Kommer Nvidia släppa 4000-serien innan eller precis efter de fått ut alla 3000, vad tror du?

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidia släppa 4000-serien innan eller precis efter de fått ut alla 3000, vad tror du?

Jag satt med en fundering, vad tror alla SweC användare om att Nvidia kommer att släppa 4000 serien innan, eller precis efter alla 3000 kort har levererats till alla konsumenter som beställt?
Eller tror ni att Nvidia kommer att lugna sig lite efter alla 3000 kort har kommit ut innan de börjar, eller släpper något om någon eventuell 4000 serie?
Detta är ju en känslig punkt och har varit de senaste året på grund av tillgängligheten samt priser, men det skulle vara intressant att höra era tankar och funderingar kring detta?

Vad tror du?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

beror nog på hur konkurensen och tillgänglighet ser ut.

om AMD eller intel inte gör något vesentligt bättre kort än vad nvidia aktuellt har på marknaden kan tänkas att de ev håller lite på korten och bygger lite lager inför releasen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper kort med ca 2års mellanrum. Kommer säkert runt hösten 2022.

Tillgänglighet på 3000 serien är ointressant.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sINsen:

Jag satt med en fundering, vad tror alla SveC användare om att Nvidia kommer att släppa 4000 serien innan, eller precis efter alla 3000 kort har levererats till alla konsumenter som beställt?
Eller tror ni att Nvidia kommer att lugna sig lite efter alla 3000 kort har kommit ut innan de börjar, eller släpper något om någon eventuell 4000 serie?
Detta är ju en känslig punkt och har varit de senaste året på grund av tillgängligheten samt priser, men det skulle vara intressant att höra era tankar och funderingar kring detta?

Vad tror du?

När vi intervjuade dem inför SweClockers Live om just detta så svarade de att den normala cykeln är en ny produkt inom 12-24 månader och att de inte har någon ambition att avvika från det med nästa serie kort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Vore väl bra att släppa nytt när priserna kraschar för att motivera köp trots stort utbud.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Har med funderat på detta. Det vore väldigt smart av dom att bygga upp ett lager, ett rejält lager innan lansering.
Men har dom förstått hur satans trötta vi är på att deras lanseringspriser gäller ca fem kort i vart land?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Har med funderat på detta. Det vore väldigt smart av dom att bygga upp ett lager, ett rejält lager innan lansering.
Men har dom förstått hur satans trötta vi är på att deras lanseringspriser gäller ca fem kort i vart land?

Pengarna som alla kastar på dem talar ett annat språk än syrliga inlägg på diskussionsforum eller redaktörers arga krönikor etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Min killgissning är att man dröjer ett tag innan 4000-serien. Speciellt om marknaden för grafikkorten kraschar. Blir ju ett lager och sen trycker man tillbaka lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror nog på hur konkurensen och tillgänglighet ser ut.

Tror inget företag inom teknikbranschen vill gör en Intel dvs sluta att vara innovativa pga avsaknaden av konkurrens och sedan bli överkörda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Att de skulle bygga upp något slags lager innan släpp kan nog alla glömma. Inget företag vill sitta på ett stort lager mer än enstaka dagar. Riskerna och kostnaderna är för stora för det. Sedan är det också så att de själva bara förlorar på att marknaden mättas redan från början. De gör trots allt grafikkort för att tjäna pengar och då så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Nvidia skiter i om folk fått sina kort, det är upp till butikerna att lösa. När vi snabbt närmar sig ett år sedan lanseringen så bör butikerna som fortfarande har köp lagda på lanseringsdagen av 3080 hur de ska lösa detta. Partnertillverkarna bör också ha sin slev skit som ständigt lanserade nya modeller för att slippa lansera befintliga modeller.

Eller är problemet med alla icke-OC kort löst vid det här laget? Har inte följt galenskapen på ett tag.

Ser för övrigt fram emot lansering av 4000-serien men förväntar mig högre raytracingprestanda än den ganska blygsamma ökningen från 2000 till 3000-serien.

Permalänk
Medlem

Dom måste väll släppa RTX 3080 Super också så det blir traditionsenligt.

tillägg, Man kommer inte att ha råd till high end grafikkort längre om priserna fortsätter såhär och även om man har råd så är det inte försvarbart längre. Det är ju absurt att dom ens har blivit så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När vi intervjuade dem inför SweClockers Live om just detta så svarade de att den normala cykeln är en ny produkt inom 12-24 månader och att de inte har någon ambition att avvika från det med nästa serie kort.

Okej, spännande. Förhoppninsvis så bygger dom ett bättre lager då, och att det inte blir ett "för litet" prestandahopp mellan 3 och 4000 serien, givetvis kontra priser.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, spännande. Förhoppninsvis så bygger dom ett bättre lager då, och att det inte blir ett "för litet" prestandahopp mellan 3 och 4000 serien, givetvis kontra priser.

Jag är tveksam till att bygga upp ett så enormt lager att det faktiskt gjort skillnad ens hade varit möjligt, det hade iaf varit väldigt dyrt och tagit lång tid.
Känns som att det är tillverkningstakten som behöver vara högre i första hand.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag har svårt att se att Nvidia släpper en 4000-serie med prestanda som imponerade lika mycket som 3000-serien gjorde när den lanserades för typ 9½ månad sedan om den släpps i år. Jag gissar på att vi får se lite bättre prestanda (10-15%), men högre energieffektivitet.

Om de faktiskt väntar 2 år mellan de stora generationshoppet så kanske prestandan får sig en bättre bump ändå dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har svårt att se att Nvidia släpper en 4000-serie med prestanda som imponerade lika mycket som 3000-serien gjorde när den lanserades för typ 9½ månad sedan om den släpps i år. Jag gissar på att vi får se lite bättre prestanda (10-15%), men högre energieffektivitet.

Om de faktiskt väntar 2 år mellan de stora generationshoppet så kanske prestandan får sig en bättre bump ändå dock.

Jag hoppas du har rätt, i så fall kommer mitt alldeles för dyrt köpta kort hålla längre och visas vara inte fullt så dyrt.

Permalänk

Ur Nvidias synvinkel spelar det väl inte så stor roll att det finns en backlogg med kunder som inte fått tag i ett 3080 när de är redo att släppa 40 serien? För dem är det väl bara att de kommer fortsätta producera dem gamla korten men se efterfrågan skifta över till de nya korten som de kan ta ett högre pris på.

För butikerna är det väl lite jobbigt och ha ouppfyllda beställningar, men det kommer ju som en lättnad om de antingen kan köpa korten billigare eftersom de är en generation bakom (folk kommer ju avbeställa också pga det), eller om de slutar produceras kan de skylla på det och ta bort beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Dom måste väll släppa RTX 3080 Super också så det blir traditionsenligt.

tillägg, Man kommer inte att ha råd till high end grafikkort längre om priserna fortsätter såhär och även om man har råd så är det inte försvarbart längre. Det är ju absurt att dom ens har blivit så dyra.

Det är absurdt om du ser på grafikkort ensamt men så fort du jämför det med andra saker så är prisökningen i linje med övrig tillgångsinflation. Det vill säga drygt 150% senaste året. Kommer det fortsätta? Mja, till en gräns kanske. Folk kommer kasta pengar på allt så länge pengarna finns. Om inte löner följer med tillgångspriserna så är det nog färdigklättrat strax.

Så att folk ger 150% mer för grafikkort i år än förra året är inte konstigare än att folk ger 250-300% mer för en OSB skiva i år än förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är absurdt om du ser på grafikkort ensamt men så fort du jämför det med andra saker så är prisökningen i linje med övrig tillgångsinflation. Det vill säga drygt 150% senaste året. Kommer det fortsätta? Mja, till en gräns kanske. Folk kommer kasta pengar på allt så länge pengarna finns. Om inte löner följer med tillgångspriserna så är det nog färdigklättrat strax.

Så att folk ger 150% mer för grafikkort i år än förra året är inte konstigare än att folk ger 250-300% mer för en OSB skiva i år än förra året.

Det är ju i allafall bra att vissa gläds åt prishöjningarna. Jag är inte en av dom. Har svårt att förklara för frugan varför jag behövde lägga en halv månadslön på datorspel.

Permalänk
Medlem

Nvidia och AMD kommer att sälja gott om 3xxx och 6xxx kort framöver, så jag tror båda bolagen avvaktar, för ingen av dom har nåt att tjäna på att konkurrera än så länge dom är någorlunda jämställda och det finns gott om kunder till båda AMD och Nvidia, backorder överallt, finns ingen anledning att släppa nåt nytt än.

När marknaden börjar mättas av grafikkorten, kommer de att släppa deras nya kort. Folk betalar ju 20K för grafik kort i dessa tider, och det blir utsåld snabbt, ingen bra idé för dem att släppa nya kort före hela lagret är borta.

Det intressanta var ju att Nvidia var beredd på att lansera 3xxx serien till mkt. lägra pris an även 1xxx serien då dom seriöst trodde priset var för högt, och att kundens vilja till att betala smärtgräns var uppnådd.

Men dom tog fel, väldigt fel, folk var uppenbarligen beredda att betala långt över dubbelt så mkt för dessa kort, även low-end korten. Surprise surprise!

Och eftersom Nvidia Och AMD är FÖRETAG med det syfte att TJÄNA PENGAR, och ni har bevisat för dem att ni med glädje betalar så mkt. för dessa kort, så kommer de givetvis att fortsätta trenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det är ju i allafall bra att vissa gläds åt prishöjningarna. Jag är inte en av dom. Har svårt att förklara för frugan varför jag behövde lägga en halv månadslön på datorspel.

Nu är jag osäker på vad du menar när du svarar såhär på mitt inlägg. Men jag vill förtydliga att jag absolut inte glädjer mig över den här situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nvidia och AMD kommer att sälja gott om 3xxx och 6xxx kort framöver, så jag tror båda bolagen avvaktar, för ingen av dom har nåt att tjäna på att konkurrera än så länge dom är någorlunda jämställda och det finns gott om kunder till båda AMD och Nvidia, backorder överallt, finns ingen anledning att släppa nåt nytt än.

När marknaden börjar mättas av grafikkorten, kommer de att släppa deras nya kort. Folk betalar ju 20K för grafik kort i dessa tider, och det blir utsåld snabbt, ingen bra idé för dem att släppa nya kort före hela lagret är borta.

Det intressanta var ju att Nvidia var beredd på att lansera 3xxx serien till mkt. lägra pris an även 1xxx serien då dom seriöst trodde priset var för högt, och att kundens vilja till att betala smärtgräns var uppnådd.

Men dom tog fel, väldigt fel, folk var uppenbarligen beredda att betala långt över dubbelt så mkt för dessa kort, även low-end korten. Surprise surprise!

Och eftersom Nvidia Och AMD är FÖRETAG med det syfte att TJÄNA PENGAR, och ni har bevisat för dem att ni med glädje betalar så mkt. för dessa kort, så kommer de givetvis att fortsätta trenden.

Mja, visst det kommer alltid finnas de som känner att det är rimligt att pynta upp 20K för ett grafikkort. Men det är extremt skadligt för PC-Gaming och E-sporten ifall det fortsätter vara så dyrt. Jag har hört från flera håll att intresset för PC-gaming, framförallt att attrahera nya spelare, är mycket svårare när det är extremt svårt att ens få köpa ett grafikkort och om man väl får det så kostar det ett helt års studiebidrag.

Det är trots allt gymnasieelever som är kandidaterna att vara framtidens e-sport proffs, om man då prisar ut dem så de blir tvingade att spela konsol istället så förlorar man långsiktigt.

Nu när det är halvledarbrist fattar jag att det är lönsamt som fan att sälja sin produktion till extrema priser. Men OM det börjar bli normalt att webbutiker har ett lagersaldo på grafikkort igen så är frågan ifall nvidia t.ex skulle tjäna mer på att sälja ett kort för 12 000 eller 3 kort för 7000 styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Mja, visst det kommer alltid finnas de som känner att det är rimligt att pynta upp 20K för ett grafikkort. Men det är extremt skadligt för PC-Gaming och E-sporten ifall det fortsätter vara så dyrt. Jag har hört från flera håll att intresset för PC-gaming, framförallt att attrahera nya spelare, är mycket svårare när det är extremt svårt att ens få köpa ett grafikkort och om man väl får det så kostar det ett helt års studiebidrag.

Absolut, PC-Gaming kommer att känna det så rejält.

Å den annan sida, så kan det gynna konsol försäljningen då det blir för dyrt att vara "PC-Gamer", och eftersom Sony & Microsoft samt andra konsolproducenter gärna vill styra hela spelvärlden, så får dem jo den ultimata kontroll över marknaden om PC-marknaden för spel glider över till konsoler istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Absolut, PC-Gaming kommer att känna det så rejält.

Å den annan sida, så kan det gynna konsol försäljningen då det blir för dyrt att vara "PC-Gamer", och eftersom Sony & Microsoft samt andra konsolproducenter gärna vill styra hela spelvärlden, så får dem jo den ultimata kontroll över marknaden om PC-marknaden för spel glider över till konsoler istället.

Absolut, det som talar emot det dock är att det är skralt e-sport intresse bland publiken att kolla på konsollspel.
Jag misstänker att det har mycket att göra med att skillcapen är rätt låg jämfört med på en PC, om man nu inte spelar på tangentbord och mus, men det har jag inte ens sett att det görs i någon utsträckning över huvud taget.

Permalänk
Medlem

jag tror att det kommer ta hus i helvetet om dem inte pushar lanseringen från hösten 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är jag osäker på vad du menar när du svarar såhär på mitt inlägg. Men jag vill förtydliga att jag absolut inte glädjer mig över den här situationen.

Jag är också osäker på vad du menade.

Det är ju ett tydligt mönster på prisökningarna. Samma sak hände 2018 när RTX 2080 Ti släpptes så chockhöjdes priset. Lägligt nog var det också en GPU brist just då. Det går helt enkelt inte hem hos tillverkarna och investerarna att dom inte har kontroll över marknaden.
Folk köper grafikkort superbilligt och säljer 3-4x dyrare för att göra profit (Gratis pengar).

Det kan jämföras litegrand med när en valuta i ett land blir så värdelös att själva metallen mynten är gjorda av är värda mer. Så man säljer mynten vidare för att tjäna mer än vad dom var värda.

Permalänk
Medlem

Varför skulle Nvidia Och AMD bjuda in Intel?
Min bedömning är att Nvidia och AMD kommer släppa nästa serie inom 6mån. Serien kommer ha prestanda kort ner till prestanda som är över Intels snabbaste kort för att minimera positiva recensioner av Intels grafikkort. Nvidia och AMD kommer gör allt de kan för att försöka hålla ute Intel från att kunna ta betalt för sina kort.

Skulle Intel nya grafikkort bli grymt bra gruvkort så kommer både AMD och Nvidia få svårt att mota ut Intels kort vad gäller pris.

Jag är även tveksam till att AMD och Nvidia kommer släppa några budget kort som är baserade på kommande serie. ( budget=6700 /3060ti prestanda och lägre)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nvidia gör nått nygammalt

Har ni sett det här från
JayzTwoCents hur Nvidea manipulerar marknaden
https://youtu.be/15FX4pez1dw

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X870E Hero, CPU 9950x3D, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6000 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Phanteks Glacier One 360 D30. ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro