Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Att inte ta med värdeminskningen är ju dock grovt missvisande och ganska ointressant. Visst är det så att man inte vet den exakta värdeminskningen innan bilen är såld, men man borde rimligen i vart fall ha ett hum, annars kan en bil bli betydligt dyrare än man räknat med.

För fossilbilar är det exempelvis inte ovanligt med uppåt 50% värdeminskning på 3 år/6000 mil, sen varierar det såklart från modell till modell och saker som motor och utrustning. Värdeminskningen på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet har ju varit lägre än så, men pratar vi Model S så är det ju en dyr bil, så även om värdeminskningen i % inte är så farligt hög, så är det ändå mycket pengar i absoluta tal.

Som någon slags referens kan man använda leasingbolagens månadskostnad (operationell leasing) som ett riktmärke. De gör ganska avancerade uppskattningar på andrahandsvärdet och vill såklart ha en marginal till det verkliga andrahandsvärdet.

Hos Leaseplan kostar en Tesla Model 3 LR 8480:-/månad att privatleasa på 36 månader med 2000 mil/år. Det låter på inget sätt som en superdeal, men ger ändå ett hum om vad kostnaden för den bilen är. En Model S hade då rimligen varit ännu dyrare.

Så är det ju, men även med värdeminskning låter 8000/mån otroligt högt för en 6 år gammal Model S även om priset är ungefär som för en ny Model 3 så lär värdeminskningen vara betydligt lägre. Även Model 3 har ju knappt tappat något alls eller t.o.m varit dyrare begagnade än nya iaf fram tills nyligen, så värdeminskningen är verkligen svårt att räkna ut på förhand som sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Så är det ju, men även med värdeminskning låter 8000/mån otroligt högt för en 6 år gammal Model S även om priset är ungefär som för en ny Model 3 så lärt värdeminskning en vara betydligt lägre. Även Model 3 har ju knappt tappat något alls eller t.o.m varit dyrare begagnade än nya iaf fram till nyligen, så värdeminskningen är verkligen svårt att räkna ut på förhand som sagt.

Ja, nu var ju inte 8000:-/månaden endast värdeminskningen, i det priset ingår försäkring, skatt, service, etc.

Att Model 3 varit dyrare begagnad lär ju inte stämma efter 3 år/6000 mil. Dock så verkar det som att många inte insett att man får klimatbonus på 70.000 vilket gjort att en 1 år gammal Model 3 haft ett orimligt högt andrahandsvärde.

Jag tror också andrahandsvärdet kommer börja krypa nedåt på Teslorna nu när det börjar komma vettiga alternativ med andra prisbilder från andra tillverkare. Även om jag inte tror att värdeminskningen blir 50% på 3 år, så tror jag inte det är orimligt att det handlar om 150.000-200.000, vilket alltså är mellan 4000-5500:-/månad i värdeminskning.

Permalänk
Medlem

Att räkna med praktiskt taget noll värdeminskning för att det varit så när Tesla varit ensamma på marknaden och det inte hänt överdrivet mycket är ju väldigt missvisande. Det har väl hänt med under 2020 än 2015-2019 känns det som och med mer konkurrens kommer priserna snabbt pressas på begagnade bilar tror jag.

Permalänk
Avstängd

Då räknar du med värdeminskning eller leasing där värdeminskning en är inräknat?

Jag räknar:
Försäkring strax under 1000kr/mån, ränta ca 500kr/mån. Så mycket mer är det inte för Tesla, förutom värdeminskning en men den kommer man ju inte från med någon bil och är svår att räkna på förrän man säljer bilen men står säkert för merparten av totlakostnaden, säkert uppemot 4000kr/mån bara där. Däck tillkommer såklart. Kanske glömmer jag något uppenbart när jag räknar mitt i natten/"tidigt" på morgonen 😊

Men kolla själv t.ex på https://www.teslakalkylen.com/view?id=60e2bfa44dd9ea0007a6bcf...

Tesla har t.ex haft 0,25% ränta för Model 3 så nyligen som mars. Klart värdeminskning en blir den stora delen av kostnaden då.

Jag räknade ut vad den totala "faktiska" kostnaden varit hittills genom att kolla igenom alla kvitton. Dock har det nog blivit lite högre eftersom jag ibland har köpt snus eller läsk i samband med tankning, vilket jag måste justera och räkna bort sedan. 😋

Köpte bilen kontant också så det blir ingen extra kostnad för finansiering. Sedan så har man sparat in en del genom att lämna in bilen på service hos icke märkesverkstad såklart. Helt otroligt hur märkesverkstäderna kan ta så hutlöst betalt.

Fick bilen värderad i torsdags, eftersom jag nu är på jakt efter en ny. Vilket är dumt egentligen, eftersom jag bara VILL ha en lite nyare bil med mer utrustning, istället för att faktiskt BEHÖVA byta den. Fast vi spenderar ju inga pengar på något annat onödigt, så då kan man väl tycka det är ok ändå

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Att räkna med praktiskt taget noll värdeminskning för att det varit så när Tesla varit ensamma på marknaden och det inte hänt överdrivet mycket är ju väldigt missvisande. Det har väl hänt med under 2020 än 2015-2019 känns det som och med mer konkurrens kommer priserna snabbt pressas på begagnade bilar tror jag.

Absolut jag håller helt med dig på den punkten. Samtidigt kan man ju inte räkna med både inköpspris och värdeminskning inbakad i månadskostnaden. Hela anledning till att t.ex värdeminskningen är inbakad i t.ex leasingavgift är ju för att man slipper lägga ut inköpspriset.

Ska man räkna med beräknad värdeminskning i månadskostnaden måste man dra av den beräknade totalsumman från inköpspriset för att se vad bilen kostar totalt sett eller tänker jag fel? 🤔
Man kan väl inte säga att bilen BÅDE kostar t.ex 500.000 I inköp OCH 5500/mån i värdeminskning (200.000/36)?

Jag har ju redan lagt ut för värdeminskningen i inköpspriset, som jag inte kommer få tillbaka till fullo (men en del av) när jag säljer?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Jag räknade ut vad den totala "faktiska" kostnaden varit hittills genom att kolla igenom alla kvitton. Dock har det nog blivit lite högre eftersom jag ibland har köpt snus eller läsk i samband med tankning, vilket jag måste justera och räkna bort sedan. 😋

Köpte bilen kontant också så det blir ingen extra kostnad för finansiering. Sedan så har man sparat in en del genom att lämna in bilen på service hos icke märkesverkstad såklart. Helt otroligt hur märkesverkstäderna kan ta så hutlöst betalt.

Fick bilen värderad i torsdags, eftersom jag nu är på jakt efter en ny. Vilket är dumt egentligen, eftersom jag bara VILL ha en lite nyare bil med mer utrustning, istället för att faktiskt BEHÖVA byta den. Fast vi spenderar ju inga pengar på något annat onödigt, så då kan man väl tycka det är ok ändå

Okej men vad ingår i den faktiska kostnaden förutom försäkring och däck (och typ vindrutetorkarblad) om man bortser från värdeminskning och bränsle? Jag kommer verkligen inte på något jag lagt ut för på min Model S under det dryga året jag haft den... 🙄 Ingen service på Tesla och har ju iofs garanti på den

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men om man fyller upp 16-25A på 3 faser 24/7 så kör man ju någon industri hemma så då kan man garanterat motivera det. Vanliga hushåll använder inte 10 MWh per år som du föreslår, så för dem som inte har en industri hemma så finns det gott om utrymme utan att säkra upp.

10 MWh är ju bara 10 000 kWh. Så det är rätt många hushåll som hamnar där i krokarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

10 MWh är ju bara 10 000 kWh. Så det är rätt många hushåll som hamnar där i krokarna.

Ja, missade en nolla när jag skrev inlägget, att maxa 16A året runt hamnar närmare 100 MWh. Tack för att du fångade det.

Permalänk
Medlem

Absolut jag håller helt med dig på den punkten. Samtidigt kan man ju inte räkna med både inköpspris och värdeminskning inbakad i månadskostnaden. Hela anledning till att t.ex värdeminskningen är inbakad i t.ex leasingavgift är ju för att man slipper lägga ut inköpspriset.

Ska man räkna med beräknad värdeminskning i månadskostnaden måste man dra av den beräknade totalsumman från inköpspriset för att se vad bilen kostar totalt sett eller tänker jag fel? 🤔
Man kan väl inte säga att bilen BÅDE kostar t.ex 500.000 I inköp OCH 5500/mån i värdeminskning (200.000/36)?

Jag har ju redan lagt ut för värdeminskningen i inköpspriset, som jag inte kommer få tillbaka till fullo (men en del av) när jag säljer?

