Hjälp med att koppla ihop hemmanätverk.

Permalänk

Hjälp med att koppla ihop hemmanätverk.

Hej!

Jag har skaffat fiber och behöver hjälp med att koppla ihop det hela. Cat6 kablar är dragna när huset byggdes och samlas i källaren. Jag har en ny router från Telia som jag gärna placerar i vardagsrummet, SAGEMCOM F@ST 5370E. Den lösning jag har funderat på är att koppla tv till lan2 på mediaomvandlaren och en vlan switch på lan1 och sedan fördela till de olika rummen. Nackdelen som jag ser det är att jag då inte får någon brandvägg till sovrummet och köket om jag ex kopplar in jobbdatorn där med tråd, men jag kan kanske leva med wifi där, men till gäststugan som ligger 20m bort behöver jag koppla in en egen wifi router. Kommer detta funka?
Förslag på en bättre lösning?

Permalänk
Medlem

Ganska säker du måste placera Telia routern brevid mediaomvandlaren. Efter den kan du dra kablarna till vardera rum.
Anledningen är att du troligen bara har en IP (som Telia routern är till att alla kan dela på, sök på NAT om du vill veta mer).

Om du vill ha wifi i vardagsrummet kan du köpa en wifi accesspunkt, samma i gäststugan.

Permalänk
Medlem

Vad jag gjorde innan jag gick över till Ubiquiti var att dra en kabel från mediaomvandlaren till ett uttag vid TVn och sätta routern där, koppla in tv boxen i routern och sen en kabel tillbaks från routern till mediaskåpet där jag satt en switch för att dela ut nätverket till övriga uttag.

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar, men inte så i ritningen/beskrivningen.
Men ska Telia enheten agera router från din ISP eller har du en Ubiquiti router?
Den finns nämligen inte med i ritningen.

Permalänk

Det som Chibariku skriver verkar ju vara smart. Finns det någon nackdel, som hastighet, svarstider?
@Sions: Nej jag har inge Ubiquiti router, bara den från telia.

Permalänk

Några fler tips, innan jag beställer en switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undrasaflundra:

Det som Chibariku skriver verkar ju vara smart. Finns det någon nackdel, som hastighet, svarstider?
@Sions: Nej jag har inge Ubiquiti router, bara den från telia.

https://i.imgur.com/h96GruT.jpg

Fungerar utmärkt så länge kablarna i nätet inte är för långa eller dåligt kontakterade, du kommer inte kunna mäta upp någon skillnad utan får ju bara fördelen av att inte ha routern vid mediaomvandlaren.

Hur du vill göra med gäststugan vet du bara själv. Accesspunkt av traditionell typ, WiFi-router i accesspunktläge, WiFi-förstärkare i accesspunktläge eller så kommer fungera fint. Bara att döpa WiFi-nätet till samma.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fungerar utmärkt så länge kablarna i nätet inte är för långa eller dåligt kontakterade, du kommer inte kunna mäta upp någon skillnad utan får ju bara fördelen av att inte ha routern vid mediaomvandlaren.

Hur du vill göra med gäststugan vet du bara själv. Accesspunkt av traditionell typ, WiFi-router i accesspunktläge, WiFi-förstärkare i accesspunktläge eller så kommer fungera fint. Bara att döpa WiFi-nätet till samma.

Kanske lite utanför ämnet, men jag har kontakterat i bägge ändarna, första gången för mig, jag har testat med ett instrument som räknat ned lysdioder från 1 till 8 i bägge ändar. Finns det risk att det ändå kan vara dåligt kontakterade, vad kan gå snett?

Permalänk
Medlem

Kanske lite utanför ämnet, men jag har kontakterat i bägge ändarna, första gången för mig, jag har testat med ett instrument som räknat ned lysdioder från 1 till 8 i bägge ändar. Finns det risk att det ändå kan vara dåligt kontakterade, vad kan gå snett?

Typ inget? Ethernet brukar gå ner till 100 eller 10 Mbit/s om det är något fel på ledare eller signalerna. Kommer också variera beroende på utrustning, så det är bara att koppla in.

Det är först om du drabbas av hastighetsproblem som kommer och går, som löser sig med omstarter eller dylikt som du behöver kolla över kontakterna/uttagen.

I ditt fall är det egentligen inget problem alls då du har aktiv utrustning i båda ändarna.

Permalänk

Då var det klart!

Inkopplat och klart enligt skiss ovan, 280-310Mbit/s i Bredbandskollen på alla trådade och på wifi. Betalar för 250Mbit/s.

Ber om ursäkt för dragavlastningen, tog ett tag innan jag lyckades pilla i alla trådar när de var korta, men nu har jag lärt mig det och skall köpa några nya Rj45 kontakter och göra om.

Permalänk
Medlem

Inkopplat och klart enligt skiss ovan, 280-310Mbit/s i Bredbandskollen på alla trådade och på wifi. Betalar för 250Mbit/s.
https://i.imgur.com/FFrS0zQ.jpg
Ber om ursäkt för dragavlastningen, tog ett tag innan jag lyckades pilla i alla trådar när de var korta, men nu har jag lärt mig det och skall köpa några nya Rj45 kontakter och göra om.

Jag monterade en patchpanel med keystone jack och sedan köpte jag patch kabel i korta längder.
Visst en dyrare lösning men lättare att bygga ut och bygga om efteråt.

köpte
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
och sedan https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
bara för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/FFrS0zQ.jpg

Enklast är att lägga dem i rätt färg-ordning. Sedan hålla ihop dem mellan fingrarna och trimma längden jämt med sid-avbitaren, släppa och hoppas att de håller ordningen när man trycker in dem i kontakten. Så gör jag på de får jag gjort.

Annars kör jag med keystone-uttag. Finns många verktygsfria fabrikat. Dyrare, men smidigare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Enklast är att lägga dem i rätt färg-ordning. Sedan hålla ihop dem mellan fingrarna och trimma längden jämt med sid-avbitaren, släppa och hoppas att de håller ordningen när man trycker in dem i kontakten. Så gör jag på de får jag gjort.

Annars kör jag med keystone-uttag. Finns många verktygsfria fabrikat. Dyrare, men smidigare.

Kjell's RJ45 har plastpluppar man trär ledarna genom och sedan för in i kontakten man slipper hålla på att hoppas:)
För vissa kontaktdon kan ledarna träs genom kontaktdonet och klippas av när man pressar.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du gör som Leopard föreslog, en liten patchpanellåda. Går snabbare att kontaktera än RJ-45:or på kabel.
Förvisso behöver man ju ett antal korta patchkablar också, har man inte såna hemma blir det snabbt en slant.