Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Din ÅF ger ett dåligt pris, jag landade på 6200kr inkl försäkring och service på en iV80 sportline (1500mil/år) med nästan all utrustning. Tog inte HUD, glastak eller elstyrda stolar men nästan allt annat.

Räknar med max 6500kr per månad inkl drivmedel. Skicka runt en offertförfrågan till olika bilhandlare så ser dom att du kollar med fler. Nämn att du tar in offerter i plural så att de läser in detta.

ÅF var väl medveten om att jag kollar runt på både olika modeller hos skoda samt andra bilmärken. Som grädde på moset är att vi redan leasar en bil av dom så "trogna kunder" verkar man inte värdera... Riktigt tråkigt. Hade jag fått samma deal som dig hade jag inte tvekat kan jag säga

Skrivet av joabor:

Om ÅF ska hålla sig till "reglerna" med 3% marginal på affären så kan dom ge en rabatt på ca. 7% (lite beroende på utrustningsnivå). Om du bor i Stockholmstrakten och speciellt Nacka kan jag ge dig tipset på min ÅF som jag är kanonnöjd med, kanske inte max-max rabatten men jäkligt bra att ha att göra med (jag var lite strulig) skickade dessutom med gummimattor som bonus.

PM om du vill veta mer.

Har cirka 10 mil till Stockholm så det är absolut rimligt att hämta bilen i Stockholm! Så tips vore uppskattat skickar pm!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Bra mycket dyrare att reparera på Tesla, givetvis när garantin har gått ut. Det finns inga andra verkstäder än Teslas egna, det är ruttet. Men det Teslas affärsmodell.

Kanske det som driver upp priserna.
Det är bara kolla på Tesla club sweden och se vad reparationer kostar. Kollapsad luftfjädring, bara det är 30 papp.

Borde inte detta sänka andrahandsvärdet ganska så mycket mer än vad det gör?

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Gissar att tillräckligt många inte tänker så långt när de kan få teh new shiny.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Naxos:

Bra mycket dyrare att reparera på Tesla, givetvis när garantin har gått ut. Det finns inga andra verkstäder än Teslas egna, det är ruttet. Men det Teslas affärsmodell.

Kanske det som driver upp priserna.
Det är bara kolla på Tesla club sweden och se vad reparationer kostar. Kollapsad luftfjädring, bara det är 30 papp.

Skrivet av Kaine_Uro:

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gissar att tillräckligt många inte tänker så långt när de kan få teh new shiny.

Snarare skulle jag säga att det inte alls är dyrare att reparera Tesla än motsvarande bilar i samma prisklasser och årsmodeller. Prova att reparera luftfjädringen på en Audi A8 så får du se. Det är ungefär samma, om inte dyrare.

Problemet många gör när de pratar om att elbilar generellt - och Tesla speciellt - är så dyra, är att de jämför med sina egna 12 år gamla bilar. Självklart är de billigare! Men någon som köper en splitter ny bil sitter inte och väger mellan att köpa en ny Tesla Model 3 för 650tkr eller en 12 år gammal Skoda för 40tkr...

Oftast görs bedömningen mellan t.ex. fabriksnya model 3, BWM 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass etc.

Det är i det sammanhanget kalkylen görs, för köparen har redan bedömt det vara värt det att lägga sinnessjuka mängder pengar på en helt ny bil. Då är ofta Teslan det minst dyra alternativet i sammanhanget. Även med reparationer inräknat. Tesla har t.ex fyra års garanti tillskillnad från tyskarna som bara har två, även om de sistnämnda på senare år har erbjudit förlängning mot en kostnad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Beställde en i slutet av Aril och hoppas på leverans innom 2 veckor.
Den kommer gå som pendlarbil för mig. (Öster om Ängelholm-Helsingborg).
Valde den dyrare varianten då påslaget var så litet jämfört med vad man får extra.
Största skillnaderna är stolsvärme fram, elmanövrerad förarstol, grymt stort panoramatak som man kan öppna mer än man tror. Backkamera och dödavinkeln varnare samt en tum större fälgar... För 290kr extra i månaden.
Jag valde även till 500mil/år så har 1500mil o luxury varianten för totalt 2505kr/mån i 36månader och då har jag räknat in uppläggningsavgift och aviavgiften i den summan.

