Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

TPM är ju knappast någonting nytt i sig.. problemet är väl snarare att de flesta OEM och moderkorts tillverkare har struntat i funktionaliteten eftersom att det inte är någonting som ses som en feature av gemene man och de har säker kunnat spara några kronor per moderkort. Sen blir det en ond cirkel där det finns väldigt få use-case av TPM funktionalitet då väldigt få system på marknaden har stödet.

Det kommer det nästan garanterad komma. Lika säkert som att det kommer att vara "Microsofts fel" när folk kringgår kraven och sedan blir förvånade när funktionalitet går sönder eftersom att det är antaget att TPM hårdvara finns

Hade det lite tråkigt så jag drog ner en iso från uup.rg-adguard.net och sen med registret hjälp hindra tramset som pyttemjuk nu hittat på med denna sidan

Gick galant med en gammal Dell 8300 i7 2600 3,4GHz .......

Så går det när man är lat och inte gitter läsa bakåt i tråden man blir TVÅA, soory

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag vet
Den informationen och mer finns i länken jag gav

Hur mycket det gör om något, vet vi inte nu.

Från länken;
As such, games built to utilize the DirectStorage SDK will also be compatible with Windows 10, version 1901 and newer.

Microsoft’s DirectStorage tech is all about maximizing the performance of local storage by providing an enhanced link between storage and the GPU. Specifically, it provides a batched-style submission / completion calling pattern, “relieving apps from the need to individually manage thousands of IO requests/completion notifications per second.”
//

För mig så låter det som att kommunikationen är rätt frånkopplad mjukvaru-stacken, med det så ser jag inga större fördelar prestandamässigt.

Ja, fast du nämnde det inte så de som inte kollade länken kan lätt tolka det som att implementationen är identisk, vilket förmodligen inte är fallet. Tyckte att det var värt ett förtydligande.

Mm, du har rätt om att vi inte vet om det i praktiken gör någon skillnad. Förhoppningsvis får vi mer detaljer om hur implementationerna skiljer sig närmare release.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, fast du nämnde det inte så de som inte kollade länken kan lätt tolka det som att implementationen är identisk, vilket förmodligen inte är fallet. Tyckte att det var värt ett förtydligande.

Mm, du har rätt om att vi inte vet om det i praktiken gör någon skillnad. Förhoppningsvis får vi mer detaljer om hur implementationerna skiljer sig närmare release.

Hur tolkar man eller kommenterar en länk om man nu inte läser den?

Är inte syftet med länken att läsa den

Ger normalt inte mycket förtydligande då många uppriktigt är för bortskämda/lata, och behöver lära sig att kontrollera och ifrågasätta.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur tolkar man eller kommenterar en länk om man nu inte läser den?

Är inte syftet med länken att läsa den

Ger normalt inte mycket förtydligande då många uppriktigt är för bortskämda/lata, och behöver lära sig att kontrollera och ifrågasätta.

Tanket med ett forum är väl oftast att diskutera saker i text, inte bara klistra in länkar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tanket med ett forum är väl oftast att diskutera saker i text, inte bara klistra in länkar.

Okey...
Då påstår jag att Direct Storage är mycket snabbare i W10 än W11, helt utan källa.
För tanken var ju att inte klistra in länkar...

Förstår du poängen

--

Oavsett, vad tycker du om M$ flytande och suddiga gräns gällande krav och hårdvara för W11?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Skulle inte alls förvåna mig om microsoft skickar ut uppdateringar som gör en dator oanvändbar plötsligt för dom som lyckas trixa med installationen på icke stödd hårdvara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skulle inte alls förvåna mig om microsoft skickar ut uppdateringar som gör en dator oanvändbar plötsligt för dom som lyckas trixa med installationen på icke stödd hårdvara.

Knappast med syftet att göra en dator oanvändbar, men att de framöver förutsätter att datorerna uppfyller systemkraven verkar rätt rimligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Knappast med syftet att göra en dator oanvändbar, men att de framöver förutsätter att datorerna uppfyller systemkraven verkar rätt rimligt.

Syftet blir det, att datorn blir oanvändbar om den inte uppfyller kraven.
Det är användaren som får skylla sig själv dock.
Så det är skit för dom det kommer hända, men det är med väldigt väntat. Det finns ingen att klaga till.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

De har ju sagt att man från och med den skarpa versionen kommer att behöva uppfylla kraven, så i någon mening har du väl rätt, men det är ju inte för att jävlas med folk utan för att man aktiverar det som ligger bakom kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Okey...
Då påstår jag att Direct Storage är mycket snabbare i W10 än W11, helt utan källa.
För tanken var ju att inte klistra in länkar...

Förstår du poängen

--

Oavsett, vad tycker du om M$ flytande och suddiga gräns gällande krav och hårdvara för W11?

Du känns det som att du medvetet misstolkar vad jag säger. Jag menade naturligtvis att du med fördel kunde ha skrivit något i stil med "Direct Storage kommer till Windows 10 också. Implementationen skiljer möjligen dock. [Länk]", inte att du skulle hitta på något.

Många som ser ditt inlägg riskerar annars att skumma den länkade artikeln och missa sådana detaljer. Andra kommer inte läsa den alls utan gå på din sammanfattning och tro att det inte kommer skilja något alls. Det är endast detta jag säger.

Jag stör mig precis som er andra på att Microsoft inte kan tala klarspråk gällande systemkraven. Det närmsta de kommit hittils är väl att insinuera att det kanske har att göra med vissa processorers prestanda rörande vissa instruktioner relaterade till virtualisering- eller säkerhetsfunktionalitet de vill använda, men väldigt ont om detaljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan 64 bit blev standard har användare världen över så väl som här gnällt över Microsofts ständiga arbete med bakåtkompatibilitet. Nu klipps navelsträngen, och då gnälls det om hur man istället kringgår det hela 😄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Sedan 64 bit blev standard har användare världen över så väl som här gnällt över Microsofts ständiga arbete med bakåtkompatibilitet. Nu klipps navelsträngen, och då gnälls det om hur man istället kringgår det hela 😄

Den heliga bakåtkompatibiliteten gäller väl dock främst åt andra hållet? Det viktiga är att program inte slutar fungera bara för att man uppgraderar, inte att all gammal hårdvara fungerar med den senaste versionen.

Permalänk

Det går visst att lägga in Windows 11 på äldre enheter! Google and you shall find it! Man kopplar bort säkerhetskollen helt enkelt i en ISO editor eller med en reg fil...men det blev bara är att man måste göra både en ren installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallstrom_74:

Det går visst att lägga in Windows 11 på äldre enheter! Google and you shall find it! Man kopplar bort säkerhetskollen helt enkelt i en ISO editor eller med en reg fil...men det blev bara är att man måste göra både en ren installation.

Det går nu med alfa-/beta-versionerna som har kommit ut. Om det fungerar framöver i de faktiskt släppta versionerna återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallstrom_74:

Du läste inte inläggen ovan?

Mest troligt kommer detta att gå ja. Så mest troligt kommer folk att göra så.
Mest troligt kommer folk att köra både pirat och köpt win11 så.

Samt att mest troligt kommer Microsoft att skicka ut uppdateringar som återställer detta.
Då sitter folk där med en dator som plötsligt inte funkar.
Det är trots allt en liten procent av användarna som kommer att ha kunskapen att förhindra eller kunna fixa detta då.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du läste inte inläggen ovan?

Mest troligt kommer detta att gå ja. Så mest troligt kommer folk att göra så.
Mest troligt kommer folk att köra både pirat och köpt win11 så.

Samt att mest troligt kommer Microsoft att skicka ut uppdateringar som återställer detta.
Då sitter folk där med en dator som plötsligt inte funkar.
Det är trots allt en liten procent av användarna som kommer att ha kunskapen att förhindra eller kunna fixa detta då.

Fast är det inte troligare att funktionerna faktiskt behövs än att Microsoft sätter helt onödiga krav och sedan lägger energi på att försöka försvara dem? Det kanske snarare är som att man eventuellt kan lura 64-bitarsversionen av någon mjukvara att installera på ett 32-bitarssystem. Än så länge vet vi ju inte (då testversionerna är annorlunda än de skarpa), men om Microsoft bara var ute efter att bråka med folk skulle de väl knappast införa enkla registernycklar för att inaktivera sina ondskefulla påhitt? Om de säger att det är omöjligt att komma runt kraven kan man nog misstänka att det krävs större hack än så.

