Permalänk
Avstängd

Problem med sata uttag

Köpte ett Asus Prime B450-plus och en 3600 processor
Har en ssd på m.2 för c disken och 4 diskar i de svarta sata uttagen, kopplat brännare på en av de 2 gråa sata uttagen men de fungerar inte någon av dem, står i bios #not populated#
vad kan detta bero på?

Permalänk
Hedersmedlem

Från specifikationen till ditt moderkort:
*1 The M.2 Socket shares bandwidth with the SATA_5/6 ports, and therefore the SATA_5/6 ports cannot be used when an M.2 device is installed.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Ok, ska detta då fungera i Inets dator konfigurator? antar problemet är löst med bättre processor eller mkort? man läser hur många sata portar som finns men inte f-n ska man väl behöva lusläsa för att få reda på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Ok, ska detta då fungera i Inets dator konfigurator? antar problemet är löst med bättre processor eller mkort? man läser hur många sata portar som finns men inte f-n ska man väl behöva lusläsa för att få reda på detta?

Kan ju hända att inets konfigurator inte är hundraprocentig, borde du inte kunna lösa det med ett separat pcie kontrollerkort för sata?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jimsofie:

Ok, ska detta då fungera i Inets dator konfigurator? antar problemet är löst med bättre processor eller mkort? man läser hur många sata portar som finns men inte f-n ska man väl behöva lusläsa för att få reda på detta?

Nej, jag tror inte Inets-konfigurator tar hänsyn till att Sata-portar stängs av när M.2-portar används. Det är troligen inte en programmerare som ligger bakom systemet som även har koll på just den abrovinken i moderkort.

@Inet blir säkert glada om de får infon. Inte säkert att det är något nytt för dem.

Frågan är väl om man kan hantera detta då det inte är universiellt hur moderkort beter sig med antal sata tillgängliga med vald CPU/M.2 populering etc.

Som lösning på problemet så hade jag kört en extern ODD. Antingen med kabinett med den du har eller att du köper en ny USB-kopplad ODD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Ok, ska detta då fungera i Inets dator konfigurator? antar problemet är löst med bättre processor eller mkort? man läser hur många sata portar som finns men inte f-n ska man väl behöva lusläsa för att få reda på detta?

Specade du datorn med sex SATA-enheter och en m.2? Då är det ju lite ruttet men det är ett så ovanligt use case att jag mycket väl kan förstå om Inet inte har med den variabeln i sin konfigurator.

Billigaste och lättaste lösningen vore väl att köpa till ett instickskort med SATA-kontroller för PCIe x1.

EDIT: För långsam ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Bra lösning men jag har inget emot att lägga ngn 1000 lapp till istället för en sniklösning, nu är ju dock maskinen igång och det är väl tveksamt Intet har så pass goodwill? som jag ser det är det väl mer mitt fel än deras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Bra lösning men jag har inget emot att lägga ngn 1000 lapp till istället för en sniklösning, nu är ju dock maskinen igång och det är väl tveksamt Intet har så pass goodwill? som jag ser det är det väl mer mitt fel än deras...

Det är nytt moderkort som gäller i sådana fall. Är ju en del jobb att byta. B550-korten har oftast två M.2-platser där den andra delar bandbredd med SATA_5/6, men då kommer du ju aldrig kunna använda den andra M.2-platsen. Har du öppet köp kvar borde du ju kunna skicka tillbaka moderkortet och köpa ett annat. Har du inte det har jag lite svårt att se att Inet skulle ta det på goodwill, men det skadar ju inte att fråga (om du nu i deras "Datorbyggare" beställt 6x SATA-enheter och en M.2 tillsammans med moderkortet som inte stödjer den konfigurationen).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är nytt moderkort som gäller i sådana fall. Är ju en del jobb att byta. B550-korten har oftast två M.2-platser där den andra delar bandbredd med SATA_5/6, men då kommer du ju aldrig kunna använda den andra M.2-platsen. Har du öppet köp kvar borde du ju kunna skicka tillbaka moderkortet och köpa ett annat. Har du inte det har jag lite svårt att se att Inet skulle ta det på goodwill, men det skadar ju inte att fråga (om du nu i deras "Datorbyggare" beställt 6x SATA-enheter och en M.2 tillsammans med moderkortet som inte stödjer den konfigurationen).

Antalet PCI-lanes som B450 stöder räcker antagligen inte till för allt. Alternativet är att koppla in ett PCIe-kort för SATA, sådana är inte särskilt dyra idag. Kan vara enklare lösning än att riva hela datorn så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Antalet PCI-lanes som B450 stöder räcker antagligen inte till för allt. Alternativet är att koppla in ett PCIe-kort för SATA, sådana är inte särskilt dyra idag. Kan vara enklare lösning än att riva hela datorn så att säga.

Jo, det har redan föreslagits av både mig och andra men OP verkar vilja ha en mer städad lösning. Går både instickskort och externt via USB bort så finns det bara annat moderkort kvar som alternativ.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Är det inte X570 moderkort som gäller då, B550 stänger ju också av mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jo, det har redan föreslagits av både mig och andra men OP verkar vilja ha en mer städad lösning. Går både instickskort och externt via USB bort så är det inte så mycket annat än annat moderkort som gäller i det här fallet.

När vi är så många som föreslår samma lösning, torde den vara den "enda rätta". Borde vara städat nog, jämfört med exempelvis externa USB-diskar. Förslagsvis sätter man DVD-brännaren och den "minst viktiga" HDD/SSDn på PCIe-kortet. Borde inte slöa ner prestanda alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är det inte X570 moderkort som gäller då, B550 stänger ju också av mycket.

Vad skulle B550 "stänga av"? Gällande HDD/SSD i en desktop bör till och med B450 räcka till bra. Man kringgår SATA-krånglet TS har med ett PCIe-kort som föreslagits i tråden om man har mot förmodan en massa SATA-enheter. Ett sådant kort kostar bara €20. TS har tydligen 5-6 SATA-enheter och en Nvme.

Ett billigt B450+ett PCIe-kort för extra SATA är antagligen en mycket prisvärd lösning i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är det inte X570 moderkort som gäller då, B550 stänger ju också av mycket.

Jovisst, men det blir mycket mer än "någon tusenlapp till" såvida OP inte har öppet köp kvar då. B550-korten klarar iaf oftast 6x SATA + 1 M.2. Vill man köra 6 + 2 så är det uteslutande X570 som gäller tror jag.

Skrivet av Networker:

När vi är så många som föreslår samma lösning, torde den vara den "enda rätta". Borde vara städat nog, jämfört med exempelvis externa USB-diskar. Förslagsvis sätter man DVD-brännaren och den "minst viktiga" HDD/SSDn på PCIe-kortet. Borde inte slöa ner prestanda alls.

Alla är vi ju olika Skulle jag personligen också nöja mig med men har man fönstersida och är extremt noga med hur det ser ut inuti så kan jag ju förstå om man inte vill ha ett instickskort med SATA-kablar kopplade till t.ex. OP vet ju att alternativet finns i alla fall, blir lite OffT med vidare diskussion om hur vi andra hade löst det

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Bra lösning men jag har inget emot att lägga ngn 1000 lapp till istället för en sniklösning, nu är ju dock maskinen igång och det är väl tveksamt Intet har så pass goodwill? som jag ser det är det väl mer mitt fel än deras...

Skrivet av fragande:

Jovisst, men det blir mycket mer än "någon tusenlapp till" såvida OP inte har öppet köp kvar då. B550-korten klarar iaf oftast 6x SATA + 1 M.2. Vill man köra 6 + 2 så är det uteslutande X570 som gäller tror jag.

https://www.inet.se/produkt/1903050/asus-tuf-gaming-x570-plus (8 sata portar på detta kortet)

exakt en tusenlapp extra (900:- under kampanjen) OM han då har öppetköp eller nyligen köpt den, då tycker man ju inet borde vara schyssta och låta han byta ut den, kanske till och med ge nån form av rabatt om han blev misledd av konfiguratorn.

Sen har jag inte kollat upp manualen på tuf kortet om dom stryper sata-portarna, kan ju va värt och göra det innan ts bestämmer sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Och utöver det så behöver mångas brännare kopplas till en sataport i ide läge för att fungera fullt ut då de inte brukar tycka om att prata ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Detta är min Plex "server" hur det ser ut bryr jag mig inte om även om man vill ha det snyggt lite ändå, köpte detta precis då den gamla 4790k gick så det blev det mesta nytt, detta kostade nästan 5000kr, skulle det hoppa upp till 7 så gråter jag inte för det, men lägga 5 o sen börja joxa med instickskort och sådant känns ju inget vidare

Permalänk
Medlem

Jag stoppade in ett PCIe-kort att montera min gamla nvme-disk på istället för att begränsa grafikkortets port (vilket den andra nvme-porten ofta gör på B450-kort). Ett par hundra kronor för ett kort som det går att boota från, så det är ju också ett alternativ annars.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag stoppade in ett PCIe-kort att montera min gamla nvme-disk på istället för att begränsa grafikkortets port (vilket den andra nvme-porten ofta gör på B450-kort). Ett par hundra kronor för ett kort som det går att boota från, så det är ju också ett alternativ annars.

Fast... Hur menar du?
Om du sätter i ett pcie-kort så kommer ju grafikkortets slot fortfarande ändra sig från x16, oavsett om de går till en m.2 eller ett instickskort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Detta är min Plex "server" hur det ser ut bryr jag mig inte om även om man vill ha det snyggt lite ändå, köpte detta precis då den gamla 4790k gick så det blev det mesta nytt, detta kostade nästan 5000kr, skulle det hoppa upp till 7 så gråter jag inte för det, men lägga 5 o sen börja joxa med instickskort och sådant känns ju inget vidare

Vad förväntar du dig mer av denna tråden? Du har fått reda på varför det inte funkar. Vill du inte sätta i ett kontrollerkort för fler SATA-portar så får du köpa ett annat moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!