Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För att upprepa mig, minnena blir jättevarma men det blir också MOS-FET som driver minnena till denna värme vilket alla verkar glömma. Dom flesta kort saknar dessutom sensorer för MOS-FET, EVGA är ett undantag.

Tittar jag på evga icx tycker jag power tempsen ser ganska bra ut även under mining, 4 st mellan 53-60grader och den sista som max 69, antar att den sista är den som driver minnena^^

edit: *pwr4 så näst-sista kanske är mer korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För att upprepa mig, minnena blir jättevarma men det blir också MOS-FET som driver minnena till denna värme vilket alla verkar glömma. Dom flesta kort saknar dessutom sensorer för MOS-FET, EVGA är ett undantag.

Så är det säkert, jag uteslöt inget. Trist om grafikkortstillverkare väljer kortare statistisk livslängd på den typ av komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, det lär ju sääääkert ske..
Hur är det med att pengarna involverar sig in i politiken då? Är det OK?

Du ska nog få se. Sedelpressen kommer gå brrr, brrrrr, brrr i Sverige också.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/riksdagspartierna-ska-...

Nej inte ok, men två fel blir inte ett rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kostnadsökning av bostäder är inte samma sak som inflation.
Priset på bostäder står i nästan direkt förhållande till hur mycket folk kan låna.
Och det styrs av räntorna.
Nu har vi haft 0% i styrränta väldigt länga, och bankerna jublar såklart.
Ökad styrränta, höjda räntor och bostadspriserna kommer att normaliseras igen.

Borde nybyggen verkligen ha utvecklats såhär mycket snabbare uppåt per kvadratmeter än KPI? Det är kraftig skillnad. Jag tror inflationen är högre än den officiella. Man kan uppskatta den till vad man vill beroende på vad man mäter.

SCB pris/kvm nybyggen historik

Staten jublar också över nollräntan. När du flyttar får du betala vinstskatt. Det gagnar staten - i praktiken fastighetsskatt utan lagändring. Dessutom blir pensionsutbetalningarna till korvören och hela pensionsskulden blir försumbar.

Priset på massproducerade bröd kanske fortsätter ner och då har vi 0% inflation? Kanon mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte det är någon här som påstår att miningkort är undantagna från fysikens lagar, men så vitt jag förstår är det upphettnings- och nedkylningscykeln som främst dödar elektronik och inte värmen i sig. Om du kör dina kort inom det tillåtna temperaturintervallet. Stämmer det inte? I så fall, vad är den främsta faktorn?

Upphettning och nedkylning sliter väl främst på dålig lödning så att lödpunkterna spricker. Vad gäller kontinuerlig drift så är det så att komponenter är spexade till att klara en viss belastning vid en viss temperatur ett visst antal tinnar och det säger sig själv att de ger upp fortare om de belastas dygnet runt jämfört med om de bekantas mer sporadiskt.

Skrivet av BMac:

Sådär. Då har jag citerat dig. Blev inte så mycket kvar med substans när jag tagit bort det oväsentliga

Om jag inte missade det så kommenterade du aldrig mitt påstående om avsaknaden av tolerans inför andras viljor, värderingar och intressen?
Kan du verkligen bara ser din egen samt Mållgan & Co önskan som den allenahärskande och rätta?

Kreatörer använder för övrigt Quadrokorten.

Vad vill du att jag ska bemöta? Om du tycker att man bara tänker på sig själv när man tänker på alla som ingår i en grupp som tänkt använda en produkt så som den främst är tänkt att användas så är det väl så. Det finns liksom inget mer att säga om det.

Huvudsyftet med mining är väl att tjäna pengar åt sig själv? Då räcker det med att säga att jag tycker att du kastar sten i glashus och sen är diskussionen slut. Eller var det något djupare du ville åt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tjena. Du undergräver hela det vetenskapliga samhället. Skit i bevis. Det är ju självklart. Sluta…. Det här är på otrolig låg nivå. Jag tycker, alltså är det sanning. Hur många HP har du?

Var är bevisen för att det jag påstår inte är sant? Rimligen kan man inte kräva bevis av ena parten utan att ha det själv. Att någon här har köpt massa begagnade kort som inte gått sönder är lika lite bevis som att någon här köpt massa begagnade kort som har gått sönder.

Det som är förbluffande för mig här är att vissa vill hävda att komponenter som slits hårdare inte går sönder fortare än komponenter som inte gör det, och så är det jag som ska behöva komma med bevis. Nivån har liksom blivit så fruktansvärt låg att det är svårt att ens föra en vettig dudjudduiv längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tänk att du inte höll på med mining. Ändå gick kortet sönder? Vad tror du @Ozzed? Han gjorde en god gärning. Ska han till h*lvetet iaf? Tillsammans med alla miners

Kan du citera inlägget där jag säger att grafikkort bara kan gå sönder av mining? Jag minns inte att jag någonsin skrivit något som ens är i närheten av en tillstymmelse till att hävda det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechGuru:

Du ska nog få se. Sedelpressen kommer gå brrr, brrrrr, brrr i Sverige också.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/riksdagspartierna-ska-...

Nej inte ok, men två fel blir inte ett rätt.

Knappast, innan pandemin så har man betalat mycket av statskulden bort.
Däremot om det blir byte av regering så ska det sänkas skatter och spenderas (speciellt om vi ska med i NATO), dvs kreditkortet som Reinfeldt åren.

(men det här är off topic så lämnad ämnet samtidigt)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs artikeln.

Den är läst, flera gånger. Vad vill du ha sagt? Det finns inget i den som motstrider vad jag skrev i tidigare inlägg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Den är läst, flera gånger. Vad vill du ha sagt? Det finns inget i den som motstrider vad jag skrev i tidigare inlägg.

Från artikeln du påstår att du läst flera gånger:

"...de komponenter som säljs har belastats hårt när de använts för att bryta kryptovalutor. Trots låga priser är de inte nödvändigtvis attraktiva att använda i sin nya speldator exempelvis."

Om komponenterna blivit oattraktiva av någon annan anledning är att de belastats hårt av mining, så får du gärna bli den första som lyckas ge mig ett vettigt svar på vad det då är för en faktor som gjort att de här begagnade produkterna inte skulle vara hårdvaluta till ett nytt datorbygge.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Var är bevisen för att det jag påstår inte är sant? Rimligen kan man inte kräva bevis av ena parten utan att ha det själv. Att någon här har köpt massa begagnade kort som inte gått sönder är lika lite bevis som att någon här köpt massa begagnade kort som har gått sönder.

Det som är förbluffande för mig här är att vissa vill hävda att komponenter som slits hårdare inte går sönder fortare än komponenter som inte gör det, och så är det jag som ska behöva komma med bevis. Nivån har liksom blivit så fruktansvärt låg att det är svårt att ens föra en vettig dudjudduiv längre.

Efter att ha läst hela tråden....Får jag ställa dig en väldigt enkel och rak fråga.. och få ett enkelt och rakt svar tillbaka...

Kan du något om elektronik??? Då menar jag reparera elektronik, underhålla, felsöka osv. osv

Permalänk
Medlem

Fan vad gött, då får man köpa på sig lite mer kort om de kommer hitåt!

Jag minear på för fullt, dock mest med gamla AMD-kort ur RX-serien (570/580). Tycker att det är riktigt kul att bygga riggar och att få allt att fungera, det är ju lite knepigare än en vanlig dator trots allt. Har kört vissa kort i fyra år på full fart och de rullar än. Hade ett kort där en fläkt lade av.Då kortet inte var värt så mycket vid tillfället lät jag det jobba vidare, totalt i tre månader på en fläkt innan jag fått in en ersättare till den som gått sönder. Kortet fungerar än, likabra som de andra i samma rigg (dock numer med två fullt fungerande fläktar).

Tror att det finns väldigt många "keyboard warriors" som ej provat på riktigt vad kort klarar av och inte. Visst, sätter du vattenkylning på ett kort som kräver bra VRM-kylning så kommer det att gå sönder, men det får man se som läropengar.