Inköpet är ju
-kassa 500k
+tillgång 500k
Värdeminskningen är en kostnad. Du tänker ganska rejält fel.

Din driftkostnad är kanske 2500 men Värdeminskningen är ju också en kostnad som du inte kan vara helt säker på nu. Du kan ju räkna med en livslängd på bilen och slå ut priset på det och uppskatta något värde i dagsläget om du vill.
Vill man vara riktigt nördig kan man räkna på vad dom 500k hade genererat på omx som en alternativkostnad.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Inköpet är ju
-kassa 500k
+tillgång 500k
Värdeminskningen är en kostnad. Du tänker ganska rejält fel.

Din driftkostnad är kanske 2500 men Värdeminskningen är ju också en kostnad som du inte kan vara helt säker på nu. Du kan ju räkna med en livslängd på bilen och slå ut priset på det och uppskatta något värde i dagsläget om du vill.
Vill man vara riktigt nördig kan man räkna på vad dom 500k hade genererat på omx som en alternativkostnad.

Tycker du tänker bakvänt. Slår man ut värdeminskningen så kanske det är en redovisningsteknisk kostnad men det är ju knappast en utgift som betalas varje månad om du köpt bilen kontant, eller hur?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Så bilen var I din värld värd 0 kronor sekunden du köpte den?
Nu har du presenterat att den antingen är värd inköpspriset eller att den inte är värd någonting eftersom du redan betalat 500k.
Då blir alla bilar otroligt billiga, då kostar min diesel drygt 800 i månaden men det fungerar ju inte riktigt så i riktiga världen eftersom saker minskar i värde med ålder och brukande.

Alternativt kanske du bör koll nuvarande marknadsvärde på din bil, slå ut på hur lång tid du ägt den och då har du en mer realistisk månadskostnad.

Det du beskriver ovanför är kassaflöde.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Så bilen var I din värld värd 0 kronor sekunden du köpte den?
Nu har du presenterat att den antingen är värd inköpspriset eller att den inte är värd någonting eftersom du redan betalat 500k.
Då blir alla bilar otroligt billiga, då kostar min diesel drygt 800 i månaden men det fungerar ju inte riktigt så i riktiga världen eftersom saker minskar i värde med ålder och brukande.

Alternativt kanske du bör koll nuvarande marknadsvärde på din bil, slå ut på hur lång tid du ägt den och då har du en mer realistisk månadskostnad.

Nej såklart är den inte värd 0kr. Men jag ju lika gärna räkna som att "jag kommer ha den i 3 år och den kommer tappa 30% så kan jag ju lika gärna räkna hela tappet på inköpssumman som på månadskostnaden", eller hur? Jag ser det väl som alla övriga ägodelar, jag slår inte ut kostnaden över tiden jag äger den även om man såklart kan göra så. Min Model S kostade mig knappt 500.000 i inköp och den kostar mig 2500/mån i driftskostnader. Jag har ingen utgift för "värdetapp" varje månad för jag har räknat den smällen redan vid inköpet, hänger du med? Vad jag får för den när jag säljer den får jag se då. Den tappar såklart i värde varje månad men det är inget som påverkar mina utgifter öht. Till skillnad från inköpet som verkligen påverkade mina utgifter den månaden. Du är med på att man, precis som företag gör, kan skriva av saker på olika lång tid? Om man tänker behålla bilen tills man dör t.ex hur fasen räknar du ut vad din "månadskostnad" inkl värdeminskning blir? Du vet ju varken hur länge du kommer leva eller vad bilen är värd då?

Nu blir det här lite av en sidodiskussion, vilket blir extra märkligt eftersom den började med att JAG frågade om hans summa om 8000 är inkl värdeminskning, isf är den väl inte helt orimlig om än något hög enligt mig. Jag vet att Model S i hans och min prisklass (de är ungefär i samma) har tappat runt 10% vilket ger en värdeminskning på ca 4000kr/mån. Vad resterande 4000kr/mån kommer ifrån får jag fortfarande inte riktigt ihop, därför jag frågade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du menar väl vad resterande 1500 kronor kommer ifrån?

4000+2500=6500

Permalänk
Medlem

Nej såklart är den inte värd 0kr. Men jag ju lika gärna räkna som att "jag kommer ha den i 3 år och den kommer tappa 30% så kan jag ju lika gärna räkna hela tappet på inköpssumman som på månadskostnaden", eller hur? Jag ser det väl som alla övriga ägodelar, jag slår inte ut kostnaden över tiden jag äger den även om man såklart kan göra så. Min Model S kostade mig knappt 500.000 i inköp och den kostar mig 2500/mån i driftskostnader. Jag har ingen utgift för "värdetapp" varje månad för jag har räknat den smällen redan vid inköpet, hänger du med? Vad jag får för den när jag säljer den får jag se då. Den tappar såklart i värde varje månad men det är inget som påverkar mina utgifter öht. Till skillnad från inköpet som verkligen påverkade mina utgifter den månaden. Du är med på att man, precis som företag gör, kan skriva av saker på olika lång tid? Om man tänker behålla bilen tills man dör t.ex hur fasen räknar du ut vad din "månadskostnad" inkl värdeminskning blir? Du vet ju varken hur länge du kommer leva eller vad bilen är värd då?

Du räknar på den berömda "Tesla"-modellen" (läs: mer disponibelt kapital än konsekvenstänk).
Ditt sätt att tänka kring kostnaden för just din Tesla är säkerligen relevant för just dig, men inte majoriteten av planetens invånare.
En genomsnittlig invånare på den här planeten kan inte bara lägga ut 500tkr och räkna det som "utgifter den månaden". Vilket är varför man i branschen räknar med en projicerad värdeminskning under ett förväntat ägandespann och brukandemängd (typ 3år och 2000mil om året). Det är väldigt relevant om man lånar beloppet på bilen då man annars riskerar att hamna i en situation där man har mer lån kvar än vad bilen är värd när den skall avyttras.
Det är just den här sortens mentalitet som lett till att vi har lagkrav på amortering vid huslån, folk räknar inte med att saker tappar i värde och gör någon sorts glädjekalkyl om hur lite det kommer kosta i månaden om de bara blundar för alla omkostnaderna.
I ditt fall spelar det uppenbarligen ingen roll, då du har råd att ligga ute med 500tkr och se det som en vanligt månadsutgift. Men du borde förstå att det inte ser så ut för majoriteten av människor som köper en bil, vilket är varför det finns en bransch för bilvärderingsverktyg som varenda seriös bilhandlare i Sverige använder sig av, och vilket också är varför det är vedertaget i branschen att räkna med en förväntad värdeminskning när man pratar om ägandekostnader.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Du räknar på den berömda "Tesla"-modellen" (läs: mer disponibelt kapital än konsekvenstänk).
Ditt sätt att tänka kring kostnaden för just din Tesla är säkerligen relevant för just dig, men inte majoriteten av planetens invånare.
En genomsnittlig invånare på den här planeten kan inte bara lägga ut 500tkr och räkna det som "utgifter den månaden". Vilket är varför man i branschen räknar med en projicerad värdeminskning under ett förväntat ägandespann och brukandemängd (typ 3år och 2000mil om året). Det är väldigt relevant om man lånar beloppet på bilen då man annars riskerar att hamna i en situation där man har mer lån kvar än vad bilen är värd när den skall avyttras.
Det är just den här sortens mentalitet som lett till att vi har lagkrav på amortering vid huslån, folk räknar inte med att saker tappar i värde och gör någon sorts glädjekalkyl om hur lite det kommer kosta i månaden om de bara blundar för alla omkostnaderna.
I ditt fall spelar det uppenbarligen ingen roll, då du har råd att ligga ute med 500tkr och se det som en vanligt månadsutgift. Men du borde förstå att det inte ser så ut för majoriteten av människor som köper en bil, vilket är varför det finns en bransch för bilvärderingsverktyg som varenda seriös bilhandlare i Sverige använder sig av, och vilket också är varför det är vedertaget i branschen att räkna med en förväntad värdeminskning när man pratar om ägandekostnader.

Det är verkligen inte så att jag kan ligga ute med 500.000 och se det som en vanlig månadsutgift. Men vi är överens om att en projekterad värdeminskning aldrig kommer vara en månadsutgift, utom om man lånar till beloppet eller leasar som du är inne på. Vi är också överens om att om man ökar insatsen både vid billån eller leasing så kommer månadskostnaden minska för både lån och leasing? Varför? Jo för att den beräknade värdeminskningen blir lägre i förhållande mellan inköpspris och beräknat restvärde. Jag tänker på samma sätt även om det råkar vara mina egna pengar och inte billån eller leasing.

Min poäng är helt enkelt att det bara är två olika sätt att se på det. Man kan se det som att man tar all värdeminskning up front (underlättar speciellt om man inte vet om/när man kommer avyttra bilen eller vilken produkt som helst, säljer jag den aldrig t.ex så kommer man ju aldrig realisera något värde för produkten och hela inköpskostnaden blir då kostnaden för produkten) ELLER så kan man budgetera för värdeminskningen framöver utifrån ett förväntat restvärde (vilket såklart är lättare att göra om man lägger upp ett lån som vanligtvis har en löptid och amoteringskrav eller leasing som alltid är på en bestämd tid). Eller om man nu avyttrar bilen så kommer ju månadskostnaden bli lägre och lägre ju längre man har kvar den. Det blir ju då jättekonstigt att säga att idag är värdeminskningen 5000/mån sen jag köpte den men om jag har kvar den om tre år så kommer värdeminskningen ha varit 3000 eller nån annan påhittad siffra sen jag köpte den, trots att jag haft den under samma tidsperiod första tiden när värdeminskningen var 5000/mån. Bilhandlarna använder ju bilvärderingsverktygen när bilen ev ska köpas eller säljas, vad den är värd annars är ju tämligen ointressant, även för dem.

Den första modellen tycker jag funkar bäst för köp av saker, den andra modellen (som du förespråkar) ufunkar bäst för lån/leasing/avbetalning då den är på en bestämd tidsrymd med ett förväntat restvärde (ibland garanterat).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag körde just några mil. Eftersom jag inte betalade något vid detta tillfälle var det gratis. Nu ska jag gå och hämta lite gratismat, och kanske en gratis flaska fransk eller engelsk cider, eftersom jag inte kommer att bli debiterad av mitt kylskåp.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag körde just några mil. Eftersom jag inte betalade något vid detta tillfälle var det gratis. Nu ska jag gå och hämta lite gratismat, och kanske en gratis flaska fransk eller engelsk cider, eftersom jag inte kommer att bli debiterad av mitt kylskåp.

Kan vi iaf vara överens om att det inte BÅDE kostar när du tankar på macken OCH när du kör eller BÅDE när du handlar maten OCH när du hämtar den från kylskåpet/äter den? 😊

Du illustrerar ju min poäng lysande! 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Någon som vet om det finns någon lösning för enfas 32a laddning hemma utan att säkra upp till himmelen?

En fråga till: Går det att dela lasten mellan alla tre faser hemma om man kör enfas ladd via laddbox?

Ferroamp växelriktare kan balansera faserna. Men vet inte om det går att göra så mycket.

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Någon som vet om det finns någon lösning för enfas 32a laddning hemma utan att säkra upp till himmelen?

En fråga till: Går det att dela lasten mellan alla tre faser hemma om man kör enfas ladd via laddbox?

Det var denna jag tänkte på som jag sett. Vet inte om den gör exakt det du vill men som jag förstår det så borde det funka.

https://www.evsolution.se/produkt/accelev-laddbox-6kw-2-fas-1...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min poäng är helt enkelt att det bara är två olika sätt att se på det.

Absolut, det ena sättet är sedvanligt för Teslaägare (och i viss utsträckning övriga tidiga elbilsägare) som försöker att få saker att framstå som mycket billigare än vad det egentligen är, det andra är en vedertagen branschstandard.

Eller om man nu avyttrar bilen så kommer ju månadskostnaden bli lägre och lägre ju längre man har kvar den. Det blir ju då jättekonstigt att säga att idag är värdeminskningen 5000/mån sen jag köpte den men om jag har kvar den om tre år så kommer värdeminskningen ha varit 3000 eller nån annan påhittad siffra sen jag köpte den, trots att jag haft den under samma tidsperiod första tiden när värdeminskningen var 5000/mån.

Den faktiska värdeminskningen vet man först efter att man sålt bilen. Men du verkar missa poängen här, anledningen till att man räknar med en värdeminskning utefter parametrar som passar rätt bra in på snittanvändaren är ju för att kunna jämföra bilmodeller med varandra. Om vi har identiska bilar och jag kör 20 000 mil med min bil per år, och du kör 2 000 med din. Då inbillar du dig väl ändå inte att min bil skulle vara lika mycket värd som din bil efter 3 år? Eller tycker du att man godtyckligt kan använda vilken som helst av bilarnas månatliga utgifter för att ge en representativt bild av vad modellen faktiskt kostar att äga?

Bilhandlarna använder ju bilvärderingsverktygen när bilen ev ska köpas eller säljas, vad den är värd annars är ju tämligen ointressant, även för dem.

Utifall att du missat det så rullar inte bilarna ut genom handlarens portarna ut till nästa ägare samtidigt som de byts in. Därför gör man en avvägning (speciellt om man köper in säsongsbetonade fordon) på hur länge man förväntas lagerhålla det, och hur mycket den förväntas tappa i värde utifall att bilen blir stående. Men det är mycket riktigt att värderingsverktygen används just vid köp och säljtillfället, det är liksom lite av deras affärsmodell att köpa och sälja fordon... Så jag vet faktiskt inte riktigt vad du ville ha sagt med det?

Den första modellen tycker jag funkar bäst för köp av saker, den andra modellen (som du förespråkar) ufunkar bäst för lån/leasing/avbetalning då den är på en bestämd tidsrymd med ett förväntat restvärde (ibland garanterat).

Jag förespråkar den inte, det är en branschstandard. Bilar är förbrukningsvaror, ska du jämföra kostnaderna är det rätt inkompetent att utelämna den största posten...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Absolut, det ena sättet är sedvanligt för Teslaägare (och i viss utsträckning övriga tidiga elbilsägare) som försöker att få saker att framstå som mycket billigare än vad det egentligen är, det andra är en vedertagen branschstandard.

Den faktiska värdeminskningen vet man först efter att man sålt bilen. Men du verkar missa poängen här, anledningen till att man räknar med en värdeminskning utefter parametrar som passar rätt bra in på snittanvändaren är ju för att kunna jämföra bilmodeller med varandra. Om vi har identiska bilar och jag kör 20 000 mil med min bil per år, och du kör 2 000 med din. Då inbillar du dig väl ändå inte att min bil skulle vara lika mycket värd som din bil efter 3 år? Eller tycker du att man godtyckligt kan använda vilken som helst av bilarnas månatliga utgifter för att ge en representativt bild av vad modellen faktiskt kostar att äga?

Utifall att du missat det så rullar inte bilarna ut genom handlarens portarna ut till nästa ägare samtidigt som de byts in. Därför gör man en avvägning (speciellt om man köper in säsongsbetonade fordon) på hur länge man förväntas lagerhålla det, och hur mycket den förväntas tappa i värde utifall att bilen blir stående. Men det är mycket riktigt att värderingsverktygen används just vid köp och säljtillfället, det är liksom lite av deras affärsmodell att köpa och sälja fordon... Så jag vet faktiskt inte riktigt vad du ville ha sagt med det?

Jag förespråkar den inte, det är en branschstandard. Bilar är förbrukningsvaror, ska du jämföra kostnaderna är det rätt inkompetent att utelämna den största posten...

Känns som vi pratar förbi varandra. Du verkar hålla med mig om att det är omöjligt att säga vad värdeminskningen per månad (ens den uppskattade) kommer vara eller kommer att ha varit om man inte vet hur länge man kommer ha kvar bilen? Eftersom värdeminskningen minskar både i % och i kr som snitt över ägandet ju längre tid man har bilen? Eller sitter du varje månad och skaffar en ny värdering av din bil för att justera månadskostnaden? Jag vill jobba med verkliga utgifter och inte uppskattade eller bokföringstekniska kostnader i min ekonomi.

Ursäkta men vadå branschstandard, kan du hänvisa till en källa på det tack? Kanske hos bilhandlare men då som priser med lån eller leasing. Bilarna som säljs märks ju med försäljningspriset, knappast att du hittar skyltar hos bilhandlare där det står "den här bilen kommer kosta dig x tusen kronor i månaden i värdeminskning". Just eftersom det beror på så många olika variabler. Jag skulle hävda att merparten av bilägare snarare inte reflekterar alls över värdeminskningen förrän det är dags att sälja bilen (vilket såklart kan vara ett problem men det är en annan diskussion).

Men vi kanske kan släppa denna diskussionen och återgå till elbilar? Jag skulle dock jättegärna få ett svar på min ursprungliga fråga hur man får fram en kostnad om 8000kr/mån för en 2015 Model S, för jag får inte riktigt ihop det även med värdeminskning inräknat (och isf intresserad vad värdeminskningen är uppskattad till)

Edit: kanske argumenterar vi om semantik, den gamla diskussionen om kostnad vs utgift. När han skrev att han betalar 8000/mån så tolkade jag det som han hade utgifter om 8000/mån för sin bil. Den kanske kostar honom i närheten av det men jag hoppas han inte betalar det varje månad om han dessutom köpt sin bil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tesla räknar själv med drygt 50% på tre år som alla andra. Tobias inte för att vara sån men släpp det, att du räknar på ett väldigt unikt sätt får du väl stå för men din bil kostar inte 2500 i månaden utan 8000 är nog ganska rimligt. Håll dig till det istället för glädjelkalkyler, det sprider bara misstro mot elbilar generellt när man måste dra till med såna här rövare.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Tesla räknar själv med drygt 50% på tre år som alla andra. Tobias inte för att vara sån men släpp det, att du räknar på ett väldigt unikt sätt får du väl stå för men din bil kostar inte 2500 i månaden utan 8000 är nog ganska rimligt. Håll dig till det istället för glädjelkalkyler, det sprider bara misstro mot elbilar generellt när man måste dra till med såna här rövare.

Knappast en glädjekalkyl för att jag räknar med inköpskostnaden istället för månadsvis, ni ser ju inköpet av bilen som "att man bara ligger ute med pengarna" och sen kommer kostnaden månadsvis. Som att bilen är på nån slags avbetalning fast man köpt den "kontant". Om något så lär ju värdeminskningen vara bättre för elbilar än fossilbilar framöver, det hoppas jag de flesta är överens om. Så att räkna inkl värdeminskning är ju till elbilars fördel om något. Att Tesla räknar på 53% rest värde är irrelevant så länge de inte garanterar restvärdet, det har ju dessutom visat sig vara en ganska felaktig siffra hittills...

Du påstår alltså att 8000 är en rimlig siffra utan att veta ålder på bilen, hur länge han haft bilen, inköpspris, hur bra affär han gjorde när han köpte den, antal körda mil per år eller när han planerar att sälja den? Om den har några försäkringar kvar? Imponerande!

Det är knappast bara jag som måste släppa det, jag frågade inte ens, jag undrade hur han räknade och skrev hur jag räknade. Men ok för att återgå till min ursprungliga fråga (lustigt vad många som ser sig tvungna att svara på hur han som skrev inlägget jag frågade hade räknat för att komma fram till 8000). Isf undrar jag fortfarande hur stor del av summan som är ev värdeminskning, men vill gärna få svaret från @DaBone istället från alla andra som också gissar, och gärna hur han kommit fram till den uppskattade värdeminskningen.

Förutom det svaret från DaBone släpper jag jättegärna diskussionen.

Som en parantes sålde jag en BMW cab för 5000 mer än vad jag köpt den för efter jag ägt den i två år. Hade innan Tesla en Volvo hybrid som jag sålde i desperation efter 12 månader för att den krånglade och var inne på verkstad hela tiden, den tappade jag 60000 på 12 månader, hade garanterat varit mycket lägre värdeminskning på den om den funkar som den skulle så jag hade kunnat äga den under en längre tid. En i familjen hade en Chevrolet som de köpte ny, sålde några år senare där kvalitén var så usel att de bara fick en bråkdel av vad den kostat ny, inga av de här exemplen hade hade gått att räkna ut på förhand, det är därför det blir jäkla missvisande att prata om värdeminskning som att det är något man kan veta annat än i stunden. Som sagt, man vet inte vad totalkostnaden/snittkostnaden blir förrän man säljer/skrotar bilen. Om man inte finansierar med garanterat restvärdet eller leasar, då är det relevant att räkna på värdeminskning i förväg.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Okej men vad ingår i den faktiska kostnaden förutom försäkring och däck (och typ vindrutetorkarblad) om man bortser från värdeminskning och bränsle? Jag kommer verkligen inte på något jag lagt ut för på min Model S under det dryga året jag haft den... 🙄 Ingen service på Tesla och har ju iofs garanti på den

ALLT ingår. Som sagt så har jag räknat ihop vad jag hittills har fått betala för bilen, sedan så tog jag denna summa minus vad jag får för bilen om jag säljer den till erbjudet värderingspris.

EDIT: Det är väl så man ska räkna för att få fram vad bilägandet faktiskt kostar?

Permalänk
Avstängd

Kan vi iaf vara överens om att det inte BÅDE kostar när du tankar på macken OCH när du kör eller BÅDE när du handlar maten OCH när du hämtar den från kylskåpet/äter den? 😊

Du illustrerar ju min poäng lysande! 😉

En bil kostar att TANKA och att KÖRA.

När du tankar den betalar du för bränsle i form av bensin, diesel eller elektrisk energi. När du sedan kör bilen så kostar det pengar i form av slitage på bilen.

Att bara ha en bil stående i ens ägo på garageuppfarten kostar pengar, i form av värdeminskning.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

En bil kostar att TANKA och att KÖRA.

När du tankar den betalar du för bränsle i form av bensin, diesel eller elektrisk energi. När du sedan kör bilen så kostar det pengar i form av slitage på bilen.

Att bara ha en bil stående i ens ägo på garageuppfarten kostar pengar, i form av värdeminskning.

Min poäng var inte ens att det skulle vara gratis att köra, min poäng är att du inte vet vad turen kostade dig, det beror på hur mycket du kör och hur länge du äger bilen, om du ägt den sen den var ny etc. För många variabler för att bli meningsfullt att ens diskutera vad turen kostade dig alltså. Sen ingår väl slitage i värdeminskningen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Min poäng var inte ens att det skulle vara gratis att köra, min poäng är att du inte vet vad turen kostade dig, det beror på hur mycket du kör och hur länge du äger bilen, om du ägt den sen den var ny etc. För många variabler för att bli meningsfullt att ens diskutera vad turen kostade dig alltså. Sen ingår väl slitage i värdeminskningen.

Nej det är ju ganska så självklart att vi inte kan räkna ut på förhand EXAKT på kronan vad det kommer att kosta. Det är väl inte någon som har påstått det heller?

Man räknar ju alltid med en "uppskattad" värdeminskning. Alltså man jämför med likvärdiga bilmodeller.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Nej det är ju ganska så självklart att vi inte kan räkna ut på förhand EXAKT på kronan vad det kommer att kosta. Det är väl inte någon som har påstått det heller?

Man räknar ju alltid med en "uppskattad" värdeminskning. Alltså man jämför med likvärdiga bilmodeller.

Folk verkar ju tycka att de kan uppskatta värdeminskningen väldigt precist här i tråden iofs. Poängen är att det inte går att jämföra, mer än att anta att bilar i samma prisklass tappar i värde ungefär likadant (inte ens det antagandet stämmer). Men ok. Då räknar jag på att jag behåller bilen resten av mitt liv och att den är värdelös när jag dör. Hoppas leva 40 år till. 1000kr värdeminskning per månad. 🙌

Enligt mig går det inte ens att räkna på tusenlappen rätt när man ska förutse värdeminskning om man inte vet alla variabler ganska exakt (vilket man sällan gör).

Varför inte räkna på faktiska månadsutgifter när man pratar om vad bilen kostar varje månad? Man döljer ingen kostnad om man bakar in den i inköpskostnaden istället.

Åter till elbilar? 🙂 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Folk verkar ju tycka att de kan uppskatta värdeminskningen väldigt precist här i tråden iofs. Poängen är att det inte går att jämföra, mer än att anta att bilar i samma prisklass tappar i värde ungefär likadant (inte ens det antagandet stämmer). Men ok. Då räknar jag på att jag behåller bilen resten av mitt liv och att den är värdelös när jag dör. Hoppas leva 40 år till. 1000kr värdeminskning per månad. 🙌

Varför inte räkna på faktiska månadsutgifter när man pratar om vad bilen kostar varje månad? Man döljer ingen kostnad om man bakar in den i inköpskostnaden istället.

Åter till elbilar? 🙂 👍

Du får räkna precis hur du vill, men de flesta av oss väljer nog att räkna på det sätt som anses vara det normala.

EDIT: Om en Tesla inte kostade mer än 2500 kr/månad så skulle jag köpa en sådan omedelbart utan någon som helst tvekan.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Du får räkna precis hur du vill, men de flesta av oss väljer nog att räkna på det sätt som anses vara det normala.

EDIT: Om en Tesla inte kostade mer än 2500 kr/månad så skulle jag köpa en sådan omedelbart utan någon som helst tvekan.

Den kostar inte mig mer varje månad iaf. Sen var den dyr i inköp däremot 😉 förhoppningsvis får jag igen lite när jag ev säljer den nån gång, då får jag se vad totalkostnaden blivit. Enkelt att räkna på iaf. Annars blir det lätt komplicerat. Oavsett hur man räknar är den billigare totalt sett än min förra Volvo V60 hybrid för drygt halva priset. Men man kan konstatera att det är dyrt att ha bil överhuvudtaget iaf. Jag släpper den här diskussion nu, hoppas ni kan göra detsamma.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