Permalänk
Medlem
Skrivet av Henx:

Köpte Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 till ett Gigabyte B550I AORUS PRO AX med en 5600x.
Eftersom det bara finns 2 minnesplatser på itx tänkte jag att det var bättre med 32gb så håller det längre.
Men dessa är SR micron-b upptäckte jag, men det kanske inte spelar så stor roll om jag inte spelar snabba fps på låg upplösning eller?
Kör just nu bara xmp på 3600 har inte klockat cpu än, ska byta kylare först. Men sen om jag förstår det rätt är det lättare att få upp SR i högre hastigheter om man skulle vilja. Så frågan är det värt att byta ut till DR minnen vad det lider?

Spelar i princip "noll roll" enligt Linus på LTT. Diffar på enstaka FPS i praktiken. Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI

Ungefär samma erfarenheter har jag haft genom åren. Det viktigaste är "i princip" att systemet bootar samt ger bra ifrån sig trots "blandade minnen". Kolla gärna Linus tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Spelar i princip "noll roll" enligt Linus på LTT. Diffar på enstaka FPS i praktiken. Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI

Ungefär samma erfarenheter har jag haft genom åren. Det viktigaste är "i princip" att systemet bootar samt ger bra ifrån sig trots "blandade minnen". Kolla gärna Linus tips.

Kör man ett 2060 super så kommer ram prestanda spela jävligt liten roll i 1080p på en modern CPU/MB, i 4k kan dom driva kortet med en stenålders burk i övrigt och de flesta resultat de visar är just 4k high settings, vi har sagt det om och om igen och mer gånger ändå, du tjänar på bra minneshastighet/låga timings under rätt förutsättningar, dessa är att du inte är spektakulärt gpu bunden för när du är just spektakulärt gpu bunden så spelar resten av burken mycket liten roll. Exempelvis kan Zen2 mäkta med norr om 300fps i CS:GO, här testar de vid ~150, finns med andra ord ett massivt headroom för cpu/minnes prestanda.

Om du kör en kraftig GPU, typ 3080/3090 eller 6800/6900 och inte i 4K utan 1080-1440 och lägre ingame inställningar så kommer minnesprestanda spela långt större roll, på precis samma sätt som val av processor spelar större roll vid samma förutsättning.
Om du ska bry dig i minnesprestanda hänger till 100% hur du använder burken och vad du har i den i övrigt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör man ett 2060 super så kommer ram prestanda spela jävligt liten roll i 1080p på en modern CPU/MB, i 4k kan dom driva kortet med en stenålders burk i övrigt och de flesta resultat de visar är just 4k high settings, vi har sagt det om och om igen och mer gånger ändå, du tjänar på bra minneshastighet/låga timings under rätt förutsättningar, dessa är att du inte är spektakulärt gpu bunden för när du är just spektakulärt gpu bunden så spelar resten av burken mycket liten roll. Exempelvis kan Zen2 mäkta med norr om 300fps i CS:GO, här testar de vid ~150, finns med andra ord ett massivt headroom för cpu/minnes prestanda.

Om du kör en kraftig GPU, typ 3080/3090 eller 6800/6900 och inte i 4K utan 1080-1440 och lägre ingame inställningar så kommer minnesprestanda spela långt större roll, på precis samma sätt som val av processor spelar större roll vid samma förutsättning.
Om du ska bry dig i minnesprestanda hänger till 100% hur du använder burken och vad du har i den i övrigt.

Håller med dig. Men det rörde väl ändå sig om RAM här? Alltså blandade RAM-minnen. (På moderkortet till CPU).
Brukar funka "rätt bra" att blanda RAM, konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller med dig. Men det rörde väl ändå sig om RAM här? Alltså blandade RAM-minnen. (På moderkortet till CPU).
Brukar funka "rätt bra" att blanda RAM, konstigt nog.

Ja blanda ram funkar så länge de olika modulerna du kör kan köras i samma frekvens/timings, har man lite tur så brukar det funka så att allt minne körs efter eventuellt långsammare minne, alltså de slöaste blir inställningen för allt. Har man chip på modulerna som är lite klockvänliga kan man ha turen & kunna klocka upp det långsamma minnet men det lär ofta göras manuellt. Men att påvisa att det inte gör skillnad på prestanda blir lite tokigt med ett 2060 i 4k high. Minnes prestanda och dess påverkan beter sig nästan exakt som cpu prestanda, det syns som mest när cpu är flaskhalsen och gpu inte är det. Är gpu flaskhalsen kommer minnesprestanda maskeras av just den flaskhalsen istället.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja blanda ram funkar så länge de olika modulerna du kör kan köras i samma frekvens/timings, har man lite tur så brukar det funka så att allt minne körs efter eventuellt långsammare minne, alltså de slöaste blir inställningen för allt. Har man chip på modulerna som är lite klockvänliga kan man ha turen & kunna klocka upp det långsamma minnet men det lär ofta göras manuellt. Men att påvisa att det inte gör skillnad på prestanda blir lite tokigt med ett 2060 i 4k high. Minnes prestanda och dess påverkan beter sig nästan exakt som cpu prestanda, det syns som mest när cpu är flaskhalsen och gpu inte är det. Är gpu flaskhalsen kommer minnesprestanda maskeras av just den flaskhalsen istället.

Givetvis så lägger man/"det sig" på den enklaste stickans specifikationer. Men det finns någonslags "hokus-pokus" om att om man blandar RAM så blir datorn instabil/blåskärmar/tvärdör plötsligt etc. Så är det inte i praktiken. Om man alltså låter det enklaste minnet "bestämma hastigheten". I realiteten gör det inte så mycket på prestandan, om man exempelvis blandar 3200-minnen med 3600. Några FPS kanske. Men inte jättemycket, och absolut inte så illa att burken blir instabil. (Som folk tror). Givetvis är det bäst att inte blanda. Men det är inte jättefarligt om man "tvingas" blanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Givetvis så lägger man/"det sig" på den enklaste stickans specifikationer. Men det finns någonslags "hokus-pokus" om att om man blandar RAM så blir datorn instabil/blåskärmar/tvärdör plötsligt etc. Så är det inte i praktiken. Om man alltså låter det enklaste minnet "bestämma hastigheten". I realiteten gör det inte så mycket på prestandan, om man exempelvis blandar 3200-minnen med 3600. Några FPS kanske. Men inte jättemycket, och absolut inte så illa att burken blir instabil. (Som folk tror). Givetvis är det bäst att inte blanda. Men det är inte jättefarligt om man "tvingas" blanda.

Lite sanning med modifikation då inte alla minneschip trivs med att köras i alla timings även om det är högre, dvs du kan definitivt råka ut för instabilitet vid blandning av moduler även om det är mindre vanligt att göra det nu mer. LTT stabilitetstestade överhuvudtaget inte någon av konfigurationer utan sa bara att det är bra att göra det så man är säker att det blir stabilt.

Och skillnad i fps kan bli betydligt mer än några få, det beror helt på vilka förhållanden man pratar om, du generaliserar extremt mycket här. Om jag sänker från manuellt polerade timings vid 3800MT/s till exempelvis 3200MT/s med XMP timings så pratar vi lätt 15% mindre fps i en del titlar där jag inte är gpu bunden och lägsta fps kommer överlag försämras väldigt märkbart. Detta för att jag kör ett 3090 och i 2560x1080. Skulle jag köra samma cpu/minnes kombo med budget gpu så skulle däremot skillnaden maskerad av sagda gpu.

Visst kan man generalisera men man får samtidigt vara lite försiktig med hur man gör det då det är lätt att påstå saker som blir direkt felaktiga under en stor del förhållanden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller med dig. Men det rörde väl ändå sig om RAM här? Alltså blandade RAM-minnen. (På moderkortet till CPU).
Brukar funka "rätt bra" att blanda RAM, konstigt nog.

Men pratas det om blandade RAM alls? är det inte Dual rank vs Single rank vi snackar om?
Du svarade på Henx inlägg och han blandar inte RAM: han kör med två identiska single rank stickor såvitt jag kan läsa mig till.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men pratas det om blandade RAM alls? är det inte Dual rank vs Single rank vi snackar om?
Du svarade på Henx inlägg och han blandar inte RAM: han kör med två identiska single rank stickor såvitt jag kan läsa mig till.

Var ett tag sedan jag vara inne i denna tråden.
Men ja jag kör två identiska crucial 3600 cl 18 SR.
Har också skaffat mig ett rtx 3070 men kör det i 4k på en LG cx så det är fortfarande gpu som sätter begränsningarna.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite sanning med modifikation då inte alla minneschip trivs med att köras i alla timings även om det är högre, dvs du kan definitivt råka ut för instabilitet vid blandning av moduler även om det är mindre vanligt att göra det nu mer. LTT stabilitetstestade överhuvudtaget inte någon av konfigurationer utan sa bara att det är bra att göra det så man är säker att det blir stabilt.

Och skillnad i fps kan bli betydligt mer än några få, det beror helt på vilka förhållanden man pratar om, du generaliserar extremt mycket här. Om jag sänker från manuellt polerade timings vid 3800MT/s till exempelvis 3200MT/s med XMP timings så pratar vi lätt 15% mindre fps i en del titlar där jag inte är gpu bunden och lägsta fps kommer överlag försämras väldigt märkbart. Detta för att jag kör ett 3090 och i 2560x1080. Skulle jag köra samma cpu/minnes kombo med budget gpu så skulle däremot skillnaden maskerad av sagda gpu.

Visst kan man generalisera men man får samtidigt vara lite försiktig med hur man gör det då det är lätt att påstå saker som blir direkt felaktiga under en stor del förhållanden.

Du har givetvis rätt i detta. Givetvis ska man köra "matchade RAM" om verkligheten så tillåter.
Verkligheten kan tyvärr innebära hinder:
Man har inte matchat RAM hemma i "byrålådan".
Man kan inte få tag på RAM under "flera dagar" då Posten är slö.
Man har inte råd att köpa fyra likadana stickor "just nu".
Värre: Finns inte att köpa på marknaden på lätt/snabbt/billigt sätt.

Dock för de flesta, funkar det hyfsat bra att "blanda RAM", datorn blir inte instabil för en sådan sak. Däremot minns jag för cirka 20-30 år sedan att det var betydligt värre gällande systemstabilitet om man blandade RAM från olika tillverkare. Gick givetvis att lösa även på den tiden, men då fick man fysiskt gå in i moderkortet och slå om "switchar"..

Men du har rätt som sagt: Bäst är att köra "samma RAM" i alla stickor, minnesplatser menas, och så snabbt som de klarar utan blåskärm/instabilitet i systemet.

Endast en extrem gamer torde "gnälla" på att systemet "sackar" 10-20 FPS om RAM är "blandat". Alltså om man ändå kör över dagens "löjliga" FPS på flera hundra..

Permalänk

Är inte det här en ganska tydlig presentation av vad dual rank kan göra skillnad?
Vet ens våra återförsäljare skillnaden?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

https://youtu.be/R7CO9v9rpOk

Är inte det här en ganska tydlig presentation av vad dual rank kan göra skillnad?
Vet ens våra återförsäljare skillnaden?

Det är inte dual rank där utan skillnaden mellan olika antal bank groups per chip minne, vilket kan ge en väsentlig skillnad i prestanda på SR minnen där antalet BG blir lite lågt om antalet chip samtidigt är minsta möjliga, vilket inte är så ovanligt på SO dimm men mer ovanligt på bättre ddr4 för stationära. Blir dock mer vanligt med större chip på mindre moduler. Buildzoid pratar lite om det i en video

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd! Gjorde allt så mycket enklare att förstå. Visade sig att mina 2x8GB stickor är single rank när jag kollade i CPU-Z. Behöver mer minne så kommer att köpa ett till likadant set vilket blir billigare än ett nytt 2x16Gb set i liknande stil och färg.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Kingston 2x16 GB kit KF432C16BB1K2/32 är dual rank?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

I databladet står det:
"FURY KF432C16BB1K2/32 is a kit of two 2G x 64-bit (16GB)
DDR4-3200 CL16 SDRAM (Synchronous DRAM) 2Rx8, memory
module, based on sixteen 1G x 8-bit FBGA components per module."

"DDR4-3200 CL16-18-18 @ 1.35V"

https://www.kingston.com/dataSheets/KF432C16BB1K2_32.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kingston 2x16 GB kit KF432C16BB1K2/32 är dual rank?

FURY KF432C16BB1K2/32 is a kit of two 2G x 64-bit (16GB)
DDR4-3200 CL16 SDRAM (Synchronous DRAM) >>2Rx8<<, memory
module, based on sixteen 1G x 8-bit FBGA components per module.

Ja.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hej! Jag vet inte om jag borde öppna en ny tråd för detta istället, men det här känns som bästa stället att fråga på... Jag är på jakt efter ett par DDR4 dual-rank stickor som klarar omkring 4000MHz (ska köras på en 5700g som bör klara dessa 1:1 med 2000MHz infinity fabric utan problem).

Hittills har jag bara hittat Kingston Fury Renegade DDR4 4000MHz 2x16GB (KF440C19RB1K2/32) som garanterat är DR. Men det känns lite dyrt och ganska tråkig timings, 19-23-23-??, som då skulle sluta i cl20 om man använder geardown...

Tittade även på G.Skill Ripjaws V Black DDR4 4000MHz 2x16GB (F4-4000C18D-32GVK), som var billigare och har timings 18-22-22-42. Men enligt G.Skills support använder de blandat DR/SR och av de som köpt verkar alla säga att det var single-rank.

Enligt vissa ska G.Skill Trident Z RGB/Neo vara dual-rank (och jag tror Neo ska passa bättre med AMD?). Jag tittade på G.Skill Trident Z Neo DDR4 4000MHz 2x16GB (F4-4000C18D-32GTZN) som har samma timings som Ripjaws V ovanför, snäppet dyrare och onödig LED-gimmicks. Men jag såg någon recension på RGB-varianten på amazon som hade fått både DR och SR.

Eller tänker jag helt fel här? Borde jag leta efter 3600MHz med bra timings istället och utgå från att de klarar 4000MHz?

Tacksam för tips!

ps: glömde nämna att jag kommer använda ett ASUS ROG Strix B550-I GAMING moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag köpte idag G-skill Trident Z Royal Elite
DDR4-3600 CL14-14-14-34 1.45V
16GB (2x8GB) Dual rank enligt cpu-z

Jämförde då de med mina innan Asgard bragi 3600 cl14 8x2 single rank. Får typ ingen skillnad i csgo eller test.

har satt ena minnet längst till höger och sen en slot tom för att sen ha en igen.

dimm a2
dimm b2