Har börjat spela en del Planetside 2 på nytt på sistone, fått börja om helt då det email jag hade förknippad med konto är förlorat för evigt. Något som slog mig omedelbart och stämmer väl 50h senare är hur otroligt bra de lyckats hålla spelet, och hur mycket av löften som nya spel gör som känns rätt tunna när planetside har gjort det hela tiden.
Djup customization? Check. 50h in så har jag bra grepp om vad som är "värt" att låsa upp så att säga men det är nice att kunna gå efter top-tier implants som ökar ens jump height till exempel, eller kunna äntligen låsa upp de fetare kanonerna på ens sunderer för att motivera randoms att hoppa in och skjuta vilt medan man rider in i strid.
Massiva strider? Check. (spawns begränsas när det är mer än 192 spelare i samma hex på kartan, men man kan alltid flyga in eller ta bil in, eller lägga spawn beacon precis i andra zonen och jag har vart i ett par strider där alla action är i mötespunkten mellan två eller tre hex och det är maxat med spelare i alla tre hex, alltså någonstans mellan 400-600 pers.)
Möjlighet till varierade spelstilar? Check (basbyggande, engineer, supportive roles, behind-enemy-lines infiltration, faction resource management, bastions osv, spenderade en hel kväll med att först bygga och sedan försvara en lite bas nära frontlinjen där jag smällt upp en spawn tube, vechicle pad och orbital strike relay)
Belönar samarbete? Check (varit i ett par strider där två "mentored" squads samarbetat och koordinerat låsning försvar av en zon med utmaning av en annan vilket lett till att vi med 20 pers lyckats utspela en zerg på 50+ genom bra timing och snabb respons.
Massiv miljö? Check - större banor än något liknande spel, inga låsta områden. Om du vill bygga en bas på en bergtopp eller snipra ner från det högsta taken kan du göra det.
Stark spelarbas? Check - har aldrig "dött" under snart tio år live, folk verkar fortfarande ha stor passion för spelet.
Allt detta med tradeoffs dock- grafiken är inte så vass som nya spel, de har tagit bort ragdoll då det tydligen blev instabilt i stora strider, och sedan det som är mest motsatt BF- du kommer inte göra mycket om du inte tänker efter; man kan göra väldigt mycket intryck solo om man spelar smart, men om man bara vill sprinta runt och spraya så behöver du support.
Skrivet av pinkified:
Som jag skrev på FZ kommer jag definitivt spela mot bottar, inte alltid, men inte omöjligt att det blir majoriteten av tiden. Tappar humöret lätt när jag kör MP och det är någon specifik person som alltid lyckas få "orättvisa kills" med eller utan fusk. Ibland vill jag bara leka supersoldat få in några enkla kills istället för att bli mörbultad av upptjackade tolvåringar som inte gör annat än att spela hela dagen. Har bara ett par timmar per dag som bäst att spela och då vill jag ha roligt.
Jag har varit med om många roliga och häftiga "Battlefield-moments" online men troligtvis kommer jag bara spela online med polare. Vid solo kommer jag nog föredra bottar.
Jo, det är en av de saker som det varit trist med BF - en gång i tiden kunde man få en mer genuin "battlefield" känsla med mängder av bottar, medan riktiga spelare tenderar att vattna ur det hela till ett strikt meta som sällan känns särskilt genuint. I antingen BF3 eller BF4 vill jag minnas att det blev väldigt fånigt när folk bara sprang runt med RPG och skjöt i marken unreal tournament-style ett tag, Bolt action snipers och slug shotguns var också under perioder lite fåninga.
Med bottar kan man liksom bara sätta sig och få känslan av att vara på ett faktiskt battlefield utan att någon kommer parkourande över ens cover och sätter tre HS med revolver i farten.
För att ärlig så gillar jag att spela snabbt och lite enligt det meta som uppstått där det är mer COD än något annat, men det är för att det är då jag presterar bäst. Önskar fortfarande att BF kunde vara mer fokuserat på team play igen och mindre fokuserat på bara kaos.