Ett grafikkort klockat till rätt temp/frekvens som är på 24/7 slits inte speciellt mycket. Vissa skriver fläktar som om det vore världens undergång. Skulle en fläkt gå sönder beställer man en ny, för ca 1% av var ett modernt grafikkort kostar. MYCKET värre om du kör fler temperaturcykler (som med allt annat, ifrån ugnsformar till flygplansmotorer). Jag tar hellre en bil som kört långa mil på låga varvtal på motorvägen än en som gått få mil, men i stadstrafik.

Det onödiga hatet mot miningkort har ingen vetenskaplig grund. Utan baseras mest på tangentbordkrigares hat mot miners.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Efter att ha läst hela tråden....Får jag ställa dig en väldigt enkel och rak fråga.. och få ett enkelt och rakt svar tillbaka...

Kan du något om elektronik??? Då menar jag reparera elektronik, underhålla, felsöka osv. osv

Har en elektroningejörsexamen på 180HP (120HP). Har kört ytmonterat och sånt skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ridder:

Fan vad gött, då får man köpa på sig lite mer kort om de kommer hitåt!

Jag minear på för fullt, dock mest med gamla AMD-kort ur RX-serien (570/580). Tycker att det är riktigt kul att bygga riggar och att få allt att fungera, det är ju lite knepigare än en vanlig dator trots allt. Har kört vissa kort i fyra år på full fart och de rullar än. Hade ett kort där en fläkt lade av.Då kortet inte var värt så mycket vid tillfället lät jag det jobba vidare, totalt i tre månader på en fläkt innan jag fått in en ersättare till den som gått sönder. Kortet fungerar än, likabra som de andra i samma rigg (dock numer med två fullt fungerande fläktar).

Tror att det finns väldigt många "keyboard warriors" som ej provat på riktigt vad kort klarar av och inte. Visst, sätter du vattenkylning på ett kort som kräver bra VRM-kylning så kommer det att gå sönder, men det får man se som läropengar.

Ett grafikkort klockat till rätt temp/frekvens som är på 24/7 slits inte speciellt mycket. Vissa skriver fläktar som om det vore världens undergång. Skulle en fläkt gå sönder beställer man en ny, för ca 1% av var ett modernt grafikkort kostar. MYCKET värre om du kör fler temperaturcykler (som med allt annat, ifrån ugnsformar till flygplansmotorer). Jag tar hellre en bil som kört långa mil på låga varvtal på motorvägen än en som gått få mil, men i stadstrafik.

Det onödiga hatet mot miningkort har ingen vetenskaplig grund. Utan baseras mest på tangentbordkrigares hat mot miners.

Hat är dåligt. Därav blir det min mission att hindra att det sprids här på Sweclockers. Blir alltid konfunderad när @Ozzed säger att ”gamers håller med mig” fast vem vet. Han kanske är bara ett troll. Men ändå. @Ozzed får gärna presentera sin bakgrund och kommer gärna förbi och tar en kopp kaffe när jag blåser förbi Gränna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Hat är dåligt. Därav blir det min mission att hindra att det sprids här på Sweclockers. Blir alltid konfunderad när @Ozzed säger att ”gamers håller med mig” fast vem vet. Han kanske är bara ett troll. Men ändå. @Ozzed får gärna presentera sin bakgrund och kommer gärna förbi och tar en kopp kaffe när jag blåser förbi Gränna.

Det gör de nog:
https://linustechtips.com/topic/813166-poll-your-thoughts-on-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Det ironiska är ju att både @Ozzed och jag är gamers. Jag står inte ut med hatet från honom mot miners. Det är polariserat nog. Min mission är ju inte att föra det vidare till nästa generation. Hårdvaran och mjukvara är fritt av användaren och ska styras av användaren. Där tycker vi olika. Det är okej att tycka olika. Men jag tycker inte att det är okej att här på Sweclockers hata och sprida sitt hat mot miners.

