Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Permalänk
Medlem

Skrattar bara åt dessa priser. Jag brukar köpa på nivån 99-199, i bästa fall...

Permalänk
Medlem

Förbokar i eftermiddag.. BF-serien har skänkt mig så mycket glädje sedan BF2 så det är en no-brainer...
Take my money!

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är orimliga priser, har redan förbokat spelet
Är en av de billigare hobbys jag har/haft så har inga problem att betala för den summan, dessutom kostar väl CoD och de spelen lika mycket?

Permalänk
Medlem

Alltså ni som vill ha era spel gratis eller för någon hundralapp, hur fan tänker ni?

Vill ni spela spela indiespel resten av livet så köp bara det. Ni borde väl förstå att dessa spel kostar skjortan att produceral. Hundratals spelutvecklare från flera delar av världen har jobbat på BF2042 i många år.

Vill ha man ha välutvecklade, ambitiösa spel så får man fan vara beredd att betala.

Så jävla typiskt dagens spelare, speciellt ungdomar, att vilja ha allt gratis och helst att allt görs åt dom.

Och ni konsolspelare. Tänk på tekniken ni får i eran PS5 eller Xbox series X och tänk sen på det låga priset. Sony och Microsoft gör förlust på varje konsol och tjänar in det på spel.

Rätt logisk prissättning kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Första reaktionen är att 649 kr är för dyyrt. Sen minns man att man betalade typ 500 kr för nintendospelen till barnen, vilket motsvarar ca 850 kr i dagens pengavärde.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Alltså ni som vill ha era spel gratis eller för någon hundralapp, hur fan tänker ni?

Vill ni spela spela indiespel resten av livet så köp bara det. Ni borde väl förstå att dessa spel kostar skjortan att produceral. Hundratals spelutvecklare från flera delar av världen har jobbat på BF2042 i många år.

Vill ha man ha välutvecklade, ambitiösa spel så får man fan vara beredd att betala.

Så jävla typiskt dagens spelare, speciellt ungdomar, att vilja ha allt gratis och helst att allt görs åt dom.

Och ni konsolspelare. Tänk på tekniken ni får i eran PS5 eller Xbox series X och tänk sen på det låga priset. Sony och Microsoft gör förlust på varje konsol och tjänar in det på spel.

Rätt logisk prissättning kan jag tycka.

Klart som korvspad man vill ha spelen billigt/gratis. Det vill väl alla?
Men jag lägger mer än gärna en tusing på ett bra spel då det sätter mat på bordet åt dom som lagt timmar och åter timmar på att knacka fram det..
Bara inspelningen av alla autentiska ljud måste ju ta månaders arbetstid att få fram...
Utslaget per timme så är det ju fikapengar även om man räknar in resten av datorn i den ekvationen..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Klart som korvspad man vill ha spelen billigt/gratis. Det vill väl alla?
Men jag lägger mer än gärna en tusing på ett bra spel då det sätter mat på bordet åt dom som lagt timmar och åter timmar på att knacka fram det..
Bara inspelningen av alla autentiska ljud måste ju ta månaders arbetstid att få fram...
Utslaget per timme så är det ju fikapengar även om man räknar in resten av datorn i den ekvationen..

Med vetskapen om att framtidens spel blir färre/sämre så nej, jag betalar gärna för nya spel.

I övrigt håller jag med dig. Ju mer spelutvecklare tjänar, desto attraktivare blir branschen, desto bättre spel får vi.

Däremot är jag i regel emot att först betala fullt för själva spelet och sen betala extra för battle pass eller mikrotransaktioner.

Antingen gratis att spela med battle pass och mikrotransaktioner a´la LoL, Fortnite eller Apex, eller betala fullt och således få tillgång till allt som finns. Den senare är VÄLDIGT ovanlig bland dagens spel tyvärr och många, speciellt EA, kör både och.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Med vetskapen om att framtidens spel blir färre/sämre så nej, jag betalar gärna för nya spel.

I övrigt håller jag med dig. Ju mer spelutvecklare tjänar, desto attraktivare blir branschen, desto bättre spel får vi.

Däremot är jag i regel emot att först betala fullt för själva spelet och sen betala extra för battle pass eller mikrotransaktioner.

