Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns gråzonsalternativ som erbjuder allt stora aktörer erbjuder och mer. Denna sjuka segmenteringen av marknaden med 10000 olika streamingtjänster kan väl inte ses på någon annat sätt än att de vill att man skall söka andra alternativ.

Förr tyckte man musikbranschen låg efter i tiden. Dessa företag ligger nu 100 år bakom i teknikens värld.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Förr tyckte man musikbranschen låg efter i tiden. Dessa företag ligger nu 100 år bakom i teknikens värld.

Japp, jag är exempelvis främst intresserad av NHL och hade hellre köpt NHL.tv. En billigare och mycket bättre tjänst. Istället tvingas jag till Viaplay och får där betala högre pris för sämre tjänst. Nej tack.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Japp, jag är exempelvis främst intresserad av NHL och hade hellre köpt NHL.tv. En billigare och mycket bättre tjänst. Istället tvingas jag till Viaplay och får där betala högre pris för sämre tjänst. Nej tack.

Läste lite om deras abonnemang i Baltikum på förra sidan. Tydligen har de inte exklusiv NHL rättighet där. Så de kan köpa direkt via NHL.TV om de vill. Sen är väl frågan vad NHL.TV kostar där också.

Nuvarande NHL säsong i USA gick på cirka $70 har jag för mig men då är den förkortad.

Permalänk
Medlem

Konsumentverket har efter en granskning av hanteringen av abonnemangen bedömt att Nent vilselett sina kunder: ”Det är Konsumentverkets bedömning att Nent genom de påtalade utfästelserna har påverkat konsumenternas affärsbeslut och att Nent därmed har vilselett sina kunder på ett otillbörligt sätt.”

Källa: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/konsumentverket-nen...

Vi får se om detta kanske får Nent att ändra sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Konsumentverket har efter en granskning av hanteringen av abonnemangen bedömt att Nent vilselett sina kunder: ”Det är Konsumentverkets bedömning att Nent genom de påtalade utfästelserna har påverkat konsumenternas affärsbeslut och att Nent därmed har vilselett sina kunder på ett otillbörligt sätt.”

Källa: https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/konsumentverket-nen...

Vi får se om detta kanske får Nent att ändra sig

Det kan nog få de att ändra sig i hur de kommunicerar, men de har rätt att ändra priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kan nog få de att ändra sig i hur de kommunicerar, men de har rätt att ändra priserna.

Nu har jag inte granskat villkoren, men betvivlar inte att de har förbehållit sig rätten att ändra priserna och/eller sluta erbjuda tjänsten i det paketet.

Oavsett vilket, så visar ju det här att de har kommunicerat dåligt och skapat en del badwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Nu har jag inte granskat villkoren, men betvivlar inte att de har förbehållit sig rätten att ändra priserna och/eller sluta erbjuda tjänsten i det paketet.

Oavsett vilket, så visar ju det här att de har kommunicerat dåligt och skapat en del badwill.

Konsumentverket granskar i det här fallet marknadsföring, vad de kommit fram till vet vi dock inte då Konsumentverket faktiskt inte publicerat något. NENT har inte tvingat någon att stanna kvar till högre pris så från konsumentens sida har de ändå fått det de betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumentverket granskar i det här fallet marknadsföring, vad de kommit fram till vet vi dock inte då Konsumentverket faktiskt inte publicerat något. NENT har inte tvingat någon att stanna kvar till högre pris så från konsumentens sida har de ändå fått det de betalat för.

Granskar marknadsföring? Var får du det ifrån?

Det står ju i artikeln att konsumentverket har uttalat sig. "Det är Konsumentverkets bedömning att Nent genom de påtalade utfästelserna har påverkat konsumenternas affärsbeslut och att Nent därmed har vilselett sina kunder på ett otillbörligt sätt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumentverket granskar i det här fallet marknadsföring, vad de kommit fram till vet vi dock inte då Konsumentverket faktiskt inte publicerat något. NENT har inte tvingat någon att stanna kvar till högre pris så från konsumentens sida har de ändå fått det de betalat för.

Skrivet av Fulci:

Granskar marknadsföring? Var får du det ifrån?

Det står ju i artikeln att konsumentverket har uttalat sig. "Det är Konsumentverkets bedömning att Nent genom de påtalade utfästelserna har påverkat konsumenternas affärsbeslut och att Nent därmed har vilselett sina kunder på ett otillbörligt sätt."

Citatet är vad Konsumentverket har skrivit till Nent som nu har en möjlighet att svara på det. Det är dock inte offentliggjort ännu, men kommunikationen mellan Konsumentverket och Nent är dock offentliga handlingar så det är därför det har kommit fram.

Sen kan det ju bli så att Konsumentverket gör en annan bedömning när Nent kommit med svar.

Konsumentverkets mandat är att granska marknadsföring och avtalsvillkor mellan företag och konsumenter. De har dock inget mandat att fatta beslut om att avtalet fortsatt ska gälla etc. utan isf får man gå till allmän domstol

Edit: Oavsett vad detta landar i juridiskt, tycker jag att det är ganska dåligt skött rent PR-mässigt av Nent som backar från sitt tidgare löfte.

Permalänk
Medlem

Att säga att de inte publicerat något känns ändå konstigt. Sen känns det mer att de i det här fallet granskar avtalsvillkor och inte marknadsföring.

Viaplays/NENT avtalet som de har på sin sajt är ändå värdelöst och helt ointressant, eftersom det står i avtalet att de kan ändra det närsomhelst.De kan skriva om all text i det på en sekund och sen gäller det ny avtalet. Med andra ord är det enbart gjort för att skydda företaget. Konsumentverket har väl lite som uppgift att skydda kunder från företag som missbrukar detta, speciellt i samband med vad man tidigare kommunicerat till befintliga kunder.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade dem tidigare och frågade om de inte ens kunde tänka sig ge en mindre rabatt till kunder som varit trogna sen start. Inte superpriset som man haft, utan en mindre rabatt. Men det var absolut inte aktuellt. I samma svar påstod de också att de värderade trogna kunder. Vilket tråkigt bolag NENT Viaplay MTG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Att säga att de inte publicerat något känns ändå konstigt. Sen känns det mer att de i det här fallet granskar avtalsvillkor och inte marknadsföring.

Viaplays/NENT avtalet som de har på sin sajt är ändå värdelöst och helt ointressant, eftersom det står i avtalet att de kan ändra det närsomhelst.De kan skriva om all text i det på en sekund och sen gäller det ny avtalet. Med andra ord är det enbart gjort för att skydda företaget. Konsumentverket har väl lite som uppgift att skydda kunder från företag som missbrukar detta, speciellt i samband med vad man tidigare kommunicerat till befintliga kunder.

Ja, men de publicerar det först när ett beslut är taget. Just nu är det bara på utredningsstadiet.

Men ja, jag håller med om att avtalet oavsett vilket är väldigt vinklat till Nents fördel precis som det oftast brukar vara i den typen av avtal tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kontaktade dem tidigare och frågade om de inte ens kunde tänka sig ge en mindre rabatt till kunder som varit trogna sen start. Inte superpriset som man haft, utan en mindre rabatt. Men det var absolut inte aktuellt. I samma svar påstod de också att de värderade trogna kunder. Vilket tråkigt bolag NENT Viaplay MTG.

Synd.. men tack för att du delar informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Ja, men de publicerar det först när ett beslut är taget. Just nu är det bara på utredningsstadiet.

Men ja, jag håller med om att avtalet oavsett vilket är väldigt vinklat till Nents fördel precis som det oftast brukar vara i den typen av avtal tyvärr

Tack för tidigare info, det blir intressant att veta vart det leder. Sen är jag medveten om att orignalabonnemanget varit väldigt bra, men tycker de kunde möta en litet bit på vägen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tack för tidigare info, det blir intressant att veta vart det leder. Sen är jag medveten om att orignalabonnemanget varit väldigt bra, men tycker de kunde möta en litet bit på vägen i alla fall.

Nej de kommer inte granska avtalsvillkor, Konsumentverket kommer bara titta på marknadsföringen precis som citaten i artikeln antyder.

Permalänk

Man kan tycka vad man vill om hur rättvist det är att ta bort rabatten, men faktum kvarstår att marknadsföringen har varit att man alltid ska få behålla priset under förutsättning att man inte avbryter sitt abbonemang. Då har Nent/Viaplay i praktiken lurat kunder som kanske har varit i valet kvalet att säga upp men ändå till slut valt att stanna kvar på falska premisser -> vilseledande reklam.

Permalänk

Då kanske vi trogna kunder har ett retroaktivt case, om det inte var på det här sätt vill jag ha tillbaka mina månadsavgifter för då hade jag sagt upp abbonemanget för 10 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Då kanske vi trogna kunder har ett retroaktivt case, om det inte var på det här sätt vill jag ha tillbaka mina månadsavgifter för då hade jag sagt upp abbonemanget för 10 år sedan

Vilseledande marknadsföring påverkar ju inte överenskommelsen bakåt i tiden, hade du varit bunden idag är det en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilseledande marknadsföring påverkar ju inte överenskommelsen bakåt i tiden, hade du varit bunden idag är det en annan fråga.

Jag tror hans poäng är att överenskommelsen är grundad i premissen att han har samma överenskommelse om 20 år (läs: livstid) vilket de har förmedlat ut till dessa kunder men nu ändrar sig.

De har garanterat lagligt stöd för ändringen av avtalet men det är marknadsföringen som bör prövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror hans poäng är att överenskommelsen är grundad i premissen att han har samma överenskommelse om 20 år (läs: livstid) vilket de har förmedlat ut till dessa kunder men nu ändrar sig.

De har garanterat lagligt stöd för ändringen av avtalet men det är marknadsföringen som bör prövas.

Ger fortfarande inte rätt till ersättning för tidigare period, så jag vet inte varför du svarar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ger fortfarande inte rätt till ersättning för tidigare period, så jag vet inte varför du svarar?

Jag kanske missuppfattar dig.

Men om jag köper X och lovar att få X levererad i livstid så blir jag besviken om de kommer till mig senare och säger:

Sorry, vi lovade dig X i en livstid men det var då, nu kan du endast få Y.

Detta eftersom enda anledningen jag har köpt X i 10 år är pga vad de lovade. Men som du säger så kanske det inte har någon betydelse alls men det är lite så jag ser på saken.

Det känns som varenda kotte skulle kunna springa runt och säga att de kan erbjuda sjuka grejer som man ändå inte behöver stå till svars för. Därav någon ovan vill pröva detta ärende ur en marknadsföringssynpunkt.

Men återigen, jag kanske är helt ute och cyklar pga dåliga förståelse hur allt detta fungerar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilseledande marknadsföring påverkar ju inte överenskommelsen bakåt i tiden, hade du varit bunden idag är det en annan fråga.

Kanske inte överenskommelsen bakåt i tiden. Men ersättningsanspråken för att man då valt att stanna kvar på felaktiga grunder. Det här är inte tv licensen där man betalar oavsett utnyttjande. Det här en tjänst du har valt att betala för att tex se filmer, sport samt behålla ditt pris så länge du är "trogen".
Då har Nent/Viaplay medvetet lurat dig att binda upp dig med tjänsten. Annars hade man kunnat frysa abbonemanget när man inte velat ha det etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Kanske inte överenskommelsen bakåt i tiden. Men ersättningsanspråken för att man då valt att stanna kvar på felaktiga grunder. Det här är inte tv licensen där man betalar oavsett utnyttjande. Det här en tjänst du har valt att betala för att tex se filmer, sport samt behålla ditt pris så länge du är "trogen".
Då har Nent/Viaplay medvetet lurat dig att binda upp dig med tjänsten. Annars hade man kunnat frysa abbonemanget när man inte velat ha det etc.

Alltså det är inget fel i avtalet och någon bindningstid behövde du inte gå med på, vill du visa skada från att du blivit vilseledd efter något upphört lycka till. Du hade inte kunnat ta del av erbjudandet om du sa upp tjänsten givetvis, det har inte med marknadsföring att göra.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alltså det är inget fel i avtalet och någon bindningstid behövde du inte gå med på, vill du visa skada från att du blivit vilseledd efter något upphört lycka till. Du hade inte kunnat ta del av erbjudandet om du sa upp tjänsten givetvis, det har inte med marknadsföring att göra.

Men faktum kvarstår att jag valt att behålla sportpaketet för 199:- /månad endast av den anledningen, annars hade jag kunnat valt film och seriepaket för 89 eller vad det kostar. Då den enda sport som intresserar mig är f1. Från min synvinkel är det glasklart vilseledande marknadsföring. Om man inte avser sig att stå för "så länge du abbonerar på tjänsten" så gå då inte ut med det erbjudandet från första början. Vad är det som upphört? Jag har inte avslutat någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Men faktum kvarstår att jag valt att behålla sportpaketet för 199:- /månad endast av den anledningen, annars hade jag kunnat valt film och seriepaket för 89 eller vad det kostar. Då den enda sport som intresserar mig är f1. Från min synvinkel är det glasklart vilseledande marknadsföring. Om man inte avser sig att stå för "så länge du abbonerar på tjänsten" så gå då inte ut med det erbjudandet från första början. Vad är det som upphört? Jag har inte avslutat någonting.

Om du inte betalar 199 kr/m idag har abonnemanget upphört eller förändrats. Ändringar får man alltid göra, det är ett ogiltigt avtal åt andra hållet annars. Viaplay är ju beroende av sina leverantörer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du inte betalar 199 kr/m idag har abonnemanget upphört eller förändrats. Ändringar får man alltid göra, det är ett ogiltigt avtal åt andra hållet annars. Viaplay är ju beroende av sina leverantörer...

Jag tror han betalar 199:- / månad idag men det kommer ändras inom en snar framtid som jag förstått det. Och denna ändring sker trots att de skriftligen gått ut till alla kunder med detta avtal för något (ett par, flera?) år sedan att det aldrig kommer ändras.

Det är just därför denna tråd finns. Inte bara för att de ska höja utan för att de gör det på ett fult sätt trots tidigare marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror han betalar 199:- / månad idag men det kommer ändras inom en snar framtid som jag förstått det. Och denna ändring sker trots att de skriftligen gått ut till alla kunder med detta avtal för något (ett par, flera?) år sedan att det aldrig kommer ändras.

Det är just därför denna tråd finns. Inte bara för att de ska höja utan för att de gör det på ett fult sätt trots tidigare marknadsföring.

Prenumerationen upphör efter juni?

Alla tjänster har villkor, att skriva att tjänsten gäller tillsvidare så länge du abonnerar är inget konstigt, uppfattar ni det som livet ut kan det vara vilseledande fast ska man göra anspråk måste man ju visa på skada? Du tvingas ju inte betala för mer än ni kom överens om. Om de får en bot spelar väl ingen som helst roll för kunden. De som hoppas på upprättelse och återbetalning får nog uppfinna en tidsmaskin och ändra konsumenttjänstlagen och grunden till avtalslagen några årtionden tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Prenumerationen upphör efter juni?

Alla tjänster har villkor, att skriva att tjänsten gäller tillsvidare så länge du abonnerar är inget konstigt, uppfattar ni det som livet ut kan det vara vilseledande fast ska man göra anspråk måste man ju visa på skada? Du tvingas ju inte betala för mer än ni kom överens om. Om de får en bot spelar väl ingen som helst roll för kunden. De som hoppas på upprättelse och återbetalning får nog uppfinna en tidsmaskin och ändra konsumenttjänstlagen och grunden till avtalslagen några årtionden tillbaka.

Jag tror inte du har uppfattat allt helt och hållet. Detta avtal har ändrats flertalet gånger genom åren MEN det har inte ändrats för ursprungliga kunder eftersom Viaplay har sagt att det kommer att vara så - DET KOMMER INTE ÄNDRAS (har de sagt). Detta trots att det har ändrats för de kunder som inte varit ursprungliga.

Jag håller med om att avtal kan ändras och då får man själv bestämma om man ska fortsätta eller inte - men om avtalet har ändrats 3-5 gånger under tiden och de fortsätter säga "det är lugnt, vi kommer inte ändra för er eftersom ni är ursprungliga kunder" klart man blir lite paff när de väl kommer och säger att de tar tillbaka detta.

Det är vad allt detta handlar om. Inte om de kan ändra avtalet eller inte.

Edit: Du har helt rätt att en bot inte skulle spela någon roll för en kund (direkt). Indirekt kan det ju spela roll att de lär sig hur de inte får göra och förhoppnings inte fortsätter med det. Det är ju bra för oss kunder anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror inte du har uppfattat allt helt och hållet. Detta avtal har ändrats flertalet gånger genom åren MEN det har inte ändrats för ursprungliga kunder eftersom Viaplay har sagt att det kommer att vara så - DET KOMMER INTE ÄNDRAS (har de sagt). Detta trots att det har ändrats för de kunder som inte varit ursprungliga.

Jag håller med om att avtal kan ändras och då får man själv bestämma om man ska fortsätta eller inte - men om avtalet har ändrats 3-5 gånger under tiden och de fortsätter säga "det är lugnt, vi kommer inte ändra för er eftersom ni är ursprungliga kunder" klart man blir lite paff när de väl kommer och säger att de tar tillbaka detta.

Det är vad allt detta handlar om. Inte om de kan ändra avtalet eller inte.

Tror inte du vet vad ett avtal är. Avtalsvillkoren tillät ändringar av tjänsten från början och har uppdaterats genom åren ÄVEN FÖR DESSA KUNDER (eftersom du gillar versaler). Den jag diskuterade med pratade om upprättelse och de kommer du inte få från Konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte du vet vad ett avtal är. Avtalsvillkoren tillät ändringar av tjänsten från början och har uppdaterats genom åren ÄVEN FÖR DESSA KUNDER (eftersom du gillar versaler). Den jag diskuterade med pratade om upprättelse och de kommer du inte få från Konsumentverket.

Jag hör vad du säger - jag vet att ett villkor får ändras utan anledning (så länge inte kunden blir tvingad kvar i det dvs).

Och som du säger kanske ett avtal alltid trumpar marknadsföringen och man aldrig någonsin kan bli dömd för felaktig marknadsföring eftersom det finns ju alltid ett avtal med korrekt information.

Men ja, det är mycket möjligt att jag är för lågbegåvad för denna diskussion så vi lämnar den här vi står på väldigt olika fronter och verkar inte närma sig jättemycket Ha en trevlig helg!