Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det var ju inte alls vad du skrev i inlägget jag svarade på. Där skrev du att eftersom webhallen hävdar att en AC är en hygienartikel så är det case closed. Då berättar jag för dig att du inte har en aning om vad du snackar om, eftersom KKL är tvingande till konsumentens fördel.

Fortsätt du killgissa ihop hur lagen fungerar. Det är INTE varje enskild ÅF som dikterar villkoren.

Skrivet av sCaz:

Jag har för mig hygienartiklar inte finns som koncept i någon lag men att det ska vara i det närmaste orörd produkt. Typ öppnad, inspekterad, ev. startad om det är något elektriskt. För mig har jag tänkt att begreppet hygienartiklar då bara är en gruppering / rubriksättning för prylsr man omedelbart anser inte är brukbsra/säljbsrs vid en retur och endast kan gå ånger i obruten förpackning eller reklamation. Eftersom man då godkänt det så är det case closed I min värld. Om man vill utmana det så visst, men det känns svårt.

I min killgissande värld om du ska läsa konsumentköplagen så kan jag således returnera en använd tandborste om den är ren och spröten raka?

Jag vill inte ha en AC som stått i någons eventuellt sönderpippade sovrum som delas med fjorton katter.

Jag har sagt liknande i tidigare inlägg, men känner att det ändå är värt att upprepa:

Ordvalet "hygienartikel" är ett sidospår som inte egentligen är relevant rent konsumenträttsligt.

Att argumentera om huruvida en AC är en hygienartikel eller ej, respektive om något slags konsekvens annars blir att inga hygienartiklar undantas i lagen är rätt meningslöst sett till konsumenträtten.

Lagen är mer generellt formulerad och nämner inte hygienartiklar eller andra specifika typer av varor, så vad som spelar roll är om det går att styrka att följande undantag för ångerrätten kan appliceras:

"avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten"

Det är lätt att konstatera att ett EXEMPEL på varor som rimligen undantas är hygienartiklar, men formuleringen är ju inte begränsad till detta.

Jag har inte svaret, men jag upplever att det är alldeles tydligt att svaret inte är direkt kopplat till om en AC är en hygienartikel eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Personligen så tycker jag inte att en AC går in som en hygienprodukt såsom in-ear lurar gör.

Har faktiskt aldrig ens slagit mig den tanken när jag sett att det legat ute demoprodukter och fyndvaror av AC att ”usch det där går ju inte köpa, min hälsaaaa”

Handlar inte om hälsa utan om ofräscht eller inte, inte utsätts din hälsa av att du tar på dig kalsonger som någon haft innan eller in-ear lurar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

ARN har tidigare gjort bedömningen att distansavtalslagen gäller för ett tidigare liknande fall.
Kund beställer på nätet, får en beställningsbekräftelse men betalar för varan samtidigt som man hämtar ut den i butik.
https://lagen.nu/avg/arn/2013-06019

Kan inte hitta något nyare ärende som skulle ändra denna bedömning

Intressant.

Detta ärende känns snårigt och det är svårt att avgöra vad som eg hänt. T.ex. om det varit ihop med någon abonnemang och liknande samt vad som egentligen kommunicerats från bolaget och vad som mer i detalj hände när köpet slutfördes i butik. Det verkar även vara en diskussion om förpackningen brutits vilket normalt inte spelar någon roll. Uppenbarligen verkar många säljare som har öppet köp undanta just mobiltelefoner än idag, av oklara skäl.

I detta fall verkar det som att bolaget själva kommunicerat det som att köpeavtalet ingåtts redan vid onlineköpet då dom inkluderat information om ångerrätt osv. Företag kan så klart lova bort sig oavsett vad lagar osv säger, som t.ex. Viaplay gjorde när dom utlovade oförändrade priser till en viss kundgrupp som dom sen fått leva med länge innan dom till slut tog risken att ta bort det.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Vore dock intressant att få veta mer/fler detaljer om detta ärende.

Permalänk
Medlem

@improwise
Om du tänker på ts så är det inte så snårigt.
Har för mig att ts hade genomfört hela köpet på nätet ink. betalning.

Bara returen/ånger ska ha skett i butik

Sedan så kan inte företag avtal vad som står i lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@improwise
Om du tänker på ts så är det inte så snårigt.
Har för mig att ts hade genomfört hela köpet på nätet ink. betalning.

Bara returen/ånger ska ha skett i butik

Sedan så kan inte företag avtal vad som står i lag.