Antingen gratis att spela med battle pass och mikrotransaktioner a´la LoL, Fortnite eller Apex, eller betala fullt och således få tillgång till allt som finns. Den senare är VÄLDIGT ovanlig bland dagens spel tyvärr och många, speciellt EA, kör både och.

Jag tror du missförstår mig, jag håller helt med dig i allt.
Men om du skulle ha valet att inte betala om du visste att kvaliteten på nästa spel hade blivit densamma oavsett så hade du väl inte betalt?
Även i delarna med att betala extra för DLC håller jag med dig... Släng på ett par hundra extra och ge mig allt istället för att kränga spelet billigt och sen mjölka pengar över tid. Såna spel brukar jag rata..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Varför inte bara "låna" spelen istället?

Större chans att det är bättre för utvecklarna än dessa grånyckel-sajter i alla fall (speciellt från Indies eller AA-utvecklare).

Kan låta drygt men bryr mig faktiskt inte om det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Hade behövt kosta -10k i dagsläget om man ska ta höjd för grafikkortsuppgraderingen
Och komma ut om 2 år.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Jag tror du missförstår mig, jag håller helt med dig i allt.
Men om du skulle ha valet att inte betala om du visste att kvaliteten på nästa spel hade blivit densamma oavsett så hade du väl inte betalt?
Även i delarna med att betala extra för DLC håller jag med dig... Släng på ett par hundra extra och ge mig allt istället för att kränga spelet billigt och sen mjölka pengar över tid. Såna spel brukar jag rata..

Ja jo om jag visste att kvaliteten på nästa spel blir lika bra så visst, men tyvärr är det ju inte så det funkar :P.

Speciellt ett spel som Battlefield där man troligtvis kommer lägga hundratalet timmar så är en tusing inte mycket pengar för mängden underhållning du får.

Jämför med ett AAA single player spel som kanske har en kampanj som du köttar igenom på 10-15 timmar och sen lyfter du aldrig spelet igen och du lägger samma peng på det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Förboka till sjuka priser? njae.

Har inte riktigt förstått hur man köper en digital download för 800kr direkt från ex xbox store eller steam etc. när många webbutiker säljer samma spel för ca 500 källan är ju densamma.....

Spelen kostar givetvis mycket att tillverka men man har ju skurit ner rätt rejält med mellanhänder i distributionen samt mindre fysisk distribution. Ofta säljer man direkt från tillverkaren till slutkund. Andrahandsmarknaden är också helt dödad pga. den digitala distributionen så inget mervärde i att sälja vidare eller låna mellan vänner.

Eventuellt ökad marginal leder knappast att arbetarna (de som tillverkar spelet) får högre löner. Möjligtvis någon bonus.

Fri tillgängligt DEMO borde verkligen vara ett krav från konsumentsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Vill ha man ha välutvecklade, ambitiösa spel så får man fan vara beredd att betala.

Ja, för det är ju precis vad EA / battlefield serien är känd för, välutvecklade spel?..

Har spelat alla spel i BF serien sen början, men börjar lessna mer o mer, för det är ju samma visa varje gång, i början strular det, o ska patchas. Sen efter ett halvår dyker fuskare upp mer o mer, och efter 1-2år eller så finns ingen support o spelet fallera fritt till den grad att det inte ens fungerar för många.

Nu vet jag endel kommer tycka du får ju väldigt mycket speltid för pengarna och spelföretagen kan inte supportera spel i evighet.. Nej det må vara så, men då ska dom inte fortsätta sälja skiten heller..

Permalänk
Medlem

Skulle tyckt det var ett OK pris om man faktiskt fick hela spelet, precis som förr.

Nu kommer det vara loot boxes som vanligt för att få saker man inte kan få genom att spela. DLC kommer om en vecka och då kan man inte spela på vissa servrar. Etc. Etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kanske någon som nämnt det innan:

Men det är ju inte konstigt att priserna på spelen idag landar strax under 1000kr. År 1995 köptes ett spel till Nintendo för 599kr det har typ varit standard sedan dess, ingen inflation på priset alls. Jag skulle tro att priserna som nu anges i denna artikel är billigare med dagens ekonomi än vad ett spel på 90 talet kostade.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ovärd diskussion då ni inte verkar intresserade av fakta. Helt OK att tycka att spelen får kosta hur mycket som helst utan anledning

Fast många konsumenter verkar förvänta sig mer svårutvecklade och längre spel med större scope för mindre pengar konstant. Om ett spel, inflationsjusterat, kostar like mycket nu som för 10 år sedan så är ju det i sig inte på något sätt orimligt. När du dessutom får ett långt mer komplext spel med fler utvecklingstimmar lagda av fler människor. Att det sedan, per mängd underhållning, fortfarande är bland de billigaste underhållningsformerna verkar inte heller spela in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kind reminder att om du köper PS5 versionen via US PS store så är till och med billigare än PC(vs EU).
579 kr, ingen moms när du "bor" i rätt delstat.

Nu lär man aldrig åka dit för det, men det här med att ljuga om sin hemvist för att undvika att betala moms är väl ändå skattefusk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Fast många konsumenter verkar förvänta sig mer svårutvecklade och längre spel med större scope för mindre pengar konstant. Om ett spel, inflationsjusterat, kostar like mycket nu som för 10 år sedan så är ju det i sig inte på något sätt orimligt. När du dessutom får ett långt mer komplext spel med fler utvecklingstimmar lagda av fler människor. Att det sedan, per mängd underhållning, fortfarande är bland de billigaste underhållningsformerna verkar inte heller spela in?

Kan rekommendera denna video för ämnet. Han beskriver det betydligt bättre än jag kan göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är la resultatet av att för många toppar ska ha alldeles för bra betalt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fortfarande undrar jag om det kommer ingå i EA Play, eftersom det i sin tur ingår i Xbox Game Pass.
Det vore ju kung att slippa lägga ut specifikt för BF2042 när jag ändå kastar pengar på MS varje månad.

EDIT:
Äh, piss. 10h. Menmen, det ger väl en idé om ifall det är bra eller inte. Kul med betan dock.

EA Play Pro kan vara obegränsat dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan rekommendera denna video för ämnet. Han beskriver det betydligt bättre än jag kan göra.

25 minuter :/ tldw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan rekommendera denna video för ämnet. Han beskriver det betydligt bättre än jag kan göra.

Satan vad jobbig person att lyssna på. Riktar han sina videos till 11-åringar med ADHD eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns faktiskt som man borde skriva att det snarare är 200 kr dyrare till konsol än till PC. I och med att PC ligger närmare ett "normalt" pris för spel.

imo är 649 för mycket också, 500kr ska det kosta. Men samtidigt är spelbranschen en annan marknad nu än tidigare, och jag vet inte hur stora vinstmarginalerna är på dem längre. Kan någon spelutvecklare på Swec upplysa mig om hur mycket det "borde" kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan rekommendera denna video för ämnet. Han beskriver det betydligt bättre än jag kan göra.

Jag orkade inte kolla på mer än 7 minuter för han var extremt gnällig och verkade aldrig komma till någon poäng mer än att med en tillgjord dryg röst återberätta artikelheadlines utan att bemöta något sakligt. Du kan väl göra mig och diskussionen en tjänst och summera hans poäng istället? För det lilla jag såg var mest "konsumeeenter har begäääärt dettaaaaaa", "Ubisofts Veedeeeee är inte emoooot sextrakasseriiiiier". Ingen av dessa saker motsäger att det kostar mer att tillverka spel nuförtiden. Därtill står det ju en fritt att inte köpa spel som är "för dyra".

Skrivet av erikburk:

imo är 649 för mycket också, 500kr ska det kosta. Men samtidigt är spelbranschen en annan marknad nu än tidigare, och jag vet inte hur stora vinstmarginalerna är på dem längre. Kan någon spelutvecklare på Swec upplysa mig om hur mycket det "borde" kosta?

Blir lite "hur långt är ett snöre?" på den. Det kan kosta hundratals miljoner dollar att utveckla ett AAA spel(GTAV), eller en bråkdel av summan för ett litet indiespel. Finns ett väldigt stort spann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

849 kr för att spela bf på konsol? Herrejäklar, det är nästan som vad ett standard n64-spel kostade på 90-talet

Ellerhur. Kommer ihåg NES spel för 649kr, många veckopengar som gick åt till det back in the days.

