Appar för autostart. Var finns dom?

Permalänk
Medlem

Appar för autostart. Var finns dom?

Jag vet hur man lägger till autostartobjekt i den där tomma foldern i windows. Men de som redan finns för autostart som man kan kryssa ur under inställningar, var finns dom? Gissar att dom läses in före autostart-mappen där man själv kan lägga till appar? Skulle behöva kunna lägga till appar som startar samtidigt som dessa. Hur gör jag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

ctrl + shift + escape -> autostart

edit:
Var nog lite väl snabb att svara.

Förstår inte vad du försöker göra.
Bara droppa genvägarna till de program som skall startas.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-app-to-run...

Appar och program som inte syns där har förmodligen ett registervärde (regedit) någonstans som startar dem automatiskt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Kan inte stämma för mappen är tom och det finns fortfarande program som startar med windows?! Cortana och skype exempelvis.
Jag vill veta hur jag kan modifiera de appar som i inställningar -> autostart. Där kan jag kryssa i eller kryssa ur om de ska starta med windows. Jag vill kunna modifiera listan över vilka appar som visas där.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det finns MÅNGA stället där program kan startas ifrån på windows, därmed finns programmet Autoruns från sysinternals (kan laddas ner från microsoft)

Permalänk
Medlem

win + r
shell:startup

Tror inte man modifiera listan manuellt. Beror nog på programmen i sig. Detta är bara en gissning dock.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Öppna Settings sök på "startup apps"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan inte stämma för mappen är tom och det finns fortfarande program som startar med windows?! Cortana och skype exempelvis.
Jag vill veta hur jag kan modifiera de appar som i inställningar -> autostart. Där kan jag kryssa i eller kryssa ur om de ska starta med windows. Jag vill kunna modifiera listan över vilka appar som visas där.

lägger du nåt i den mappen så autostartas det när användaren loggar in men som sagt varifrån saker startas varierar

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] där kan du lägga in saker och vissa saker starts som en tjänst.

EDIT:Jag skulle dock inte rekommendera att man pillar vare sej i registret eller bland tjänster om man inte vet vad man gör , saker kan sluta fungera på riktigt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Det vanligaste nuförtiden är väl att gå in i aktivitetshanteraren eller task manager (exempelvis genom högerklick på aktivitetsfältet), sen välja utökad eller avancerad där eller vad det nu står, om man inte har gjort det tidigare. Sen finns det en flik där som heter Autostart med en lista på program, man kan också välja att inaktivera dem.