Banker - Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Japp kontokort! Missade att du skrev krediter och kontanter, sorry!

Och tror att kontantköp ska vara möjligt, men då får man nog snacka med handlaren först. Kände en äldre herre som köpte en v70 kontant, men det här var nästan 15 år sedan.

Uppfattat.

Min tanke var antingen med rena kontanter(500/1000 lappar) eller planerad banköverföring(först flytta pengar ifrån andra konton som är låsta 1-36 månader till det konto där det normalt finns 0-500 kronor eller sälja av fonder/aktier och flytta kapitalet till det "tomma" kontot för slutligen överföring till säljaren).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Gnäller dom på ett kontantköp på 50000 kronor? Samlar/investeringsklockor/fina klockor brukar kosta minst detta.

Hade en chef som just investerade i klockor. Har förvisso en annan kollega som investerar i alkohol(tror det är Vodka). En annan investerar i bilar.

Inte lätt att vara ärlig i Sverige men ändå hålla borta "snokande kärringar" ifrån vad man gör med sina pengar och råka ut för framtida straffbeskattningar ifrån regeringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi swishade 250k när vi köpte våran förra bil, det var en märklig känsla. Fick inga frågor.

Senast fick jag helt vanlig faktura på hela beloppet som skulle vara betald två dagar innan upphämtning... man trippel-kollar bankgiro- och ocr-nummer kan jag lova när det är hundratusentals privata kronor...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Och tror att kontantköp ska vara möjligt, men då får man nog snacka med handlaren först. Kände en äldre herre som köpte en v70 kontant, men det här var nästan 15 år sedan.

Ja, förr var det kontanter eller bankväxel som gällde. Första bilen jag köpte ny var det bankväxel som gällde. De hade en lite kur med skottsäkert glas där man kunde langa upp kontanterna för räkning om man betalade så. Idag finns det nog ingen nybils-återförsäljare som accepterar ens små belopp kontant däremot.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, förr var det kontakter eller bankväxel som gällde. Första bilen jag köpte ny var det bankväxel som gällde. De hade en lite kur med skottsäkert glas där man kunde langa upp kontanterna för räkning om man betalade så. Idag finns det nog ingen nybils-återförsäljare som accepterar ens små belopp kontant däremot.

Bankväxel, får köra Google på den, tackar .

Men rent ut sagt, hur fan betalar man för en ny bil idag? Köps allt på avbetalning, leasing, hyra, whatever?
Blir inte det dyrare?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Senast fick jag helt vanlig faktura på hela beloppet som skulle vara betald två dagar innan upphämtning... man trippel-kollar bankgiro- och ocr-nummer kan jag lova när det är hundratusentals privata kronor...

Inte varje dag man betalar dom beloppen.

Fick en gång en faktura på lite över 300kkr, skickade den vidare till någon annan inom bolaget. Det var våra telefonräkningar för en månad där jag jobbade innan. Inte så att man bara godkänner något när där dessutom står Telia högst uppe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Men rent ut sagt, hur fan betalar man för en ny bil idag? Köps allt på avbetalning, leasing, hyra, whatever?
Blir inte det dyrare?

Köpte senaste ”kontant”, fick som jag skrev faktura som skulle vara betald innan uthämtning. Tidigare bilen köptes med banköverföring, fick återförsäljarens kontouppgifter och förde över pengarna med Reg.Nr. som meddelande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Gnäller dom på ett kontantköp på 50000 kronor? Samlar/investeringsklockor/fina klockor brukar kosta minst detta.

Hade en chef som just investerade i klockor. Har förvisso en annan kollega som investerar i alkohol(tror det är Vodka). En annan investerar i bilar.

Inte lätt att vara ärlig i Sverige men ändå hålla borta "snokande kärringar" ifrån vad man gör med sina pengar och råka ut för framtida straffbeskattningar ifrån regeringar.

De gnäller för att det är ett vanligt upplägg för att betala svart, 4 klockor för 50k så har du ett nytt kök. Sen kan dom pantas, säljas eller bytas mot något annat av beständigt värde, t ex dyr alkohol eller en bil.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tre bilar jag köpt är betalda med vanligt kontokort. Ringde banken innan och frågade hur man skulle göra. Första gången ökade de på gränsen för maxbelopp.

Andra och tredje bilen sa de att det var bara att dra kortet och så var det klart. Alla tre gångerna drygt 100k att betala.

Det kan gå att sätta in ett större belopp på kreditkortet så man ligger plus där. Ring kortbolaget och fråga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När jag köpte min lätt begagnade bil hos märkesåterförsäljare fick jag tre alternativ, banköverföring i förskott, kortbetalning eller postväxel utskriven i mottagarens (bilfirmans) namn. De var tydliga med att kontanter inte togs emot.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Veni:

Om handlaren följer lagen måste handlaren ställa frågor och vara väldigt noga med att ta reda på varifrån pengarna kommer.

Skrivet av Aphex:

De gnäller för att det är ett vanligt upplägg för att betala svart, 4 klockor för 50k så har du ett nytt kök. Sen kan dom pantas, säljas eller bytas mot något annat av beständigt värde, t ex dyr alkohol eller en bil.

Fyra klockor för femtiotusen borde dock enkelt kunna bytas ut mot fem klockor för fyrtiotusen.

Skrivet av klirre:

När jag köpte min lätt begagnade bil hos märkesåterförsäljare fick jag tre alternativ, banköverföring i förskott, kortbetalning eller postväxel utskriven i mottagarens (bilfirmans) namn. De var tydliga med att kontanter inte togs emot.

Det beror på är att det är för omständigt för butiken att ta emot kontanter om varan kostar mer än 5.000 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om handlaren följer lagen måste handlaren ställa frågor och vara väldigt noga med att ta reda på varifrån pengarna kommer.Fyra klockor för femtiotusen borde dock enkelt kunna bytas ut mot fem klockor för fyrtiotusen.Det beror på är att det är för omständigt för butiken att ta emot kontanter om varan kostar mer än 5.000 euro.

"6 § En verksamhetsutövare som avses i 1 kap. 2 § första stycket 15 ska, i stället för vad som följer av 4 §, vidta åtgärder för kundkännedom
1. vid etableringen av en affärsförbindelse, om det när förbindelsen ingås är sannolikt eller under förbindelsens gång står klart att utbetalt eller mottaget belopp i kontanter inom ramen för affärsförbindelsen uppgår till motsvarande 5 000 euro eller mer,
2. vid enstaka transaktioner där utbetalt eller mottaget belopp i kontanter uppgår till ett belopp motsvarande 5 000 euro eller mer, och
3. vid transaktioner där utbetalt eller mottaget belopp i kontanter understiger ett belopp motsvarande 5 000 euro och som verksamhetsutövaren inser eller borde inse har samband med en eller flera andra transaktioner i kontanter som tillsammans uppgår till minst detta belopp. Lag (2018:1148)."

Notera alltså att det inte är någon friskrivning från kundkännedomsåtgärder att en enskild vara kostar under 5000 euro.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Notera alltså att det inte är någon friskrivning från kundkännedomsåtgärder att en enskild vara kostar under 5000 euro.

Det betyder bara att man köper fem klockor för vardera fyrtiotusen kronor från fem olika affärer eller så skaffar man medhjälpare som köper en klocka var, eller så gör man upp med klockhandlaren om att det ska slås in på fem olika kvitton vid olika tillfällen och så låtsas klockhandlaren att det är fem olika personer som handlat - förutsätter att klockhandlaren och köparen litar på varandra. Problematiskt för klockhandlaren om det blir myndighetskontroll innan handlaren slagit in alla försäljningarna.

Jag tar för givet att den som tar emot fem klockor för fyrtiotusen kronor för att bygga om köket gör detta svart och därför inte heller kollar var klockorna kommer ifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Bankväxel, får köra Google på den, tackar .

Blir inte det dyrare?

Klart det blir dyrare, du får ju betala ränta på lånet och lite extra avgifter.

Men å andra sidan så tar det ganska lång tid att spara ihop pengarna till en ny bil idag, med tanke på priserna.

Personligen så vurmar jag för begagnat... man sparar många hundra tusen där... beroende på bilmodeller såklart.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Men då blir handlaren verkligen skyldig att "KYC:a" kunden

Det blir dem i vilket fall som helst, oavsett summa.

Såhär ligger det till: Bedriver du en verksamhet, där du kan antas komma ta emot en summa på 5000 euro eller mer i kontanter, så måste du KYCa alla kontantkunder, även de som köper ett bilbatteri för en femhundring. Det betyder också att du är skyldig att kräva legitimation på alla kunder.

Du kan således inte välja att bara KYCa kunder som överstiger gränsen.
Faktum är att du behöver inte ens ha gjort en sådan stor transaktion för att omfattas av reglerna, utan det räcker med att du kan antas göra det i framtiden.

Detta är varför ICA-banken och ICA matbutik är separata bolag - hade de varit samma bolag under samma organisationsnummer hade de varit tvungen att legga precis ALLA matkunder som betalar kontant, då deras bankverksamhet omfattas av KYC-reglerna.

KYC-reglerna funkar såhär: Antingen omfattas du eller så omfattas du inte. Omfattas du av reglerna, så måste du utföra KYC på alla kunder.

Detta är varför banker måste KYCa kunder som hyr bankfack, medans du kan gå till ett renodlat förvaringsföretag och hyra ett "bankfack" med självbetjäning utan att behöva svara på några KYC-frågor.
Helt enkelt, om din bank skulle sälja baguetter för 50 kr styck som en plojgrej, så blir de skyldiga att fråga efter legitimation på alla som köper baguetter och betalar kontant.

Det betyder därför att företag som vill slippa dessa regler, måste ha rutiner för att säkerställa att ingen kontanttransaktion på 50 000 eller mer kommer in. Man kan INTE göra undantag för enstaka kunder och KYCa dessa.
Många butiker (bilhandlare och elektronikföretag m.m.) har löst detta genom att ha kontantlöshet, i andra ställen kan man lösa det med maxbelopp, men har man maxbelopp måste man säkerställa att delbetalning kontant inte går att göra heller.

(Detta då det är en "transaktion" - det är altså inte okej att ta 40k kontant och sedan 20k på kortet och slippa KYC-reglerna)