Folk nuförtiden har blivit lite för bekväma med billiga grejer känns det som.

Skrivet av Raynstorm:

Ja jo om jag visste att kvaliteten på nästa spel blir lika bra så visst, men tyvärr är det ju inte så det funkar :P.

Speciellt ett spel som Battlefield där man troligtvis kommer lägga hundratalet timmar så är en tusing inte mycket pengar för mängden underhållning du får.

Jämför med ett AAA single player spel som kanske har en kampanj som du köttar igenom på 10-15 timmar och sen lyfter du aldrig spelet igen och du lägger samma peng på det.

Var jättekul att köpa NES spel för samma pengar som spelen kostar idag back in the days. Skillnaden var ju att man ALLTID köpte grisen i säcken typ. Inga demos och försvinnande få butiker som lät nya spelen bli testade på plats innan försäljning. Sen att man inte fick lämna tillbaka bruten förpackning etc etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

849 kr för att spela bf på konsol? Herrejäklar, det är nästan som vad ett standard n64-spel kostade på 90-talet

Minns de 999 kronorna mitt Pokémon Stadium kostade... galet vad man betalade för spel på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Ellerhur. Kommer ihåg NES spel för 649kr, många veckopengar som gick åt till det back in the days.

Folk nuförtiden har blivit lite för bekväma med billiga grejer känns det som.

Var jättekul att köpa NES spel för samma pengar som spelen kostar idag back in the days. Skillnaden var ju att man ALLTID köpte grisen i säcken typ. Inga demos och försvinnande få butiker som lät nya spelen bli testade på plats innan försäljning. Sen att man inte fick lämna tillbaka bruten förpackning etc etc etc

Vilket nes-spel kostade så mycket? Vad jag minns så var standardpriset 299:- Zelda och några andra titlar kostade en hundring(ish) mer.
I dagens penningvärde är 650 spänn korrekt.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Vilket nes-spel kostade så mycket? Vad jag minns så var standardpriset 299:- Zelda och några andra titlar kostade en hundring(ish) mer.
I dagens penningvärde är 650 spänn korrekt.

Nya nes spel i butik kostade 549 och uppåt. Tittade på battle toads i affär när det begav sig och den gick på över 600 då.

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Dessa ska tydligen ha stöd för mus/tgb på xbox one/series x/s, jag vet inte hur uppdaterad den listan är men det finns ett gäng iaf.

Ark: Survival Evolved
Assassin's Creed Valhalla
Atlas (Game Preview)
Bomber Crew
Bridge Constructor: The Walking Dead
Bright Memory
Call of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Warzone
Call of the Sea (Limited)
Cities: Skylines
DayZ
Deep Rock Galactic
Destroy All Humans!
Dirt 5
DOOM 64
Five Nights At Freddy's 1-4
Fortnite
Gears 5
Gears Tactics
Grounded
Halo: The Master Chief Collection
Heavy Metal Machines
Horror Of The Deep
House Flipper
Hyperdot
Hypnospace Outlaw
Immortals Fenyx Rising
Maid of Sker (Limited)
Metro Exodus
Minecraft
Monster Sanctuary
Moonlighter (Limited)
Neoverse
Outriders (Limited)
Paladins
Phantasy Star Online 2
Rain On Your Parade
Roblox
Rogue Company (Limited)
Sea of Thieves
Shotgun Farmers
Slime Rancher
Smite
Sniper Elite V2 Remastered
Spellbreak (Limited)
State of Decay 2
Strange Brigade
Surviving Mars
Surviving The Aftermath (Game Preview)
The Medium
The Sims 4
They Are Billions
Tokyo Warfare Turbo
Untitled Goose Game
Unto The End
War Thunder
Warframe
Wargroove Double Trouble
Warhammer Vermintide 2
World of Tanks
X-Morph Defense
Yes Your Grace
Zombie Army 4: Dead War

Edit: länk till en databas med info om mus/tgb stöd https://xboxkbm.herokuapp.com/

Tack men jag kör PS5. Känns också lite fel att koppla in till en konsol.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies