Bethesda: "The Elder Scrolls VI fortfarande i designfasen"

Permalänk
Melding Plague

Bethesda: "The Elder Scrolls VI fortfarande i designfasen"

Bethesda tar sin tid med nästa titel i Elder Scrolls-serien, som planeras nyttja samma spelmotor som rymdsagan Starfield.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna är jag supertaggad på. Händer fortfarande att jag kör igång en session skyrim då och då.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Jag var inget jättefan av Skyrim som många verkade vara/ är. Fastnade inte riktigt och tyckte allt var en buggig historia även på senare år, blev roligt med massor med mods men tröttnade fort. Får hoppas detta träffar rätt istället när det kommer där i början på 2030 talet = )

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

ändå tråkigt med tanke på att skyrim släpptes 11/11/11
Får se om jag fortfarande har samma intresse när det släpps...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Arena: 1994

Daggerfall: 1996

Morrowind: 2002

Oblivion: 2006

Skyrim: 2011

TESVI: ??? Designfasen ??? WTF ???

Med tanke på hur många kopior som Skyrim sålt, och vilket "cash cow" det varit för Bethesda, blir man ju inte direkt imponerad. Får hoppas att Microsoft kan få fason på skiten, behöver nog städas ur en del både vad gäller management och gamla anställda som suttit för länge.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de lärt sig läxan av den katastrofala lanseringen av Fallout 76 och inte lanserar ett Starfield med massa buggar.
Jag kommer iaf inte köpa spelet direkt vid lansering.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Jag är aldrig taggad på något Bethesda gör, deras bästa spel senaste åren är enligt mig Fallout: New Vegas, och det gjorde inte ens av dem (utan Obsidian Entertainment).

För mig var det moddare som gjorde Skyrim till något att ha, så det är för mig ett jädra under att Todd Howard är kvar i bolaget med tanke på hur mycket lögner den killen klämmer ur sig.

Permalänk
Medlem

Så länge fysikmotorn inte är bunden till FPS så är jag nöjd med vilken grafikmotor de än väljer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag är aldrig taggad på något Bethesda gör, deras bästa spel senaste åren är enligt mig Fallout: New Vegas, och det gjorde inte ens av dem (utan Obsidian Entertainment).

För mig var det moddare som gjorde Skyrim till något att ha, så det är för mig ett jädra under att Todd Howard är kvar i bolaget med tanke på hur mycket lögner den killen klämmer ur sig.

Inga moddar kan dock rädda ett spel med så klumpig combat som skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Man får hoppas att de lärt sig läxan av den katastrofala lanseringen av Fallout 76 och inte lanserar ett Starfield med massa buggar.
Jag kommer iaf inte köpa spelet direkt vid lansering.

  • Bethesda

  • Inte många buggar

Välj 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

ändå tråkigt med tanke på att skyrim släpptes 11/11/11
Får se om jag fortfarande har samma intresse när det släpps...

Jag tror problemet ligger i att de ville släppa TES 22/22/22 och tappade intresset när fullt med haters sa att det inte gick.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Arena: 1994

Daggerfall: 1996

Morrowind: 2002

Oblivion: 2006

Skyrim: 2011

TESVI: ??? Designfasen ??? WTF ???

Med tanke på hur många kopior som Skyrim sålt, och vilket "cash cow" det varit för Bethesda, blir man ju inte direkt imponerad. Får hoppas att Microsoft kan få fason på skiten, behöver nog städas ur en del både vad gäller management och gamla anställda som suttit för länge.

Det är nog för att de fokuserar på Starfield och samtidigt byggt ny motor. Skyrim bygger väl på samma motor som Morrowind?

Permalänk
Medlem

Skyrim är ett av de spel jag har njutit mest av måste erkännas och jag hoppas att TES 6 kommer upp till samma nivå. Musiken, miljöerna och utforskandet gör att jag spelar lite än idag. Visst är det klumpig combat och så men det berör mig inte supermycket.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag tror problemet ligger i att de ville släppa TES 22/22/22 och tappade intresset när fullt med haters sa att det inte gick.