Det kommer jag aldrig sluta påpeka för honom.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att du har rätt eller fel, men det är ju lite svårt att dra slutsatser från en poll från 2017 där endast 21 st personer har svarat

Hade gärna sett en poll här på Sweclockers, men risken finns nog att det eskalerar fullständigt så som de här trådarna tyvärr brukar göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag säger inte att du har rätt eller fel, men det är ju lite svårt att dra slutsatser från en poll från 2017 där endast 21 st personer har svarat

Hade gärna sett en poll här på Sweclockers, men risken finns nog att det eskalerar fullständigt så som de här trådarna tyvärr brukar göra

Va?! Näh!? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Man behöver inget av det där för att veta att komponenter, särskillt då kondingar i detta sammanhanget, har en specad livslängd vid ett viss temperatur, och att det vanliga är melan 2000 och 10 000h. Då jag tycker om överklockning så läser jag alltid på mycket om de relevanta komponenterna i sammanhanget. Följer både Buildoid och Louis Rossmann på Youtube, och särskillt i det senare fallet ser man ju att komponenter ger upp snabbare ju varmare de blir. De olika komponenterna på ett grafikkort lever knappast i en isolerad sandlåda utan blir minneschipen "väldigt varma" så sprids en del av den värmen till andra komponenter. Det behöver man ingen ingenjörsexamen för att förstå.

Nu begränsade du din fråga för att öka chanserna att få ett "Nej". Jag nappar inte på sådant.

Skrivet av anon333222:

Skrivet av anon333222:

Det ironiska är ju att både @Ozzed och jag är gamers. Jag står inte ut med hatet från honom mot miners. Det är polariserat nog. Min mission är ju inte att föra det vidare till nästa generation. Hårdvaran och mjukvara är fritt av användaren och ska styras av användaren. Där tycker vi olika. Det är okej att tycka olika. Men jag tycker inte att det är okej att här på Sweclockers hata och sprida sitt hat mot miners.

Det kommer jag aldrig sluta påpeka för honom.

Det är lätt att tycka att "hårdvara är fritt att använda", men som läget är nu så är det som att säga "står jag först i matkön så är det min rätt att slänga maten jag köpt även om folk svälter. Det är min mat och jag gör vad jag vill med den". Att en sådan attityd möts med förakt är ganska självklart. Att sedan stå och hävda att man på pappret har rätt hjälper inte, och att sedan bli förvånad om livsmedelsleverantören gör så att enda sättet att forbruka maten är att äta upp den och sedan klaga på dem som tycker det var rätt beslut gör inte saken bättre.

Det är du och andra som polariserar saker genom att påstå att det jag sysslar med är hat när jag och andra i min situation i själva verket bara kämpar för rättvisa. Om det inte råder brist på en vara så är det klart att alternativa användningsområden kommer dyka upp. Men i tider av svår brist så är det verkligen "back to basics" som gäller och de som inte använder produkterna för sitt tänkta huvudsyfte måste stå tillbaka. Det är vanligt jävla hyfs.

Hade vi ingen brist alls hade nog jag och andra knappt noterat om folk köper kort och minar med, bygger torn i trädgården, maler ner och drygar ut salladen med eller vad som helst. Men nu är det svår brist, och då är det helt andra spelregler som gäller.

Hade miners stått tillbaka nu så hade tillgången varit bättre för gamers och CMP-korten och LHR-korten hade aldrig ens kommit på tal. Men nu har vi den situation vi har för att miners har lagt beslag på korten i "den fria marknaden", rovkapitalismens och "luften är fri"-mentalitetens namn. Då är det klart att man som gamer dels blir förbannad i första steget, och sedan skadeglad i andra steget när den attityden nu biter miners i baken.

Du får gärna fortsätta påpeka att jag har fel om du vill. Jag försvarar rakgryggad och med huvudet högt min hållning alla dagar i veckan.

Sen är det inte så att jag tycker att miners är vidriga avskum som borde raderas från planeten, och inte kan tänka mig att ta en kopp kaffe eller en öl eller tre med en miner. Det handlar bara om att jag vill att vi som är den tänkta kundgruppen måste få ha förtur nu i brinnande kris. Jag har aldrig sakt att miners inte skall få köpa Geforce om tillgången är god. Men varje gång en miners inköp resulterar i att en gamer nekas ett kort hen ville köpt, så har ett moraliskt fel begåtts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några synpunkter från en som är varken "gamer" eller "miner" men som har 55 års erfarenhet av att bygga med elektronik. Jag byggde min första dator med IC-kretsar som ratats vid reparation av datorer men som jag tyckte ändå kunde nyttjas, allt TTL-kretsar. Det var en enkel dator, mycket enklare än dagens miniräknare men jag designade och byggde den och den fungerade.
Jag har byggt alla mina mätinstrument, ett par Hi-Fi-anläggningar med rör, några med transistorer, ett par med MOS-FET, en svartvit TV, ytterligare en dator baserad på Zilog Z-80, mm, mm. Har undervisat i matematik och datateknik på KTH i 25 år. Men nog om min bakgrund, den finns med eftersom man tydligen inte får yttra sig annars

När man designar en krets görs det med ett visst syfte. I fallet med grafikkorten är syftet att kunna leverera en bra grafikupplevelse vid spel. Det är det enda design-målet. Inget annat. Det betyder inte att kretsarna är oanvändbara för andra syften men det betyder att det inte finns några garantier för att kretsarna är användbara för annat. Det finns fortfarande inga garantier varken för användbarhet eller hållbarhet bara för att man under-klockar och/eller sänker spänningen. Det är den troligaste orsaken till att företagen inte kan säga att de stöder mining. Man vill inte sätta igång omfattande tester för att kunna garantera annan användning än den som den ursprungliga designen var avsedd för. Det är kostsamt och därför mycket enklare att säga "visst, varsågod att använda grafikkorten till vad som helst men är det inte för det vi designat dem för så faller all garanti". Jämn värme eller inte, jämn belastning eller inte är inte intressant i sammanhanget. Det intressanta är vad designen är gjord för, i alla fall för företagen. Alltså kan man inte säga att korten är bra efter det att de använts för mining, för man vet inte och man tänker inte lägga resurser på att ta reda på fakta. Spelar ingen roll om en massa miners eller gamers gör oberoende tester eftersom man inte kan göra dem statistiskt signifikanta, det skulle kräva tusentals samordnade testfall och ingen kommer bry sig om att göra det när nästa generation av kort snart är ute på marknaden, alla designade för att leverera häftig grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Några synpunkter från en som är varken "gamer" eller "miner" men som har 55 års erfarenhet av att bygga med elektronik. Jag byggde min första dator med IC-kretsar som ratats vid reparation av datorer men som jag tyckte ändå kunde nyttjas, allt TTL-kretsar. Det var en enkel dator, mycket enklare än dagens miniräknare men jag designade och byggde den och den fungerade.
Jag har byggt alla mina mätinstrument, ett par Hi-Fi-anläggningar med rör, några med transistorer, ett par med MOS-FET, en svartvit TV, ytterligare en dator baserad på Zilog Z-80, mm, mm. Har undervisat i matematik och datateknik på KTH i 25 år. Men nog om min bakgrund, den finns med eftersom man tydligen inte får yttra sig annars

När man designar en krets görs det med ett visst syfte. I fallet med grafikkorten är syftet att kunna leverera en bra grafikupplevelse vid spel. Det är det enda design-målet. Inget annat. Det betyder inte att kretsarna är oanvändbara för andra syften men det betyder att det inte finns några garantier för att kretsarna är användbara för annat. Det finns fortfarande inga garantier varken för användbarhet eller hållbarhet bara för att man under-klockar och/eller sänker spänningen. Det är den troligaste orsaken till att företagen inte kan säga att de stöder mining. Man vill inte sätta igång omfattande tester för att kunna garantera annan användning än den som den ursprungliga designen var avsedd för. Det är kostsamt och därför mycket enklare att säga "visst, varsågod att använda grafikkorten till vad som helst men är det inte för det vi designat dem för så faller all garanti". Jämn värme eller inte, jämn belastning eller inte är inte intressant i sammanhanget. Det intressanta är vad designen är gjord för, i alla fall för företagen. Alltså kan man inte säga att korten är bra efter det att de använts för mining, för man vet inte och man tänker inte lägga resurser på att ta reda på fakta. Spelar ingen roll om en massa miners eller gamers gör oberoende tester eftersom man inte kan göra dem statistiskt signifikanta, det skulle kräva tusentals samordnade testfall och ingen kommer bry sig om att göra det när nästa generation av kort snart är ute på marknaden, alla designade för att leverera häftig grafik.

Nu har jag ingen högskoleexamen i elektronikmagi så jag ska väl egentligen vara tyst Men en grundläggande del i det vi diskuterat är ju de individuella komponentenas hållbarhet.

När t. ex International Rectifier (nu infineon) tillverkar sin Power stage IR3555 så specificerar de ju vad den skall tåla och testar därefter. Det är en del av en spänningsregulator komponenten som sådan är ju agnostisk till om den levererar kraft till ett grafikkort, ett moderkort, eller vad det nu kan vara. Lasten i sig är inte viktig utan det som spelar rol är hur länge komponenten klarar av att leverera ett visst antal ampere och under vilka förhållanden. och ingen tillverkare har ju en "graranterat för alltid oavsett temperatur och belastning"-garanti på sina komponenter.

Min kritik mot tramset att grafikkort inte tar skada av mining bygger just på att man måste ner på mikrokomponenternas nivå för att se hur väl kortet tål belastning. En kedja är ju aldrig starkare än sin svagaste länk som det heter.

Och ja, det är väldigt uppenbart att grafikkort är till för spel först och främst. Dels hörs det på namnet, och dels så har jag aldrig sett Sweclockers eller någon annan sida recensera miningprestanda när det släpps ett nytt kort, utan det är spel spel och ännu mera spel för hela slanten, så ja. Det är det de är till för först och främst, och därav också mina åsikter att det är folk som tänkt använda dem för spel som har en okränkbar förtur när det råder brist. Det är så jag och miljoner andra ser på saken men ändå så är man tydligen en "hater" för att man tycker så.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Med tanke på garantin på mining kort i tex Ryssland först sänktes till 3 månader och sen togs bort helt så är miningkort hyfsat ointressanta som begagnade, skall bli kul att se alla annonser här sen "har använts sparsamt" jojo

Aldrig förstått använt sparsamt 😅 sålänge man inte har minat med dom spelar de ju ingen roll.
Vem fan köper ett 3080 eller 3090 för att använda dom sparsamt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Respekt! Nog vet alla konstruktörer innerst inne att man inte överdimensionerar i onödan. Det blir en dyr produkt. Men med 25 års bakgrund på KTH så är jag säker att du känner till vetenskapliga metoder. Man påstår inget utan att kunna backa upp det med data. Yttrandefrihet har vi i Sverige, men vill man ha någon som helst trovärdighet så är det etablerat att man inte tycker något och då är det sanning. @Ozzed har presenterat påstående efter påståenden utan att presentera varken källor eller fakta. Det blir ett IG/U på examensarbetet om man håller på så.

Därför kan man säga att Geforce är producerat för att spela på. Det man däremot inte kan påstå är att mining förstör korten. Så enkelt är det. Det är ingen som vet (förutom tillverkarna kanske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Respekt! Nog vet alla konstruktörer innerst inne att man inte överdimensionerar i onödan. Det blir en dyr produkt. Men med 25 års bakgrund på KTH så är jag säker att du känner till vetenskapliga metoder. Man påstår inget utan att kunna backa upp det med data. Yttrandefrihet har vi i Sverige, men vill man ha någon som helst trovärdighet så är det etablerat att man inte tycker något och då är det sanning. @Ozzed har presenterat påstående efter påståenden utan att presentera varken källor eller fakta. Det blir ett IG/U på examensarbetet om man håller på så.

Därför kan man säga att Geforce är producerat för att spela på. Det man däremot inte kan påstå är att mining förstör korten. Så enkelt är det. Det är ingen som vet (förutom tillverkarna kanske).

Jag är inte nedlåtande av mig så jag tror på folks fulla förmåga att själva kunna googla fram datablad för minneskretsar och VRM och där kunna läsa att de har en specad livslängd vid en viss temperatur, samt kunna dra slutsatser därifrån.

Herregud. Kör du ut för ett stup med en bil också med premissen att "bilen borde hålla för ingen hat vetenskapligt bevisat att den går sönder om man kör ut för just det här stupet"?

Du börjar bli riktigt pinsam.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man behöver inget av det där för att veta...

Det är lätt att tycka att "hårdvara är fritt att använda", men som läget är nu så är det som att säga "står jag först i matkön så är det min rätt att slänga maten jag köpt även om folk svälter.

Jo, för att VETA så behöver man detta.Har man aldrig befunnit sig i tillståndet att man faktiskt VET något så får man ju hitta på egna sanningar, det förstår jag.

Tycker vidare att det är gulligt av dig att jämföra svält och matbrist med din absoluta rättighet att leka med din datamaskin.

Permalänk
Medlem

Ifall någon har länkar till relevanta komponenter i tråden så hade det ju varit intressant att se. Vet inte exakt vart jag ska söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jo, för att VETA så behöver man detta.Har man aldrig befunnit sig i tillståndet att man faktiskt VET något så får man ju hitta på egna sanningar, det förstår jag.

Tycker vidare att det är gulligt av dig att jämföra svält och matbrist med din absoluta rättighet att leka med din datamaskin.

Nej, det behöver man inte. Det räcker att läsa databladen för komponenterna. Där kan man nämligen läsa vad tillverkaren specificerat att komponenten ska klara.

Edit:
missade din ad hominem. Det är något man brukar ta till när man inser att motparten har bättre argument. "Gulligt" av dig att du insett att din bristfälliga argumenation nått vägs ände och att du nu måste klösa dig fram med ad hominem. Det tar jag som en komplimang.

Nu handlade det här med svält om att på ett övertydligt sätt åskådliggöra den fundamentala skillnaden i världsåskådning, och det vet du mycket väl.

Skall man hårddra det så ska det helst inre tillverkas några grafikkort alls i så fall eftersom både gaming, mining, eller att mala ner dem och dryga ut salladen med är aktiviteter som man kan klara sig utan.

Men nu finns det grafikkort, som är gjorda för främst spel och som har folk som spelar med dem som primär målgrupp, så därför.... Ja, resten av mitt resonemang borde folk kunna utantill vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaja, sluta bråka nu. Nu finns det kort i lager så dom flesta borde fått tag i ett grafikkort.

Betyder att det är okej för miners att köpa kort igen då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, det behöver man inte. Det räcker att läsa databladen för komponenterna. Där kan man nämligen läsa vad tillverkaren specificerat att komponenten ska klara.

Edit:
missade din ad hominem. Det är något man brukar ta till när man inser att motparten har bättre argument. "Gulligt" av dig att du insett att din bristfälliga argumenation nått vägs ände och att du nu måste klösa dig fram med ad hominem. Det tar jag som en komplimang.

Nu handlade det här med svält om att på ett övertydligt sätt åskådliggöra den fundamentala skillnaden i världsåskådning, och det vet du mycket väl.

Skall man hårddra det så ska det helst inre tillverkas några grafikkort alls i så fall eftersom både gaming, mining, eller att mala ner dem och dryga ut salladen med är aktiviteter som man kan klara sig utan.

Men nu finns det grafikkort, som är gjorda för främst spel och som har folk som spelar med dem som primär målgrupp, så därför.... Ja, resten av mitt resonemang borde folk kunna utantill vid det här laget.

Nej, det räcker inte att läsa databladen. Du måste även kunna förstå dessa. Det finns en anledning till att tillverkarna inte sätter Jonte och Berra som stiger av närmsta spårvagn på att utveckla liknande produkter.

Jag skämtar aldrig om svält och annat som påverkar folks överlevnad. Det är grovt osmakligt och opassande.

Vad man kan vara utan i din nästa mening är faktiskt korrekt i sin helhet. Uppfriskande.

Grafikort är främst gjorda för att hjälpa dig att kontrollera din dator. Det finns inget grafikkort som främst är byggt för lek och ploj. Både spel och grävning kommer nämligen sist i kedjan för vad ett grafikkort ska klara av.

Finns det något officiellt uttalande från exempelvis Nvidia att deras grafikkort är gjorda främst för spel? Jag gjorde en snabb googling, men hittade inget klockrent och otvetydigt ute på vida nätet.

Permalänk
Medlem

Du börjar med:

Skrivet av anon333222:

Det är ju självklart. Sluta…. Det här är på otrolig låg nivå.

och slutar med:

Skrivet av anon333222:

Hur många HP har du?

Patetiskt och du borde veta bättre med dina högskolepoäng, kliv av den där höga hästen.

Skrivet av BMac:

Bara en liten aning spelberoende där va.

Du tror att du har förtur till hårdvara bara för att du gillar tv-spel?

Jag gör fortsättningsvis exakt vad jag vill med mina ägodelar som jag själv betalat för så länge aktiviteten inte bryter mot vårt lands lagar eller internationella konventioner.
De mänskliga rättigheter har mig veterligen inte inskrivet att var och en har rätt till senaste grafikkortet när de så önskar?

Att sen tillverkarna passar på att sätta i sämre komponenter eftersom de som leker spel inte nyttjar ett korts fulla potential är en annan sak. Tänker främst fläktarna här.
Det finns fläktar som klarar flertalet år på fullvarv dygnet runt utan att lägga ner så ge dig på tillverkarna för att de sätter i undermåliga och kvalitativt tveksamma delar.
Annonserar de ut ett kort och specificerar det till att klara x GHz på gpun och y GHz på minnena så ska det ju klara detta hela tiden också.

Kan vara bra att inte börja inlägget med personangrepp om man vill bli tagen på allvar men så är väl jag säkert inne och skjuter kanon i ett slott av glas så ska väl inte säga för mycket.

Skrivet av Dimman:

Det verkar vara ett "välkänt faktum" hos förstå-sig-på'are snarare än i verkligheten. Hittar resultat med sample size 1 och lägger fram detta som faktum.

Är man någorlunda insatt i elektronik och kretsar så förstår man givet förutsättningarna vad som skulle kunna påverka och vad som inte påverkar. Att någon exempelvis har kört VRAM över tillverkarens max Tj under en längre period är en sak, men att ligga under max Tj är ett testat scenario som är godkänt av kretstillverkaren.

Någon nämnde ovan argumentet att det är bättre att hålla konstant jämn temperatur än att temperaturväxla mellan rumstemp "varmt". Ja det kan mycket väl vara ett värre scenario än att hålla (vad vi tycker är) "hög" temperatur pga expansion/kontraktion.

Är man inom spec. med alla parametrar så är man inom spec.

Är väl också fullt möjligt att gemene man av samma skäl han inte skulle köpa en bil med ett högt miltal inte heller skulle köpa ett grafikkort som använts för mining. Du som påstår dig vara insatt i elektronik kan väl bidra med lite vetenskapliga källor?

Verkar som diskussionen spårat så det räcker och blir över med rena sandlådefasoner från somliga. Jag tycker att det är bra att det går dåligt för miners i Kina, förhoppningsvis leder det snart till att det finns fler kort för normala användare att köpa. Sett till hur det brukar gå så kan jag väl också säga att jag tycker kryptovalutor är en i grunden trevlig idé men jag slipper gärna mining, det var bättre förr när man använde överbliven kapacitet till att folda!

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10