Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dom har nog gått plus på dessa kort sedan länge, så vi behöver inte oroa oss över att de förlorade några pengar på försäljningen av korten...

Finns det skäl att anta att gemene man går och oroar sig över att ethereum miners i kina inte ska nå return on investment?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

En fråga vad gäller mining med grafikkort (eller mining generellt).. Varför är de hårt använda efter mining? Förstår att de är igång 24/7 under lång tid men det borde vara på relativt låga frekvenser och med bra temperaturer om miningen ska ge så bra utfall som möjligt. Detta då det är energin som kostar pengar i mining så man borde vilja optimera till så hög perf/W som möjligt.
Eller finns det någon annan bra anledning att istället köra korten i maxfrekvenser? Känns inte som det borde löna sig, speciellt om det innebär att man måste skaffa nya kort oftare dessutom (i dessa tider också).

Sen kanske ett kort som gått 24/7 i undervoltat läge även det är slitet, men känns som att det inte borde vara så farligt...? Det är ju så man använder beräkningskort (lägre frekvenser osv pga att de ofta körs med konstant hög belastning), där garanterar man lång livstid (visserligen också selekterat kisel).

Du beskriver det så bra, att du får det att låta som de inte är slitna alls. Men vad säger du om fläktarna?

Permalänk
Medlem

Underbart! Karma

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Skönt. Får hoppas på att man kan köpa ett nytt grafikkort för ett mer rimligt pris snart då.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Med tanke på garantin på mining kort i tex Ryssland först sänktes till 3 månader och sen togs bort helt så är miningkort hyfsat ointressanta som begagnade, skall bli kul att se alla annonser här sen "har använts sparsamt" jojo

Sådant tas ju i beaktning på öppna marknaden. Kommer det en "flod" av begagnade 3080 utan garanti så finns det säkert en skara människor villiga att bortse den biten, om de kan köpas för 4000

Skrivet av Rapidact:

Du beskriver det så bra, att du får det att låta som de inte är slitna alls. Men vad säger du om fläktarna?

Fläktar är förhållandevis billiga och okomplicerade. Behöver man byta och inte är värst intresserad av att ghettomodda vanliga chassifläktar så finns det ofta ersättningsmodeller på eBay.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Stora frågan är om dessa Kineser får annonsera på SweC-Marknad eller kommer "prisdumping" också förbjudas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Bra gjort av Kina. Hoppas resten av världen också förbjuder krypto-grävning som drar onödigt mycket el. Jag tror New York State undersöker möjligheten redan och ska rösta om det senare. En kommun i New York delstaten har redan förbjudit storskalig verksamheter tror jag. Någon politiker i Nederländerna(?) hade också uttalat sig om ett förbud.

Vi kommer bli tvungna att förbjuda det för eller senare på grund av att alla ska kunna köra värme och AC när vädret blir mer extremt och alla behöver elen för att överleva. De ber redan folk att spara på el på platser som t.ex. New York och Texas för att undvika att elnätet överbelastas.

Synd att miljöargumenten oftast är svepskäl för sådana som egentligen har andra agendor (finns både bra och dåliga) att ogilla krypto, det används mer som billigt propagandaknep. Krypto är som mest lönsamt när el är billig, el är billig när den inte används till annat och istället annars bara bränns bort som rena värmeförluster. Vi behöver snarare mer användning av el som följer möstret att vara prisstyrt och används när el är billig, synnerligen om vi ska gå mot mer förnyelsebar elproduktion.

Kombinationen av prisstyrd elanvändning (som hjälper att hålla elpriset mer stabilt, tänkt mining och kanske smart prisstyrd laddning av elbilar etc.) samt bättre sätt att lagra stora mängder el är det som behövs för att få ordentlig fart på exempelvis vind och solenergi. Energiporduktionen på ett nytt vindkraftverk är idag ganska bra men fortfarande väldigt väderberoende och varierande.

Elbolagen borde snarare själva mina när de producerar för mycket el (dvs när de annars måste sälja med förlust). Och på så sätt tjäna mer pengar på förnyelsebar el som ger större incitament att bygga mer sådan.

Annars kan jag förvisso tycka att man borde gå mot thoriumbaserad kärnkraft (om vi vill vara för miljön) samt reaktorer fokuserade på att utnyttja redan uttjänt kärnbränsle en vända till (och därav minska radioaktiviteten och halveringstiderna). Då löser vi flera problem på en och samma gång.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem. Men synd om de som köper då det är ett välkänt faktum att kort som begagnats av miners är I sämre skick än om de använts för spel eller andra normala laster. Bra gjort av Kina. Hoppas fler stater följer efter så att denna mentala misshandel av gamers slutar. Vi är oskyldiga och har inte bett om något av den här skiten. Vi är trötta på att behandlas som andra klassens medborgare så nu är det inte mer än rätt att snaran dras åt runt Krypto. Jag är glad att vi ser den utveckling vi nu gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det måste vara personer som köper en disk för att plotta chia under öppet köp perioden, för att sen lämna tillbaks. Möjligen rinse and repeat på den med nästa återförsäljare. Rätt sunkigt beteende.

Hur kan ÅF gå med på att ta tillbaka en disk som har mer än typ 1TBW?

Citat:

Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Svårt att hävda att man bara har undersökt varan när man har skrivit 200TBW+...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag skulle nog tycka att fläktarna borde vara det minsta bekymret av det som kan slitas på ett grafikkort. Dels borde de klara av konstant drift bra (brukar ju slita mer med uppstart och sånt på sådana delar), annars är de väldigt lätta att byta ut. Det är mycket värre om diverse elkomponenter har tagit skada.

Permalänk
Medlem

Bekanta från Shanghai säger att det går nu att köpa 3070 för 3000 RMB (4000kr) och 3080 for 3500 RMB (4700kr). Skulle liknande priser komma till oss lär det bli relevant helt klart.

Kommer folk ihåg hur det såg ut med kort från förra vågen? Var korten undervoltade så kanske det inte är så stor risk?

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Är fläktarna kass? Det skiter jag i. Kör alltid med två 120mm.
Behöver jag klocka ned det lite för att det ska funka perfekt? Det skiter jag i.

OM kortet är billigt och rejält snabbare än det jag har nu.

För och nackdelar, men så är marknaden och det får jag förhålla mig till. Tyvärr.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mej om Minerkort kan vara ett bättre begagnat köp än vanliga Gamers begagnade kort

Miners : prioritet välkyld anläggning och andrahandsvärde
Gamers : prioritet på en snygg liten låda med ofta dålig kylning och ska pilla och överklocka med dålig kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Stora frågan är om dessa Kineser får annonsera på SweC-Marknad eller kommer "prisdumping" också förbjudas?

Vad har nationaliteten för betydelse om du får annonsera på marknaden eller inte, har du varit medlem i minst en månad och du kan identifiera dig med ID-Kollen och du betalar för din annons och sedan bara annonserar en bristvara var sjätte månad så kan jag inte se några problem att en Kines eller för den delen Nordkorean använder marknaden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt dem. Men synd om de som köper då det är ett välkänt faktum att kort som begagnats av miners är I sämre skick än om de använts för spel eller andra normala laster. Bra gjort av Kina. Hoppas fler stater följer efter så att denna mentala misshandel av gamers slutar. Vi är oskyldiga och har inte bett om något av den här skiten. Vi är trötta på att behandlas som andra klassens medborgare så nu är det inte mer än rätt att snaran dras åt runt Krypto. Jag är glad att vi ser den utveckling vi nu gör.

Alltså.. kom in i matchen. När går miners förlust? Korten har ju redan betalat sig själv. Du vet verkligen inte hur kineser fungerar. Andra klassens medborgare? lägg ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag och gamla kollegan får oss alltid ett gott skratt av att följa dina avgrundsvrål vid klagomuren - sluta aldrig är du snäll
Mental misshandel av gamers, haha underbart!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Och snart har vi berg av nya kort och återförsäljare och leverantörer som gråter att dom inte kan sänka priserna och nya lanseringar får vänta tills lagren töms.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon333222:

Alltså.. kom in i matchen. När går miners förlust? Korten har ju redan betalat sig själv. Du vet verkligen inte hur kineser fungerar. Andra klassens medborgare? lägg ned.

Eller hur

Kan också tillägga att jag tror lönsamheten har större betydelse just nu än vad ev kinesiska staten tycker om miners. ETH värdet som minskat och att svårighetsgraden ökat börjar ta ut sin rätt. Oavsett så är dom där korten redan betalda så allt värde som går att sälja för är +.
Det kom ju inte som en överraskning för dom som hållit på med detta, tvärtom har det varit ganska lätt att räkna ut ganska länge ur ett lönsamhetsperspektiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart fick ni förlust ifrån? Dessa kineser har säkert gått med vinst flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ja många miners hävdar att det tydligen skulle vara bättre för grejerna att köras till max 24/7 än att någon spelar spel på det någon timma i veckan för att temperaturen är konstant. Dock blir man tveksam när tillverkarna inte verkar hålla med

Vet inte riktigt vad du menar, men det är generellt så elektronik funkar. Fläktar osv. slits ju såklart annorlunda på miningkort, men de går svalt och temperaturen är konstant. Själva problemet är inte att de används, det är att de blir varma. Och i den aspekten är ju gamers mycket sämre än miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Synd att miljöargumenten oftast är svepskäl för sådana som egentligen har andra agendor (finns både bra och dåliga) att ogilla krypto, det används mer som billigt propagandaknep. Krypto är som mest lönsamt när el är billig, el är billig när den inte används till annat och istället annars bara bränns bort som rena värmeförluster. Vi behöver snarare mer användning av el som följer möstret att vara prisstyrt och används när el är billig, synnerligen om vi ska gå mot mer förnyelsebar elproduktion.

Kombinationen av prisstyrd elanvändning (som hjälper att hålla elpriset mer stabilt, tänkt mining och kanske smart prisstyrd laddning av elbilar etc.) samt bättre sätt att lagra stora mängder el är det som behövs för att få ordentlig fart på exempelvis vind och solenergi. Energiporduktionen på ett nytt vindkraftverk är idag ganska bra men fortfarande väldigt väderberoende och varierande.

Elbolagen borde snarare själva mina när de producerar för mycket el (dvs när de annars måste sälja med förlust). Och på så sätt tjäna mer pengar på förnyelsebar el som ger större incitament att bygga mer sådan.

Annars kan jag förvisso tycka att man borde gå mot thoriumbaserad kärnkraft (om vi vill vara för miljön) samt reaktorer fokuserade på att utnyttja redan uttjänt kärnbränsle en vända till (och därav minska radioaktiviteten och halveringstiderna). Då löser vi flera problem på en och samma gång.

I Norden är elmarknaden redan väldigt styrd, mest är det vattenkraften som reglerar effekten. Många el tunga företag styr sin produktion efter el priset, om det är lågt drar man igång mer produktion om det är högt backar man produktion, och på detta sätt regleras tillgänglig effekt ganska bra. Även el-producenter startar olika anläggningar beroende på spotpriset, man brukar ha en brytpunkt när man drar igång tex olja och gas. Tror det är väldigt sällan el bara "dumpas" för att det inte går att reglera ned vattenkraften. skulle tippa på att det är liknande system i resten av världen. För den intresserade kan man gå in på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ och kolla runt. Annars kan man alltid göra vätgas om det skulle finnas överbliven el som faktiskt är till nytta istället för krypto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bara en liten aning spelberoende där va.

Du tror att du har förtur till hårdvara bara för att du gillar tv-spel?

Jag gör fortsättningsvis exakt vad jag vill med mina ägodelar som jag själv betalat för så länge aktiviteten inte bryter mot vårt lands lagar eller internationella konventioner.
De mänskliga rättigheter har mig veterligen inte inskrivet att var och en har rätt till senaste grafikkortet när de så önskar?

Att sen tillverkarna passar på att sätta i sämre komponenter eftersom de som leker spel inte nyttjar ett korts fulla potential är en annan sak. Tänker främst fläktarna här.
Det finns fläktar som klarar flertalet år på fullvarv dygnet runt utan att lägga ner så ge dig på tillverkarna för att de sätter i undermåliga och kvalitativt tveksamma delar.
Annonserar de ut ett kort och specificerar det till att klara x GHz på gpun och y GHz på minnena så ska det ju klara detta hela tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Vart fick ni förlust ifrån? Dessa kineser har säkert gått med vinst flera gånger om.

Det tror jag inte, är ingen expert men grafikkort är dyra att köpa + el kostnad. Tittar man på ex: https://www.kryptex.org/en/hardware/nvidia-rtx-3070 tar det ett tag att tjäna in kortet.

Market price och annual profit. Verkar vara en förlust affär. Visst man kan sälja det begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Och snart har vi berg av nya kort och återförsäljare och leverantörer som gråter att dom inte kan sänka priserna och nya lanseringar får vänta tills lagren töms.

Haha
En nylansering av AMD/nVidia vore ju fint just nu
Fast chansen är väl att dom sett vad folk varit villiga att betala och direkt applicerar det på nylanseringar.
Är entusiaster villiga att betala 25000:- för toppkorten så kommer toppkorten att kosta just 25000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det tror jag inte, är ingen expert men grafikkort är dyra att köpa + el kostnad. Tittar man på ex: https://www.kryptex.org/en/hardware/nvidia-rtx-3070 tar det ett tag att tjäna in kortet.

Market price och annual profit. Verkar vara en förlust affär. Visst man kan sälja det begagnat.

Jo då garanterat, de började nog inte mina nu i veckan med dom korten. 3000 serien har funnits ute i 9-10 månader. Sen är elen och korten nog billigare i kina också kan jag tänka mig.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar vara ett "välkänt faktum" hos förstå-sig-på'are snarare än i verkligheten. Hittar resultat med sample size 1 och lägger fram detta som faktum.

Är man någorlunda insatt i elektronik och kretsar så förstår man givet förutsättningarna vad som skulle kunna påverka och vad som inte påverkar. Att någon exempelvis har kört VRAM över tillverkarens max Tj under en längre period är en sak, men att ligga under max Tj är ett testat scenario som är godkänt av kretstillverkaren.

Någon nämnde ovan argumentet att det är bättre att hålla konstant jämn temperatur än att temperaturväxla mellan rumstemp "varmt". Ja det kan mycket väl vara ett värre scenario än att hålla (vad vi tycker är) "hög" temperatur pga expansion/kontraktion.

Är man inom spec. med alla parametrar så är man inom spec.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vänta bara, snart ska vi minea med TPM-chipp då drar de iväg lite extra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Fast traditionella banker har ju lite solidare grunder att stå på än de extremt flyktiga krypto"valutorna".
Miljontals arbetar ju inom bankväsendet för att kunna göra masor av olika tjänster möjliga.
Kort sagt, vi får någonting i utbyte av energin som bankerna använder.
Medans krypto marknaden hittills slösat energi till ingen som hellst nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

När jag minade bitcon 2010 var det en enorm förlustaffär procentuellt sett. Nu elva år senare...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701