Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk
Medlem

Förr var det med ytterst lätt fuktat hushållspapper (en sträv sort som inte luddar) på ytor som inte är elektronik (chassiytor, kylflänsytor, osv) och sen "tryckluft" på bruk på övriga delar, ibland med en liten borste som egentligen hör till en rakapparat.

För nåt år sen köpte jag en sån där Datavac eller vad den nu heter, som blåser luft väldigt kraftigt genom utbytbara munstycken. Väldigt effektivt, och utan att fylla rummet med eldfängda kolvätesgaser som luktar.

Fast nu är det faktiskt riktigt länge sen jag senast rengjorde primärburken. Januari eller nåt... Har varit mycket att göra på jobbet så jag har inte riktigt haft energin på fritiden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mindre fukt om du blåser av det än om du bara tvättar det. Går att skölja i isopropanol efteråt det driver bort vatten.
Men när elektronik lagas tvättas det i vatten/alkohol och torkas i ugn sedan.

Ända orsaken att blåsa av det är att det torkar snabbare i ugnen och det lämnar inga fula vattenfläkar plus att man får ut vattnet ur kontakter och under chip och annat.

Vatten och elektronik är noll problem om vattnet avlägsnas och det görs med ugn oftast som sista steg.

Är man rädd för vatten i datorn eller mobilen ska man inte lämna den på professionella repprationsfirrmor för det ultraljudstvättas och torkas i ugn där med.

Har tvättat hårdvara i åratal, mest för jag lagar datordelar så fluss och annat måste bort som är en större risk för problem än vatten någonsin är, men vist fins no clean flux vilket jag använder men det finns även fluss i lödtennet osv som inte behöver vara no clean så tvätt är att rekommendera ändå.

Jodå, de mesta av det här visste jag. Men jag tackar för en bra förklaring. (y)

Rädd för vatten i datorn blir lite missvisande, men just när det gäller tryckluften och kondens. Så kan jag inte ju veta exakt när det har avdunstat. Det var lite det jag menade med min nojja ibland.

Var mest när jag rengjorde laptops dock. En stationär är så mycket lättare att rengöra.

Tack igen.

Permalänk
Inaktiv

Städar i regel aldrig datorn. Dammfilter rengörs emellanåt, med dessa kommer det ändå inte in så mycket damm och annan smuts. Behöver jag få bort damm så blir det med luft på burk.

Skrämmande många som drar fram dammsugaren, men samtidigt inte förvånad då ämnet tagits upp många gånger under åren och folk här fortfarande inte tror på det.

Sen hjälper det inte att många dator youtubers heller inte tror på det eller skyddar komponenterna. En del har ESD-mattor de står på som inte syns men när folk håller på och visar upp rent av sällsynta och på riktigt dyra och unika komponenter utan skydd och dessutom kladdar på allt med sina smutsiga fingrar så är nog hoppet ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Jag använder tryckluft på burk ungefär en gång i månaden.

Mina burkar brukar räcka 6-12 månader och man kan panta dem för 20 kr styck när man köper nya. Tycker inte att det är världens grej.

Då måste du ha en lite låda, om du ska klara dig 6-12 månader.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag låter Inet städa den. Känns som en ny dator när man hämtar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Städar i regel aldrig datorn. Dammfilter rengörs emellanåt, med dessa kommer det ändå inte in så mycket damm och annan smuts. Behöver jag få bort damm så blir det med luft på burk.

Skrämmande många som drar fram dammsugaren, men samtidigt inte förvånad då ämnet tagits upp många gånger under åren och folk här fortfarande inte tror på det.

Sen hjälper det inte att många dator youtubers heller inte tror på det eller skyddar komponenterna. En del har ESD-mattor de står på som inte syns men när folk håller på och visar upp rent av sällsynta och på riktigt dyra och unika komponenter utan skydd och dessutom kladdar på allt med sina smutsiga fingrar så är nog hoppet ute.

Mjo jag får väl erkänna att på mina äldre datorer använder jag också ofta damsugare. Med svagt läge på samt plaströr.
Har personligen aldrig haft problem med esd skador på mina äldre datorer. Har en gammal athlon 64 dual core som fungerar än idag. Den datorn har varit med om mycket genom åren.

Men inte så att man drar på full fräs och suger igenom datorn.

Dock med mina nyare så har jag alltid kört tryckluft och borste samt iso för att rengöra. Då jag inte vill riskera att KANSKE förstöra datorn. Man är lite klokare nu för tiden.

Edit: Bra poäng med youtubers som ofta står på en esd matta. De flesta stora youtubers gör det under alla sina build videos. Vilket gör att många tror att de inte gör det i.o.m att det inte syns. Så nybörjare tror att det är lugnt utan esd skydd.

Har i.o.f också byggt skydd utan förr i tiden. Körde elementmetoden som inte heller är bra har jag fått lära mig, då elementet kan ha mer laddning än du hade från första början. (som jag har förstått det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En sak att tänka på är att många av dem (nu räknar jag med att det i första hand handlar om engelskspråkiga från Nordamerika)) bor i klimat med mycket högre luftfuktighet än vad vi har här i Norden. Det har en väldigt stor betydelse för hur allvarligt man bör se på ESD-frågan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sen jag satte upp min dator på väggen så har jag knappt behövt att städa den alls.

Rekommenderas varmt.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Jag tar ut datorn i garaget och blåser rent med tryckluft om jag tycker att fläktarna låter mer än normalt.
Ha alltid ett övertryck i datorlådan, dvs. kör aldrig utfläkten hårdare än infläkten(som har ett filter), på det viset håller sig datorn renare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrämmande kommentarer. Jag hoppas ni inte dammsuger i datorn.

Själv blåser jag rent i datorn 1-2ggr om året.
Har ett fractal design define R5 chassi så tar lös filterna ibland och dammsuger dom då dom är väldigt lättåtkomliga

Haha, jag dammsuger direkt på kretskort och allt såklart är det inte optimalt, men jag pallar inte tryckluft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jodå, de mesta av det här visste jag. Men jag tackar för en bra förklaring. (y)

Rädd för vatten i datorn blir lite missvisande, men just när det gäller tryckluften och kondens. Så kan jag inte ju veta exakt när det har avdunstat. Det var lite det jag menade med min nojja ibland.

Var mest när jag rengjorde laptops dock. En stationär är så mycket lättare att rengöra.

Tack igen.

varmluftsungn, 50-60C i en timma så är det done.

Kolla tex en del repair shops på youtube när dom gör en tour, finns alltid en ugn so det står "no food allowed", det är ugnen dom torkar kundens kretskort i, laptop. mobil eller vad det nu är efter en ultraljudstvätt.

Luftflöde torkar också mycket mer upp fukt än ren värme, när det blåser ute en varm sommardag efter det regnat så är det vinden som står för majoriteten av avdunstning, inte direkta soljuset.

Därför jag kör varmluftsugn då fläkten torkar upp det lilla vatten som är kvar på en timma utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är precis vad jag gör. Utveckla gärna ditt svar

Jag pajjade mitt moderkort förut med denna metod trots att jag var försiktig och vidrörde aldrig någon komponent.

Permalänk

Sällan eller aldrig städar huset så att dammet inte kommer så långt. Vid behov så gör jag rent filtren.

Använder inte dammsugare = pga eventuellt esd problem.
Inte heller kompressor då de flesta har oljesmörjning som man inte vill skicka in på komponenterna.
Skulle jag göra rent inuti skulle jag använda en liten esd dammsugare alt tryckluft på burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

varmluftsungn, 50-60C i en timma så är det done.

Kolla tex en del repair shops på youtube när dom gör en tour, finns alltid en ugn so det står "no food allowed", det är ugnen dom torkar kundens kretskort i, laptop. mobil eller vad det nu är efter en ultraljudstvätt.

Luftflöde torkar också mycket mer upp fukt än ren värme, när det blåser ute en varm sommardag efter det regnat så är det vinden som står för majoriteten av avdunstning, inte direkta soljuset.

Därför jag kör varmluftsugn då fläkten torkar upp det lilla vatten som är kvar på en timma utan problem.

Mjo brukar göra det ibland, allrahelst denna som jag gillar.

Nu tog jag bara ett random klipp för att visa. Men han reparerar allt möjligt men oftast konsoller och liknande.

Permalänk
Medlem

Halvskämt åsido. Det blir ytterst sällan invändigt, kanske vart tredje år, men filtren rengörs runt en gång om året. Men så står datorn uppe på skrivbordet och robotdammsugaren gör mycket för att förhindra att datorn blir särskilt drabbat av damm.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har kört datorn på bordet senaste åren och mängden damm som sugs in är försumbar sett till att ha datorn på golvet. Oftast blir det avdammat bara att man plockar isär maskinen för något nytt numera.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag kör också med oljefri kompressor så ofta jag kan. Är noga med att hålla fast fläktarna så de inte spinner. Gjorde misstaget att blåsa fläktar med kompressor för ca 20 år sen, var bara att slänga dom efteråt.

Se bara till att tömma vattnet ur kompressorn regelbundet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo brukar göra det ibland, allrahelst denna som jag gillar.

Nu tog jag bara ett random klipp för att visa. Men han reparerar allt möjligt men oftast konsoller och liknande.
https://www.youtube.com/watch?v=95_csshkOxU

Jo har han på mina subs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har kört datorn på bordet senaste åren och mängden damm som sugs in är försumbar sett till att ha datorn på golvet. Oftast blir det avdammat bara att man plockar isär maskinen för något nytt numera.

Ja datorn på skrivbordet är ett måste. Servern kan stå på golvet pga platsbrist men har lite filter med utvändigt dessutom så kan dammsugas av enkelt.

Men körde mitt GTX780 FE i 5 år 24/7 innan det blev behov av ny pasta och rensa damm och då var det bara typ 10% igensatt.
Har NOLL dammfillter dessutom på den riggen och en fågel vilket är 10x värre än en människa sett dill damm produktion.
Så blir aldrig mainriggen på golvet inte för där lägger sig allt dammet.

Sedan optimerat luftflöde så det bara är vad som behövs, inte massa bösande för inget hjälper med.

Permalänk
Livsnjutare 😎

En sådan här kör vi på jobbet:

CompuCleaner Xpert

https://www.overclockers.co.uk/it-dusters-compucleaner-xpert-...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tangentbordet åker isär runt var 3:de vecka, keycaps och allt och rengörs med q-tips/alkohol.

Oj, ditt ork är att beundra. Jag städar tangentbordet en gång om halvåret. Jävligt jobbig process...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Eftersom jag alltid pressar alls komponenter som går tills de balanserar på knivseggen vad gäller stabilitet är det oerhört viktigt för mig att det inte bygga upp damm som stoppar upp aktivt eller passivt luftflöde över komponenterna.

Även dina grafikkort? Så att kondensatorerna blir extra varma och fortkortar sin livslängd avsevärt...

Permalänk
Inaktiv

Dammsugar utsidan av chassit särskilt runt dammfilterna med plastmunstycke. Insidan tar jag tryckluft.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Lat som man är så har jag ett balanserat övertryck i burken som minimerar risken att dammet hinner landa.
Dammfilter rengörs såklart och brukar blåsa rent med tryckluft 1 gång om året.

Nån gång ska man kunna tjäna på sin lathet 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Oj, ditt ork är att beundra. Jag städar tangentbordet en gång om halvåret. Jävligt jobbig process...

Det blir enklare att motivera sig när man har ett tangentbord norr om 5000:- och inte vill att det skall gå sönder av skräp i switcharna.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hur rengör ni tex grafikkort som fått sån där dammbeläggning på sig som inte går bort med tryckluft.
Svårt att förklara får aldrig det på min egna komponenter men ofta när man köper begagnat.
Är det typ diskborste?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Molotov:

Hur rengör ni tex grafikkort som fått sån där dammbeläggning på sig som inte går bort med tryckluft.
Svårt att förklara får aldrig det på min egna komponenter men ofta när man köper begagnat.
Är det typ diskborste?

Har aldrig råkat ut för det själv men en mjuk tandborste och en flyktig alkohol typ isopropanol brukar göra susen på övrig elektronik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

........ va? Det gör man när man bygger nytt vart femte år.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det blir enklare att motivera sig när man har ett tangentbord norr om 5000:- och inte vill att det skall gå sönder av skräp i switcharna.

Jösses, vad är det för custom bord om man får fråga?
Själv tyckte jag 2k var dyrt för ett "sketet" logitech tagentbord.
Minns inte ens namnet på den, men har bruna switchar så mycket vet jag iaf. ^^

Permalänk
Medlem

Med kompressor när jag känner för det..

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP