPN används ju traditionellt för att komma åt ett annat nätverk som typiskt INTE finns tillgängligt publikt, som i ditt exempel, folk som jobbar hemifrån och kommer åt företagets interna nätverk över VPN.

Tekniken är exakt den samma oavsett hur många extra interna resurser du får åtkomet till eller ej, så varför ska det inte heta VPN? Vad ska det heta istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tekniken är exakt den samma oavsett hur många extra interna resurser du får åtkomet till eller ej, så varför ska det inte heta VPN? Vad ska det heta istället?

Jag säger bara att det är förvirrande att kalla ett specialfall för namnet på den övergripande tekniken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat videon, men även om VPN traditionellt använts för att skapa en säker "tunnel" från exempelvis hemmanätverket så att man kommer åt alla nätverkstjänster på arbetsplatsen som vore man på det lokala nätverket där (bakom jobbets brandvägg), så handlar väl de VPN-tjänster som erbjuds i alla dessa YouTube-kanaler mer som att få en annan IP-adress "ute på internet" så det ser ut som man är i ett annat land än det egentligen är och inte går att spåra lika lätt till den operatör man egentligen har. I alla fall i teorin...

Så VPN kan användas på olika sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger bara att det är förvirrande att kalla ett specialfall för namnet på den övergripande tekniken.

Det är inte det minsta förvirrande.

Alla VPN är specialfall. En VPN-uppkoppling till företag A ger inte åtkomst till samma resurser som en VPN-uppkoppling till företag B, eller publik VPN-operatör C.

Man kan inte prata om bara en "VPN-uppkoppling" utan att nämna VILKET privat nätverk man kopplar upp till om man ska vara säker på att den man pratar med vet vad man menar. På det sättet kan inte endast "VPN" missförstås som "VPN till din arbetsplats".

Permalänk
Medlem

Snort och pfBlockerNG på min FreeBSD/pfSence maskin som agerar router samt en VPN (OVPN, valbart att tilldela per enhet) och därefter en HPE switch, inte mycket kommer igenom där.
ISP: Bahnhof, 1Gb/1Gb.
Både telefon och jobbdator går via hemnätverket för att dra nytta av ovan.

Har dragit kablar till alla rum hemma så allt som kan gå på kabel gör, har ubiquiti mech för WiFi till telefoner framförallt att täcka hela gräsmattan när jag kör åkgräsklipparen och lyssnar på något i telefonen xD

Edit: Får tillägga att jag har flera VLAN lokalt så retromaskiner och annat sårbart etc sitter på eget lokalt nätverk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alla VPN är specialfall. En VPN-uppkoppling till företag A ger inte samma åtkomst som en VPN-uppkoppling till företag B.

Så långt håller vi med varandra.

Skrivet av pv2b:

Man kan inte prata om bara en "VPN-uppkoppling" utan att nämna VILKET privat nätverk man kopplar upp till. På det sättet kan inte endast "VPN" missförstås som "VPN till din arbetsplats".

Jag håller väl med om det du säger, men om implikationen är att det innebär att endast "VPN" därmed betyder "åtkomst till Internet över VPN, med anonymitet och/eller att kringgå geografiska begränsningar som syfte" så håller vi inte med varandra.
Endast "VPN" är otydligt och förvirrande i mitt tycke.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade nej. Har dock en VPN-tunnel (Wireguard) till servern hos föräldrarna (som stått sedan jag flyttade ut för över 10 år sedan) som jag aktiverar vid behov, men det är ju inte för säkerhet/anonymitet på det vis som jag antar frågan gäller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Så långt håller vi med varandra.

Jag håller väl med om det du säger, men om implikationen är att det innebär att endast "VPN" därmed betyder "åtkomst till Internet över VPN, med anonymitet och/eller att kringgå geografiska begränsningar som syfte" så håller vi inte med varandra.
Endast "VPN" är otydligt och förvirrande i mitt tycke.

Otydligt ja, förvirrande nej.

Ungefär som att kalla mellanmjölk för mjölk när det även finns standard- och lättmjölk.

Vad som avses brukar framgå av sammanhanget.