3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ja skulle jag hitta ett 3080 under 10K så slår jag nog till och är nöjd där. Har flippat kort som en galning nu under några månaders tid.

Lol intressant, vilka kort har du flippat? Är det till samma personer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Inet har hundratals 3060, 3070, och 3070 ti tillgängliga just nu.

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx

Wow. Jag har aldrig brytt mig om andra grafikkort i den här generation än 3080. Det är inte lönt byta ner sig tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Lol intressant, vilka kort har du flippat? Är det till samma personer?

Nä, sålde mitt första 3070 då jag fick löjligt bra betalt sen har jag haft ångest och köpt å returnerat osv. Nu när priserna går ner så vet man inte än när man ska vara nöjd liksom.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

ganska säker på att xc3 black varit på 8,3 ett tag. inte gått ner jmf med ca 1 månad sedan iaf.

nu återstår ju frågan, fick ju tag i ett xc3 ultra 3070 för 8,8 för 2 veckor sedan ungefär. Ska man lämna tillbaka i hopp om att priserna snart går ner? man får nästan lite beslutsångest. Vill ju gärna ha ett bra grafikkort tills nya BF släpps men det är ju några månader bort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinyou:

ganska säker på att xc3 black varit på 8,3 ett tag. inte gått ner jmf med ca 1 månad sedan iaf.

nu återstår ju frågan, fick ju tag i ett xc3 ultra 3070 för 8,8 för 2 veckor sedan ungefär. Ska man lämna tillbaka i hopp om att priserna snart går ner? man får nästan lite beslutsångest. Vill ju gärna ha ett bra grafikkort tills nya BF släpps men det är ju några månader bort ändå.

Du får ju ett FTW3 ultra(och nästan strix) för samma pengar just nu så jag hade lämnat tillbaka oavsett. Priserna lär fortsätta att gå neråt eftersom det är väldigt osäkert med mining just nu och folk som är villiga att betala miningpriser utan avkastning på pengarna bör ju ha fått tag på ett kort för länge sedan kan jag tycka.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Intressant men inte förvånande att Inet är dyrare än Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Du får ju ett FTW3 ultra(och nästan strix) för samma pengar just nu så jag hade lämnat tillbaka oavsett. Priserna lär fortsätta att gå neråt eftersom det är väldigt osäkert med mining just nu och folk som är villiga att betala miningpriser utan avkastning på pengarna bör ju ha fått tag på ett kort för länge sedan kan jag tycka.

stor skillnad på ftw3 mot xc3:an? har lite dålig koll på vilket AIB som anses vara "bäst" inom nuvarande segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinyou:

stor skillnad på ftw3 mot xc3:an? har lite dålig koll på vilket AIB som anses vara "bäst" inom nuvarande segment.

Stor och stor, XC3 är EVGAs vanliga/budget serie medan FTW3 Ultra är deras toppkort motsvarande SUPRIM och STRIX. Till samma pris är FTW3 självklart "mycket bättre" även om det inte är särskilt stora skillnader mellan olika partnermodeller.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Stor och stor, XC3 är EVGAs vanliga/budget serie medan FTW3 Ultra är deras toppkort motsvarande SUPRIM och STRIX. Till samma pris är FTW3 självklart "mycket bättre" även om det inte är särskilt stora skillnader mellan olika partnermodeller.

Förstår, tack för tipset. Begärde återköp på den nu, inte ens öppnat den i hopp om att kanske få tag i ett 6800xt/6900xt under AMD-dropsen. Kan nog ligga lite lågt för nuvarande och hoppas på att priserna går ner något mot höst.

Vilket 3070 anses vara det bästa? Strix och/eller suprim-x som du nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinyou:

Förstår, tack för tipset. Begärde återköp på den nu, inte ens öppnat den i hopp om att kanske få tag i ett 6800xt/6900xt under AMD-dropsen. Kan nog ligga lite lågt för nuvarande och hoppas på att priserna går ner något mot höst.

Vilket 3070 anses vara det bästa? Strix och/eller suprim-x som du nämnde?

Strix är nog det mest påkostade/overkill av alla.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag är ute efter ett vettigt 3070 till vettigt pris med leverans inom låt oss säga 2-3 mån. Någon som kan rekommendera en bra beställning att göra?

• Jag är inte intresserad av överklockning, ska ha det för videoredigering och inte spelande, så de där sista frame/sek är inte viktigt.

• Tysta fläktar däremot - kortet kommer att sitta i en dator i ett rum där vi gör inspelningar. Jag gillar referenskortet för hur det ger ett bra luftflöde/effektiv kylning i hela lådan, så en liknande kylningslösning är bra.

Om någon vill övertala mig till att ta något annat än 3070 så får du gärna göra det. Jag utsåg det till min "sweet spot", men det var en bit före jul, och baserat på priserna på nVidias referenskort. Det har ju hänt en del sedan dess.

Inte för att jag vet exakt hur din situation, gällande inspelning, ser ut? Men direkt tyst har jag inte märkt att något 3070 är. Jobbar mycket i studio och skulle ogärna vilja ha ett gamerkort i studiodatorn.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinyou:

Skillnaden är minimal när man kollar på flera tester.

Men vid överklockning så är FTW att föredra om man nu är inne för sådant.

Sen är det lustigt, FTW varianten finns en uppsjö i lager hos Inet, medans XC3 Ultra såldes slut på 50min.. ändå är prisskillnaden så pass liten att inte ens plånboken reagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Sen är det lustigt, FTW varianten finns en uppsjö i lager hos Inet, medans XC3 Ultra såldes slut på 50min.. ändå är prisskillnaden så pass liten att inte ens plånboken reagerar.

Skillnaden mellan FTW och XC3 Ultra är minimal, FTW är lite tystare och lite svalare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Inte för att jag vet exakt hur din situation, gällande inspelning, ser ut? Men direkt tyst har jag inte märkt att något 3070 är. Jobbar mycket i studio och skulle ogärna vilja ha ett gamerkort i studiodatorn.

Nja, nu vet jag ju inte vilken typ av produktion det är men om det är musikproduktion så kommer inte grafikkortet att jobba öht. Mitt tuf 3070 oc jag hade tidigare var helt knäpptyst och fläktar på 0% när det inte ansträngdes. Kan förstå att man vill ha lite mer kraft ifall att tillgå om det även ska redigeras film någon gång ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Är nog för att xc3 passar i mindre byggen^

Permalänk
Medlem

Sjuuuk beslutsångest nu. Sitter på ett Gigabyte 3070 ti och ett EVGA 3070 ultra.

Blir jag gladare över ti-versionen? Kan fasen inte ta ett beslut. Det handlar om en tusenlapp så inga jättepengar.

Mitt sansade jag säger spara en tusenlapp och satsa på EVGA som är ett kvalitativare kort.

Medans mitt irrationella jag, hävdar att Gigabyte kortet har mer flås. Behöver vägledning... 😄

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Sjuuuk beslutsångest nu. Sitter på ett Gigabyte 3070 ti och ett EVGA 3070 ultra.

Blir jag gladare över ti-versionen? Kan fasen inte ta ett beslut. Det handlar om en tusenlapp så inga jättepengar.

Mitt sansade jag säger spara en tusenlapp och satsa på EVGA som är ett kvalitativare kort.

Medans mitt irrationella jag, hävdar att Gigabyte kortet har mer flås. Behöver vägledning... 😄

Jag hade tagit EVGA alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Jag hade tagit EVGA alla dar i veckan.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Bara tänk så lyxmodell vs budget. Dessutom har evga grym suppport/garanti. Prestandan ti vs icke ti skiljer sig inte mkt. Bara flasha evga kortet med deras oc bios. Sen spara 1000kr är inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Bara tänk så lyxmodell vs budget. Dessutom har evga grym suppport/garanti. Prestandan ti vs icke ti skiljer sig inte mkt. Bara flasha evga kortet med deras oc bios. Sen spara 1000kr är inte helt fel.

Ok?! Flasha bios, har aldrig sysslat med det på Grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den som vill köpa en 3070ti så finns det nu billigare 3070ti än 3070 kort på NON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

För den som vill köpa en 3070ti så finns det nu billigare 3070ti än 3070 kort på NON.
https://i.postimg.cc/5tQrMn8B/B77-CA7-F6-2-F24-4831-9761-624691-B8-D19-A.jpg

Skulle väl inte säga billigare än 3070 då det går att hitta sådana för dryga 9000, men du menade kanske på NoN?

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-Ti-TU...

Det här var ju ett faktiskt bra pris, om det nu går att få tag på ett. Kanske ett omen om att man slipper den här överprisade gpu helvetet snart? 3070 ti tuf 6 400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-Ti-TU...

Det här var ju ett faktiskt bra pris, om det nu går att få tag på ett. Kanske ett omen om att man slipper den här överprisade gpu helvetet snart?

Det där är introduktionspris, troligen så kommer dom ändra på priset efter dom faktiskt kommer in i lager.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Det där är introduktionspris, troligen så kommer dom ändra på priset efter dom faktiskt kommer in i lager.

Är du säker, det är ju en TI så nyare modell? Kan inte va gammalt pris från 2020 iaf.

Bottarna kommer köpa upp den på 0.1 sek oavsett ifall det nu är på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är du säker, det är ju en TI så nyare modell? Kan inte va gammalt pris från 2020 iaf.

Bottarna kommer köpa upp den på 0.1 sek oavsett ifall det nu är på riktigt.

Troligen så är det som så att detta är andra gången det säljs och att dom inte tänkt på att ändra priset ännu. 3070 ti korten överlag kom ju inte ut så länge sedan så

Det var ju samma med 3080 ti korten, dom såldes för 12900kr när dom kom ut 😐

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Verkar välla in kort överallt nu, så snart kanske vi hamnar på sådana priser på riktigt då, man kan ju hoppas på någon slags fet ketchuppeffekt iaf. Finns ju några saker som kunde trigga det, ex om folk slutar hålla stenhårt i sina 10st 3080 beställningar, scalpers och miners retirerar, folk inte vill ha gpu på sommaren, etc..

En så länge verkar ju t.ex INET sälja sina 3070 för runt 9k, så efterfrågan är ju hyfsad trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Verkar välla in kort överallt nu, så snart kanske vi hamnar på sådana priser på riktigt då, man kan ju hoppas på någon slags fet ketchuppeffekt iaf. Finns ju några saker som kunde trigga det, ex om folk slutar hålla stenhårt i sina 10st 3080 beställningar, scalpers och miners retirerar, folk inte vill ha gpu på sommaren, etc..

En så länge verkar ju t.ex INET sälja sina 3070 för runt 9k, så efterfrågan är ju hyfsad trots allt.

Kan tänka mig att många skulle utnyttja sin ångerrätt om Inet helt plötsligt börja sänka priset. Så länge allt säljer slut på någon vecka är det nog ingen chans att priset går ner.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med Proshop chatten där de sa att det kommer alldeles strax in några 3070 Ti TUF för 6400kr samt att tillgängligheten av kort kommer fortsätta vara snålt i minst 6mån till och troligtvis längre det betyder också att priset inte kommer förändras inom den närmsta tiden.

Edit: sorry, det var 3070 Ti TUF jag frågade om

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag var i kontakt med Proshop chatten där de sa att det kommer alldeles strax in några 3070 TUF för 6400kr samt att tillgängligheten av kort kommer fortsätta vara snålt i minst 6mån till och troligtvis längre det betyder också att priset inte kommer förändras inom den närmsta tiden.

Attans, då börjar jag nästan överväga att ta Palit Gamerock 3070ti för 8999kr från Komplett..