Nätaggregat konstigt ljud under belastning

Permalänk
Medlem

Nätaggregat konstigt ljud under belastning

Halloj

Som rubriken lyder så har mitt nätaggregat ett jäklit konstigt ljud när jag spelar, lite svårt att förklara men har ett lite "rattlande" ljud, lite som att man skulle ha insekter i chassiet. Oljudet blir värre desto varmare gpun blir, men det är vel ganska logiskt.

Har haft psun i typ 6 månader, har alltid haft lite oljud men detta är mer än jag kan tåla.

Har fläkten nedåt, men spelar väl inte så stor roll?
Kanske man borde öppna och kolla på fläkten?

Nätaggregatet är ett corsair cx 750f, och har ett rtx 3060ti.

Någon som haft liknande problem?

Permalänk

Coil eller spolljud. Hade samma sak på mitt gamla Corsair 620w när jag böt till ett 3060 Ti. Ett svagt hummande och klickade/rasslande ljud.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kimbou1:

Någon som haft liknande problem?

Som tidigare postare sa så är det säkert spoltjut, särskilt som att du säger att ljudet ökar med grafikkortets effektuttag. (Kan även uppstå i andra komponenter, kondensatorer till exempel.)

Det är inget problem i sig, mer än att ljudet kan upplevas störande. Fenomenet har sitt ursprung i samma källa som till exempel transformatorsurr eller vinet från elektriska motorer osv. Elektriska strömmar genom komponenterna skapar magnetfält som interagerar med omgivningen och skapar (små) mekaniska vibrationer, vilket vi hör som detta surrande. Så när din dator drar mer ström blir magnetfälten kraftigare och surret därför ljudligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Coil eller spolljud. Hade samma sak på mitt gamla Corsair 620w när jag böt till ett 3060 Ti. Ett svagt hummande och klickade/rasslande ljud.

Okej, böt du nätagg eller blev du van vid oljudet? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Som tidigare postare sa så är det säkert spoltjut, särskilt som att du säger att ljudet ökar med grafikkortets effektuttag. (Kan även uppstå i andra komponenter, kondensatorer till exempel.)

Det är inget problem i sig, mer än att ljudet kan upplevas störande. Fenomenet har sitt ursprung i samma källa som till exempel transformatorsurr eller vinet från elektriska motorer osv. Elektriska strömmar genom komponenterna skapar magnetfält som interagerar med omgivningen och skapar (små) mekaniska vibrationer, vilket vi hör som detta surrande. Så när din dator drar mer ström blir magnetfälten kraftigare och surret därför ljudligare.

Jepp är troligtvis spoltjut 🤔 Men bra iallafall om det inte är "farligt", men tror nog jag kommer testa polarns nätagg och kolla om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

Okej, böt du nätagg eller blev du van vid oljudet? 😆

Jag böt agget då det var cirka 8 år gammalt. Ville inte riskera den nya gpun även fast coil inte är någon fara. Den nya gpun hade även rek. 650w och det gamla var bara 620.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS