SalmiakClockers – Lakritschips (och läsk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lakrits är min drog, men har smakat de där chipsen och höll också på att klökas. Vissa saker hör bara inte ihop.

Detta. Lakrits funkar helt enkelt inte som smaksättare, inte i min värld i alla fall. Även om jag äter godis väldigt sällan numera så mumsar jag gladeligen i mig ren lakrits eller saltlakrits. Men i glass, choklad, dryck och fan och hans moster? Nej, urk

Testade Klings lakritsglass i sommar när det var slut på allt annat i kiosken och det var fan i mig knappt så att den gick ner.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Ni verkar som ena riktigt klena glassätare, den här var inte sötsliskig men klart njutbar, .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här var längesen man såg.

Lånad bild.

Permalänk
Medlem

Jag älskar lakrits! Undviker gärna raffinerat socker så det är sällan jag äter eller dricker något med lakrits längre.

Denna funderade jag på att köpa från Amazon men kändes lite väl dyr.

Denna har jag sett i livsmedelsbutiker. Jag ska köpa den nästa gång och så småningom använda till något gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Lakritspowerking var ju underbart. Köpte en 24 pack då
Men vart köper jag lakritschips?

En av få sockerdrycker, och energidrycker i överlag, jag fullkomligt älskade. Jag hittade det en gång på utförsäljning i Willys och den lär man inte se mer av verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Var tvungen att lägga en beställning på lokala systemet för att testa eftersom dom inte fanns här, så till nästa helg förhoppningsvis kan jag provsmaka

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

lakritschips? låter förjävligt

Permalänk

Svenskjävlar var helt OK, men Heta Svenskjävlar med jordgubb och Carolina Reaper överdrag rockade

Permalänk

testa svenskjävlar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ostbullen:

Någon mer som smakat svenskjävlar, och blivit lite småbesviken? De var ju salta, men de påminde mer om de där djungelvrålen man köper i lösvikt, där alldeles för mycket salt fastnat.

Tyckte de var nice!

Citat:

Sedan om man snackar lakrits + choklad så är ju dumle lakrits helt underbart! Tycker att det är så synd att de bara säljer dem till halloween numera, de var helt klart min favorit!

Tyvärr är @GLaDER redan gift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undertaker_SWE:

Svenskjävlar var helt OK, men Heta Svenskjävlar med jordgubb och Carolina Reaper överdrag rockade

Detta låter som något som behöver upplevas! Undrar dock om det behövs en hel ask

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tyckte de var nice!

Jodå samma här! Dock, hoppades nästan på att själva lakritsen i sig skulle vara saltare än den var, lite som när man köper supersalta remmar på marknad

Skrivet av Alling:

Tyvärr är @GLaDER redan gift.

Om han/hon uppskattar dumle lakrits så är ju det nästan givet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni verkar som ena riktigt klena glassätare, den här var inte sötsliskig men klart njutbar, .
https://i.imgur.com/XE4V63F.jpg

Vad i hela Hälsingland är det här för styggelse? Blöööörk.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragande:

Vad i hela Hälsingland är det här för styggelse? Blöööörk.

Gott med vuxenglass.
Pepparlakrits
Saltlakritsgräddglass gjord på färsk svensk grädde med en het svartpepparkrokant.
Ingredienser: Skummjölk, grädde 24%, socker, glukos-fruktossirap, vasslepulver (av mjölk), melass, invertsocker, lakritsextrakt 0,7%, smör, salmiak, sheaolja, glukossirap, mald svartpeppar 0,3%

https://www.triumfglass.se/vara-glassar/triumf-glass/pepparla...

De har en barnglass också men den gillar jag inte lika mycket, den var mest bara "snäll och harmlös" >
Hallon Saltlakrits
https://www.triumfglass.se/vara-glassar/triumf-glass/triumf-0...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gott med vuxenglass.
Pepparlakrits
Saltlakritsgräddglass gjord på färsk svensk grädde med en het svartpepparkrokant.
Ingredienser: Skummjölk, grädde 24%, socker, glukos-fruktossirap, vasslepulver (av mjölk), melass, invertsocker, lakritsextrakt 0,7%, smör, salmiak, sheaolja, glukossirap, mald svartpeppar 0,3%

https://www.triumfglass.se/vara-glassar/triumf-glass/pepparla...

De har en barnglass också men den gillar jag inte lika mycket, den var mest bara "snäll och harmlös" >
Hallon Saltlakrits
https://www.triumfglass.se/vara-glassar/triumf-glass/triumf-0...

Som sagt, älskar lakrits men som smaksättare i glass och annat går det verkligen fetbort för egen del. Urk. Finns betydligt godare vuxenglass, tacka vet jag Kaffe-Konjak och Rom-Russin

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Är det okej att gilla sötlakrits mer... är det ens lakrits på riktigt?

Något jag stör mig på, färsk lakrits smakar ju värre än lite gammal lakrits... Man får en perfekt halv-tuggig konsistens om den fått mogna ett tag. Färsk lakrits har ju knappt någon konsistens alls.

Samma gäller ju "sockerbitar" i godis-delen av affären... Är dom helt färska är dom ju helt tråkiga att tugga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det okej att gilla sötlakrits mer... är det ens lakrits på riktigt?

Något jag stör mig på, färsk lakrits smakar ju värre än lite gammal lakrits... Man får en perfekt halv-tuggig konsistens om den fått mogna ett tag. Färsk lakrits har ju knappt någon konsistens alls.

Samma gäller ju "sockerbitar" i godis-delen av affären... Är dom helt färska är dom ju helt tråkiga att tugga i.

Det är ju sötlakrits som är riktig lakrits. Saltlakrits innehåller mest salmiak, som inte är lakrits.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tyckte de var nice!

Tyvärr är @GLaDER redan gift.

Skrivet av Ostbullen:

Jodå samma här! Dock, hoppades nästan på att själva lakritsen i sig skulle vara saltare än den var, lite som när man köper supersalta remmar på marknad
Om han/hon uppskattar dumle lakrits så är ju det nästan givet!

Jag är inte villig att ompröva mitt äktenskap, men gött att ha hittat en frände!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju sötlakrits som är riktig lakrits. Saltlakrits innehåller mest salmiak, som inte är lakrits.

Lakrits eller lakritsextrakt brukar stå före ammoniumklorid i innehållsförteckningen på saltlakrits.

All lakrits är dock av godo. Fast sen finns kungen av allt, tjära.

Permalänk

Grymt rolig video! Mera sånt här! Era prova på videor håller lika hög klass som era hårdvarutester och är aningen mer underhållande

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Nu ska man ju inte uttala sig utan att ha testat, men tycker verkligen inte om (eller avskyr är rätt ord) lakrits och älskar chips. Doooööö. Men jag tror faktiskt att det kan finnas en ännu hemskare kombination i chipsväg som redaktionen skulle sky som pesten. Jag har smakat denna vidriga skapelse och det var enbart pga att jag tog fel påse i butiken. Misstog färgen lite snabbt vanliga grill från Garant är vad, brun i färgen?

Det var den jag var ute efter, hur som helst så vart jag färgblind för ett ögonblick eller så var det rent slarv. Jag kom hem och öppnade påsen, tog några tuggor och tänkte Va fan...dom här smakar nästan...jäst? som att dom hade legat och jäst till sig eller nåt.
Anyhow, det var denna groteska påse jag hade råkat fått med mig hem och smakat på:

Det var det enskilt mest absolut vedervärdiga jag nånsin smakat på...i snacksväg. Hua...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Nu ska man ju inte uttala sig utan att ha testat, men tycker verkligen inte om (eller avskyr är rätt ord) lakrits och älskar chips. Doooööö. Men jag tror faktiskt att det kan finnas en ännu hemskare kombination i chipsväg som redaktionen skulle sky som pesten. Jag har smakat denna vidriga skapelse och det var enbart pga att jag tog fel påse i butiken. Misstog färgen lite snabbt vanliga grill från Garant är vad, brun i färgen?
https://i.imgur.com/vnytvpU.jpg
Det var den jag var ute efter, hur som helst så vart jag färgblind för ett ögonblick eller så var det rent slarv. Jag kom hem och öppnade påsen, tog några tuggor och tänkte Va fan...dom här smakar nästan...jäst? som att dom hade legat och jäst till sig eller nåt.
Anyhow, det var denna groteska påse jag hade råkat fått med mig hem och smakat på:
https://i.imgur.com/u1sSYmZ.jpg
Det var det enskilt mest absolut vedervärdiga jag nånsin smakat på...i snacksväg. Hua...

Jag kan inte tänka mig att de är goda på något sätt, men de kan väl inte vara värre än vinägerchips? En annan kandidat är tryffelchipsen, tryffel kan vara gott till vissa maträtter i måtta, men trenden nu att ösa på med fejkad tryffelsmak på allt möjligt är katastrof och chipsen var hemska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kan inte tänka mig att de är goda på något sätt, men de kan väl inte vara värre än vinägerchips? En annan kandidat är tryffelchipsen, tryffel kan vara gott till vissa maträtter i måtta, men trenden nu att ösa på med fejkad tryffelsmak på allt möjligt är katastrof och chipsen var hemska.

Vinägerchips hade faktiskt en första plats hos mig, som den hade värdigt erhållit länge, fram tills dess att jag råkade smaka dessa.
Kan inte ens förklara hur vedervärdiga dom smakar, I dare you 😂
Tryffel har jag inte smakat så jag ska inte uttala mig. Men tro't när jag säger att jag faktiskt trycker i mig salt och vinäger än detta hemska!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns ingenting gott att säga, dricka eller äta om det smakar lakrits! Man tvingades tacka och ta emot s.k. engelsk konfekt och det gick inte att pilla bort lakritsen för det smakade ändå as om det söta pga att det varit i kontakt med lakritsen. Har aldrig lyckats få i mig någonting som luktar anis eller lakrits sen dess.