Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, 3,2 sekunder är ju definitivt inte dåligt, men när man är nere på de nivåerna är en sekund mindre skillnaden mellan sportbil och supersportbil. Sedan vad man egentligen ska med det till, ja, det är ju en annan fråga

Ja Plaid är ju verkligen galen och kan förstå att man köper den. Jag kör tyvärr inte på småvägar eller bana tillräckligt för att vara värt det, hellre den extra räckvidden och lägre priset då.

Skall jag vara ärlig så är egentligen en Model S (och Model 3 som vi har nu) onödig när vi kör så lite som vi gör, så att lägga ännu mer för en Plaid hade gått över gränsen. Vi borde inte ha bil alls men det är ju ett intresse och rätt bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är nog inte långt bort innan en ny elbil med rimlig räckvidd kostar mindre än motsvarande fossil il, det är Elon Musks mål och avseende det så litar jag på honom (han är skum i övrigt).

Sen kan man ju alltid finansiera köpet utan leasing eller abonnemang. Tesla har kört 0,25% ränta varje år för Model 3,då är man dum om man binder upp 500k I en bil när man kan få den räntan.

Det beror ju på hur mycket olika länder och myndigheter bestraffar alternativen. Tog vi bort all skatt, all bonus-malus, med mera så skulle det mer tydligt framgå hur sjukt mycket mer en elbil kostar både i inköp och drift än de bestraffade alternativen. Det här är ju inte en teknik som kunderna efterfrågar, utan en teknik som mer eller mindre helt drivs av överstatligt bestraffningssystem, på skattebetalarnas bekostnad.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Min bil är nu 5 år gammal och har rullat ca 5300 mil. Ska i helgen göra det årliga oljebytet, för ca 700 kr. Det tar ungefär en halvtimme att göra själv. Många nämner just detta som en fördel hos elbilarna, att man slipper detta. 😁

Det övriga i den årliga servicen skiljer inte något mellan elbil och fossilbil. Byte av kupéfilter t.ex. eller smörjning av gångjärn, inspektion av dräneringar. Byte av bromsvätska vartannat år.

Annars så är det såklart en fördel med drivlinan hos en elbil, där finns mindre som "kan" krångla. Nu är det ju som tur inte så vanligt, även om många råkar ha mer otur än andra. Men eftersom försäkringen täcker maskinskador upp till 12 år eller 12 000 mil så ser jag dock inte detta som någon stor fördel för elbilarna.

Jag är trots det sugen på att byta till en elbil, men det går inte på något sätt att motivera det ekonomiskt iallafall. Speciellt eftersom jag bara kör mellan 1000 till 1500 mil som max per år.

Nej det är enkom för nöjes skull som man skulle byta bil nu.

Du får jämföra rätt om du ska jämföra. Ny ICE mot ny elbil. En ny ICE måste du sköta enligt serviceschema annars har du ingen garanti kvar. Det funkar inte att säga till Volvo att du minsann skött oljebytet exemplariskt med Biltemas olja när motorn rasat.
Och det är väsentligt mycket färre rörliga delar i en elbil som förr eller senare kräver byte/underhåll.
Service på min ID4 kostar 100 kr/månad. Servicen på min V90 kostar 600 kr/månad om jag minns rätt. Så det finns en del att spara bara på servicekostnad.

Permalänk

Att spekulera kring eventuella framtida förändringar till det sämre för elbilar ekonomiskt/skattemässigt blir ju dock ganska meningslöst, man kan ju bara utgå från hur läget ser ut idag.

Skrivet av SweMerlin:

Det beror ju på hur mycket olika länder och myndigheter bestraffar alternativen. Tog vi bort all skatt, all bonus-malus, med mera så skulle det mer tydligt framgå hur sjukt mycket mer en elbil kostar både i inköp och drift än de bestraffade alternativen. Det här är ju inte en teknik som kunderna efterfrågar, utan en teknik som mer eller mindre helt drivs av överstatligt bestraffningssystem, på skattebetalarnas bekostnad.

Den här tråden är väl bevis på att det är en efterfrågad teknik. Även bland personer som inte har elbil i min omgivning upplever jag att det finns en nyfikenhet kring elbilar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Att köpa elbil och tro att man ska tjäna pengar på det så är man nog fel ute då alla bilar kostar pengar. Om man ska jämföra kostnader för en ny elbil med en äldre/begagnad fossilbil så blir det också en skev jämförelse.
Billigast är antagligen att köra en äldre bil där man kan bortse från värdeminskningen och hålla service till ett minimum.

Men om man har bestämt sig för att köpa en helt ny bil så kan en elbil i många fall bli billigare än motsvarande fossilbil.
Men som jag har sagt tidigare så handlar det i slutändan om personliga värderingar, körmönster och förutsättningar för vad som är bäst för varje person.

I mitt fall när jag räknat på det så kommer jag ha en merkostnad på ca 1500kr/månad för min Enyaq jämfört med att fortsätta köra med min gamla bil några år till.
Men den merkostnaden är jag beredd att ta för att köra en ny bil med ny teknik och lägre avtryck i miljön samtidigt som jag får ett smidigare bilägande med serviceavtal och nybilsgaranti om något uppstår.
I min värld är det också smidigare att ladda hemma än att åka till macken och jag tror jag sparar mer tid på detta över året än de enstaka gånger jag kommer behöva snabbladda på resan.

Ställer jag däremot Enyaq'en mot en motsvarande ny fossilbil så ser kalkylen bra ut för mig och det beror till största del på skatterna där jag får tillbaks 70 000kr för elbilen och hade behövt betala 20 000-30 000 under tre år för en fossilbil.
Med mina 2000 mil/år och körmönster där jag kommer ladda hemma nästan uteslutande så räknar jag också med en betydligt lägre driftkostnad.

En annan parameter som har stor inverkan är ju andrahandsvärdet den dag det är dags att sälja och det kan vi bara gissa på idag. Jag räknar med att skatter och lägre driftkostnad kommer vara 150 000 kr till elbilens fördel över 3 år.
Då kan man fundera över om en fossilbil med inköpspris på 400 000 kr har 50 000 kr högre restvärde kvar efter tre år än en elbil för 600 000 kr. (Elbilen kanske har tappat mer i kronor eller procent över åren men nu avser jag restvärde)

Leasar man kan man klart borste från restvärdet och man kan också välja mellantinget med en laddhybrid.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av scjn:

Att köpa elbil och tro att man ska tjäna pengar på det så är man nog fel ute då alla bilar kostar pengar. Om man ska jämföra kostnader för en ny elbil med en äldre/begagnad fossilbil så blir det också en skev jämförelse.
Billigast är antagligen att köra en äldre bil där man kan bortse från värdeminskningen och hålla service till ett minimum.

Men om man har bestämt sig för att köpa en helt ny bil så kan en elbil i många fall bli billigare än motsvarande fossilbil.
Men som jag har sagt tidigare så handlar det i slutändan om personliga värderingar, körmönster och förutsättningar för vad som är bäst för varje person.

I mitt fall när jag räknat på det så kommer jag ha en merkostnad på ca 1500kr/månad för min Enyaq jämfört med att fortsätta köra med min gamla bil några år till.
Men den merkostnaden är jag beredd att ta för att köra en ny bil med ny teknik och lägre avtryck i miljön samtidigt som jag får ett smidigare bilägande med serviceavtal och nybilsgaranti om något uppstår.
I min värld är det också smidigare att ladda hemma än att åka till macken och jag tror jag sparar mer tid på detta över året än de enstaka gånger jag kommer behöva snabbladda på resan.

Ställer jag däremot Enyaq'en mot en motsvarande ny fossilbil så ser kalkylen bra ut för mig och det beror till största del på skatterna där jag får tillbaks 70 000kr för elbilen och hade behövt betala 20 000-30 000 under tre år för en fossilbil.
Med mina 2000 mil/år och körmönster där jag kommer ladda hemma nästan uteslutande så räknar jag också med en betydligt lägre driftkostnad.

En annan parameter som har stor inverkan är ju andrahandsvärdet den dag det är dags att sälja och det kan vi bara gissa på idag. Jag räknar med att skatter och lägre driftkostnad kommer vara 150 000 kr till elbilens fördel över 3 år.
Då kan man fundera över om en fossilbil med inköpspris på 400 000 kr har 50 000 kr högre restvärde kvar efter tre år än en elbil för 600 000 kr. (Elbilen kanske har tappat mer i kronor eller procent över åren men nu avser jag restvärde)

Leasar man kan man klart borste från restvärdet och man kan också välja mellantinget med en laddhybrid.

Som du är inne på så finns det förmodligen inte mycket billigare bilar att äga än en skattebefriad Volvo 740. Jag har kört både Volvo 740 och Volvo 940 i ett antal år, och det är fantastiska bilar på sitt sätt, men utan antisladd/antispinn är det ingenting jag skulle sätta några värdefulla personer i. I alla fall inte efter ett oprovocerat totalt bredställ med fräscha dubbdäck på E10 vid Överkalix. Jag lever troligen i dag för att jag inte hade mötande trafik.

Det är mängder av faktorer som behöver vägas in i ett bilval. Om du pendlar 2-3 mil per dag och är duktig på att meka själv, har fina vägar och liknande så är det säkert sammantaget bäst att köra en gammal bensinare eller dieselbil. Men om du värdesätter säkerheten, driftsäkerheten och bekvämligheten kring att äga en ny bil tror jag defintivt att en elbil är ett bra val i 80-90 procent av fallen. Alltså: Förutsatt att du ändå skulle skaffa en ny bil.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Ja Plaid är ju verkligen galen och kan förstå att man köper den. Jag kör tyvärr inte på småvägar eller bana tillräckligt för att vara värt det, hellre den extra räckvidden och lägre priset då.

Skall jag vara ärlig så är egentligen en Model S (och Model 3 som vi har nu) onödig när vi kör så lite som vi gör, så att lägga ännu mer för en Plaid hade gått över gränsen. Vi borde inte ha bil alls men det är ju ett intresse och rätt bekvämt.

Ja, Model 3 för mig var ju också en viss andel lyx (så klart). Dock saknar jag verkligen dragkrok på ID.3, så nästa bil – oavsett vad – måste få dra släp.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Att spekulera kring eventuella framtida förändringar till det sämre för elbilar ekonomiskt/skattemässigt blir ju dock ganska meningslöst, man kan ju bara utgå från hur läget ser ut idag.

Den här tråden är väl bevis på att det är en efterfrågad teknik. Även bland personer som inte har elbil i min omgivning upplever jag att det finns en nyfikenhet kring elbilar.

Ganska meningslöst håller jag inte med om. Det är potentiellt en väldigt negativ påverkan för elbilen, miljarder kronor i skatteintäkter ska flyttas från fossilbil, till elbil. Det är dessutom en inte en osannolik framtid (jag skulle hävda i princip garanterad, iom att det finns riktiga förslag framme).

Då är det bara pragmatiskt att i varje fall väga in risken. Men du har rätt i att det är framtiden, det finns nästan bara fördelar!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Ganska meningslöst håller jag inte med om. Det är potentiellt en väldigt negativ påverkan för elbilen, miljarder kronor i skatteintäkter ska flyttas från fossilbil, till elbil. Det är dessutom en inte en osannolik framtid (jag skulle hävda i princip garanterad, iom att det finns riktiga förslag framme).

Då är det bara pragmatiskt att i varje fall väga in risken. Men du har rätt i att det är framtiden, det finns nästan bara fördelar!

Fast det är ju en bra bit bort innan en tillräckligt stor andel av fordonsparken är eldriven så det krävs, då har de flesta som köper nya bilar hunnit byta flera gånger redan. Och när vi är där kommer elbilarna finnas i alla möjliga prisklasser redan. Alla förslag som kilometerskatter med mera lär slå på alla bilar oavsett framdrivning så det är inte som att elbilarna helt plötsligt kommer få mycket högre skatter än fossilbilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Funderar på att provköra denna för att ev. Ha dom pendlarbil.

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

Vad tror ni om ett återupplivat MG? Bra eller anus?

Beställde en i slutet av Aril och hoppas på leverans innom 2 veckor.
Den kommer gå som pendlarbil för mig. (Öster om Ängelholm-Helsingborg).
Valde den dyrare varianten då påslaget var så litet jämfört med vad man får extra.
Största skillnaderna är stolsvärme fram, elmanövrerad förarstol, grymt stort panoramatak som man kan öppna mer än man tror. Backkamera och dödavinkeln varnare samt en tum större fälgar... För 290kr extra i månaden.
Jag valde även till 500mil/år så har 1500mil o luxury varianten för totalt 2505kr/mån i 36månader och då har jag räknat in uppläggningsavgift och aviavgiften i den summan.

Lite tester från vår granne i Väster.
https://www.youtube.com/results?search_query=mg+zs+ev+bj%C3%B...

Finns även en grupp på facebook "MG EV Sverige"...

/Homer_S

Edit o tillagda rader...
Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Såg att man kan leasa en Seat Mio Electric för 2795 kr. Verkar vara det billigaste elbilsalternativet just nu? Eller har jag missat något?

Det är ju hutlöst dyrt.

Här hitta jag en prisvärd elbil som är billigare en något annat

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Annars finns denna också i Europa idag redan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Det beror ju på hur mycket olika länder och myndigheter bestraffar alternativen. Tog vi bort all skatt, all bonus-malus, med mera så skulle det mer tydligt framgå hur sjukt mycket mer en elbil kostar både i inköp och drift än de bestraffade alternativen.

Wut.

Rena svamlet! Till att börja med så är fossilbilarna inte på långa vägar nog bestraffade, både de negativa hälsoaspekterna och miljöpåverkan från bilavgaser får de nästintill helt gratis. Sedan undrar jag vad för unika siffror du sitter på som visar att elbilars driftskostnad är högre än fossilbilars, det går helt på tvärs mot alla fakta jag sett tidigare, och även sunt förnuft kan tilläggas.

Citat:

Det här är ju inte en teknik som kunderna efterfrågar, utan en teknik som mer eller mindre helt drivs av överstatligt bestraffningssystem, på skattebetalarnas bekostnad.

Jaså.

Vad för underlag har du till ett sådant påstående? Helt och hållet eget tyckande, förmodar jag. Det är ju okej, men då får man ju också säga det istället för att försöka utmåla sina påståenden som absolut sanning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Så du gör oljebyte själv på en relativt ny bil? Då förlorar du rätt mycket på värdeminskning vid försäljning. Räkna med det också.
Sen är det inte alla elbilar som har årlig service. Vissa ligger på 6000 mil mellan service.

Jag har som sagt en Audi och eftersom de kör med så kallad "longlife-service", 3000 mil eller 2 år, så har jag valt att göra en service själv däremellan. Så jag får fortfarande service dokumenterad i den digitala serviceplanen.

Förra bilen jag hade som var fabriksny, lämnade jag dock inte in en enda gång på verkstad för service, och den var det inte större värdeminskning på. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Du får jämföra rätt om du ska jämföra. Ny ICE mot ny elbil. En ny ICE måste du sköta enligt serviceschema annars har du ingen garanti kvar. Det funkar inte att säga till Volvo att du minsann skött oljebytet exemplariskt med Biltemas olja när motorn rasat.
Och det är väsentligt mycket färre rörliga delar i en elbil som förr eller senare kräver byte/underhåll.
Service på min ID4 kostar 100 kr/månad. Servicen på min V90 kostar 600 kr/månad om jag minns rätt. Så det finns en del att spara bara på servicekostnad.

600 kr per månad för vanlig service? Det är ju 7200 kr per service då. Jag trodde inte Volvo var så dyra. Jag får betala 4500 kr, ca 180 kr per månad om man räknar om det så. Om jag lämnar bilen hos märkesverkstad här hemma i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

600 kr per månad för vanlig service? Det är ju 7200 kr per service då. Jag trodde inte Volvo var så dyra. Jag får betala 4500 kr, ca 180 kr per månad om man räknar om det så. Om jag lämnar bilen hos märkesverkstad här hemma i stan.

Kan bero lite på hur många mil bilen har gått... Är det en stor service på gång, så höjs avgiften/månad.
Normal-priset för service på Volvon jag hade låg på runt 4000kr, men hade en större på gång innan jag gjorde mig av med den.
Då höjde de avgiften med 1600kr/månad, så min leasing-avgift inkl. service gick upp från 5400kr till 7000kr/mån för en tre år gammal bil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Snälla nån, inget kan vara tre gånger billigare, en tredjedel av priset i så fall. Ledsen för språkpolisandet men det sticker i ögonen.

Skrivet av Kaine_Uro:

Såg att man kan leasa en Seat Mio Electric för 2795 kr. Verkar vara det billigaste elbilsalternativet just nu? Eller har jag missat något?

Det är ju hutlöst dyrt.

Förutom MG som du har blivit rekommenderad redan så finns Fiat 500 som har varit nere på 1995 per månad. Kanske inte världens bästa bil precis men den lär vara ett stort steg upp från Mi, eUp eller liknande. Dacia har en riktigt billig elbil på gång också.

Skrivet av Kaine_Uro:

Min bil är nu 5 år gammal och har rullat ca 5300 mil. Ska i helgen göra det årliga oljebytet, för ca 700 kr. Det tar ungefär en halvtimme att göra själv. Många nämner just detta som en fördel hos elbilarna, att man slipper detta. 😁

Det övriga i den årliga servicen skiljer inte något mellan elbil och fossilbil. Byte av kupéfilter t.ex. eller smörjning av gångjärn, inspektion av dräneringar. Byte av bromsvätska vartannat år.

Annars så är det såklart en fördel med drivlinan hos en elbil, där finns mindre som "kan" krångla. Nu är det ju som tur inte så vanligt, även om många råkar ha mer otur än andra. Men eftersom försäkringen täcker maskinskador upp till 12 år eller 12 000 mil så ser jag dock inte detta som någon stor fördel för elbilarna.

Jag är trots det sugen på att byta till en elbil, men det går inte på något sätt att motivera det ekonomiskt iallafall. Speciellt eftersom jag bara kör mellan 1000 till 1500 mil som max per år.

Nej det är enkom för nöjes skull som man skulle byta bil nu.

Begagnade bilar är i princip alltid billigare, speciellt om man bara tar hänsyn till förutsägbara kostnader (kostnaden för reparationer kan ju variera kraftigt, men är inte sällan en betydande del för begagnade bilar). Men om man jämför nya bilar så är inköpspriset högre för en elbil men de löpande kostnaderna lägre. Dock varierar de ju beroende på ens laddningssituation. Kan man ladda allt hemma så är det riktigt billigt, men ju mer snabbladdning eller offentlig laddning desto högre "bränslekostnader" förstås, men även de kan ju variera rätt rejält beroende på vad för avtal ens elbilstillverkare har med de olika ladd-operatörerna och så. Skatten är inte heller obetydlig, det är inte ovanligt för en ny fossilbil att ha en skatt på en tusenlapp i månaden exempelvis medan alla elbilar ju har 30 kronor. Hybrider eller andra former av miljöbilar kan dock mildra den kostnaden förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Wut.

Rena svamlet! Till att börja med så är fossilbilarna inte på långa vägar nog bestraffade, både de negativa hälsoaspekterna och miljöpåverkan från bilavgaser får de nästintill helt gratis. Sedan undrar jag vad för unika siffror du sitter på som visar att elbilars driftskostnad är högre än fossilbilars, det går helt på tvärs mot alla fakta jag sett tidigare, och även sunt förnuft kan tilläggas.

Jaså.

Vad för underlag har du till ett sådant påstående? Helt och hållet eget tyckande, förmodar jag. Det är ju okej, men då får man ju också säga det istället för att försöka utmåla sina påståenden som absolut sanning.

Om man nu skall jämföra priser på drivmedel (såsom t ex diesel och el) samt på bilar (såsom diesel och el) så är det viktigt att veta att staten har gått in och subventionerat det ena och hårdbeskattat det andra. Detta är inget som man skall blanda in personliga preferenser i, som du gör, utan se på ren fakta. Ta bort alla subventioner och bestraffningar och det framgår med all önskad tydlighet hur överlägset diesel/bensin är i både pris och annat. Så när någon ställer t ex följande fråga: "När blir elbil billigare än dito diesel?" så beror svaret inte på så mycket på hur mycket tillverkarna får ner något i pris utan mest på hur staten använder våra skattepengar till att bestraffa och subventionera.

Att EV är en teknik som inte kunderna vill ha visar sig ju med önskvärd tydlighet: Produkter som folk i gemen vill ha behöver inte staten subventionera (samt straffa alternativen). De säljer nämligen sig själva

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

"Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar"

• Högre nybilspris – en dyrare bil ger högre premie.

• Högre systemeffekt för hybriderna. En ganska vanlig kombination är diesel- eller bensinmotor på runt 150 hästkrafter plus elmotorn på 50–70 hästkrafter.

• Elbilar och hybrider är också komplexare att reparera samtidigt som färre verkstäder som klarar större reparationer finns att tillgå.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170206/e...

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Att EV är en teknik som inte kunderna vill ha visar sig ju med önskvärd tydlighet: Produkter som folk i gemen vill ha behöver inte staten subventionera (samt straffa alternativen). De säljer nämligen sig själva

Har du försökt köpe en ny elbil? I princip gäller förbeställning till listpris, sen vänta ett par veckor eller ibland ett par månader. Flera år i extremfall. Fossilbil kan du glida in till 4-5 handlare på en eftermiddag och lägga skambud på valfri lagerbil och se om någon nappar.

Så på vilken biltyp finns det högre efterfrågan än tillgång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Har du försökt köpe en ny elbil? I princip gäller förbeställning till listpris, sen vänta ett par veckor eller ibland ett par månader. Flera år i extremfall. Fossilbil kan du glida in till 4-5 handlare på en eftermiddag och lägga skambud på valfri lagerbil och se om någon nappar.

Så på vilken biltyp finns det högre efterfrågan än tillgång?

Det var ett konstigt resonemang. För det första är det en efterfrågan som är skapad av staten, genom att bestraffa alternativen. Sådant förekommer inte för produkter som folk faktiskt vill ha, utan att staten behöver subventionera dem. Sedan beror utbudet av elbilar kontra riktiga bilar på väldigt mycket annat än efterfrågan. Blodsbatterier, t ex.

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

• Högre systemeffekt för hybriderna. En ganska vanlig kombination är diesel- eller bensinmotor på runt 150 hästkrafter plus elmotorn på 50–70 hästkrafter.

• Elbilar och hybrider är också komplexare att reparera samtidigt som färre verkstäder som klarar större reparationer finns att tillgå.

.

Det stämmer nog. Min Model 3 jag hade kostade mig 9000:- att försäkra per år, och då stod den parkerad på villa. Ringde runt till nog 8-10 bolag, 9000:- för halvförsäkring var det billigaste.

Min ID3 kostar ca 2800:- per år, lite skillnad. Konstigt med tanke på att båda bilarna har samma prislapp. (560-580k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Finns massor av saker jag vill ha men inte har råd med, med din logik betyder det då att jag inte vill ha dem?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

elbilar kontra riktiga bilar

Att du anser att elbilar inte är riktiga bilar säger väl allt, jag tror inte denna tråd är för dig helt enkelt. Så för att inte fortsätta skräpa ner tråden sätter jag punkt här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Om man nu skall jämföra priser på drivmedel (såsom t ex diesel och el) samt på bilar (såsom diesel och el) så är det viktigt att veta att staten har gått in och subventionerat det ena och hårdbeskattat det andra.

Nope. Utöver momsen på min elfaktura läggs även till energiskatt i mängder. Som det också läggs moms på ;).
Upphandlade elpriset är rätt lågt från elproducenten men slutpriset över fördlubblas för el.
Både el och bensin är tungt beskattade. Så ser det ut.

Skrivet av SweMerlin:

Ta bort alla subventioner och bestraffningar och det framgår med all önskad tydlighet hur överlägset diesel/bensin är i både pris och annat.

Nope. Hög skatt även på el. Under "annat" faller även problemen med koldioxidutsläppen från frossilförbränning. Här är bensinbilen en sopa och helt klart sämre än elbilen. Risky att lägga till "annat" som kategori Swemerlin hehe.

Skrivet av SweMerlin:

Så när någon ställer t ex följande fråga: "När blir elbil billigare än dito diesel?" så beror svaret inte på så mycket på hur mycket tillverkarna får ner något i pris utan mest på hur staten använder våra skattepengar till att bestraffa och subventionera.

Visst spelar lagar och regler in. I praktiken är det i nuläget billigare per kilometer med elbil än bensinbil iaf.

Skrivet av SweMerlin:

Yes. I den kalkylen får sällan skadeverkningar plats emellertid.
PCBplast fasades ut med beskattning i norge/danmark och med förbud i Sverige. Att bara utgå ifrån hur bra freoner var för kylsystem baserat på att det sålde bra var inte heller nog riktigt. Problemet med att freonerna förstör ozonlagret behövde hanteras utöver marknadens självreglering.
Vi fick bort stor andel av de riktigt ineffektiva oljebrännarna för uppvärmning med straffskatter också.
Det finns alltså exempel på när man behöver fasa ut olika delar och då behövs antingen piskan eller moroten för att hjälpa till med övergången där marknadens självreglering står handfallen för en del problem.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Jag betalar mindre för min eNiro än min gamla golf V 2300 vs 2800 kr. Samma försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nope. Utöver momsen på min elfaktura läggs även till energiskatt i mängder. Som det också läggs moms på ;).
Upphandlade elpriset är rätt lågt från elproducenten men slutpriset över fördlubblas för el.
Både el och bensin är tungt beskattade. Så ser det ut.

Nope. Hög skatt även på el. Under "annat" faller även problemen med koldioxidutsläppen från frossilförbränning. Här är bensinbilen en sopa och helt klart sämre än elbilen. Risky att lägga till "annat" som kategori Swemerlin hehe.

Visst spelar lagar och regler in. I praktiken är det i nuläget billigare per kilometer med elbil än bensinbil iaf.

Yes. I den kalkylen får sällan skadeverkningar plats emellertid.
PCBplast fasades ut med beskattning i norge/danmark och med förbud i Sverige. Att bara utgå ifrån hur bra freoner var för kylsystem baserat på att det sålde bra var inte heller nog riktigt. Problemet med att freonerna förstör ozonlagret behövde hanteras utöver marknadens självreglering.
Vi fick bort stor andel av de riktigt ineffektiva oljebrännarna för uppvärmning med straffskatter också.
Det finns alltså exempel på när man behöver fasa ut olika delar och då behövs antingen piskan eller moroten för att hjälpa till med övergången där marknadens självreglering står handfallen för en del problem.

I kölvattnet av fotbollsproffset Sebastian Larssons brinnande elbil

Sebastian Larssons bil, en BMW X5, är en av de av BMW tidigare återkallade modellerna ur BMW:s laddhybridserie. Det är oklart om Larssons bil varit föremål för detta.

Larssson bil började brinna under laddning. En eld i eldrivna bilar genererar över 100 organiska kemikalier, inklusive mycket giftiga gaser som kolmonoxid och vätecyanid, som båda är dödliga för människor.
Den mycket frätande och giftiga fluorvätesyran som finns i batterier i batteridrivna fordon är en direkt fara när de börjar brinna. Brandmän vet att batterier i elbilar är praktiskt taget omöjliga att släcka och att de endast kan kylas med stora mängder vatten. Men även om man kyler batterierna fortsätter de att brinna och bilen får helt enkelt brinna färdigt.

Brinner en eller flera elbilar i en stadskärna räcker det inte med att stanna inomhus och stänga fönster och dörrar. De kemikalier som finns i röken kommer in genom ventilation och gaserna är livsfarliga att inandas. Det enda man kan göra är att helt utrymma området och stänga av hela kvarter eller stadskärnor.

Per Bolunds pläderande för koldioxidfria zoner i innerstadskärnor, där enbart trafik med elbilar-elbussar, är tillåtna kommer att innebära en uppenbar fara för alla boende i dessa zoner.

Men man kanske inte kan begära mer av en politiker som på fullt allvar tror att om man höjer skatten på plastpåsar i Sverige så kommer miljontals ton sopor som de stora floderna i Asien och Sydamerika dagligen transporterar ut i havet att helt upphöra.

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2026 Kommer Audi enbart sälja Elbilar= fossilt och Phev fasas ut till dess.
https://alltomelbil.se/bekraftat-fran-2026-satsar-audi-enbart...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

2026 Kommer Audi enbart sälja Elbilar= fossilt och Phev fasas ut till dess.
https://alltomelbil.se/bekraftat-fran-2026-satsar-audi-enbart...

Det var snabbt! Trevligt!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SweMerlin:

I kölvattnet av fotbollsproffset Sebastian Larssons brinnande elbil

Sebastian Larssons bil, en BMW X5, är en av de av BMW tidigare återkallade modellerna ur BMW:s laddhybridserie. Det är oklart om Larssons bil varit föremål för detta.

Larssson bil började brinna under laddning. En eld i eldrivna bilar genererar över 100 organiska kemikalier, inklusive mycket giftiga gaser som kolmonoxid och vätecyanid, som båda är dödliga för människor.
Den mycket frätande och giftiga fluorvätesyran som finns i batterier i batteridrivna fordon är en direkt fara när de börjar brinna. Brandmän vet att batterier i elbilar är praktiskt taget omöjliga att släcka och att de endast kan kylas med stora mängder vatten. Men även om man kyler batterierna fortsätter de att brinna och bilen får helt enkelt brinna färdigt.

Brinner en eller flera elbilar i en stadskärna räcker det inte med att stanna inomhus och stänga fönster och dörrar. De kemikalier som finns i röken kommer in genom ventilation och gaserna är livsfarliga att inandas. Det enda man kan göra är att helt utrymma området och stänga av hela kvarter eller stadskärnor.

Per Bolunds pläderande för koldioxidfria zoner i innerstadskärnor, där enbart trafik med elbilar-elbussar, är tillåtna kommer att innebära en uppenbar fara för alla boende i dessa zoner.

Men man kanske inte kan begära mer av en politiker som på fullt allvar tror att om man höjer skatten på plastpåsar i Sverige så kommer miljontals ton sopor som de stora floderna i Asien och Sydamerika dagligen transporterar ut i havet att helt upphöra.

.

Ja, vi förstår att du är inne i ett korståg mot elbilar och allt som drivs på batterier nu. (det blev uppenbart när du började slänga dig med boomer-termen "blodsbatterier" ) . Vi förstår att du helt och fullt anser dig kunna betydligt mer på området än ledande forskare, ingenjörer och policymakare. Vare sig det rör klimat, fysik, marknadsekonomi eller ellära. Vi förstår också att vi inte på något sätt kommer kunna omvända dig eller föra en sansad diskussion med dig. Just nu är du bara tröttsam. Om du vill är du välkommen att skapa en tråd: "elbilar - tråden för oss som ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER VILL SLUTA ÅKA DIESELBIL" eller vad du nu vill kalla den. Så kan vi som faktiskt är intresserade diskutera i den här tråden

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A