Permalänk
Medlem

5600x vs 5800x

Tänkte uppgradera min Ryzen 2600 som ger alldeles för lite kräm till mitt 6700xt. Jag har länge varit inställd på att byta till en Zen 3 CPU men köpte aldrig en på launch då priserna var alldeles för höga. Nu när priserna har kommit ner i rimliga nivåer är jag beredd på att punga ut.

Det var alltid tänkt att vara en 5800x men nu på senaste har jag börjat tveka. Jag använder bara datorn till spel, framförallt FPS spel (CS, Battlefield, Cod) men kör några AAA story spel då och då. Som jag ser det handlar valet mellan 5600x och 5800x endast om man vill sitta säkert i framtiden eller inte. Samtidigt vet man inte hur långt det dröjer innan skillnaderna märks, 2 år eller 4 år?

Det finns såklart ingen som kan veta det men hade varit kul att höra hur ni tänker angående vilken CPU man bör välja. Vill verkligen inte göra ett dumsnålt beslut som jag kommer ångra om några år. I dagsläget skiljer det bara 1000kr mellan dem också. Lirar i 1440p 144hz.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Skulle säga att har du en "stor" dator med god kylning så kör på 5800x, har du en ITX maskin så kör på 5600x. Nu tar ju detta argument inte hänsyn till framtids aspekten utan försöker göra beslutet enklare på annat håll Bra priser på Amazon på senare tid

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Clasito:

Tänkte uppgradera min Ryzen 2600 som ger alldeles för lite kräm till mitt 6700xt. Jag har länge varit inställd på att byta till en Zen 3 CPU men köpte aldrig en på launch då priserna var alldeles för höga. Nu när priserna har kommit ner i rimliga nivåer är jag beredd på att punga ut.

Det var alltid tänkt att vara en 5800x men nu på senaste har jag börjat tveka. Jag använder bara datorn till spel, framförallt FPS spel (CS, Battlefield, Cod) men kör några AAA story spel då och då. Som jag ser det handlar valet mellan 5600x och 5800x endast om man vill sitta säkert i framtiden eller inte. Samtidigt vet man inte hur långt det dröjer innan skillnaderna märks, 2 år eller 4 år?

Det finns såklart ingen som kan veta det men hade varit kul att höra hur ni tänker angående vilken CPU man bör välja. Vill verkligen inte göra ett dumsnålt beslut som jag kommer ångra om några år. I dagsläget skiljer det bara 1000kr mellan dem också. Lirar i 1440p 144hz.

Tycker att du redan svarat på din fråga.
"Vill verkligen inte göra ett dumsnålt beslut som jag kommer ångra om några år. I dagsläget skiljer det bara 1000kr mellan dem också."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Var beredd på att 5800X är varm, så se till att ha en bra kylare samt välventilerat chassi. Kan vara värt att gå in och justera PBO och curve optimizer när du väl sitter med den i sådana fall.

Jag köpte en 5800X och är nöjd men fick spendera första dygnet med att finjustera den.

Permalänk
Medlem

I spel kommer du inte märka någon skillnad, de 1-2 fps som skiljer i vissa titlar är inte något du kommer förlora sömn över.

Kommer du behöva de extra kärnorna för något annat? Om inte så är 5600X ett självklart val.

5800x har massor av nackdelar jämfört med 5600x, bara en fördel som du kanske inte ens utnyttjar.

Permalänk
Medlem

Värmen bör inte vara nåt problem, mesh chassi plus 240 aio.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Hjälpsam

5800X kommer stå sig längre innan du känner behov av att uppgradera igen.

Sitter fortfarande på 3770K och grabben på en 2600K för casual esport hemma, var värstingar då och motsvarar helt OK instegsproppar idag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Var beredd på att 5800X är varm, så se till att ha en bra kylare samt välventilerat chassi. Kan vara värt att gå in och justera PBO och curve optimizer när du väl sitter med den i sådana fall.

Jag köpte en 5800X och är nöjd men fick spendera första dygnet med att finjustera den.

Det är lätt att justera den. Går att fixa 10 grader kallare med några enkla settings.