Eller så köpte M$ dem och Todd berätta stolt att de hade ett nästan klart Elder Scrolls. M$ titta då på det och sa... Vänta nu, ska ni köra samma skit motor igen, det ser ut som ett texture pack och spelet startar bara 25% av ggrna... nä tillbaka till ritbordet grabbar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Testpilot
Skrivet av CFSsss:

Arena: 1994

Daggerfall: 1996

Morrowind: 2002

Oblivion: 2006

Skyrim: 2011

TESVI: ??? Designfasen ??? WTF ???

Med tanke på hur många kopior som Skyrim sålt, och vilket "cash cow" det varit för Bethesda, blir man ju inte direkt imponerad. Får hoppas att Microsoft kan få fason på skiten, behöver nog städas ur en del både vad gäller management och gamla anställda som suttit för länge.

Förstår inte riktigt detta resonemang i slutändan faktiskt. De har släppts Fallout på mer eller mindre samma cykel som Elder Scrolls, men man valde i och med FO76 att testa en "GAS"-modell istället (vilket till slut de verkar fått pli på då reviews numera är positiva).

När det kommer till ESO, då har man valt att bryta cykeln för att prioritera en ny IP i form av Starfield. Personligen ser jag inte detta som något negativt alls faktiskt. Det ger teamen en möjlighet att andas lite, tänka om och få göra något annat — Lära sig nya saker och införskaffa andra perspektiv som sedan kan lyftas över till ESO6.

Inkommande bra och dåligt exempel, beroende på hur man ser på det:
Det är bara att kolla på CDPR och Witcher — Teamet där var så utbrännt på att göra samma sak om och om igen, att de först sa (för knappa året eller två sedan) att det blir inget mer Witcher. Men nu efter att ha fått jobba på Cyberpunk och andra mindre projekt på sidan av, så verkar Witcher vara aktuellt igen.

Sedan att du personligen möjligen hellre ser ESO6 än Starfield, det är en helt annan femma! För egen del tycker jag det ska bli intressant att se vad BGS kan koka ihop för nytt, speciellt med tanke på hur gungit det varit för dem både med FO4 och FO76. Ny Creation Engine ser jag också fram emot (även om det lilla demot vi fick se på E3 inte direkt imponerade när det kom till ljussättning och animationer).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Spelar Skyrim SE just nu. Spelet kraschar fortfarande och konstiga fel dyker upp ibland. Kan vara orsakat av nån mod
När det gäller strider så låter jag bottar/conjurade allierade sköta det jobbet. Jag själv försöker bara att överleva legend level så gott det går

Det nya Elder Scrolls kommer väl inte ens gå att modda eller?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår inte riktigt detta resonemang i slutändan faktiskt. De har släppts Fallout på mer eller mindre samma cykel som Elder Scrolls, men man valde i och med FO76 att testa en "GAS"-modell istället (vilket till slut de verkar fått pli på då reviews numera är positiva).

När det kommer till ESO, då har man valt att bryta cykeln för att prioritera en ny IP i form av Starfield. Personligen ser jag inte detta som något negativt alls faktiskt. Det ger teamen en möjlighet att andas lite, tänka om och få göra något annat — Lära sig nya saker och införskaffa andra perspektiv som sedan kan lyftas över till ESO6.

Inkommande bra och dåligt exempel, beroende på hur man ser på det:
Det är bara att kolla på CDPR och Witcher — Teamet där var så utbrännt på att göra samma sak om och om igen, att de först sa (för knappa året eller två sedan) att det blir inget mer Witcher. Men nu efter att ha fått jobba på Cyberpunk och andra mindre projekt på sidan av, så verkar Witcher vara aktuellt igen.

Sedan att du personligen möjligen hellre ser ESO6 än Starfield, det är en helt annan femma! För egen del tycker jag det ska bli intressant att se vad BGS kan koka ihop för nytt, speciellt med tanke på hur gungit det varit för dem både med FO4 och FO76. Ny Creation Engine ser jag också fram emot (även om det lilla demot vi fick se på E3 inte direkt imponerade när det kom till ljussättning och animationer).

Det är inte "teamet" som bestämmer vilket spel som ska utveckas. Witcher 3 skulle bli sista spelet eftersom CDPR och författaren av böckerna inte var överens om licensersättningen till författaren. Nyligen kom de överens igen och då blev det aktuellt med ett spel till i witcher-universumet. Man ska nog inte bara hitta på saker själv och framföra dem som sanningar på det där viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte "teamet" som bestämmer vilket spel som ska utveckas. Witcher 3 skulle bli sista spelet eftersom CDPR och författaren av böckerna inte var överens om licensersättningen till författaren. Nyligen kom de överens igen och då blev det aktuellt med ett spel till i witcher-universumet. Man ska nog inte bara hitta på saker själv och framföra dem som sanningar på det där viset.

Författaren sålde hela rättigheten redan 1997 för en engångssumma. Blev erbjuden procent på vinst men tackade nej. Sen för några år sedan så ångra han sig och ställde ett krav på ca 6% av CDPRs vinst. CDPR kallade kravet ogrundat och presenterade avtalet från 97.

Men de ville fortfarande ha författarens hjälp så i ett slutet avtal ersattes han ändå och alla är nu nöjda.

Men CDPR har hela tiden haft juridisk rätt att göra ett Witcher 4. Appropå att hitta på saker och framföra dem som sanningar och allt det där

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Författaren sålde hela rättigheten redan 1997 för en engångssumma. Blev erbjuden procent på vinst men tackade nej. Sen för några år sedan så ångra han sig och ställde ett krav på ca 6% av CDPRs vinst. CDPR kallade kravet ogrundat och presenterade avtalet från 97.

Men de ville fortfarande ha författarens hjälp så i ett slutet avtal ersattes han ändå och alla är nu nöjda.

Men CDPR har hela tiden haft juridisk rätt att göra ett Witcher 4. Appropå att hitta på saker och framföra dem som sanningar och allt det där

Inget jag sade var påhittat dock. De var i luven på varandra över licensen, och de har omförhandlat. https://screenrant.com/cd-projekt-red-renews-witcher-license/

Men visst, anledningen till att det blir ett nytt spel är antagligen mest för att netflix Witcher blev så populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det nya Elder Scrolls kommer väl inte ens gå att modda eller?

Vem skall kunna annat än spekulera på den frågan här?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag har varit superpepp på TES VI i så många år, men nu måste jag ändå erkänna att jag börjar tappa suget ordentligt. Jag menar det har redan gått 10 år sen Skyrim släpptes, som sålde som smör, och de kan fortfarande inte ens säga något konkret om uppföljaren? Nä, jag kommer nog att ha 0 intresse kvar när de väl får för sig att lansera det om 6 år till...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Borde hinna spela igenom Skyrim: Legendary Edition innan VI släpps. Ta den tid det krävs om det för en gångs skull innebär ett välpolerat spel vid lanseringen.

Permalänk

Inte ett större fan men spelat igenom Skyrim men det som störde mig mest var att världen inte utvecklades när man blev ärkemagiker och ledare av än det ena och än det andra, "Oh you know magic, you should go to magic university" "I'm the leader there so..."

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Yatagarasu:

För egen del tycker jag det ska bli intressant att se vad BGS kan koka ihop för nytt, speciellt med tanke på hur gungit det varit för dem både med FO4 och FO76. Ny Creation Engine ser jag också fram emot (även om det lilla demot vi fick se på E3 inte direkt imponerade när det kom till ljussättning och animationer).

Just Creation Engine är jag också väldigt nyfiken på. Förra har ju en herrans massa år på nacken nu jämfört med hur många uppdateringscykler andra motorer haft. Det vore intressant med en mer genomgående breakdown på vad som faktiskt förändrats, och huruvida det är en något uppdaterad version eller något mer nytt i grunden. De kanske har sagt något där som jag missat, men det känns rätt informationsfattigt so far

Permalänk

Tyckte det var roligt när folk sa att nya TES skulle komma ut om typ 2-3 år efter förra E3. Jag gissa på att det kanske kommer 2030, 2028 om det kommer tidigt. Starfield som vi knappt har sätt något om måste ju ut först, sedan kan de börja med nya TES.

Vi kommer dock högst troligen få Bethesda poleringen.

Permalänk
Medlem

Lustigt ändå. Jag tycker nog att Skyrim är det bästa spelet som släppts i sin genre. Spelade nog tusentalet timmar första åren, sen har jag återkommit till det i perioder. Just nu, t ex. Började på en ny omgång för nån månad sen och tycker fortfarande att det är skitkul. Har ytterst sällan märkt av några buggar, förutom ett konstigt texturfel som uppstår i Whiterun ganska ofta. Jag spelar i princip aldrig med "melee" som stridsform, så det som en del klagar på att det är klumpigt märker jag inget av.

Jag hoppas att 6:an blir minst lika bra. När den än kommer. Och att de gör den lika öppen för moddar, eftersom de har allt att vinna och inget att förlora på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Tyckte det var roligt när folk sa att nya TES skulle komma ut om typ 2-3 år efter förra E3. Jag gissa på att det kanske kommer 2030, 2028 om det kommer tidigt. Starfield som vi knappt har sätt något om måste ju ut först, sedan kan de börja med nya TES.

Vi kommer dock högst troligen få Bethesda poleringen.

Känns som chansen att ett nytt Fallout skulle hitta ut innan ett nytt Elder Scrolls är ganska stor med. 5an släpptes för ganska många år sedan, Fallout 76 lever sitt egna liv. Om någon fortfarande spelar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag är aldrig taggad på något Bethesda gör, deras bästa spel senaste åren är enligt mig Fallout: New Vegas, och det gjorde inte ens av dem (utan Obsidian Entertainment).

För mig var det moddare som gjorde Skyrim till något att ha, så det är för mig ett jädra under att Todd Howard är kvar i bolaget med tanke på hur mycket lögner den killen klämmer ur sig.

Obligatorisk länk till den här videon

Älskar hur man såg de stela gå-animationerna från den lilla Starfield trailern de släppte, något som funnits sedan Oblivion

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat dessa spelen. Kan detta bli det första eller kommer folk idiotförklara mig för att inte spelat skyrim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Denna är jag supertaggad på. Händer fortfarande att jag kör igång en session skyrim då och då.

Skrivet av NatureBoyyy:

Jag var inget jättefan av Skyrim som många verkade vara/ är. Fastnade inte riktigt och tyckte allt var en buggig historia även på senare år, blev roligt med massor med mods men tröttnade fort. Får hoppas detta träffar rätt istället när det kommer där i början på 2030 talet = )

Skrivet av CFSsss:

Arena: 1994

Daggerfall: 1996

Morrowind: 2002

Oblivion: 2006

Skyrim: 2011

TESVI: ??? Designfasen ??? WTF ???

Med tanke på hur många kopior som Skyrim sålt, och vilket "cash cow" det varit för Bethesda, blir man ju inte direkt imponerad. Får hoppas att Microsoft kan få fason på skiten, behöver nog städas ur en del både vad gäller management och gamla anställda som suttit för länge.

Skrivet av gonace:

Jag är aldrig taggad på något Bethesda gör, deras bästa spel senaste åren är enligt mig Fallout: New Vegas, och det gjorde inte ens av dem (utan Obsidian Entertainment).

För mig var det moddare som gjorde Skyrim till något att ha, så det är för mig ett jädra under att Todd Howard är kvar i bolaget med tanke på hur mycket lögner den killen klämmer ur sig.

Skyrim är ett av mina favoritspel, definitivt den singleplayer jag spelat mest. Dock är det en riktigt dålig RPG, mycket sämre än både Morrowind och Oblivion. Man kan göra precis vad man vill och det låter kanske som en bra grej men det gör att man aldrig behöver välja vad som ska prioriteras, vad som ska göra ens karaktär och spelstil unik. Arch mage blandat med Dark Brotherhood och Thieves Guild hade inte fungerat i Morrowind för där hade man reputation t.ex. Jag tror att Bethesda slutat fatta hur man gör RPG, deras Fallout-spel är katastrof och håller med om att New Vegas är mycket bättre och tycker dessutom att det är mer intressant än samtliga halvhjärtade försök som Bethesda gjort.

Jag förblir pessimistisk, trodde inte det skulle gå att göra något sämre än Fallout 4 men sen packade Bethesda helt enkelt om det som en ihålig multiplayer och resten är historia. Har svårt att se att Microsoft skulle kunna styra upp ett sådant skepp, i mina ögon ligger det redan på botten.

Skrivet av Boredbynoobs:

Inga moddar kan dock rädda ett spel med så klumpig combat som skyrim.

Jo, moddar som adresserar just det kan göra precis det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