Varning för New World + FTW3 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Båda de föreslagna rubrikerna är sanna, om man ska se till helheten är det ju dock mycket mer naturligt att se det som att detta spel råkat blottat en brist i hårdvarans design snarare än något annat.

Det är inte meningen att mjukvara ska kunna döda hårdvara på det där viset, om det ändå sker så är det svårt att tycka att det är mjukvarans fel. (Särskilt då om det inte handlar om mjukvara som är avsiktligt designad för att försöka orsaka en situation som är känd att hårdvaran eventuellt inte klarar att hantera.)

Min poäng var att det är meningslöst att debattera vems fel det är innan vi vet vad exakt som sker och varför. Men tills dess, då det tydligt händer specifikt i new world, så är det bästa att sprida den informationen så enkelt uttryckt som möjligt, därför att definitionen om hur man bestämmer boven i ett triangeldrama av hårdvara, mjukvara, driver är rätt meningslös för en person var grafikkort för 20 000+ kr dött, och det enda de hade behövt göra för att slippa ett dött kort var att inte spela new world förräns problemet är konfirmerat löst.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Ska och ska. Tydligen händer det något som gör att gpu'er går sönder. Och den enda gemensamma nämnaren är New World.

Ja, uppenbarligen behöver grafikkortstillverkarna åtgärda detta antingen genom uppdaterade drivrutiner, firmware eller nya hårdvarurevisioner. Att det är möjligt att förstöra ett grafikkort genom att använda det så som det är tänkt, genom tillhandahållna APIer, gör det ju även möjligt för illasinnade att ta fram mjukvara som återskapar samma fenomen. Att nu detta spel av ren slump använder sig av APIerna på ett sätt som grafikkortstillverkarna inte har tänkt sig och därmed inte kan hantera skulle jag säga är olyckligt sammanträffande.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Föreslår det att vissa kan ha haft turen att de bara behöver byta ut Power Connector vars säkring har gått så kanske kortet har överlevt eller "bara" försvagats av överbelastningen? Med PCIe Power Connectors antar jag att vi pratar om dessa 8-pins svarta strömkablar på de flesta 3090-kort?

Jo, så tolkade jag inlägget i vilket fall

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det där går inte ihop med påstådda användarrapporter om grafikkort från andra märken som också drabbats.

Ska vara att dessa användare ljuger/trollar eller så orsakar New World någonting mer som också drabbar fler kort än bara EVGA 3090.

Hursomhelst skall jag läsa vidare. Jag undrar vad tidigare rapporter om över 100+ grader i videominneskretsarna kan spela för roll i denna plötsliga masskortsdöd?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ett spel som använder sig av de APIer som tillhandahålls ska inte kunna förstöra hårdvaran, då drivers/firmware/hårdvaran i sig skall förhindra att kortet kan användas på ett sådant sätt.

Alltså, jag förstår inte den här typen av argument. Det är ju inte som mjukvaran innehåller sådan här kod:

if (hardwareWillBrick) { dontBrickHardware(); }

Det handlar ju naturligtvis om ett edge case som de inte testat för, och nu har de inträffat. Då är det ju helt meningslöst att säga att det inte ska hända, för det har ju hänt. EVGA har nog aldrig haft för avsikt att leverera kort som går sönder om de används felaktigt. För mig känns det ju viktigare att ta reda på varför det hänt och hur man löser det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Provade lite idag igen och det verkligen bränner iväg rejält och spikar en massa i början när man startar upp spelet och loggar in på en server.
Både CPU och GPU går upp till 99-100% usage men värst är väl GPU Power Draw som drar iväg till max och spikar där flera gånger om under en väldigt kort stund.
Förhoppningsvis är Asus 3080 Strix ett av de bättre kortet som klarar av detta.
Men det är ju läskigt att tänka sig detta på de sämre korten. Speciellt överklockade kort med släppt Power Limit och sedan utan någon form av FPS Cap / V-Sync.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Min poäng var att det är meningslöst att debattera vems fel det är innan vi vet vad exakt som sker och varför. Men tills dess, då det tydligt händer specifikt i new world, så är det bästa att sprida den informationen så enkelt uttryckt som möjligt, därför att definitionen om hur man bestämmer boven i ett triangeldrama av hårdvara, mjukvara, driver är rätt meningslös för en person var grafikkort för 20 000+ kr dött, och det enda de hade behövt göra för att slippa ett dött kort var att inte spela new world förräns problemet är konfirmerat löst.

Diskussionsvärdet i den här tråden ligger ju dock snarare i vad som faktiskt kan tänkas ligga bakom?
Informationen du vill åt är ju avklarad i trådens rubrik, finns ju inget att tillägga om man ska begränsa sig till det...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ja, uppenbarligen behöver grafikkortstillverkarna åtgärda detta antingen genom uppdaterade drivrutiner, firmware eller nya hårdvarurevisioner. Att det är möjligt att förstöra ett grafikkort genom att använda det så som det är tänkt, genom tillhandahållna APIer, gör det ju även möjligt för illasinnade att ta fram mjukvara som återskapar samma fenomen. Att nu detta spel av ren slump använder sig av APIerna på ett sätt som grafikkortstillverkarna inte har tänkt sig och därmed inte kan hantera skulle jag säga är olyckligt sammanträffande.

Amazon behöver åtgärda det genom att cappa frameraten i menyn till något realistiskt, och därefter kan tillverkarna kolla på varför deras kort inte klarar av något de borde klara av.
Finns absolut ingen anledning att vänta på att den långa vägen till en lösning tas när en snabb lösning kan ordnas nu omedelbart. Som tur är så verkar de ju vara medvetna om det så det bör åtgärdas om det inte redan är åtgärdat.

https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Alltså, jag förstår inte den här typen av argument. Det är ju inte som mjukvaran innehåller sådan här kod:

if (hardwareWillBrick) { dontBrickHardware(); }

Det handlar ju naturligtvis om ett edge case som de inte testat för, och nu har de inträffat. Då är det ju helt meningslöst att säga att det inte ska hända, för det har ju hänt. EVGA har nog aldrig haft för avsikt att leverera kort som går sönder om de används felaktigt. För mig känns det ju viktigare att ta reda på varför det hänt och hur man löser det.

Vilket var precis var jag sade?

"Att nu detta spel av ren slump använder sig av APIerna på ett sätt som grafikkortstillverkarna inte har tänkt sig och därmed inte kan hantera skulle jag säga är olyckligt sammanträffande."

Det jag försöker säga är skulden ligger hos tillverkarna och inte hos utvecklarna för New World att dessa problem har inträffat.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Amazon behöver åtgärda det genom att cappa frameraten i menyn till något realistiskt, och därefter kan tillverkarna kolla på varför deras kort inte klarar av något de borde klara av.
Finns absolut ingen anledning att vänta på att den långa vägen till en lösning tas när en snabb lösning kan ordnas nu omedelbart. Som tur är så verkar de ju vara medvetna om det så det bör åtgärdas om det inte redan är åtgärdat.

https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

Absolut! Det finns ingen anledning till att ha en uncappad framerate, så det är ju bra om de åtgärdar det då det bara är en massa energi som slösas bort annars.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Diskussionsvärdet i den här tråden ligger ju dock snarare i vad som faktiskt kan tänkas ligga bakom?
Informationen du vill åt är ju avklarad i trådens rubrik, finns ju inget att tillägga om man ska begränsa sig till det...

Visst, och ny information om vad som faktiskt händer i hårdvaran vore väldigt intressant, jag svarade ursprungligen på ett påstående om att mjukvara aldrig ska kunna skada hårdvara vilket inte stämmer i min erfarenhet, det kan absolut hända och jag tvivlar på att det kommer sluta vara en risk någon gång snart.