Permalänk
Medlem

Med windows 11 så lockar det till tester av säkerhetsfunktioner.

En liten varning gällande "AMD Secure Boot"

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som det också skrivits i tråden du länkar till så tror jag du tolkat det lite fel för oss hemmabyggare. Jag tolkar det där du pratar om att det gäller tillverkare och inte om en privatperson aktiverar Secure Boot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som det också skrivits i tråden du länkar till så tror jag du tolkat det lite fel för oss hemmabyggare. Jag tolkar det där du pratar om att det gäller tillverkare och inte om en privatperson aktiverar Secure Boot

Man får hoppas... Antagligen är det så.

Klipper in en del av mitt svar i tråden:
AMD Secure boot och UEFI Secure Boot bör vara skilda, kan man hoppas.

Varningen var ifall någon har ett val som heter AMD Secure boot, bättre att spela det säkert.

Menar att det är lätt att ta miste på olika benämningar, speciellt när samma sak heter olika i olika BIOS'er.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Hur blir det med virtuella maskiner? Kan man emulera hårdvaran via mjukvara och på så sätt köra Windows 11 i en virtuell maskin även om värddatorn saknar hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rör främst AMD EPYC vad jag vet, och enbart om moderkortstillverkaren aktiverat funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rör främst AMD EPYC vad jag vet, och enbart om moderkortstillverkaren aktiverat funktionen.

Antagligen!
Men man kan nog inte vara nog försiktig, har inte koll på TR systemen som har mycket släktskap med EPYC servrar.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur blir det med virtuella maskiner? Kan man emulera hårdvaran via mjukvara och på så sätt köra Windows 11 i en virtuell maskin även om värddatorn saknar hårdvaran?

En intressant tanke!
Även om det endast går att spekulera, just nu...
Är W11 kraven hårt låst mot viss hårdvara/funktioner så kanske W11 inte går att köra i ett VM.
Går W11 däremot att köra i ett VM så bör det även betyda att kraven kan kringgås med emulering.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skrivet av Bengt-Arne:

En intressant tanke!
Även om det endast går att spekulera, just nu...
Är W11 kraven hårt låst mot viss hårdvara/funktioner så kanske W11 inte går att köra i ett VM.
Går W11 däremot att köra i ett VM så bör det även betyda att kraven kan kringgås med emulering.

Svaret är nej, det går inte (i dagsläget, har testat)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Svaret är nej, det går inte (i dagsläget, har testat)

Det fungerar utmärkt att köra i VM idag. Hur lätt det kommer att vara med den faktiskt släppta versionen återstår att se men jag kan inte tänka mig att de kommer att begränsa det onödigt mycket. MS är och har varit väldigt inne på virtualisering de senaste åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Skrivet av snajk:

Det fungerar utmärkt att köra i VM idag. Hur lätt det kommer att vara med den faktiskt släppta versionen återstår att se men jag kan inte tänka mig att de kommer att begränsa det onödigt mycket. MS är och har varit väldigt inne på virtualisering de senaste åren.

Enligt Microsoft skall det gå att köra Windows 11 i virtuella maskiner, men jag tror inte att de har sagt mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skrivet av Elgot:

Enligt Microsoft skall det gå att köra Windows 11 i virtuella maskiner, men jag tror inte att de har sagt mer än så.

Frågan var inte om det gick att köra virtuellt utan om det går att emulera saker som t.ex. TPM.
Självklart kommer det gå att köra windows 11 virtuellt. Men den stora frågan är ju om hårdvaran fortfarande kommer behöva TPM eller om det kan emuleras.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Nej, men jag kan inte tänka mig att de skulle begränsa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Frågan var inte om det gick att köra virtuellt utan om det går att emulera saker som t.ex. TPM.
Självklart kommer det gå att köra windows 11 virtuellt. Men den stora frågan är ju om hårdvaran fortfarande kommer behöva TPM eller om det kan emuleras.

Det funkar som sagt utmärkt idag, med emulerad TPM förstås då TPM ju redan är ett krav idag.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen älskar att MS har satt ner foten och fler företag bör göra det.
Tvinga folk att uppgradera, bort med folket som fortfarande sitter på XP.
Vill man inte uppgradera så får man sitta kvar i sin grotta!