Lite tester från vår granne i Väster.
https://www.youtube.com/results?search_query=mg+zs+ev+bj%C3%B...

Finns även en grupp på facebook "MG EV Sverige"...

/Homer_S

Hur var det med försäkring av bilen. Ingick det i leasingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Snarare skulle jag säga att det inte alls är dyrare att reparera Tesla än motsvarande bilar i samma prisklasser och årsmodeller. Prova att reparera luftfjädringen på en Audi A8 så får du se. Det är ungefär samma, om inte dyrare.

Problemet många gör när de pratar om att elbilar generellt - och Tesla speciellt - är så dyra, är att de jämför med sina egna 12 år gamla bilar. Självklart är de billigare! Men någon som köper en splitter ny bil sitter inte och väger mellan att köpa en ny Tesla Model 3 för 650tkr eller en 12 år gammal Skoda för 40tkr...

Oftast görs bedömningen mellan t.ex. fabriksnya model 3, BWM 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass etc.

Det är i det sammanhanget kalkylen görs, för köparen har redan bedömt det vara värt det att lägga sinnessjuka mängder pengar på en helt ny bil. Då är ofta Teslan det minst dyra alternativet i sammanhanget. Även med reparationer inräknat. Tesla har t.ex fyra års garanti tillskillnad från tyskarna som bara har två, även om de sistnämnda på senare år har erbjudit förlängning mot en kostnad.

Jag antar att diskussionen gäller bilar där maskinskadeförsäkringen gått ut?

Tyska lyxbilarna kostar säkert lika mycket att reparera om man går till märkesverkstad men till skillnad från Tesla finns möjligheter att beställa hem delar och byta hos verkstaden på hörnet. Luftfjädringen är ett bra exempel, materialkostnad hos exempelvis en BMW 7-serie f01 ligger på 2000-10000 beroende på om man bara byter luftbälgar (som är det vanliga som går sönder) eller kompressor också, en verkstad gör bytet på några få timmar.

Tesla är väl i stort sett omöjliga att köpa reservdelar till privat och lösa reparationer den vägen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av glemmy:

Jag antar att diskussionen gäller bilar där maskinskadeförsäkringen gått ut?

Tyska lyxbilarna kostar säkert lika mycket att reparera om man går till märkesverkstad men till skillnad från Tesla finns möjligheter att beställa hem delar och byta hos verkstaden på hörnet. Luftfjädringen är ett bra exempel, materialkostnad hos exempelvis en BMW 7-serie f01 ligger på 2000-10000 beroende på om man bara byter luftbälgar (som är det vanliga som går sönder) eller kompressor också, en verkstad gör bytet på några få timmar.

Tesla är väl i stort sett omöjliga att köpa reservdelar till privat och lösa reparationer den vägen?

Det är iofs en väldigt bra poäng! Jag förmodar att det beror på att Tesla är ett relativt nytt märke med förhållandevis få bilar ute på vägarna. Allt eftersom fler bilar finns på marknaden (och de dessutom börjar bli äldre och i behov av reservdelar) så bör ju fler och fler eftermarknadsföretag börja tillverka delar även till dem?

Tesla har väl ingen laglig möjlighet att stoppa det? Hade det funnits förmodar jag att andra företag redan försökt Så jag antar som sagt att det bara är en tidsfråga innan man kan köpa grejer på Mekonomen även till dem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Så länge inte förbrukningsdelarna kostar 1/4 del utav själva bilen så tror jag inte att elbilar kommer ha någon framtid mer än som reservdelar som man kan köpa ifrån Arons Bilskrot.

Tänker på ett skräckexempel som sändes på SVT Rapport/Sydnytt om en kille ifrån Lund som hade köpt en liten BMW elbil och tyckte nu att bilen inte kunde gå så långt som när han köpte den och ville utföra ett batteribyte. Det visade sig att byte av batterierna kostade runt 275kkr-300kkr.

Ett annat är när en elbil börjar brinna. Då måste man sätta bilen i karantän minst 10 meter ifrån något brännbart i runt 1-2 veckor. Och lycka till med att lyckas släcka en hög sådana bilar i ett underjordiskt garage. Gasen ifrån dom är dödlig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är iofs en väldigt bra poäng! Jag förmodar att det beror på att Tesla är ett relativt nytt märke med förhållandevis få bilar ute på vägarna. Allt eftersom fler bilar finns på marknaden (och de dessutom börjar bli äldre och i behov av reservdelar) så bör ju fler och fler eftermarknadsföretag börja tillverka delar även till dem?

Tesla har väl ingen laglig möjlighet att stoppa det? Hade det funnits förmodar jag att andra företag redan försökt Så jag antar som sagt att det bara är en tidsfråga innan man kan köpa grejer på Mekonomen även till dem.

Sen kan det vara för att tesla kör aluminiumkaross på sina bilar, iallafall model s. Det är överlag dyrare att åtgärda än vanliga plåtskador, så en parkeringsskada kan verkligen skjuta i höjden. Det är varför ford f150 fick en del skit när de gick över till aluminiumflak. Det rostar inte, men skulle man behöva reparera en bula eller liknande så blir det rätt dyrt.

Ett annat skräckexempel är ju också den här: https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette...

Det är ju dock lite av ett extremfall, och inte något gemene man ska behöva gå och oroa sig över.

Edit: känner iofs att det här är lite OT, så slänger in lite ont-nyheter

Canoo är ännu ett uppstickarmärke som skall bygga elbilar, och som tyvärr har haft lite problem den senaste tiden. Dock, det verkar som att de nu fått tummen ur, och planerar att bygga sin fabrik nu: https://www.prnewswire.com/news-releases/milestone-met-canoo-...

Lite spännande! Fram till att deras nya fabrik är klar så skall VDL Nedcar tillverka ca 1000 av deras bilar nästa år!

Försök att hålla lite ont
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Att det står 0.0 km som räckvidd på vintern för vissa elbilar beror på att elbilar inte fungerar på vintern, ett allmänt känt faktum /s

Nu blev det lite fel va? Har själv kört hela vintern utan problem och om du tittar på "Tesla Björns" Youtube-kanal, så ser du hur bra det fungerar..
Är nog snarare så att de inte har kunnat testa vinter-körning, på vissa bilmodeller ännu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mini Wuling Ev säljs i Lettland som Freze Nikrob Ev

Lettland ingår i EU om man är ute efter en liten prisvärd Elbil att importera

Lite mer info om denna och priset börjar på 9990 Euro.
https://uzladets.lv/dartz-freze-nikrob-ev/

Tveksam att man får 70 000 sek premie på denna isådanafall är det grymt billigt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det kan ligga något i det, att det fortfarande är ett nytt märke.
Jag har sett några videos med "Rich rebuilds" på youtube - han köper krockade eller vattenskadade Teslor som är färdiga för skroten bara för få tag i delar. Det låter på honom som att Tesla vill ha full kontroll, men man får hoppas att det går mot det bättre!

Sevärd sammanfattning av hans story
https://www.youtube.com/watch?v=3Ytm_GnTkl0

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en intressant sak och det är om det är partikelfilter på eberspächer, dom som går på disel.
Känner ett par bekanta som köpt den lilla vw up bilen som går på el men på vintern sjunker åkbara mil ganska drastiskt om man vill ha värme i kupen så de har satt in dessa diselvärmare.
Frågan är om de har partikelfilter? släpper dom inte ut rätt mycket skit annars?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mini Wuling Ev säljs i Lettland som Freze Nikrob Ev

Lettland ingår i EU om man är ute efter en liten prisvärd Elbil att importera

Lite mer info om denna och priset börjar på 9990 Euro.
https://uzladets.lv/dartz-freze-nikrob-ev/

Tveksam att man får 70 000 sek premie på denna isådanafall är det grymt billigt
https://www.youtube.com/watch?v=AiL0FyyFdSY

Om vi antar att övriga krav uppfylls så är gränsen 25 % av nypriset i bonus för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Och hur enkelt det är att höra ett sådant fordon som kommer runt hörnet på en fastighet när man saknar en fri siktlinje för att se det. Med lite tur så hör man däcken mot asfalten. Finns säkert tillfällen när en förare vill kunna "smyga" sig på någon, men det är en liten bransch som har det behovet.

Tänk at slippa motorljudet från alla fossilbilar, vilken dröm. Kan inte förstå alla som verkar tycka hög ljudnivå på en bil är en feature

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu blev det lite fel va? Har själv kört hela vintern utan problem och om du tittar på "Tesla Björns" Youtube-kanal, så ser du hur bra det fungerar..
Är nog snarare så att de inte har kunnat testa vinter-körning, på vissa bilmodeller ännu.

Jag försökte vara lite sarkastisk och avslutade med /s, men jag är ledsen om det missuppfattades. Självklart är det att de inte hunnit testa de senaste bilarna på vintern än.

Jag har kört Tesla i över 3 år och kan givetvis intyga att det fungerar utmärkt med elbil på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag funderar på en intressant sak och det är om det är partikelfilter på eberspächer, dom som går på disel.
Känner ett par bekanta som köpt den lilla vw up bilen som går på el men på vintern sjunker åkbara mil ganska drastiskt om man vill ha värme i kupen så de har satt in dessa diselvärmare.
Frågan är om de har partikelfilter? släpper dom inte ut rätt mycket skit annars?

Verkar inte så:
https://www.eberspaecher.se/produkter/braensledrivna-vaermare...

De verkar dock inte ha siffror på utsläpp, enbart förbrukning som verkar vara relativt låg.

Så hade nog varit bättre för miljön i deras fall att skippa värmaren, och köra värmen via el https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Tänk at slippa motorljudet från alla fossilbilar, vilken dröm. Kan inte förstå alla som verkar tycka hög ljudnivå på en bil är en feature

Nu är det ju så att EU också tycker att det är en "feature", så det finns krav på att nya bilar faktiskt ska låta/ge ifrån sig ljud under en viss hastighet (sedan antar man att däckljud etc är högt nog). Detta påverkar inte befintliga elbilar, men det är därför en del nya låter som ett fordon som anstår Darth Vader och andra mystiska varianter.

Tillägg:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-eu-lag-elbilar-maste-lat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu är det ju så att EU också tycker att det är en "feature", så det finns krav på att nya bilar faktiskt ska låta/ge ifrån sig ljud under en viss hastighet (sedan antar man att däckljud etc är högt nog). Detta påverkar inte befintliga elbilar, men det är därför en del nya låter som ett fordon som anstår Darth Vader och andra mystiska varianter.

Tillägg:

Ja ,ett av de dummaste förslag jag hört . För övrigt hade det räckt med däckljudet för att höra en elbil om
det inte hade dränkts av ljudet av förbränningsmotorer runt omkring

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ztenlund:

Tillägg:

Skrivet av ajn:

Ja ,ett av de dummaste förslag jag hört . För övrigt hade det räckt med däckljudet för att höra en elbil om

VESS på e-Niro låter som... jag vet inte hur man ska förklara, det är nästan lite sci-fi-synth-ljud över det. Någon form av ambient susande. Kort och gott, det låter förjävligt. Som om en new age-orkester kommer rullandes.

Har inget emot funktionen i sig, tycker den är rätt rimlig tbh, men själva ljudet är skit.

EDIT: Här hörs det bra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vet inte om du har otur när du tänker, men är övertygad om att blinda inte håller med dig riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vet inte om du har otur när du tänker, men är övertygad om att blinda inte håller med dig riktigt.

Man hör däckljudet från en elbil rätt bra. Sedan har ingen riktigt kunnat förklara vad man vill åstadkomma med ljudet, vad är det en blind person kommer kunna göra som är omöjligt annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man hör däckljudet från en elbil rätt bra. Sedan har ingen riktigt kunnat förklara vad man vill åstadkomma med ljudet, vad är det en blind person kommer kunna göra som är omöjligt annars?

Ja, om bilen kör i högre fart, men nu gäller ju saken när den inte gör det, under 20 km/h. Men visst, lagstifta om att alla ska köra med dubbdäck året runt så är säkert problemet löst utan konstgjort ljud...

Tillägg: För övrigt har organisationer som representerar blinda snarare velat ha ljud vid högre hastighet än vad bestämmelserna säger: https://www.srf.nu/nyheter/vara-nyheter/2019/eu-regler-om-elb...

Permalänk
Medlem

Istället för att tvinga elbilar att låta extra så kunde man förbjuda andra bilar från att låta, så är jag övertygad om att ljudmiljön blivit bättre både för blinda och alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tillägg:

Hörde en Renault Zoe med sådant där ljud för första gången på en lidlparkering i fredags, först trodde jag det var fel på bilen sen kom jag på att det var sådant där artificiellt ljud. Riktigt jobbigt ljud, föredrar fossilbilar alla gånger, de är ju ofta så tysta så de hörs knappt när de lämnar en parkering.

Det här var ju dessutom bara en bil som lämnade parkeringen, när flera år igång så är nog huvudvärken inom räckhåll, kan väl liknas med en Vuvuzelakör.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Istället för att tvinga elbilar att låta extra så kunde man förbjuda andra bilar från att låta, så är jag övertygad om att ljudmiljön blivit bättre både för blinda och alla andra.

Men alltså, du förstår verkligen inte. En tyst elbil låter inte tillräckligt i låg hastighet även om det inte står en brölande V8 bredvid. Lägg därtill att det finns gott om personer som inte har alldeles hundraprocentig hörsel och att det verkligen inte med någon nödvändighet är knäpptyst bara för att det inte är någon förbränningsmotorbiltrafik.

Därmed inte sagt att man inte kan vara oroad att det kan urarta i en tragikomisk kakafoni när "kreativa" ljuddesigners gått lös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, om bilen kör i högre fart, men nu gäller ju saken när den inte gör det, under 20 km/h. Men visst, lagstifta om att alla ska köra med dubbdäck året runt så är säkert problemet löst utan konstgjort ljud...

Tillägg: För övrigt har organisationer som representerar blinda snarare velat ha ljud vid högre hastighet än vad bestämmelserna säger: https://www.srf.nu/nyheter/vara-nyheter/2019/eu-regler-om-elb...

Man hör det även i lägre hastigheter, jag hör dem utan problem när de kryper runt på en parkeringsplats (och jag hör inga bastoner eller halva mellanregistret på ena örat).

Den artikeln beskriver ju inte heller vilket problem som skulle lösas, det står bara “livsfara!”. Vad för livsfara? Har massa blinda helt plötsligt blivit påkörda sedan vi började få fler el- och hybridbilar? Hur gör man idag med cyklar? Eller vanliga bilar som är frikopplade inför en sväng? De behöver inte låta mycket mer än däckljudet i vissa situationer.

Det här verkar helt enkelt inte vara en lösning på något reellt problem man observerat utan snarare något som inte “känts bra”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men alltså, du förstår verkligen inte. En tyst elbil låter inte tillräckligt i låg hastighet även om det inte står en brölande V8 bredvid. Lägg därtill att det finns gott om personer som inte har alldeles hundraprocentig hörsel och att det verkligen inte med någon nödvändighet är knäpptyst bara för att det inte är någon förbränningsmotorbiltrafik.

Därmed inte sagt att man inte kan vara oroad att det kan urarta i en tragikomisk kakafoni när "kreativa" ljuddesigners gått lös.

Sure, du hör kanske inte en elbil som kryper fram i 5-10 km/h, men risken att bli påkörd av den lär inte vara mycket högre än en cykel ,och det är fortfarande förarens ansvar att inte köra på någon, blind eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det ligger mycket i detta. Kan konstatera att det var så för oss. Vi behövde köpa ny bil, för vår gamla trotjänare sedan 10 år tillbaka hade tagit slut. Med vår kravlista och med de 3 år gamla bensinare som föll ut som alternativ så var en ny elbil det minst dyra alternativet givet åksträckor, skatter, försäkringar, service värdeminskning etc.

Skrivet av ajn:

Det är så många gånger jag har velat ha ett alternativ till tutan för att göra gående i min omgivning uppmärksamma på att jag är påväg. Det bästa alternativet jag har är att höja volymen på stereon och sänka fönstret. Det är inte tillfredsställande. Till och med SnakeJazz hade varit bättre.

Att göra det obligatoriskt är jag inte lika övertygad om. Jag tror inte det behövs när jag backar på min egen garageuppfart, t.ex.

Skrivet av Veni:

Jag tackar för ingen hänvisning eller referens.
Med tanke på ditt beteende så tror jag att Du behöver hjälp.

Du kommer in på sidan 162 i en tråd om ett specialintresse på sweclockers med ett antal illa efterforskade påståenden om alltings jävlighet och förväntar dig att du ska få någon sorts cred för att du inte orkat läsa tråden? Den senaste diskussionen som började med "ah, men skattereduktionen då?!?" och "Ah, men brandfarligheten då?!?!" avslutades i princip 24 timmar innan ditt inlägg. Bokstavligen talat på sidan innan du kom in (men den hade du uppenbarligen inte läst). Gå tillbaka ett antal sidor, läs in dig och sedan är du hemskt välkommen att delta konstruktivt i debatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Aaa, fast nej.
Det finns knappt någon eftermarknad för reservdelar till Tesla (jämfört med exempelvis en jämngammal Audi A8). Dessutom
vägrar Tesla sälja delar löst till utomstående aktörer. Sen vägrar de också sälja reservdelskomponenter i största möjliga mån, utan säljer hellre hela enheter. Om jag inte missminner mig så tog det en gruppstämningsansökan innan de de erkände att de hade sketna minneskort i infotainmenenheten som inte var dimensionerade för allt som loggades på dem. Hur många andra tillverkare känner du till som tvingar kunderna att byta ut hela infotainmentenheten ur egen ficka för att de valt att snåla på ett sketet SD-kort?

När vi ändå är inne på infotainmentenheten, hur många andra biltillverkare vet du som aktivt väljer att använda sig skärmar som inte är standardiserade för användning i bilar, skryter om det, inser att skärmarna börjar överhetta bubbla och läcka, släpper en mjukvarufix för att bilen alltid ska hålla en innertemperatur under 40 grader celcius och låtsas att det är för att husdjur och barn ska vara säkra i bilen, för att sedan pudla när skärmarna börjar få frekventa problem med yellowbanding, laga dem på garanti et tag, sedan stoppa garantiersättningarna för att de jobbar på en ny skärmlösning och slutligen bestämma sig för att det inte längre omfattas av garanti och lämpa över kostnaden på kunden?

Problemet med Tesla är inte att de har orimligt höga reparationskostnader för standardiserade saker som luftfjädringen. Problemet är att de har en himla massa idéer om hur man "effektiviserar"(läs sparar in på produktionskostnaden) bildesign som nästan uteslutande visat sig vara dåliga designlösningar (för ingen tycker väl ändå att dörrhandtag som kostar >10 000kr är något som skulle behöva bytas mer än en gång), och i slutändan så är det du som kund som står där med skägget i brevlådan och behöver betala för alla dessa överraskningar när de uppdagas vare sig det är under garantin eller efter. Skillnaden är bara hur du betalar för det.
Jag kan leva med att skärmen på frugans Zoe eller min eNiro inte fungerar en kortare period, bilarna är fortfarande nästan fullt brukbara för det. Jag skulle vara mer än aningen frustrerad om jag inte kunde ändra riktningen på fläktutblåset eller öppna handskfacket på en model 3 i två månader medan Tesla jobbade på en (för dem) kostnadseffektiv fix på problemet... Det är nog värre än en hög monetär kostnad.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!