Om man sprider myten att mjukvara aldrig kan skada hårdvara så gör man ingen en tjänst, därför att du kommer ganska snabbt få börja exkludera en myriad olika scenarion där mjukvara faktiskt kan skada hårdvara och hitta på en massa anledningar till varför just denna gång inte räknas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Om man sprider myten att mjukvara aldrig kan skada hårdvara så gör man ingen en tjänst, därför att du kommer ganska snabbt få börja exkludera en myriad olika scenarion där mjukvara faktiskt kan skada hårdvara och hitta på en massa anledningar till varför just denna gång inte räknas.

Var det inte en form av mjukvaruangrepp mot ett av Irans kärnprogram för ett tag sedan där mjukvara orsakade något i hårdvaran? Möjligen var det inte någon överbelastning utan snarare ett oönskat kommando till hårdvaran att bete sig på ett självdestruktivt sätt?

Precis som datorvirus kan programmeras för att komma runt diverse mjukvaruskydd så kan väl mjukvara råka orsaka att firmware "luras" i hårdvara och därmed löper amok?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Amazon behöver åtgärda det genom att cappa frameraten i menyn till något realistiskt, och därefter kan tillverkarna kolla på varför deras kort inte klarar av något de borde klara av.
Finns absolut ingen anledning att vänta på att den långa vägen till en lösning tas när en snabb lösning kan ordnas nu omedelbart. Som tur är så verkar de ju vara medvetna om det så det bör åtgärdas om det inte redan är åtgärdat.

https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

Grejen här är väl dock att detta spel råkat blotta en brist som gör att kortet kan gå sönder på det här viset, den naturliga följdfrågan är ju vilka andra scenarion utanför just detta spel som kan trigga samma fel.

Just "absolut ingen anledning att vänta" känns tveksamt, men utifrån det lilla vi vet så ska väl just detta spel i och med senaste patchens begränsade bildfrekvens i menyerna förmodligen inte trigga felet längre.
Dessutom har ju möjligheten att ställa in en generell begränsning funnits sedan gammalt Nvidias kontrollpanel, vilket förmodligen är en rimlig sak att aktivera om man inte redan gjort det, med tanke på eventuella andra spel/applikationer som eventuellt kan trigga samma fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Vilket var precis var jag sade?

"Att nu detta spel av ren slump använder sig av APIerna på ett sätt som grafikkortstillverkarna inte har tänkt sig och därmed inte kan hantera skulle jag säga är olyckligt sammanträffande."

Det jag försöker säga är skulden ligger hos tillverkarna och inte hos utvecklarna för New World att dessa problem har inträffat.

Och jag menar att det är helt meningslöst att snacka om skuld hit och dit, det löser inte problemet. Shit happens, det vet alla som har ett jobb med minsta ansvar. Min syn på det hela är att nu finns det två saker som bör göras:

  • Amazon bör fixa sitt problem med frame raten om möjligt. OK, du anser inte att "skulden" ligger på dem, men de bör ändå göra detta för att undvika mer brickade kort. Detta är en kortsiktig lösning.

  • EVGA bör utreda hur de kan förhindra att deras kort brickas och genomföra nödvändiga förändringar. Detta är en långsiktig lösning.

Allt det här snacket om vems fel det är är inte resultatorienterat, och det kanske inte är så enkelt att man kan lägga skulden på en enskild part. Enligt mig är det bättre att ha en helhetssyn på problemet och se till att det blir löst.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Visst, och ny information om vad som faktiskt händer i hårdvaran vore väldigt intressant, jag svarade ursprungligen på ett påstående om att mjukvara aldrig ska kunna skada hårdvara vilket inte stämmer i min erfarenhet, det kan absolut hända och jag tvivlar på att det kommer sluta vara en risk någon gång snart.

Om man sprider myten att mjukvara aldrig kan skada hårdvara så gör man ingen en tjänst, därför att du kommer ganska snabbt få börja exkludera en myriad olika scenarion där mjukvara faktiskt kan skada hårdvara och hitta på en massa anledningar till varför just denna gång inte räknas.

"Ska kunna" och "kan" är ju dock två helt olika saker som du nu blandar vilt. Det ena handlar om teori, det andra om vad som händer i praktiken.

Att det inte ska kunna hända säger ju inte att det inte kan hända, däremot så säger det att något är fel om det kan hända.
Det är väl helt enkelt en indikation att man anser att det i första hand verkar vara fel på hårdvaran i detta fall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Påminner lite om Black Ops som brickade en massa ps5’or.

Permalänk
Medlem

Stryp fps i Rivatuner. Kör alltid 170hz på min 175hz:are. Sen kan det ju vara annat som ligger och spökar i bakgrunden, men det lät vettigt att det kan vara för höga fps.

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Ska kunna" och "kan" är ju dock två helt olika saker som du nu blandar vilt. Det ena handlar om teori, det andra om vad som händer i praktiken.

Att det inte ska kunna hända säger ju inte att det inte kan hända, däremot så säger det att något är fel om det kan hända.
Det är väl helt enkelt en indikation att man anser att det i första hand verkar vara fel på hårdvaran i detta fall.

Det har du rätt i, bra poäng, ouppmärksamt av mig.
Jag anser dock fortfarande att det är naivt att anta att det någonsin skulle vara annorlunda när det kommer till konsumentprodukter.

Och ja, hårdvaran bör kunna överleva all användning inom spec, driver bör inte tillåta användning utanför spec, och jag gissar att tillverkare vars kort dött på detta sätt kommer behöva stå för RMA vilket är helt rätt, jag tycker dock att utvecklaren förtjänar att få lite skit slängt deras väg för dumma misstag, särskilt då de verkar medvetna om exakt vad som händer och ändå verkar vilja antyda att det inte borde vara deras fel alls.

Jag tycker även att det är lite lustigt hur ofta man hör att mining (som i slutänden enbart är en cuda/opencl load) sliter kort och de är odugliga och osäkra om de minats på, men när något belastar en gpu mycket mer än vad mining och brickar den gör så är folk snabba att säga att det inte borde kunna hända

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nybörjar fråga men varför går inte gpu överhettning skydd och stänger ner systemet?
Som jag fattar så är det för att gpu jobbat på max i meny och därmed haft sönder kort pga höga temperaturer.
Men komponenterna brukar ju ha skydd mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Var det inte en form av mjukvaruangrepp mot ett av Irans kärnprogram för ett tag sedan där mjukvara orsakade något i hårdvaran? Möjligen var det inte någon överbelastning utan snarare ett oönskat kommando till hårdvaran att bete sig på ett självdestruktivt sätt?

Precis som datorvirus kan programmeras för att komma runt diverse mjukvaruskydd så kan väl mjukvara råka orsaka att firmware "luras" i hårdvara och därmed löper amok?

Stuxnet, ett statligt virus skrivet i syfte att störa Irans kärnvapen program.
När man tillverkar vapengraderat uran i syfte att användas i kärnvapen är processen mycket exakt och störning leder till att uranet inte kan på ett effektivt sätt användas i kärnvapen. Viruset ändrade bara små parametrar i tillverkningsprocessen vilket gjorde att uranet blev obrukligt i vapensyfte, de överbelastade inte någon maskin eller fick det att arbeta utanför dess parametrer då detta skulle synas och viruset skulle då upptäckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woddy:

Nybörjar fråga men varför går inte gpu överhettning skydd och stänger ner systemet?
Som jag fattar så är det för att gpu jobbat på max i meny och därmed haft sönder kort pga höga temperaturer.
Men komponenterna brukar ju ha skydd mot detta.

Inte höga tempraturer utan troligen spännings toppar som är boven. Vid en tillfällig spänningstopp går inte tempen upp i coren då olika typer av mekanismer hindrar denna spänningen från att nå denna, dessa tar däremot väldigt mycket stryck om de är underdimentionerade och kan i vissa fall gå sönder och ta med sig andra komponenter på kortet med i graven.

Permalänk
Medlem

Läste ett längre och intressant inlägg på Reddit. EVGA, MSI och Gigabyte har "Fuses" på några av sina modeller. Medans andra märken inte har detta.
Kan det vara dessa som går åt skogen när det blir sådan extrem och spikig belastning?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Läste ett längre och intressant inlägg på Reddit. EVGA, MSI och Gigabyte har "Fuses" på några av sina modeller. Medans andra märken inte har detta.
Kan det vara dessa som går åt skogen när det blir sådan extrem och spikig belastning?

Det är ju mycket möjligt, men borde det inte vara sådana där självläkande säkringar på ett grafikkort? Eller sådana kanske inte är tillämpbara i sammanhanget?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Läste ett längre och intressant inlägg på Reddit. EVGA, MSI och Gigabyte har "Fuses" på några av sina modeller. Medans andra märken inte har detta.
Kan det vara dessa som går åt skogen när det blir sådan extrem och spikig belastning?

Absolut, men en fuse är ju sista linjen i ett vad som ska vara ett bra försvar om nu Nvidia inte slarvat med detta.
En fuse utlöser ju först när för mycket spänning flödar genom den och är i sammanhanget mycket långsam dvs mycket spänning hinner troligen förbi innan den utlöser. Visst den hindrar brand genom att tillslut bryta strömen och förhindra kortslutning men skyddar nog övriga komponenter dåligt.
Spänningsregulatorer reagera blixtsnabbt genom att reglera upp eller ner spänningen och om något faller utanför spec så slår dem av helt dvs svart skärm eller reboot.
Dessa resettas vid strömcyckling dvs psu av/på
De fuses jag ser på pcb:n bränner bara dvs resettas inte och används bara som skrivet innan för att förhindra vidare kortslutning när allt redan gått åt h*vete.

Skrivet av Shiprat:

jag tycker dock att utvecklaren förtjänar att få lite skit slängt deras väg för dumma misstag, särskilt då de verkar medvetna om exakt vad som händer och ändå verkar vilja antyda att det inte borde vara deras fel alls.

Jo här borde de inlett en dialog med nvidia/korttillverkarna och rapportera fynd, men det kostar väll tid och tid = pengar 😕

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket kasst grafikkort, helt felkonstruerat om det går sönder oavsett last, de ska ha inbyggda skyddsmekanismer mot hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

denna jeff asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket kasst grafikkort, helt felkonstruerat om det går sönder oavsett last, de ska ha inbyggda skyddsmekanismer mot hårdvarufel.

Jo både 3080/3090 i börjand crashade då boosten var lite väl agressiv vid lägre laster (boostade över 2000mhz) och spänningen han inte med eller levererade för mycket för snabbt vilket lede till crash.
Knepet blev ju att reglera ner boosten vid lägre laster till 1995mhz.
Detta kanske är ett förlänging av detta problemet?

Men jag håller med, för de summor man betala idag så bör QA kontrollen vara mycket mera robust.
Sitter själv med en LG skärm för 12000:- med ojämn vitbalans, detta efter plöjt igenom olika skärmar med pixelfel samt skit under panelen.
Lagom trött på hårdvara blir man 😠

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Premium eller inte: Nvidia designar min-specen och godkänner samtliga kort innan försäljning. Och du pekar finger. Det är fult att peka finger, särskilt utan någon substans.

Kika igenom videon med Buildzoids tankar, och/eller Jayz (Two cents) klipp.

  1. Jag har sett båda

  2. Jag känner mig _utpekad_ av dig ;P

  3. Återigen, hela min post var en fråga, om jag pekar finger så är det mot tillverkare i stort, vi betalar enorma pengar för ett grafikkort numera, då SKA INTE detta ske, det är det minsta man kan begära. Precis som en bil har övervarvningsskydd, så ska detta inte vara en faktor för grafikkort över 20 000:-

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Har ni ett 3090 och vill spela detta spel så kan ni få byta mot mitt 1070. Win win

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.