TS retur nekades väl av hyggienskäl om jag minns rätt så det är knappast applicerbart på detta specifika resonemang om retur av mobiltelefoner. Om det sen i sig är ett giltigt skäl att neka en retur är väl en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

TS retur nekades väl av hyggienskäl om jag minns rätt så det är knappast applicerbart på detta specifika resonemang om retur av mobiltelefoner. Om det sen i sig är ett giltigt skäl att neka en retur är väl en annan fråga.

Va???

Det mobilärendet visar är att köp som genomförs med "hämtning/betalning i butik" som betalningsalternativ omfattas av Distansavtalslagen, något som du med några andra påstod inte gällde. Och det är oavsett typ av vara.

Sedan så finns det några undantag från ångerrätten, men det är en helt annan femma. Varan/köpet omfattas fortfarande av Distansavtalslagen.

Sedan om en AC är en hygienartikel, det får helt enkelt en högre instans avgöra så som ARN eller Tinget, om ts och webhallen inte kan komma överrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Va???

Det mobilärendet visar är att köp som genomförs med "hämtning/betalning i butik" som betalningsalternativ omfattas av Distansavtalslagen, något som du med några andra påstod inte gällde. Och det är oavsett typ av vara.

Nej, det visar att just detta köp, som vi saknar detaljer om, enligt ARN ansågs omfattas av det. För att göra någon bredare tolkning av det behöver vi veta mer om detaljerna i det ärendet, som du gärna får länka till om du har dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Va???

Sedan så finns det några undantag från ångerrätten, men det är en helt annan femma. Varan/köpet omfattas fortfarande av Distansavtalslagen.

Sedan om en AC är en hygienartikel, det får helt enkelt en högre instans avgöra så som ARN eller Tinget, om ts och webhallen inte kan komma överrens.

Skrivet av improwise:

Nej, det visar att just detta köp, som vi saknar detaljer om, enligt ARN ansågs omfattas av det. För att göra någon bredare tolkning av det behöver vi veta mer om detaljerna i det ärendet, som du gärna får länka till om du har dom.

Det visar iaf att det KAN omfattas, men om det gör det beror väl på hur butiken ifråga agerade initialt.

Frågan handlar ju i grund och botten om, vilket diskuterats tidigare i tråden, huruvida köpeavtalet upprättades på distans eller om det bara var någon form av bokning som inte är bindande som gjordes.

Sedan är väl det här inget som var relevant för TS frågeställning utan ytterligare ett sidospår.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

ARN har tidigare gjort bedömningen att distansavtalslagen gäller för ett tidigare liknande fall.
Kund beställer på nätet, får en beställningsbekräftelse men betalar för varan samtidigt som man hämtar ut den i butik.

Kan inte hitta något nyare ärende som skulle ändra denna bedömning

Japp, och det beror på att företaget inte varit tillräckligt tydliga med att det endast rör sig om en reservation, inte ett fullständigt köpeavtal.

"Orderbekräftelsen innehåller inget förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan. Avtalet får mot den bakgrunden anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Utebliven tydlighet från näringsidkaren brukar (som sig bör) tolkas på det för konsumenten mest fördelaktiga sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag har för mig hygienartiklar inte finns som koncept i någon lag men att det ska vara i det närmaste orörd produkt. Typ öppnad, inspekterad, ev. startad om det är något elektriskt. För mig har jag tänkt att begreppet hygienartiklar då bara är en gruppering / rubriksättning för prylsr man omedelbart anser inte är brukbsra/säljbsrs vid en retur och endast kan gå ånger i obruten förpackning eller reklamation. Eftersom man då godkänt det så är det case closed I min värld. Om man vill utmana det så visst, men det känns svårt.

I min killgissande värld om du ska läsa konsumentköplagen så kan jag således returnera en använd tandborste om den är ren och spröten raka?

Jag citerar ännu en gång det relevanta i distansavtalslagen när det gäller ångerrätten:

Distansavtalslagen, 2 kap. 11 § punkt 5:
Undantag:

avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.

Om du köpt en tandborste löst kanske du kan lämna tillbaka den. Men de säljs ju alltid förseglade, jag har aldrig sett något annat. Frågan här är om ACn som trådskaparen hade en försegling, och att hen var den som bröt den. Om inte, då ser jag inte något i lagen som kan vara till Webhallens fördel i det här fallet så att säga.

Skrivet av sCaz:

Jag vill inte ha en AC som stått i någons eventuellt sönderpippade sovrum som delas med fjorton katter.

Som sagt, vill du inte ha något som stått i ett "sönderpippat" sovrum (för att använda din terminologi) så handla inte i fyndhörnor, och köp produkter nya till nypris. Jag förstår inte hur svårt just den delen kan vara att förstå..?

Köper du en vara som ny men du av någon anledning ser eller misstänker att den inte är ny så kontakta butiken för byte till ny produkt, återköp eller prisavdrag. Eller något annat som båda parter förhandlar fram och går med på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag citerar ännu en gång det relevanta i distansavtalslagen när det gäller ångerrätten:

Distansavtalslagen, 2 kap. 11 § punkt 5:
Undantag:

avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.

Om du köpt en tandborste löst kanske du kan lämna tillbaka den. Men de säljs ju alltid förseglade, jag har aldrig sett något annat. Frågan här är om ACn som trådskaparen hade en försegling, och att hen var den som bröt den. Om inte, då ser jag inte något i lagen som kan vara till Webhallens fördel i det här fallet så att säga.

Som sagt, vill du inte ha något som stått i ett "sönderpippat" sovrum (för att använda din terminologi) så handla inte i fyndhörnor, och köp produkter nya till nypris. Jag förstår inte hur svårt just den delen kan vara att förstå..?

Köper du en vara som ny men du av någon anledning ser eller misstänker att den inte är ny så kontakta butiken för byte till ny produkt, återköp eller prisavdrag. Eller något annat som båda parter förhandlar fram och går med på.

Men om det nu inte fanns någon försegling (vet inte hur sannolikt det är) och butiken tycker att det är en komplett produkt och bara säljer den igen, då är det ju inget man kan välja eller nödvändigtvis veta som kund?

Just det där med att klassa något som "fyndvara" är ju ett ställningstagande som butiken gör helt frivilligt för att optimera så att det inte ska klagas i onödan. Så om det inte fanns någon försegling och allt är med och helt så är det ju onödigt rent praktiskt att inte få fullt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men om det nu inte fanns någon försegling (vet inte hur sannolikt det är) och butiken tycker att det är en komplett produkt och bara säljer den igen, då är det ju inget man kan välja eller nödvändigtvis veta som kund?

Just det där med att klassa något som "fyndvara" är ju ett ställningstagande som butiken gör helt frivilligt för att optimera så att det inte ska klagas i onödan. Så om det inte fanns någon försegling och allt är med och helt så är det ju onödigt rent praktiskt att inte få fullt pris.

Om produkten inte är förseglad så anses det väl inte vara en hygien-produkt helt enkelt då som jag tolkar det. Jag skulle inte stoppa något i munnen (exempelvis en tandborste som någon gjorde en liknelse med tidigare) om det inte var förslutet vid köp så att säga. Ett annat exempel är att jag aldrig skulle använda nya skärblad till rakapparaten om förpackningen är öppnad (men där vet vi att returrätten inte gäller).

Jag kan ha helt fel nu, men en produkt som är returnerad med hjälp av returrätten får väl inte säljas som ny (utan att först informera köparen av produkten isf) om personen som köpte den innan har öppnat och testat den, även om det är försiktigt? Produkten i sig är ju begagnad då. Om så är fallet är det en dålig situation för återförsäljare tycker jag, och oss konsumenter då vi alla får betala för det i slutändan eftersom butikerna måste ta lite högre priser för att täcka en sådan kostnad.

Som sagt, jag kan ha helt fel, så om någon har bättre koll på riktiga lagar, eller bransch-praxis är jag väldigt intresserad hur det fungerar och vad som gäller (då kanske framförallt inom teknik-industrin). Det borde finns någon här inom branschen som har koll på detta känns det som?

Klicka för mer information

När jag under en kort tid jobbade på Samsung Service för runt 10 år sedan, hämtade vi upp returnerade TV:s hos återförsäljare. Det för att kontrollera full funktion, byte av eventuella komponenter för att nå upp till den QC-standard som var satt. Sedan rengöring och slutligen packa ner på samma sätt som från fabrik. Men skulle nästan kunna argumentera att ett sådant exemplar faktiskt var bättre än från fabrik i Taiwan eller var den nu först tillverkades och packades då den med största sannolikhet har bättre/korrekta färger efter en manuell kalibrering av just den specifika panelen under denna process. Efter det fick återförsäljaren tillbaka TVn. Jag vet dock inte om de såldes som nya eller om det ofta såldes i fyndhörnor.

Visa mer
Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aMp:

Jag kan ha helt fel nu, men en produkt som är returnerad med hjälp av returrätten får väl inte säljas som ny (utan att först informera köparen av produkten isf) om personen som köpte den innan har öppnat och testat den, även om det är försiktigt? Produkten i sig är ju begagnad då. Om så är fallet är det en dålig situation för återförsäljare tycker jag, och oss konsumenter då vi alla får betala för det i slutändan eftersom butikerna måste ta lite högre priser för att täcka en sådan kostnad.

Jepp, du har fel. Det finns inget i lagen som säger att man inte får sälja returnerade varor som nya förutsatt de håller samma mått som helt oöppnade produkter.

Har ju lite med att returrätten finns, annars hade den inte funkat.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Personligen så tycker jag inte att en AC går in som en hygienprodukt såsom in-ear lurar gör.

Har faktiskt aldrig ens slagit mig den tanken när jag sett att det legat ute demoprodukter och fyndvaror av AC att ”usch det där går ju inte köpa, min hälsaaaa”

Skrivet av lappen81:

Eller ett par kallsonger

Skrivet av Mindfighter:

Handlar inte om hälsa utan om ofräscht eller inte, inte utsätts din hälsa av att du tar på dig kalsonger som någon haft innan eller in-ear lurar.

Det är sommar, många badar nu – ni har aldrig lånat ett par badshorts?

Vill du köpa använda kalsonger så brukar det finnas överskott från försvaret (och andra försvarsmakter) som säljs. Detta är ju typ vad ni skulle tilldelas i en kris, begagnat men rent.

Lagen talar för övrigt om hälso- och hygienskäl!

Skrivet av DAL:

Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
...
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,

Det finns säljare som accepterar returer av portabla ACs, finns ingen som accepterar returer av använt smink.

När det gäller matvaror kan de givetvis bli dåliga av att öppnas.

Men ja @Lagerlöf en butik kan välja att skrota alla ångerrättsreturer, mer troligt att de åker tillbaka till tillverkaren eller säljs av i bulk om de inte vill sälja de dock.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att köpa en AC i nån fyndhörna oavsett hur mycket den är nedsatt. Man vet ju aldrig hur personen innan var, kanske var en pedantisk person med kliniskt rent hem, eller så var det någon som bolma på som tusan inomhus, 5 paket cigg om dagen i en vecka eller vad personen kanske hann använda den.

Upp på blocket är min rekommendation, många som vill ha AC nu när det börjar bli varmt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

inte läst alla 7 sidor, men det låter mest som att Webhallen absolut inte vill ta ansvar för produkten, möjligtvis att de själva visste om att den är "dålig".

men jag är inte förvånad att Webhallen agerar som de gör. De är lite "märkliga" och iom att man sällan kan "lita på dem" så handlar jag inte på Webhallen / Komplett..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är sommar, många badar nu – ni har aldrig lånat ett par badshorts?

Eww, nä, skulle aldrig falla mig in! Bara att inse att vi har olika tröskel för vad vi anser är ok…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eww, nä, skulle aldrig falla mig in! Bara att inse att vi har olika tröskel för vad vi anser är ok…

Tycker egentligen inte det är OK, men på badhusen kan du tom hyra. Många har nog blivit påtvingade som barn.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte en AC som en hygienprodukt. Vilken kroppsdel har den haft kontakt med? Har användaren stoppat in huvudet in i utblåset, alltså dessutom ändrat på produkten för att kunna få in sin stora skalle där?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju AC som fyndvaror på sin hemsida så varför trådskaparen blev nekad retur är ju märkligt.
Webhallen fyndvara AC

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Webhallen har ju AC som fyndvaror på sin hemsida så varför trådskaparen blev nekad retur är ju märkligt.
Webhallen fyndvara AC

Just exemplet du visar är dock markerat som "kartongskada" och de säger att den aldrig varit ute hos kund. Så det är inte ett perfekt exempel för att visa på något slags inkonsekvent agerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha okej, såg inte det, såg bara att det var en fyndvara.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Har trådskaparen fortfarande inte fått lämna tillbaka fläkten?
Har Webhallen inget socialmedia team som löser sånt här?

Permalänk
Medlem

Fick nu detta apropå ingenting.

Citat:

Efter samtal med Service&Returns har vi beslutat att göra ett återköp av er produkt. Välkommen in i butiken så löser vi ärendet åt er. Mvh Webhallen

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Webhallen

Har inte scrobblat genom hela tråden men så här ligger det till:

Öppet köp gäller inte på AC och luftrenare. Ångerrätt gäller på AC och luftrenare. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara köpt på distans.

Denna information har gått ut till våra butiker och kundtjänst, tyvärr i detta fallet så har det ej nått fram, vi (jag och vår RMA-avdelning) tror att vi vet vilket ärende som gäller TS och ska kontakta butiken så de får korrekt information (givetvis kommer TS att kontaktas också)

För att tilägga på vissa sidospår jag snappade upp bitvis i tråden, öppet köp är frivilligt av oss att erbjuda och att sätta olika begränsningar i öppet köp är vårt val.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har inte scrobblat genom hela tråden men så här ligger det till:

Öppet köp gäller inte på AC och luftrenare. Ångerrätt gäller på AC och luftrenare. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara köpt på distans.

Denna information har gått ut till våra butiker och kundtjänst, tyvärr i detta fallet så har det ej nått fram, vi (jag och vår RMA-avdelning) tror att vi vet vilket ärende som gäller TS och ska kontakta butiken så de får korrekt information (givetvis kommer TS att kontaktas också)

För att tilägga på vissa sidospår jag snappade upp bitvis i tråden, öppet köp är frivilligt av oss att erbjuda och att sätta olika begränsningar i öppet köp är vårt val.

/Patrik

Vad bra att det löst sig för TS.

Men kan ni klargöra för oss alla så att vi vet för framtida frågor och funderingar kring hur ni definierar "...vara köpt på distans."
När man väljer "Hämta i butik" som leveranssätt och "Betala i butik" som betalningsalternativ. Räknas detta köp som "på distans"?
Alltså följer ni ARNs tidigare rekommendationer för "hämta i butik" ordrar?

Edit.
Lade till en länk till ARNs tidigare rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Men kan ni klargöra för oss alla så att vi vet för framtida frågor och funderingar kring hur ni definierar "...vara köpt på distans."
När man väljer "Hämta i butik" som leveranssätt och "Betala i butik" som betalningsalternativ. Räknas detta köp som "på distans"?

Är ganska säker på att distansköplange inte gäller när du hämtar ut/betalar i butik:

-När du ingår distansavtal, det vill säga avtal via postorder, tv-shop, internet eller som en följd av telefonförsäljning.

-När du befinner dig utanför dina affärslokaler. Med affärslokaler menas fasta eller rörliga lokaler som du använder permanent eller säsongsvis i din affärsverksamhet. Till exempel är hemförsäljning, homepartys och gatuförsäljning avtal utanför affärslokaler.

-När du kontaktar konsumenten utanför din affärslokal och sedan omgående ingår avtal i lokalen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nikwad:

Edit.

Det gäller att läsa mellan raderna.
I exemplet du har kopierat så har:

• Information om ångerrätten getts (som om det vore ett distansköp).

• Ingen info om att det bara är en reservation och inte ett köp.

Tar man bort dessa två punkter vid reservering så finns det mindre att gå på. Vad som är fallet i tråden har varken du eller jag koll på så det är inte säkert att det skulle gå att applicera detta ARN-ärende mot webhallen.

Jag kan inte tänka mig att du får ett uttalande om detta snåriga juridiska utan tydliga förutsättningar för köpet av en representant i forumet.

Jag uppfattar detta sidospår som att du antingen vill ha svart-på-vitt "Vi lovar och svär att alla -betala-i-butik- = distansköp" eller "Inte distansköp" och det är helt enkelt inte rimligt. Tråden handlade om något annat, jag rekommenderar att du kör en egen tråd om distansavtal vid betalning i butik i samma underforum som detta. Kom ihåg, tråden blir inte bättre än vad trådstarten är.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra att Webhallen kom in här och tydligt klargjorde vad som gäller hos dem! Webbis är mitt förstahandsval vid köp, så länge någon annan inte har märkbart lägre pris/har i lager om det ej finns hos Webhallen.

Skrivet av nikwad:

Edit.

Jag är 99,99% säker på att det inte räknas som ett köp på distans hos Webhallen i scenariot du beskriver. Vilket jag håller med om.

Som jag skrev tidigare i tråden:

Vad är skillnaden mellan att beställa en produkt online på Webhallen och betala i butik vs att gå in i en av deras butiker och köpa samma produkt? Ingen skillnad alls.

Det enda du gör är att skydda dig vid tex eventuell utförsäljning eller prishöjningar, om du inte kan hämta just den dagen eller liknande.

Dessutom när du tar kö-lappen hos Webhallen tar du ju kategorin som heter Hämta "Bokningar"/"Reservationer" eller vad det nu står.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

@Karate Taco, vad sade ARN?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607