Permalänk
Medlem

Athlon64 = Socket 940?

http://www.theinquirer.net/?article=10353

Det här verkar intressant. Athlon64 med 1M cache ska tydligen använda samma socket som Opteron, medan 512k-cache "Duron64" använder den lilla 754pins socketen.

Betyder det här att Athlon64 kommer att ha dual-channel från början också tro?

Permalänk
Avstängd

typ ja ..... ops sorry men jag vet mer än vad jag får säga *lol*

Permalänk
Hedersmedlem

Om Athlon64 kommer att få både 1M cache och dual-channel kommer den ju att vara exakt likadan som en Opteron 100 och det låter ju lite konstigt.

Men iofs, det vore inte första gången AMDs serverpropp och desktoppropp är exakt samma fast med ett annat namn.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Det är säkert vettigt ekonomiskt sett att sälja samma produkt både som Opteron och A64, iaf i början innan man har kommit upp i större volymer.

Sen kan det kanske hända att man stänger av t.ex. stöd för ECC-minnen i A64 för att se till att seriösa server- och workstationmänniskor köper Opteron 1xx istället.

Permalänk
Avstängd

Mycket möjligt. Socket 940 moderkorten har säkert kommit mycket längre än socket 754 och kan vara bättre val just nu. Opteron är färdig också, och kan skeppas i mängder. Det ger dom mer tid.
Det tar ju lite onödig arbetskraft och tid att göra en singelchannel variant innan releasen.
Det är ju enklare att köra på samma sockel i början.
Och eftersom man snackade för några månader sedan att eventuellt även ge Athlon64 Dual-channel om det visade sig behövligt så är det säkert inte så konstigt.
P4 har gått frammåt med HT och 800MHz buss. Om det inte vore för dom två skulle P4 inte leda så mycket som dom gör.

Permalänk
Medlem

Det är ju "lyx-varianten" av Athlon 64 som kommer ha socket 940 verkar det som, men hur pålitlig deras källa är vet vi inte.
Jag skulle iaf inte köpa något 940 m-kort om det är en vanlig Athlon 64 med 1MB L2 och 2 hypertransport-bryggor(singel-channel minneskontroller) utan då får den till och vara dual-channel.
Annars kan man lika gärna köpa en opteron om man ska använda sig av ett 940-kort. Från början lät det som om det bara skulle finnas 512kB version av Athlon 64 och bara vara till 754-kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
typ ja ..... ops sorry men jag vet mer än vad jag får säga *lol*

Varför får du inte säga det?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1