Webhallen vill inte hedra mina beställningar av RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu misstolkar du. Jag använder inte "whataboutism"-argument alls eller påstår mig själv eller någon vara "skyldig" eller "oskyldig". Jag ville, som jag förklarat innan, förklara att deras system är ineffektiv och, sett ur ett större perspektiv, att det är så marknaden ser ut. De har noll koll på var grafikkortet hamnar.

Jag förstår inte riktigt dina argument.
"Det är så marknaden ser ut" - Ja, det är brist på tillgång varav alla endast för köpa ett kort.
"De har noll koll på var grafikkortet hamnar" - Skitsamma vart det hamnar, principen är att du får bara köpa Ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har du fått orderbekräftelse eller var det en förbeställning? Du kan läsa i KKL om vad som gäller för dig. Det finns vissa undantag där återförsäljaren kan häva köpet men i generella drag så om de säljer än idag till liknande pris så kan de inte neka en bekräftad order hursomhelt. Som sagt, läs KKL och diskutera med återförsäljaren om punkterna, kommer ni inte överens kan du vända dig till din kommuns konsumentvägledare. Därefter blir det ARN om du vill dra vidare en eventuell tvist.

Edit: För övrigt är det tråkigt att läsa kommentarer som genomsyrar en personlig agenda och åsikt framför lag och rätt. Att kalla det för "mänsklig rättighet" och trycka ner TS i fråga är bara.... tråkigt. Vi har lagar som skyddar konsumenter, är ni inte nöjda med dem får ni driva fram en politik utanför Sweclockers och se om ni för gehör för förändringar med era valda politiker, börja inte med att sprida onödiga kommentarer och spydigheter på TS bekostnad baserad på era värderingar.

Ja de är tråkigt att det är en brist på grafikkort, men håll inte på med att dra ner forumets nivå eller klanka på individer, ni bidrar till att göra en tråkig situation sämre.

Tack för ett mycket givande inlägg! Jag kommer läsa på. Det jag kan se är att Webhallen bara skrivit "Tack för din beställning!" plus "[gul symbol] Så snart din order är redo att hämtas skickar vi ett nytt mail till dig". Även "Se din orderstatus på https://www.webhallen.com/order/xxx

Informationen i detta mail är enbart preliminär och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter. Skulle ovanstående information inte vara korrekt ber vi dig kontakta vår kundtjänst omgående."

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Om jag läst rätt i tråden så har du köpt totalt 5 stycken grafikkort ifrån webhallen?
Med tanke på rådande situation och deras nuvarande policy varför skulle dem hedra din beställning på ytterligare 3 stycken grafikkort? Dem har ju redan levererat 5 stycken grafikkort när tanken är max 1 per kund för tillfället.

Detta tas upp redan i trådstarten...

Skrivet av DavidtheDoom:

Uppenbarligen har ju du åkt dit och det verkar ju vara vad systemet är till för sååå.... ¯\_(ツ)_/¯

Det beror på vilket synsätt man har. Du ser det som jag har "åkt dit" medan jag ser det som jag snarare blivit fråntagen något. I slutändan spelar varken min eller din syn på deras system in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är precis här du missuppfattar saken. Det är absolut upp till Webhallen att göra precis som de vill, så länge inga lagar bryts. Och, det gör det inte här.

Sen kan du tycka att det känns ruttet, och det har du all rätt att tycka. Det enda du kan göra dock är att välja bort Webhallen för framtida beställningar, för det finns inga andra möjligheter på bordet.

Aha, du bara beslutade så där att Webhallen följer lagen. Okej, då förstår jag varför du uttrycker dig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nej jag menar mer att bara du vet vad du gör med korten, om de sitter i X antal olika datorer så torde det vara svårt att "upptäcka mining eller vidareförsäljning", men om korten ligger på tradera så är det ju inte omöjligt att webhallen sett det och kunnat konkludera vem som säljer och då tagit bort dina beställningar.

Men ja, rent generellt så håller jag med om att det är lökigt att i efterhand ta bort ordrar som man sagt att man inte ska ta bort, oavsett vad jag eller webhallen eller resten av swec tycker om scalping och mining. Har man sagt "det här gäller" så får det fan gälla också, annars vet man ju som kund inte ett skit. Får jag min PS5 jag har beställt eller har webhallen hört att jag kommer inte lira så mycket så Uffe på kundtjänsts polare får köpa den istället, för han kommer spela mycket mer?