Amd overclocking -> PBO -> curve optimiser.

5800X är mer värt det i längden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

5600x är mera prisvärd, 6 kärnor och 12 trådar räcker långt.
Spara mellanskillnaden till 5800x till nästa gång du uppgraderar istället.

Vi snackar om skillnader på på några enstaka fps i spel.. I ett blindtest skulle du aldrig se skillnaden på FPS i 1440p.

exempel: (notera att han har ett 3090 med, din GPU kommer flaska tidigare).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

5600x är mera prisvärd, 6 kärnor och 12 trådar räcker långt.
Spara mellanskillnaden till 5800x till nästa gång du uppgraderar istället.

Vi snackar om skillnader på på några enstaka fps i spel.. I ett blindtest skulle du aldrig se skillnaden på FPS i 1440p.

exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=xnki5_-LdrM

PS5 använder 8 kärnor, så PC spelen kommer bli mer anpassade efter den så småningom. Just nu räcker 6 kärnor, men om 1-2 år ser det nog annorlunda ut.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det med värmen var inget jag hade tänkt på innan men verkar ju onekligen som att 5800x går riktigt varmt. Räcker en 240 aio till den utan att det ska väsnas en massa? Nog för att jag vill ha bra prestanda men en jetmotor är inte så najs att ha bredvid sig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

5800x är väl den minst prisvärda processorn? Antingen köper man 5600x eller 5900x som har "dual-die" och två chiplet-kluster. 5800x har enbart ett och långt sämre "lotteri". Satt ju själv länge och väntade på 5900x emedan 5800x fanns det gott om i lager, men kunde aldrig tänka mig köpa en sådan...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det med värmen var inget jag hade tänkt på innan men verkar ju onekligen som att 5800x går riktigt varmt. Räcker en 240 aio till den utan att det ska väsnas en massa? Nog för att jag vill ha bra prestanda men en jetmotor är inte så najs att ha bredvid sig.

Har du ens läst tråden?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

5800x är väl den minst prisvärda processorn? Antingen köper man 5600x eller 5900x som har "dual-die" och två chiplet-kluster. 5800x har enbart ett och långt sämre "lotteri". Satt ju själv länge och väntade på 5900x emedan 5800x fanns det gott om i lager, men kunde aldrig tänka mig köpa en sådan...

I början var det verkligen så men nu finns 5600x för 2400kr och 5800x för 3400kr så nu är båda väldigt prisvärda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Uppgraderade för 2 veckor sen.

amd 6800XT gpu och 5600X cpu, funkar fint. Grafikkort ovärt men behövde nytt, cpun räcker gott och väll till det jag spelar i 1440p.

Köpa "Framtidssäkra" cpu'r känns riktigt ovärt man kommer vilja ha nästa gen sen iaf när det är dags att byta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Bra video, mycket klarare nu.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

PS5 använder 8 kärnor, så PC spelen kommer bli mer anpassade efter den så småningom. Just nu räcker 6 kärnor, men om 1-2 år ser det nog annorlunda ut.

Folk har sagt i åratal nu att konsolerna använder X kärnor, därför kommer PC spelen bli mer anpassade efter det så småningom. Värt att tänka på är att ja, PS5 har 8 kärnor. Även PS4 (som släpptes 2013) har 8 kärnor. Om jag inte missminner mig hade även PS3 (som släpptes 2006-2007) 8 kärnor i någon halvkonstig konfiguration (1 main kärna + 7 subkärnor eller något liknande)

Har svårt att se att det inom kort kommer ske något så drastiskt på spelmarknaden att 6 kärnor, 12 trådar helt plötsligt inte räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om jag inte missminner mig hade även PS3 (som släpptes 2006-2007) 8 kärnor i någon halvkonstig konfiguration (1 main kärna + 7 subkärnor eller något liknande)

Du fiskar i rätt sjö.

Wikipedia-sax
"Playstation 3 har en PowerPC-baserad cell-CPU, vilken består av en powerPC-PPE (Power Processing Element) och 8 DSP-SPE kärnor (Synergistic Processing Element). En av dessa SPU:s (Synergistic Processing Unit) lämnas alltid oanvänd, ett sätt att (indirekt) öka utbytet vid produktionen och därmed reducera tillverkningskostnaden."

Lite skumt att de lämnade en av dem oanvänd, hur skulle det minska kostnaden, den sitter ju där ändå, och då har den redan kostat?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Folk har sagt i åratal nu att konsolerna använder X kärnor, därför kommer PC spelen bli mer anpassade efter det så småningom. Värt att tänka på är att ja, PS5 har 8 kärnor. Även PS4 (som släpptes 2013) har 8 kärnor. Om jag inte missminner mig hade även PS3 (som släpptes 2006-2007) 8 kärnor i någon halvkonstig konfiguration (1 main kärna + 7 subkärnor eller något liknande)

Har svårt att se att det inom kort kommer ske något så drastiskt på spelmarknaden att 6 kärnor, 12 trådar helt plötsligt inte räcker

Det är bara sju kärnor som är tillgängliga för spel, men den stora skillnaden nu är att det är Zen 2-kärnor (Ryzen 3000), varav den svagaste konsolen kör den på 3,4 Ghz, medan PS4 och Xbox One hade Jaguar-kärnor, klockade på 1,6 Ghz.

Jaguar hade inte bra prestanda ens när den släpptes, arkitekturen var ämnad för notebooks. Athlon 5350 var en fyrkärnig Jaguar som kördes i 2.05 Ghz, och till och med FX4100 gav den stordäng i CPU-tester.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_athlon_5350_apu_and...

PS3 går inte att jämföra med en vanlig CPU, men Xbox 360 hade en trekärnig CPU och den generationen såg man också en utveckling där alltfler spel sackade efter på tvåkärniga processorer och flertalet spel blev ospelbara efter 2010, medan deras fyrkärniga storebröder fortfarande klarade sig bra.
Även under PS4-eran såg vi allt fler spel utnyttja fler än fyra kärnor/trådar och att gamla i7:or åldrats mycket bättre än deras i5-bröder.

Det är förstås upp till var och en om man vill betala extra för att försöka vara mer "framtidssäker", men jag tar hellre risken att "slösa" 1000-1500 kr redan idag jämfört med risken att betala ännu mer för att uppgradera moderkortet, processorn och RAM igen för ytterligare flera tusen tidigare än vad jag räknat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du fiskar i rätt sjö.

Wikipedia-sax
"Playstation 3 har en PowerPC-baserad cell-CPU, vilken består av en powerPC-PPE (Power Processing Element) och 8 DSP-SPE kärnor (Synergistic Processing Element). En av dessa SPU:s (Synergistic Processing Unit) lämnas alltid oanvänd, ett sätt att (indirekt) öka utbytet vid produktionen och därmed reducera tillverkningskostnaden."

Lite skumt att de lämnade en av dem oanvänd, hur skulle det minska kostnaden, den sitter ju där ändå, och då har den redan kostat?

/Lifooz

De ökade yield på det sättet
Alla kretsar med antingen 7 eller 8 fungerande kärnor kunde användas (och alla med 6 eller färre fungerande kärnor fick slängas). Hade man velat använda alla kärnor hade man varit tvungen att slänga alla kretsar som bara hade 7 fungerande kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det är bara sju kärnor som är tillgängliga för spel, men den stora skillnaden nu är att det är Zen 2-kärnor (Ryzen 3000), varav den svagaste konsolen kör den på 3,4 Ghz, medan PS4 och Xbox One hade Jaguar-kärnor, klockade på 1,6 Ghz.

Jaguar hade inte bra prestanda ens när den släpptes, arkitekturen var ämnad för notebooks. Athlon 5350 var en fyrkärnig Jaguar som kördes i 2.05 Ghz, och till och med FX4100 gav den stordäng i CPU-tester.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_athlon_5350_apu_and...

PS3 går inte att jämföra med en vanlig CPU, men Xbox 360 hade en trekärnig CPU och den generationen såg man också en utveckling där alltfler spel sackade efter på tvåkärniga processorer och flertalet spel blev ospelbara efter 2010, medan deras fyrkärniga storebröder fortfarande klarade sig bra.
Även under PS4-eran såg vi allt fler spel utnyttja fler än fyra kärnor/trådar och att gamla i7:or åldrats mycket bättre än deras i5-bröder.

Det är förstås upp till var och en om man vill betala extra för att försöka vara mer "framtidssäker", men jag tar hellre risken att "slösa" 1000-1500 kr redan idag jämfört med risken att betala ännu mer för att uppgradera moderkortet, processorn och RAM igen för ytterligare flera tusen tidigare än vad jag räknat med.

Jag är helt medveten om att jaguar-kärnorna var brutalt långsamma redan när PS4:an släpptes, det jag vände mig emot var argumentet att "konsoler använder X antal kärnor, därför kommer det bli problem inom kort att köpa en CPU med färre än X antal kärnor". Uppenbarligen kan man kompensera färre kärnor med att de helt enkelt individuellt är kraftigare

Självklart går processorkraven upp för varje år som går, det är naturligt, men hade man trott på ovanstående argument om antalet kärnor borde allt under 7 kärnor (för det var ju faktiskt just det antalet som var tillgängliga för spel) blivit obsolete för många, många år sedan.

Absolut kan man ha olika åsikter om hur mycket man bör framtidssäkra, jag tror att ska man spela spel och har 1000 till 1500 kr över bör de läggas på grafikkortet. Sedan om det verkligen är 6 vs 8 cores som gör att spelen i framtiden inte fungerar så snackar vi ju inte många tusenlappar för moderkort, processor och RAM, utan då är det ju bara att sälja sin 5600X och köpa en begagnad 5800X

Permalänk
Medlem

Har själv spelat med 1440P med RTX3070 och 5600x (har bytt till 1080P nu istället), och det är tyvärr inte processorn som är flaskhalsen då, utan grafikkortet som tyvärr inte hänger med, så jag tror inte det gör någon jätteskillnad om du väljer en 5800x istället för 5600x.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att prata om att allt avgörs av antalet kärnor är förstås helt missvisande, men under de snart åtta år som passerat sedan PS4 släpptes så har utvecklingen gynnat ett större antal kärnor/trådar, och att då blint rekommendera en CPU med 6C/12T istället för 8C/16T, då konsolernas enkelkärniga prestanda dessutom är mycket närmare datorernas än tidigare generation, det begriper jag mig inte på.
När spelstudior har övergivit PS4-eran och satsar helt på PS5-eran och likvärdig PC-hårdvara, så blir jag helt enkelt inte förvånad om dagens 6C/12T om tre år inte klarar av att matcha konsolversionerna. Ännu längre och jag blir inte förvånad om de inte håller stabila 30 FPS.

Jag kan rekommendera folk fel, men när någon frågar mig om råd så är jag helt ärlig med hur jag resonerar. Jag avråder inte någon bestämt från att köpa en 5600x, men jag skulle aldrig rekommendera den över 5800x om de är villiga att punga ut, jag skulle få dåligt samvete om den åldras dåligt jämfört med 5800x.

Dethär med att ständigt prioritera grafikkortet är också ett argument som jag är kluven inför och tycker historien talar emot.
Någon som år 2013 valde att betala extra för i7 3770 och kanske gjorde så fastän det innebar ett sämre grafikkort (t.ex. 760 istället för 780), har en processor som fortfarande ger stabila 30-60 FPS beroende på spel, medan i5 3570 ger en ryckig upplevelse. Står sig processorn bra så kan man uppgradera till x60 några år senare och fortsätta ha bra prestanda i moderna spel.

Att satsa på att köpa en begagnad högpresterande CPU i framtiden är inte heller något jag rekommenderar med gott samvete, då gamla högpresterande processorer behåller ett högt andrahandsvärde under många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

PS5 använder 8 kärnor, så PC spelen kommer bli mer anpassade efter den så småningom. Just nu räcker 6 kärnor, men om 1-2 år ser det nog annorlunda ut.

Om två år lär 7xxx serien vara bättre och då har han mera pengar att spendera där..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Att prata om att allt avgörs av antalet kärnor är förstås helt missvisande, men under de snart åtta år som passerat sedan PS4 släpptes så har utvecklingen gynnat ett större antal kärnor/trådar, och att då blint rekommendera en CPU med 6C/12T istället för 8C/16T, då konsolernas enkelkärniga prestanda dessutom är mycket närmare datorernas än tidigare generation, det begriper jag mig inte på.
När spelstudior har övergivit PS4-eran och satsar helt på PS5-eran och likvärdig PC-hårdvara, så blir jag helt enkelt inte förvånad om dagens 6C/12T om tre år inte klarar av att matcha konsolversionerna. Ännu längre och jag blir inte förvånad om de inte håller stabila 30 FPS.

Jag kan rekommendera folk fel, men när någon frågar mig om råd så är jag helt ärlig med hur jag resonerar. Jag avråder inte någon bestämt från att köpa en 5600x, men jag skulle aldrig rekommendera den över 5800x om de är villiga att punga ut, jag skulle få dåligt samvete om den åldras dåligt jämfört med 5800x.

Dethär med att ständigt prioritera grafikkortet är också ett argument som jag är kluven inför och tycker historien talar emot.
Någon som år 2013 valde att betala extra för i7 3770 och kanske gjorde så fastän det innebar ett sämre grafikkort (t.ex. 760 istället för 780), har en processor som fortfarande ger stabila 30-60 FPS beroende på spel, medan i5 3570 ger en ryckig upplevelse. Står sig processorn bra så kan man uppgradera till x60 några år senare och fortsätta ha bra prestanda i moderna spel.

Att satsa på att köpa en begagnad högpresterande CPU i framtiden är inte heller något jag rekommenderar med gott samvete, då gamla högpresterande processorer behåller ett högt andrahandsvärde under många år.

Bra inlägg!

Ja, absolut tror jag alla är överens om att 8C/16T är mer framtidssäkert än 6C/12T, och det är också helt uppenbart att 8C/16T kommer åldras bättre än 6C/12T, det hela handlar om huruvida man tror att det kommer vara värt den extra pengen. Redan idag finns det användningsområden (streaming + gaming t.ex.) där 5800X är betydligt mer lämpligt. För enbart gaming är det i dagsläget dock bara "pengar i havet" och frågan är ju hur långt in i framtiden vi behöver gå innan man börjar se en tydlig separation i gamingprestanda mellan 5600X och 5800X.

Som bekant är det ju omöjligt att se in i framtiden, så TS (som ju själv känner till sitt användingsområde bäst) bör nu ha tillräckligt med information och åsikter från "båda hållen" för att göra ett bra beslut

Permalänk
Medlem

Väldigt intressanta resonemang , då jag inte har något emot att lägga 1000kr mer för att slippa tänka på uppgradering längre fram så känns väl 5800x som det bästa valet.

Vill gärna att en CPU upgrade kan överleva 1-2 Gpu generationer i framtiden utan att känna att den inte hänger med alls. 5600x kommer nog bara kännas som en gamble i längden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Datavetare

Oavsett hur snabbt/långsam utvecklingen kring spels användning kärnor går de närmaste åren finns en annan sak att tänka på.

Kikar man vad som väntas släppas 2022-2023 så ser det ut att vara ovanligt stora ökningar. AMD kommer först lägga till sin V-cache till dagens Zen3 för att sedan gå till TSMC 5 nm med Zen4, där det ryktas om rätt stora prestandaökningar.

Intel har ju stått och trampat vatten på 14 nm under löjligt lång tid. Samtidigt har knappast deras CPU-design team bara rullat tummarna, rätt mycket pekar på att de har flera designer i röret som de nu kunnat putsa på rejält. Sunny/Willow Cove gav ~20 % per mer MHz, allt mer pekar på att Golden Cove även den lägger till ~20%. Ryktet gör sedan gällande att Ocean Cove (eller om den nu kommer heta Raptor Cove) åter igen tar ungefär samma steg.

Intel/AMD måste hålla ungefär dessa nivåer om de inte ska bli irrelevanta. Även med ~20 % per generation tappar de allt mer mot Arm/Apple/Qualcomm då de ligger på 20-30 % per generation. Apples "Firestorm" är rätt mycket dubbelt så snabb som Zen2/Skylake räknat per MHz.

Om det AMD/Intel get en vink om ska komma faktiskt materialiseras lär dagens CPU-modeller hålla väsentligt sämre än vad vi blivit van med senaste 10-årsperioden. För när prestanda per kärna går upp blir allt snabbare, det gör att äldre modeller åldras rejält mycket snabbare än när vi primärt sett en ökning av antalet kärnor, något som de flesta program har svårt att utnyttja på kort sikt och det är exponentiellt svårare att effektivt utnyttja kärnor med deras antal (om man tittar på program som inte är trivial att parallellisera, spel hör inte dit).

Å andra sidan är inte 1000 SEK supermycket sett till en spel PC, framförallt inte med dagens GPU-priser...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid bästa möjliga som jag har råd med just för att inte behöva reflektera över en uppgradering och dessutom få mer betalt för min äldre komponent när jag byter. Då blir uppgraderingskostnaden lägre som helhet.

Jag hade inte köpt 5600X eller 5800X, utan sparat en månad till och köpt 5900X.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett hur snabbt/långsam utvecklingen kring spels användning kärnor går de närmaste åren finns en annan sak att tänka på.

Kikar man vad som väntas släppas 2022-2023 så ser det ut att vara ovanligt stora ökningar. AMD kommer först lägga till sin V-cache till dagens Zen3 för att sedan gå till TSMC 5 nm med Zen4, där det ryktas om rätt stora prestandaökningar.

Intel har ju stått och trampat vatten på 14 nm under löjligt lång tid. Samtidigt har knappast deras CPU-design team bara rullat tummarna, rätt mycket pekar på att de har flera designer i röret som de nu kunnat putsa på rejält. Sunny/Willow Cove gav ~20 % per mer MHz, allt mer pekar på att Golden Cove även den lägger till ~20%. Ryktet gör sedan gällande att Ocean Cove (eller om den nu kommer heta Raptor Cove) åter igen tar ungefär samma steg.

Intel/AMD måste hålla ungefär dessa nivåer om de inte ska bli irrelevanta. Även med ~20 % per generation tappar de allt mer mot Arm/Apple/Qualcomm då de ligger på 20-30 % per generation. Apples "Firestorm" är rätt mycket dubbelt så snabb som Zen2/Skylake räknat per MHz.

Om det AMD/Intel get en vink om ska komma faktiskt materialiseras lär dagens CPU-modeller hålla väsentligt sämre än vad vi blivit van med senaste 10-årsperioden. För när prestanda per kärna går upp blir allt snabbare, det gör att äldre modeller åldras rejält mycket snabbare än när vi primärt sett en ökning av antalet kärnor, något som de flesta program har svårt att utnyttja på kort sikt och det är exponentiellt svårare att effektivt utnyttja kärnor med deras antal (om man tittar på program som inte är trivial att parallellisera, spel hör inte dit).

Å andra sidan är inte 1000 SEK supermycket sett till en spel PC, framförallt inte med dagens GPU-priser...

Med andra ord, köp billigt för nu (5600x) istället för att lägga mer på något som aldrig kommer få nån riktig effekt ändå (5800x), enligt dig?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag köper alltid bästa möjliga som jag har råd med just för att inte behöva reflektera över en uppgradering och dessutom få mer betalt för min äldre komponent när jag byter. Då blir uppgraderingskostnaden lägre som helhet.

Jag hade inte köpt 5600X eller 5800X, utan sparat en månad till och köpt 5900X.

https://www.youtube.com/watch?v=dnwZIe7pl84

https://www.youtube.com/watch?v=0Su6dhmWun4

Mvh

Har sett båda videos och det resonemanget stämde rätt bra när dem släpptes. Nu är både 5600x o 5800x en hel del billigare och prisgapet till 5900x är större än tidigare.

Tror också att för mig som bara spelar så är den dagen då 12 kärnor ”krävs” säkert 5-7 år in i tiden och då är en 5900x för dålig i sin IPC för att vara relevant

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT