Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem

Undrar mest om de håller fast vid traditionen att varannan version av Windows är skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Definiera "avancerade applikationer"?
Man kan inte bygga applikationer som modifierar systemet eller installerar drivrutiner, men det är inte direkt definition av "avancerat" program. Det är sällan motiverbart att göra det.

Annars har du tillgång till många bättre och nyare APIer än vad du får med den senaste versionen av .NET Framework till exempel, samt mer skydd för användaren eftersom appar måste efterfråga access till dina privata filer i stället för att automatiskt få full access.

(Ja, jag har utvecklat applikationer för båda och mer)

IMHO så känns det alltid som man måste använda stora hammaren när man kör UWP. Inget gör exakt det man önskar, bara nästan.

Jag tycker man får lägga får mkt tid på att pillar settings på hur gui:t ska funka, vilket jag inte gillar

o jag bygger saker som behöver ha tillgång till hårdvara o alla delar av windows

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dra inte ned webappar i skiten!

https://pixlr.com/e/ är 100 ggr bättre än valfi UWP-app enligt mig.

Det borde gå att göra bra UWP-appar, men designriktlinjerna har tidigare varit en katastrof.

öh, ja precis. Det jag menar - att vi kan bygga bra webappar till det mesta. Men där de inte passar, dvs där man behöver en fet-app, så ser jag inte UWP som ett alternativ, då det i min värld bara blir som en sämre webapp.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men varför har jag aldrig problem?

Menar du att alla problem som alla haft måste bero på handhavandefel eftersom det fungerar bra för dig? Tror du verkligen att stora Enterprise kunder har så mycket problem vid uppdateringar för att de "gör fel"? Uppdateras ditt Windows, till skillnad från alla andras, snabbt nog att det kan jämföras med andra moderna operativsystem? Har du aldrig fått problem med applikationer som försvinner från alla arbetsytor när du kopplar ur dockan och bevisar det i så fall att alla som har haft de problemen måste ha gjort fel? Märklig logik!

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, tycker det är bra att de fokuserar på bättre design denna gång.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast då är väl den främsta finessen med 98 att det inte gör så många avsteg från 95? Det är väl också lite orättvist att ge 95 kritik för saker som väl knappast fanns när det lanserades? Mot slutet blev det väl skapligt?

Windows 7 gjorde inte heller så mycket avsteg från Vista

Jag körde Windows 95 OSR 2.5 samt Windows 98SE virtuellt nyligen (förra året). Visst fick 95:an stöd för FAT32 samt USB, men väldigt mycket annat förblev trasigt (långa filnamn, drivrutiner m.m.)

Sen körde jag även Amiga OS, System 7 samt OS/2 på den tiden, så Windows har aldrig imponerat på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

98, 2000 och XP ansågs ju alla vara ganska bra. ME inte så mycket. Jag räknar in 2000 här då även om det var ämnat mer för professionellt bruk så var det ju många konsumenter som körde det ändå (vet att i min familj så körde vår första PC Windows 2000 t.ex.). Var ju t.o.m. så att många konsumenter föredrog 2000 över ME även till hemmadatorn så vitt jag vet.

Så var det absolut, samtidigt kom det ju inte bundlat med konsumentdatorer och och kostade ett par tusen, så de allra flesta jag kände körde piratversioner. Om man inte kunde eller hade moraliska betänkligheter med det var det ju ofta så att man redan hade nycklar till 98 från en gammal dator som man tog med sig till nästa. ME var ju ett så totalt haveri att ingen valde det frivilligt.

Bland oss nördar var det ju 2000 som gällde, och många hängde ju kvar till efter både Service Pack 1 och 2 innan vi gick över till XP, och sen därifrån till Windows 7. Jag hade faktiskt en laptop med Vista på som jag aldrig orkade installera om, och det var ju liksom ME en helt horribel upplevelse.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Så hur tycker du menysystemet ska se ut då?
som Android och iphone?

Nej. En utveckling av Windows 10 miljön där man hoppat över gamla kontrollpanelen och de gamla menyerna helt. Det finns liksom två av det mesta just nu. Fullkomligt onödigt och gör så att operativsystemet känns mer kluddigt än det behöver.

Permalänk
Medlem

Windows 2000...
Windows 2000!!
Enl mig är Win 2k det sista operativet som var bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det där ser vidrigt ut. Startmeny i mitten av skärmen? Varför i hela helvete skulle nån vilja ha det?

Finns mängder med anledningar till varför det är korkat att ha startmenyn i ett hörn. Du kanske vill att alla fönster öppnas längst ner till vänster också?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jodå, windows 10 är ofantligt mycket svårare att hantera för en nybörjare, i de äldre versionerna av windows så hade de flesta inställningspreferenser en egen control applet som man kunde finna i kontrollpanelen. Det var mycket enkelt att beskriva över telefon hur en användare skulle göra för att hitta en inställning. Idag i windows 10 så är allt utspritt överallt och inget är lika enkelt som det var då.

Det låter precis som att du beskriver hur du har svårt att ge support för att du inte kan Windows 10 lika bra som äldre versioner du är van vid. Jag kan för övrigt rekommendera TeamViewer istället för att försöka ge telefonsupport i blindo.

Jag har fixat folk i bekantskapskretsens datorer i decennier vid det här laget. Den stora skillnaden sedan Windows 10 är att de allra flesta inte behöver någon hjälp längre, inte ens min morsa som är i 70-årsåldern och har ett obefintligt datorintresse. Sen har Windows 10 ett antal funktioner där t.ex. notifieringar har en länk direkt till relevant inställning, eller sökrutan där man kan skriva in delar av namnet på en inställning och komma dit enkelt utan någon navigering i massa menyer.

Skrivet av danedi:

Säger inte att windows 98 var bra, men det var otroligt enkelt att ha telefonsupport för.

Det ligger på den som ger supporten, Windows 10 är inte krångligare.

Skrivet av danedi:

Plus att på den tiden hade folk ofta fysiksa media från tillverkaren att installera från och det var bara att följa instruktionerna på skärmen. Idag så måste man hålla handen för en användare att använda en webläsare och veta hur tillverkarens sida ser ut själv för att kunna beskriva för dem hur man laddar hem nått så basalt som drivrutiner för en skrivare från tex HP.

I väldigt många fall behövs inga drivrutiner för att komma igång längre, och Windows Update klarar även att hämta nyare versioner. Fysiska medier är utdöende, så det är nog inget att anpassa sig till. Som jag skrev ovan så är TeamViewer ett mycket bättre alternativ, vilket också är väldigt enkelt att använda och inte kräver några förkunskaper hos den som tar emot supporten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Windows 7 gjorde inte heller så mycket avsteg från Vista

Instämmer, fast man lyckades polera gränssnittet på ett sätt som nästan alla gillade. Det blir ju dock lite knepigt att klassa versioner som inte gör särskilt mycket som bra men versioner som faktiskt inför signifikanta nyheter (även om det tar några försök) som dåliga. Visst var kanske inte filnamnen perfekta i 95, fast det var ju inte sämre än i Windows 3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Själv kör jag med StarDocks program Objectdock sen många år tillbaka. Riktigt smidigt att ha favoritprogrammen snyggt framme med stora ikoner. Kul att Microsoft nu tar efter
https://i.imgur.com/FWuA1na.jpg

ÅÅhh nu blev jag sugen igen på att mixtra med startmenyerna och mitt desktop. Är det Obectdock som gör att den vanliga startmenyn ser ut som på din bild (dvs transparent och annan ikon).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Återstår att se ifall trenden vänder

Visa signatur

i7-14700K | RTX 5080

Permalänk
Medlem

Alltså, varför ska allt vara så förbannat glest? På flera håll ser det ut som att det bara är var tredje rad text som syns, att de andra har fallit bort pga nån bugg. Hoppas verkligen att det kommer ett kompakt läge för oss som fortfarande använder tangentbord och mus. Den där designen ser ut att vara optimerad för falukorvsfingrar på pekskärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Så var det absolut, samtidigt kom det ju inte bundlat med konsumentdatorer och och kostade ett par tusen, så de allra flesta jag kände körde piratversioner. Om man inte kunde eller hade moraliska betänkligheter med det var det ju ofta så att man redan hade nycklar till 98 från en gammal dator som man tog med sig till nästa. ME var ju ett så totalt haveri att ingen valde det frivilligt.

Bland oss nördar var det ju 2000 som gällde, och många hängde ju kvar till efter både Service Pack 1 och 2 innan vi gick över till XP, och sen därifrån till Windows 7. Jag hade faktiskt en laptop med Vista på som jag aldrig orkade installera om, och det var ju liksom ME en helt horribel upplevelse.

För mig känns det som något av en efterkonstruktion att Me var så hatat. De flesta jag kände, speciellt de lite "nördigare" hoppade på Me direkt och körde det tills XP kom och i många fall i ytterligare några år. Det var förstås långt ifrån perfekt men många saker som inte fungerade på NT4/2000 och i många fall XP funkade ju på Me, mestadels spel. Vista däremot hade ju riktiga problem, framför allt att man sålde datorer med Vista installerat, eller med klistermärket som sa att de var kompatibla, trots att datorerna inte orkade med det. Men för mig som hade hyfsad hårdvara så funkade även Vista bra från första betan och framåt (även om det förstås kraschade ibland som alla Windows-versioner innan).

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser detta väldigt mycket ut som Gnome t ex?

https://duckduckgo.com/?q=GNome+screenshots&t=brave&page=1&se...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Älskar Linux för att jag kan välja vad jag vill ha för design och funktioner utan att för den delen sitta på utdaterad mjukvara. Microsofts ständiga påtvingade ändringar som går fram och tillbaka är tröttsamma. Min dator är min, inte Microsofts.

Isolerade proprietära operativsystem känns passé, men om de vill fortsätta sitta ensamma i sin hörna och det finns folk som betalar dem, så var så goda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

XP var ju svinkasst från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det bara jag eller ser detta väldigt mycket ut som Gnome t ex?

https://duckduckgo.com/?q=GNome+screenshots&t=brave&page=1&se...

Tänkte samma, kör Fedora 34 på en av mina burkar och det känns som att Windows går åt det hållet i stylingen, Gnome är dock fortfarande radikalt annorlunda i hanteringen

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig känns det som något av en efterkonstruktion att Me var så hatat. De flesta jag kände, speciellt de lite "nördigare" hoppade på Me direkt och körde det tills XP kom och i många fall i ytterligare några år. Det var förstås långt ifrån perfekt men många saker som inte fungerade på NT4/2000 och i många fall XP funkade ju på Me, mestadels spel. Vista däremot hade ju riktiga problem, framför allt att man sålde datorer med Vista installerat, eller med klistermärket som sa att de var kompatibla, trots att datorerna inte orkade med det. Men för mig som hade hyfsad hårdvara så funkade även Vista bra från första betan och framåt (även om det förstås kraschade ibland som alla Windows-versioner innan).

Ingen efterkonstruktion, körde ME ett tag och det var galet instabilt så böt till Windows 2000 och körde det tills XP kom, var till och med betatestare av Windows 2000 för att slippa Me

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut imho.

Hoppas inte W11 är lika schizofren som W10 när det gäller menyer. Talar mest om Settings och Control Panel. Samla allt på ett ställe istället.... Men försämra inte funktionalitet / överblick.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

[url="#19125848"]Visst var kanske inte filnamnen perfekta i 95, fast det var ju inte sämre än i Windows 3...

Fast i Windows 3.x var man konsekvent Även Windows 10 lider av liknande begränsningar/förvirringar, då hanteringen av sökvägar inte är konsekvent.

Filsystemet klarar av betydligt längre sökvägar än vad enstaka program kan hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig känns det som något av en efterkonstruktion att Me var så hatat. De flesta jag kände, speciellt de lite "nördigare" hoppade på Me direkt och körde det tills XP kom och i många fall i ytterligare några år. Det var förstås långt ifrån perfekt men många saker som inte fungerade på NT4/2000 och i många fall XP funkade ju på Me, mestadels spel.

Me var även en hyfsat viktig teknisk brytpunkt och inkluderade saker som inbyggd support för ZIP-filer. Jag tror aldrig jag kört Me personligen, för på den tiden var jag ovilligare att pröva nya saker och var väldigt färgad av dåtidens populära åsikter om att Me var dåligt. Som tur är går det att ändra på sina beteenden.

Skrivet av snajk:

Vista däremot hade ju riktiga problem, framför allt att man sålde datorer med Vista installerat, eller med klistermärket som sa att de var kompatibla, trots att datorerna inte orkade med det. Men för mig som hade hyfsad hårdvara så funkade även Vista bra från första betan och framåt (även om det förstås kraschade ibland som alla Windows-versioner innan).

Vista-releasen var problematisk, men i många fall var det inte Microsofts fel per se. Tyvärr fick Vista en massa badwill som gjorde att folk försökte undvika det utan att egentligen förstå vad det "dåliga" bestod av.

Jag byggde själv en ny dator strax efter Vista-releasen (tror det var en Core 2 Duo E6600 med 8 GB RAM), med komponenter som hade Vista-drivrutiner, och hade i praktiken en väldigt problemfri Windows 7-upplevelse -- tre år innan det släpptes.

Permalänk
Medlem

Var är Windows 2000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag byggde själv en ny dator strax efter Vista-releasen (tror det var en Core 2 Duo E6600 med 8 GB RAM), med komponenter som hade Vista-drivrutiner, och hade i praktiken en väldigt problemfri Windows 7-upplevelse -- tre år innan det släpptes.

Hade också en nybyggd dator med Vista, förstod inte hatet. Missade Windows 7 helt. Så vet inte heller egentligen vad som blev så mycket bättre där Hade Windows 8 ett tag på en laptop innan jag byggde nästa stationära när W10 var aktuellt.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Nej. En utveckling av Windows 10 miljön där man hoppat över gamla kontrollpanelen och de gamla menyerna helt. Det finns liksom två av det mesta just nu. Fullkomligt onödigt och gör så att operativsystemet känns mer kluddigt än det behöver.

Enhetlighet i grafiska element som man ofta ser vore såklart trevligt, men stör verkligen den gamla kontrollpanelen så mycket? Troligen var tanken ursprungligen att flytta allt till den nya, men när det visar sig att det är blir väldigt mycket jobb för att flytta inställningar som väldigt få faktiskt bryr sig om är det kanske vettigare att fokusera på de viktigaste. Och låta den gamla vara kvar för dem som verkligen behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Hade också en nybyggd dator med Vista, förstod inte hatet. Missade Windows 7 helt. Så vet inte heller egentligen vad som blev så mycket bättre där Hade Windows 8 ett tag på en laptop innan jag byggde nästa stationära när W10 var aktuellt.

Jag är glad över att ha gjort samma erfarenhet, då det formade grunden till att förstå att hat mot en Windows-version inte nödvändigtvis har någon saklig grund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LURKOVIC:

Microsoft gjorde ju sitt berömda Mojave-experiment också...
Mycket berodde nog som sagt på undermålig hårdvara från starten och svårighet att ta sig ur den negativa spiralen. Det bästa med Windows 7 var att det inte hette Vista.

Permalänk
Medlem

Startmenyn måste gå att ställa in så att den är till vänster. Jag vill inte ha en stor blaffa i mitten av skärmen. Vad fan håller de på med?

Startmenyn täcker ju annars det man jobbar med. Men är den till vänster så tappar man inte fokus från det som redan är uppe. Det fungerar bra som det är nu. Sabba inte detta Microsoft.

Ni som minns hur aktiv jag var i forumet under Windows 8's dagar.... Det verkar som om det blir dags igen. Startmeny i mitten av skärmen???

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.