De kan omöjligt hitta någon annans från mig på Tradera då jag inte sålt några grafikkort från Webhallen där. Jag är övertygad om att det är ett misstag från kundtjänst.

Precis. Jag tycker inte synd om mig liksom men jag vill rätt ska vara rätt. Är det så lagen ser ut så är det okej. Jag vet inte hur det står till och frågade därför om input. Tack för ett givande inlägg!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TKD_1337:

De kan omöjligt hitta mig på Tradera då jag inte sålt några grafikkort från Webhallen där.

Nej, men du har ju sålt kort, det har du själv sagt! 😂

Källa:

Skrivet av TKD_1337:

Amazons utbud är enorm så det är ju ett givet alternativ i många fall. Dessutom var det en stor och extra kanal att köpa RTX 3080:s och PS5:or på. Jag fick tag på två TUF för 8300 respektive 8600 kr och tjänade riktigt bra på dem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag fick lite stök med Telia med en beställning av bredband. De ringde mig, vilket de fick då jag var kund hos dem med mobilabonnemang, och hade en kampanj med visst pris och viss hastighet. Jag sa ja till det erbjudandet. När dagen kom och abonnemanget skulle starta hade det inte gjort det. Ringde och snackade med dom.

Det jag vill komma till är detta: troligtvis står det någonstans i beställningsbekräftelsen eller ordern eller vad det nu blir, att de har rättighet att ändra eller ta bort en beställning som inte levererats.

De hade tagit bort min beställning av bredband därför att formuläret som säljaren hade fyllt i tydligen var fel ifyllt i en viss teknikalitet. Det som Telia blev förvånad över var att de inte kontaktat mig alls, inget mail etc, om att beställningen makulerats. Jag fick stå på mig för att de skulle ordna samma erbjudande som de tidigare sålde till mig och inte sedan återkommit med att de makulerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

De kan omöjligt hitta mig på Tradera då jag inte sålt några grafikkort från Webhallen där.

Nej alltså, det var ett exempel på "upptäckt", sen vet jag inte tidslinjer osv. Vad jag tycker om ärendet i sig sammanfattas i andra halvan av mitt förra inlägg.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nej alltså, det var ett exempel på "upptäckt", sen vet jag inte tidslinjer osv. Vad jag tycker om ärendet i sig sammanfattas i andra halvan av mitt förra inlägg.

Okej. Jag förstår. Jag tror som sagt på det jag skrev men kommer nu läsa om dina och de andra inlägg jag fann givande.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, men du har ju sålt kort, det har du själv sagt! 😂

Jag har inte förnekat det. Nu var ju frågan hur de skulle ha "upptäckt" något. Jag kan garantera dig att de inte vet vad jag gjort med grafikkorten. Så jag tror det handlar om kundtjänstmedarbetare som tabbat sig men det kan också vara order uppifrån på Webhallen.

Citat:

Källa:

Amazon. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Jag förstår. Jag tror som sagt på det jag skrev men kommer nu läsa om dina och de andra inlägg jag fann givande.

Jag har inte förnekat det. Nu var ju frågan hur de skulle ha "upptäckt" något. Jag kan garantera dig att de inte vet vad jag gjort med grafikkorten. Så jag tror det handlar om kundtjänstmedarbetare som tabbat sig men det kan också vara order uppifrån på Webhallen.

Amazon. <3

Trevligt av dig att tagga @webhallen i ditt första inlägg så att när de väl läser tråden så ser de att du har sålt kort. (Som du då köpt på Amazon, men har du sålt andra kort så är det ju troligt att du har sålt de kort du köpte på webhallen också...) Och de hade ju ett undantag får de som sålt kort eller minar...

Permalänk
Medlem

Med tanke på antalet grafikkort du köpt ifrån webhallen så tror jag inte du kommer så långt rättsligt kolla under avbeställning av produkt:
https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

"Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning."

Permalänk
Medlem

Herregud, maken till att vara egoistisk.
Plundrar du godisskålar också så att du säkert får mesta möjliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Aha, du bara beslutade så där att Webhallen följer lagen. Okej, då förstår jag varför du uttrycker dig så.

Baserat på den information du erbjuder: ja, det är korrekt.

En orderbekräftelse betyder enbart att de mottagit din beställning. Det är inte alls någon garanti om att du kommer att få din order levererad. Det är ordagrant en bekräftelse på din order - inget annat. Fram tills det att du mottager en leverans/vara från en säljare har de all rätt att cancellera eller ändra din order hur som helst, utan någon anledning överhuvudtaget.

Notera t.ex. hur alla säljare friskriver sig från i princip vad som helst i sina försäljningsvillkor -- börja där om du är intresserad av hur det juridiska är upplagt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag förstår inte riktigt dina argument.
"Det är så marknaden ser ut" - Ja, det är brist på tillgång varav alla endast för köpa ett kort.
"De har noll koll på var grafikkortet hamnar" - Skitsamma vart det hamnar, principen är att du får bara köpa Ett.

Men nu hade ju webhallen uppenbarligen sagt att alla kort beställda innan begränsningen sattes skulle levereras även om man beställt mer än ett kort.

Hade webhallen godtagit att man gav fan i att betala sin order för man har upptäckt att deras redan rika ägare ska få en fet bonus och det vill man inte bidra till? Som sagt, man kan tycka vad man vill om scalping och mining, men det är irrelevant i ärendet. Om webhallen har sagt att kort beställda innan datum X inte omfattas av begränsningen, så ska inte kort beställda innan datum X omfattas (och om de har upptäckt mining eller vidareförsäljning så borde väl det nämnts i mailet där ordrarna annullerades kan man tycka). Ganska enkelt egentligen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Du spelar med ett Palit 3080:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620806-rtx-3080-krasc...

Och du minar med ett Zontac 3080:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630933-bygga-en-dator...
(Och vill mina med ett andra 3080 kort)

Citat:

Bygga en dator för att minea med 3080
Jag minear idag via NiceHash med mitt Zotac 3080. Det finns inte möjlighet att sätta in ett annat 3080 av utrymmes-, kapacitet- och värmeskäl så som jag förstår det. Om jag nu skulle vilja minea med den andra 3080:n, vilket paket är billigast att bygga runt? Tack!

Jag tror det vore mest lönsamt att sälja grafikkortet men vill ändå räkna på det. Om man kan göra det enklare att sälja i andrahand genom att lägga på lite på priset så är det också intressant (t.ex. använda en processor och moderkort som inte är meningslöst för gaming). Jag har SSD, grafikkort, skärm och kringutrustning.

Och planerar att sälja (minst) ett kort för att tjäna pengar.

Palit och Zontac köpte du ju från Webhallen? Eller har du köpt ännu fler 3080 från andra försäljare?

Edit: fler inte mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Med tanke på antalet grafikkort du köpt ifrån webhallen så tror jag inte du kommer så långt rättsligt kolla under avbeställning av produkt:
https://www.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

"Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning."

Den fanns troligtvis inte vid de datum TS gjorde sin beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Trevligt av dig att tagga @webhallen i ditt första inlägg så att när de väl läser tråden så ser de att du har sålt kort. (Som du då köpt på Amazon, men har du sålt andra kort så är det ju troligt att du har sålt de kort du köpte på webhallen också...) Och de hade ju ett undantag får de som sålt kort eller minar...

Jag är inte här för att ljuga eller vara diskret, annars hade jag inte startat en tråd här då jag vet hur tongångarna är på SweClockers. Jag vill med öppenhet och nyfikenhet ta del av andras input kring detta, inklusive Webhallen. Däremot är jag förstås inte jättesugen på att ta del av folks irrelevanta kommentarer och angrepp men det får jag leva med. Jag kan ärligt talat säga att om jag visste att beställningarna jag lagt gick till gamers skulle jag med glädje och nöje träda ur kön eller sålt till inköpspris till gamers men sånt kan varken jag eller Webhallen kontrollera.

Webhallens avgränsning låter bara märklig. De kan ju inte introducera policyn efter lagda beställningar. I så fall kan de lika bra säga att folk som beställde en måndag eller onsdag är uteslutna, de som har en viss bokstav i sitt namn går också bort o.s.v. Så, ja, jag är medveten om Webhallens "undantag" men det hela är märkligt. Man kan ju inte introducera nya villkor tänker jag.

Skrivet av SUMITOMO:

Herregud, maken till att vara egoistisk.
Plundrar du godisskålar också så att du säkert får mesta möjliga?

Jag är allt annat än egoistisk. Som jag skrev här ovan: jag kan ärligt talat säga att om jag visste att beställningarna jag lagt gick till gamers skulle jag med glädje och nöje träda ur kön eller sålt till inköpspris till gamers men sånt kan varken jag eller Webhallen kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du spelar med ett Palit 3080:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620806-rtx-3080-krasc...

Och du minar med ett Zontac 3080:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630933-bygga-en-dator...
(Och vill mina med ett andra 3080 kort)

Palit och Zontac köpte du ju från Webhallen? Eller har du köpt ännu mer 3080 från andra försäljare?

Det Palit-kortet såldes till inköpspris! Jag har gått över till Zotac istället då det är femårsgaranti på den.

Jag har köpt från olika affärer men i och med tongångarna tänker jag inte öppna upp för fler irrelevanta spår om mig. Du får ursäkta men det här är faktiskt inte en tråd om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag är inte här för att ljuga eller vara diskret, annars hade jag inte startat en tråd här då jag vet hur tongångarna är på SweClockers. Jag vill med öppenhet och nyfikenhet ta del av andras input kring detta, inklusive Webhallen. Däremot är jag förstås inte jättesugen på att ta del av folks irrelevanta kommentarer och angrepp men det får jag leva med. Jag kan ärligt talat säga att om jag visste att grafikkorten jag lagt gick till gamers skulle jag med glädje och nöje träda ur kön eller sålt till inköpspris till gamers men sånt kan varken jag eller Webhallen kontrollera.

Webhallens avgränsning låter bara märklig. De kan ju inte introducera policyn efter lagda beställningar. I så fall kan de lika bra säga att folk som beställde en måndag eller onsdag är uteslutna, de som har en viss bokstav i sitt namn går också bort o.s.v. Så, ja, jag är medveten om Webhallens "undantag" men det hela är märkligt. Man kan ju inte introducera nya villkor tänker jag.

Återigen, de har rätten att dra in beställningar beroende på om du fått en orderbekräftelse eller inte. Och skälet de anger är inte märkligt eller konstigt. De flesta verkar fullständigt förstå skälet, och jag tror du gör det också.

Men vi är hittills uppe i sex 3080 kort? Några fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Återigen, de har rätten att dra in beställningar beroende på om du fått en orderbekräftelse eller inte. Och skälet de anger är inte märkligt eller konstigt. De flesta verkar fullständigt förstå skälet, och jag tror du gör det också.

Jag kan förstå Webhallens agerande. Hela systemet, från Nvidia, till tillverkarna och butikerna, borde sköts bättre. Nu vil jag dock veta om Webhallens agerande är juridiskt korrekt eller inte. Jag tackar för din och andras kommentar kring detta och ska läsa på.

Citat:

Men vi är hittills uppe i sex 3080 kort? Några fler?

Irrelevant.

Skrivet av HappyPie:

Den fanns troligtvis inte vid de datum TS gjorde sin beställning?

Det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag är inte här för att ljuga eller vara diskret, annars hade jag inte startat en tråd här då jag vet hur tongångarna är på SweClockers. Jag vill med öppenhet och nyfikenhet ta del av andras input kring detta, inklusive Webhallen. Däremot är jag förstås inte jättesugen på att ta del av folks irrelevanta kommentarer och angrepp men det får jag leva med. Jag kan ärligt talat säga att om jag visste att grafikkorten jag lagt gick till gamers skulle jag med glädje och nöje träda ur kön eller sålt till inköpspris till gamers men sånt kan varken jag eller Webhallen kontrollera.

Jag är allt annat än egoistisk. Som jag skrev här ovan: jag kan ärligt talat säga att om jag visste att grafikkorten jag lagt gick till gamers skulle jag med glädje och nöje träda ur kön eller sålt till inköpspris till gamers men sånt kan varken jag eller Webhallen kontrollera.

Fast här kan du enkelt kan läsa deras villkor, "Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning." Så de kan rakt av annullera dina beställningar om de misstänker vidareförsäljning, vilket det i den här tråden tydligt framkommit att du sysslat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja, jag vet de anser det. Saken är den att jag beställde ett Zotac-kort redan på lanseringsdagen från Komplett. Månaderna gick och inget kort levererades. Två veckor efter lanseringsdagen beställde jag ett ASUS-kort från Inet och tänkte någon av de måste ju anlända. Jag ville verkligen ha ett 3080-kort då jag köpte en ny spel-TV och spelskärm från Samsung. Tyvärr anlände inget.

Av ren slump, när det fortfarande fanns folk som inte hämtade ut sina 3080 (förmodar det var varför kort fanns tillgängliga) i butik, så såg jag att det fanns fyra stycken Palit-kort i lager en månad i vintras. Detta var då 3080 var ganska svårsålda. Så jag har köpt fyra såna och även ett Zotac-kort samma period. Det var först då jag började beställa en del kort på Webhallen. Jag får väl göra som jag vill. Alla som ville och kunde hade samma möjlighet som mig att lägga en beställning. Sen att Webhallen inte vill sälja för priset som det avtalats är en sak (tror inte det handlar om godhet då det är ett ineffektivt system).

Verkligen för jävligt det du råkat ut för! Du borde som du säger gå raka till vägen till ARN med detta! Du har endast köpt 4 grafikkort från Webhallen och självklart ska Webhallen ge dig rätten att köpa 4 till. Ägna inte oss som gärna skulle köpt ett 3080 om priserna var mer normala en tanke! Ta det vidare med ARN och jag hoppas du får något skadestånd för skadan Webhallen åsamkat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast här kan du enkelt kan läsa deras villkor, "Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning." Så de kan rakt av annullera dina beställningar om de misstänker vidareförsäljning, vilket det i den här tråden tydligt framkommit att du sysslat med.

Sluta nu. Det har ju tagits upp: köpvillkoren såg inte ut så då!

http://web.archive.org/web/20210108194700/https://www.webhall...

http://web.archive.org/web/20201101000000*/https://www.webhal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorggg:

Verkligen för jävligt det du råkat ut för! Du borde som du säger gå raka till vägen till ARN med detta! Du har endast köpt 4 grafikkort från Webhallen och självklart ska Webhallen ge dig rätten att köpa 4 till. Ägna inte oss som gärna skulle köpt ett 3080 om priserna var mer normala en tanke! Ta det vidare med ARN och jag hoppas du får något skadestånd för skadan Webhallen åsamkat dig.

Jag har köpt upp all popcorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorggg:

Egentligen är det ett sidospår men varför lade du inte en beställning hos någon av de många butikerna och de otroligt många grafikkorten? Du har haft ett hundratals kombinationer att välja mellan i flera månader! Jag kan tyvärr inte tycka synd om dig, du har ju haft flera månader och hundratals kombinationer att välja på. Jag önskar givetvis att tillgången blir bättre och du också kan köpa ett 3080 till bra pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag kan förstå Webhallens agerande.

Bra.

Skrivet av TKD_1337:

Nu vil jag dock veta om Webhallens agerande är juridiskt korrekt eller inte.

Ja. Det har du redan fått svar på. Tror du annat får du dra det vidare själv. Den här tråden har varit ett trainwreck från början, har du någon anledning till att den ska fortsätta vara öppen eller ska vi ta och låsa den åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Egentligen är det ett sidospår men varför lade du inte en beställning hos någon av de många butikerna och de otroligt många grafikkorten? Du har haft ett hundratals kombinationer att välja mellan i flera månader! Jag kan tyvärr inte tycka synd om dig, du har ju haft flera månader och hundratals kombinationer att välja på. Jag önskar givetvis att tillgången blir bättre och du också kan köpa ett 3080 till bra pris.

Ja, skulle slagit till på något av korten du sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag kan förstå deras agerande med att lägga in begränsningar, inte att tvinga på mig begränsningar som inte fanns där vid beställning. Återigen...

Citat:

Ja. Det har du redan fått svar på. Tror du annat får du dra det vidare själv. Den här tråden har varit ett trainwreck från början, har du någon anledning till att den ska fortsätta vara öppen eller ska vi ta och låsa den åt dig?

Det här är ett diskussionsforum. Varför ska du låsa den bara för du tycker det är avklarat och du har en viss part i detta? Löjligt. Jag förstår verkligen inte ditt agerande här.

Jag är ju knappast anledningen till att den blivit ett "trainwreck". Jag har bett om och anser fortfarande relevanta, givande kommentarer är önskvärt och bra.

Det där var ett riktigt bottennapp. Tänk till hur du formulerade dig så tror jag nu du förstår med.

Permalänk
Medlem

Webhallen har skrivit:

Citat:

Miners och andra näringsidkare får gärna pröva oss i ARN.

Så det är väl som sagt det alternativet du har om du vill driva det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Webhallen har skrivit:
Så det är väl som sagt det alternativet du har om du vill driva det vidare.

Absolut. Du såg också delarna:

"Alla våra produktsidor för grafikkort har texten "På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment" den texten har såvitt jag ser funnits sedan 18e maj.

Har man bokning på tex 3 kort innan dess så ska vi ej röra ordern och oavsett och har man dessa tre bokningar så får man då såklart inte ett frikort att köpa ytterligare ett kort efter regeln infördes utan att byta bort sina inneliggande orders."