Absolut, det ena sättet är sedvanligt för Teslaägare (och i viss utsträckning övriga tidiga elbilsägare) som försöker att få saker att framstå som mycket billigare än vad det egentligen är, det andra är en vedertagen branschstandard.
Den faktiska värdeminskningen vet man först efter att man sålt bilen. Men du verkar missa poängen här, anledningen till att man räknar med en värdeminskning utefter parametrar som passar rätt bra in på snittanvändaren är ju för att kunna jämföra bilmodeller med varandra. Om vi har identiska bilar och jag kör 20 000 mil med min bil per år, och du kör 2 000 med din. Då inbillar du dig väl ändå inte att min bil skulle vara lika mycket värd som din bil efter 3 år? Eller tycker du att man godtyckligt kan använda vilken som helst av bilarnas månatliga utgifter för att ge en representativt bild av vad modellen faktiskt kostar att äga?
Utifall att du missat det så rullar inte bilarna ut genom handlarens portarna ut till nästa ägare samtidigt som de byts in. Därför gör man en avvägning (speciellt om man köper in säsongsbetonade fordon) på hur länge man förväntas lagerhålla det, och hur mycket den förväntas tappa i värde utifall att bilen blir stående. Men det är mycket riktigt att värderingsverktygen används just vid köp och säljtillfället, det är liksom lite av deras affärsmodell att köpa och sälja fordon... Så jag vet faktiskt inte riktigt vad du ville ha sagt med det?
Jag förespråkar den inte, det är en branschstandard. Bilar är förbrukningsvaror, ska du jämföra kostnaderna är det rätt inkompetent att utelämna den största posten...