Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem

Hoppas som många andra skrivit att de gör klart alla de snajdiga menyerna så att det är lite enhetligt i alla led. Vill man ha de avancerade delarna får man hålla sig till MMC.
Gäller även Notification bar, jag har inte förstått vilka meddelanden som kommer dit? Några sporadiska från Windows ang. att jag har ett nytt språkpaket att installera. Fokusläget som är en bra idé lyssnar ju inte ens Microsofts egna produkter på. Sätter jag att jag inte vill bli störd så ploppar det ändå upp notifieringar från Teams tex. Det är lite halvmesyrigt, de vill inte släppa de gamla samtidigt som man vill vara hipp och hänga på massa nya funktioner som konkurrenten har... Lite som att bygga en lyxyacht på Vasaskeppets skrov

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn måste gå att ställa in så att den är till vänster. Jag vill inte ha en stor blaffa i mitten av skärmen. Vad fan håller de på med?

Startmenyn täcker ju annars det man jobbar med. Men är den till vänster så tappar man inte fokus från det som redan är uppe. Det fungerar bra som det är nu. Sabba inte detta Microsoft.

Ni som minns hur aktiv jag var i forumet under Windows 8's dagar.... Det verkar som om det blir dags igen. Startmeny i mitten av skärmen???

Förstår inte problemet. Klicka upp menyn välj det du ska och den stängs ner. Du sitter väl inte och har startmenyn uppe samtidigt som du gör annat?
Kan väl vara nice att ha den i mitten om du har en stor skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Microsoft gjorde ju sitt berömda Mojave-experiment också...
Mycket berodde nog som sagt på undermålig hårdvara från starten och svårighet att ta sig ur den negativa spiralen. Det bästa med Windows 7 var att det inte hette Vista.

Once a hater always a hater alltså? Tur man lagd åt andra hållet.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn måste gå att ställa in så att den är till vänster. Jag vill inte ha en stor blaffa i mitten av skärmen. Vad fan håller de på med?

Startmenyn täcker ju annars det man jobbar med. Men är den till vänster så tappar man inte fokus från det som redan är uppe. Det fungerar bra som det är nu. Sabba inte detta Microsoft.

Ni som minns hur aktiv jag var i forumet under Windows 8's dagar.... Det verkar som om det blir dags igen. Startmeny i mitten av skärmen???

Ta det lugnt! Andas!

Det är en valfri option, vilket kan uttydas i detta inlägg:
#19125716

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn måste gå att ställa in så att den är till vänster. Jag vill inte ha en stor blaffa i mitten av skärmen. Vad fan håller de på med?

Startmenyn täcker ju annars det man jobbar med. Men är den till vänster så tappar man inte fokus från det som redan är uppe. Det fungerar bra som det är nu. Sabba inte detta Microsoft.

Ni som minns hur aktiv jag var i forumet under Windows 8's dagar.... Det verkar som om det blir dags igen. Startmeny i mitten av skärmen???

Du kan vara lugn om den saken iaf, det är en inställnings sak, du kan välja mellan att ha den i mitten eller till vänster.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur de kommer förhålla sig till inställningar, så som det är nu finns en sak på det nya gränssnittet och en annan på det gamla.

Hoppas dem styra upp det där på ett smidigt sätt för som det är nu är det en djungel att hitta trots att man kört Win 8/10 sen det släpptes.

Utseendemässigt hade jag gärna sett nåt i stil med det gamla Aero stuket typ Vista, men coolast av allt hade varit en remaster av Win 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sån här meningslös skit borde vara en liten uppdatering i win10, som man kan slå på om man vill använda det.

Avskyr mer och mer uppdateringshetsen ju äldre jag blir.

De uppdaterar inte för att det behövs utan bara för att företaget är besatta av att vara i centrum.

Ja, jag är gammal nu ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Sån här meningslös skit borde vara en liten uppdatering i win10, som man kan slå på om man vill använda det.

Avskyr mer och mer uppdateringshetsen ju äldre jag blir.

De uppdaterar inte för att det behövs utan bara för att företaget är besatta av att vara i centrum.

Ja, jag är gammal nu ;P

To be fair, så vet vi ju inte hur detta kommer bli. Förmodligen blir det en uppdatering till befintliga W10 installationer. Och ja, det kommer gå att köra så som det är nu i W10, på ett eller annat vis.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

To be fair, så vet vi ju inte hur detta kommer bli. Förmodligen blir det en uppdatering till befintliga W10 installationer. Och ja, det kommer gå att köra så som det är nu i W10, på ett eller annat vis.

Jag menar att det borde inte ens vara en nyhet att de lägger till något visuellt som man kan slå på om man vill, i windows 10.

De är besatta av "content" för att de måste förbli relevanta till varje pris. Sluta ändra skit som fungerar som det ska bara för att förbli relevanta.

Edit: Jag fattar så klart varför de gör det. De är företag som vill tjäna pengar.
Men jag vill inte slösa en sekund på sån här skit längre. Att se på när färg torkar är för fan mer meningsfullt än att behöva lägga tid på sånt här, när det redan fungerar som det ska. :/

Hur många miljarder människotimmar kommer att slösas på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag menar att det borde inte ens vara en nyhet att de lägger till något visuellt som man kan slå på om man vill, i windows 10.

De är besatta av "content" för att de måste förbli relevanta till varje pris. Sluta ändra skit som fungerar som det ska bara för att förbli relevanta.

Men de måste ju ställa om UI:et automatiskt för alla för att den vanliga användaren ska hitta det Den bistra sanningen.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn måste gå att ställa in så att den är till vänster. Jag vill inte ha en stor blaffa i mitten av skärmen. Vad fan håller de på med?

Startmenyn täcker ju annars det man jobbar med. Men är den till vänster så tappar man inte fokus från det som redan är uppe. Det fungerar bra som det är nu. Sabba inte detta Microsoft.

Ni som minns hur aktiv jag var i forumet under Windows 8's dagar.... Det verkar som om det blir dags igen. Startmeny i mitten av skärmen???

Det känns som gränssnittet med startmenyn i mitten är anpassad åt mer Agda 108 år och Bertil 102år, än gemene snorvalp 32år.

Skämt åsido, man har öppet ett drös olika program och det är redan idag problem de ej får plats. Microsoft borde tänka till lite. Kanske ha olika taskbar per skärm, där applikationer flyttas i baren etc.
Jag tycker det suger i mitten och det kommer många andra också att göra och Microsoft kommer tvingas att lägga den riktigt, precis som de tvingades ändra om Windows 8 gränssnittet.
En annan sak, ibland råkar man ha t.ex. 2 miljoner exemplar av anteckningar och andra program öppet. Då vill man ibland stänga alla där man vill kunna svara nej på att spara alla genom ett val, inte som nu hålla på och trixa med dem alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Men de måste ju ställa om UI:et automatiskt för alla för att den vanliga användaren ska hitta det Den bistra sanningen.

Då räcker det med en popup och en bild på hur det ser ut och en fråga om man vill ändra utseende, ja/nej, och klickar man nej så frågar de aldrig igen.

Edit: Eller ställa om automatiskt när skiten installeras och en fråga om man vill spara ändringen eller byta till gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som gränssnittet med startmenyn i mitten är anpassad åt mer Agda 108 år och Bertil 102år, än gemene snorvalp 32år.

Skämt åsido, man har öppet ett drös olika program och det är redan idag problem de ej får plats. Microsoft borde tänka till lite. Kanske ha olika taskbar per skärm, där applikationer flyttas i baren etc.
Jag tycker det suger i mitten och det kommer många andra också att göra och Microsoft kommer tvingas att lägga den riktigt, precis som de tvingades ändra om Windows 8 gränssnittet.

Vet du hur många Agda och Bertils det existerar? Många med brutala skärmar på kontor kommer nog också bli nöjda. Du kan lösa ditt skrivbord själv, låt de hålla på!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Windows 11 ser i likhet ut som 10an så hos mig ringer det ingen oro direkt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Då räcker det med en popup och en bild på hur det ser ut och en fråga om man vill ändra utseende, ja/nej, och klickar man nej så frågar de aldrig igen.

Edit: Eller ställa om automatiskt när skiten installeras och en fråga om man vill spara ändringen eller byta till gamla.

Du orkar inte gå in i Settings och ställa tillbaka till standard? Du vill ha en fråga

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, om man gömmer allt mer funktioner för att prioritera design. Dumheterna började länge sedan när man t.ex. tog bort info om ledigt utrymme eftersom deras undersökning visade på att folk får ångest av att se siffran. Riktigt bra info att ha...för vem som helst.

Beror ju på hur det är upplagt. Att ha olika lager kan vara ett bra designval om det håller saker rent och lättöverskådligt. Nu vet vi dock inte nånting om det utifrån bilderna.
Var har de tagit bort info om ledigt utrymme? Jag ser det då direkt i utforskaren.

Permalänk
Medlem

Win 11, ett steg närmare ett OS från MS med RISC-V / ARM stöd.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Var är Windows 2000?

Även om jag inte lade in just den bilden har jag redan besvarat det tidigare i tråden: Windows 2000 var inte avsett för konsumenter. Att sedan särskilt intresserade satt och körde piratversioner är en annan sak. I början var inte Windows 2000 särskilt bra för hemmabruk heller med tanke på arvet från Win 9x som folk satt med. Senare kunde man ju i princip köra det som en renare version av XP.

Permalänk

Men för helvete Microsoft, Windows 10 är det snyggaste de har gjort (förutom all fult gammal UI som blandas i) och nu gör de det här, rundade hörn? Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Du orkar inte gå in i Settings och ställa tillbaka till standard? Du vill ha en fråga

Om en miljard människor måste lägga en minut på att hitta den inställningen istället för att bara klicka ja eller nej, ja, då är det bättre med en fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av basickarl:

Men för helvete Microsoft, Windows 10 är det snyggaste de har gjort (förutom all fult gammal UI som blandas i) och nu gör de det här, rundade hörn? Seriöst?

Med lite tur finns det en border-radius eller liknade att ändra i registereditorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Tiles-fu!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Om en miljard människor måste lägga en minut på att hitta den inställningen istället för att bara klicka ja eller nej, ja, då är det bättre med en fråga.

Haha, jag är helt med på hur du tänker. Bara på lite skojfriskt humör med tanke på hur vissa väljer att klaga här i tråden. Men något som kommer hända är att en hel del IT-support samtal kommer gå ut, med frågan hur man ändrar tillbaka

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hade jag velat ha en Mac hade jag köpt en Mac...

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför en design-ändring a'la tema ska vara grund för att kalla det Win 11. Det måste till rejäla förbättringar/förändringar under huven för att det ska vara giltigt skäl IMHO. Nu luktar det mer att de måste ha in pengar, och en uppgradering innebär ju förmodligen licenskostnader för åtminstone företag. Ett uppgraderingspaket till Win 10 hade inte gjort det.

Nu får vi se när de väl släpper mer info om det verkligen är motiverat med versions-skifte eller om det bara är marknadsförings/licens-relaterat...

Permalänk
Medlem

Nu har jag "uppgraderat" min main rigg med Windows 10 till detta 11. Gick förvånansvärt smärtfritt, allt fungerar fortfarande.

EDIT: Går ännu inte att döpa en mapp till CON

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Haha, jag är helt med på hur du tänker. Bara på lite skojfriskt humör med tanke på hur vissa väljer att klaga här i tråden. Men något som kommer hända är att en hel del IT-support samtal kommer gå ut, med frågan hur man ändrar tillbaka

Är bara trött på att företag är så besatta av att vara relevanta och stanna i rampljuset hela tiden, mer i spel, men även i program.

Vissa onlinespel är speciellt illa för så fort spelar spelarbasen minskar så blir det panik och de måste trycka ut "content", och ofta så delar det upp spelarbasen ännu mer, så spelet dör ännu snabbare än annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ÅÅhh nu blev jag sugen igen på att mixtra med startmenyerna och mitt desktop. Är det Obectdock som gör att den vanliga startmenyn ser ut som på din bild (dvs transparent och annan ikon).

Ah just det, nej startmenyn och taskbaren är Start10 v1.96. Ett eget program som StarDock också gjort. Köpte den och Objectdock för att få mitt skrivbord att se ut som det gör.

Permalänk

Dual boot med en windows/linux eller försöka köra ren linux det är frågan...

Hur köper man ens windows nuförtiden? Är det typ gratis fast med DLC och pay to win?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som gränssnittet med startmenyn i mitten är anpassad åt mer Agda 108 år och Bertil 102år, än gemene snorvalp 32år.

Skämt åsido, man har öppet ett drös olika program och det är redan idag problem de ej får plats. Microsoft borde tänka till lite. Kanske ha olika taskbar per skärm, där applikationer flyttas i baren etc.
Jag tycker det suger i mitten och det kommer många andra också att göra och Microsoft kommer tvingas att lägga den riktigt, precis som de tvingades ändra om Windows 8 gränssnittet.
En annan sak, ibland råkar man ha t.ex. 2 miljoner exemplar av anteckningar och andra program öppet. Då vill man ibland stänga alla där man vill kunna svara nej på att spara alla genom ett val, inte som nu hålla på och trixa med dem alla.

Startmenyn i mitten fyller samma funktion som att ha den i valfritt hörn. Enda skillnaden blir att saker hamnar mer centrerat vilket ger kortare väg att vandra med musen och blicken.
Estetiskt blir det även mer lugnt och harmoniskt med en centrerad meny och rundade hörn.