Steams Linux-användare stiger till 1 procent

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag gissar på att du tycker det är bra? Eller? 🤔
Har du lust att berätta mer?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett rätt stort hinder för gaming med Nvidia-kort på Linux är att dom flesta distar går över till Wayland istället för X som fönsterhanterare, Nvidia har ännu ingen 3D-drivrutin för Wayland, så vill man spela med Nvidia är man tvungen att byta till X som fönsterhanterare vilket kan vara krångligt för nybörjare. I det här fallet fungerar AMD bättre eftersom deras fria drivrutin har hyfsad 3D vilket Nvidias fria drivrutin(som fungerar med Wayland) inte har.

Nvidia har utvecklat nya drivare som har fullt stöd för Wayland, däremot är de för tillfället i stängd beta mer eller mindre. Men tanken att de skall släppa i år.

Sedan är inte Wayland riktigt redo ännu för att fullt ersätta X-Windows men det kommer som det verkar snart även det att hända. Har varit väldigt mycket problem med wayland och stora delar av mjukvaran för Linux är ännu inte anpassade för det.

Men nästa år kanske kan bli året som Wayland faktikst blir mature nog för att alla skall kunna köra det, och nvidia är redo med DLSS och RTX när det händer.

Sedan är inte Wayland en fönsterhanterare det är display protokoll, fönsterhanterare är helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

lär skippa w11 till fördel av linux, inte säker på vilken version dock.

Allt beror på hur du vill att det skall se ut och hur enkelt det skall vara.

Om du skall installera OS'et för att lära dig och använda Linux skulle jag rekomnedera att börja med PopOS då det har allt du behöver förinstallerat och klart för att spela spel.

Vill man gå lite djupare och inte har något emot en längre start sträcka kan man börja med Manjaro Linux vilket har fördelen att alltid ha det nyaste, men har även nackdelen att det kräver mera kunskap av användaren.

Men Linux är Linux vilken dist du än väljer så fungerar det att köra binaries, men alla har desutom olika paket hanterare vara .DEB som finns i PopOS och allt som bygger på Debian linux har och är även det som det finns mest icke fri programvara packeterat i. Det vill säga det blir lättare att installera program.

Sammanfattning; PopOS är enklare för nya användare av linux och allt fungerar out of the box. PopOS har inte alltid den senaste versionen av allt och släpps två gånger per år. Bygger på Ubuntu som bygger på Debian Linux.

https://pop.system76.com/

Manjaro Linux bygger på något som heter ArchLinux väldigt enkelt att installera och använda men allt är inte där från början och det finns större utmaningar att använda Manjaro. Manjaro har däremot alltid den senaste programvaran, och går på vad man kallar rullande release dvs att mjukvara uppdateras löpande till senaste versionen utan några riktiga releasfönster vilket kan ställa till det ibland. Men vill man ha det senaste är det en väldgit bra start.

https://manjaro.org/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Vad har windows 7 marknadsandel med Linux spelduglighet att göra?

Skrivet av UndaC:

Ingenting

Men Windows interna andelar har sett lite märkliga ut o både juni och juli.

Men det verkar inte svårare än att Steam inte detekterar/sorterar 11 ordentligt ännu.

Precis, UndaC förstod och jag var lite otydlig. Windows var observationen om fortsatta konstiga siffror. Windows 11-testarna borde rimligtvis listas som Windows 10-användare men istället ser vi en relativt kraftig minskning till Windows 7.

Observationerna bara i detta forumet är att många testar. Och då ingen köpt licens verkar behövas så ökar det chansen att folk testar.

Korrigerade siffror snart kanske, en bit in i juli kom kraftigt korrigerade siffror för VR. Intressant att se hur många Win11-testare det är också.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Precis, UndaC förstod och jag var lite otydlig. Windows var observationen om fortsatta konstiga siffror. Windows 11-testarna borde rimligtvis listas som Windows 10-användare men istället ser vi en relativt kraftig minskning till Windows 7.

Observationerna bara i detta forumet är att många testar. Och då ingen köpt licens verkar behövas så ökar det chansen att folk testar.

Korrigerade siffror snart kanske, en bit in i juli kom kraftigt korrigerade siffror för VR. Intressant att se hur många Win11-testare det är också.

Ungefär 5% av alla Windows 10-användare är med i Windows insider. Men jag har inte koll på om även beta-kanalen för tillfället slipper TPM-kraven etc.
Kan ju tänka mig att gamers överlag kanske är mer benägna att vara med i insider också.

Men ja. Det borde absolut dyka upp även om det så bara är 1-2% eller något i den stilen. Istället ökade 7:an samtidigt som 11:an började sin testperiod. Så det känns ju inte långsökt att de felaktigt blivit sorterade i den högen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade det varit fullt spelstöd så hade hade jag släppt Windows för länge sedan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är inte fullt spelstöd på Linux, och det inkluderar titlar som jag vill spela. Eftersom jag huvudsakligen spelar spel och surfar på internet, så ska det verkligen fungera 100% på Linux för att jag skulle gå över.

Valve satsar mycket på det, men alla spel finns inte på steam, och jag tror knappast Microsoft vill att deras egna spel ska fungera bättre på Linux än Windows, och de satsar en hel del på spelstudios just nu.

Permalänk
Medlem

Har några saker som fortfarande håller mig kvar i Windows. Den främsta anledningen är Wayland. Hade gärna bytt då jag gillar tänket kring FOSS. Gnome och KDE går dessutom att göra betydligt mer användarvänligt än Windows i flera avseenden.

  1. Wayland fungerar för tillfället inte alls på mitt Nvidia-kort. AMD är inte heller nåt riktigt alternativ även om det stödjer Wayland då jag använder mig av CUDA. Man måste även använda Wayland för att kunna använda en skärm med 165Hz och en annan med 60Hz. X klarar inte riktigt av olika refresh rates.

  2. Det finns ingen hårdvaruaccelerering för Nvidia-kort i webbläsare (åtminstone inte för video). Se punkt 1 varför AMD ej funkar för mig.

  3. Wayland har inget färdigt system för färgprofiler ännu.

Ser fram emot att Wayland mognar, men känns som det är massa nördpolitik ibland inom Linux-världen som gör att allting går mycket långsammare än vad det skulle kunna göra plus att mycket sker på ideell basis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Är inte fullt spelstöd på Linux, och det inkluderar titlar som jag vill spela. Eftersom jag huvudsakligen spelar spel och surfar på internet, så ska det verkligen fungera 100% på Linux för att jag skulle gå över.

Valve satsar mycket på det, men alla spel finns inte på steam, och jag tror knappast Microsoft vill att deras egna spel ska fungera bättre på Linux än Windows, och de satsar en hel del på spelstudios just nu.

Jag köpte halo master chief collection via steam, fungerar identisk med windows vad det gäller att länka konto och logga in då jag spelat under både windows 10 och linux mint med steam på det.
Använder bara mitt MS konto jag skapade för min 360 en gång i tiden vid första starten vid en fräsch install.

Så så länge spelen finns på steam så verkar det gå fint.

Samma sak för spel från Bethesda och Rockstar, länkar och fungerar fint i Doom ethernal och GTA5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag köpte halo master chief collection via steam, fungerar identisk med windows vad det gäller att länka konto och logga in då jag spelat under både windows 10 och linux mint med steam på det.
Använder bara mitt MS konto jag skapade för min 360 en gång i tiden vid första starten vid en fräsch install.

Så så länge spelen finns på steam så verkar det gå fint.

Samma sak för spel från Bethesda och Rockstar, länkar och fungerar fint i Doom ethernal och GTA5.

Det ska finnas på steam då också. Även om Halo finns på Steam, betyder inte att alla deras spel kommer finnas där.

Sen för min del, så ska det fungera lika smidigt som på Windows för att jag ska gå över. Två spel som jag spelar mycket just nu är Warzone och FFXIV, och medans det kanske går att få det fungera, så är det inget som bara fungerar utan handpåläggning. Tror också man får låg prestanda för FFXIV. Warzone tror jag inte går alls (kan ha fel). Det är ingen garanti att spel kommer fungera bra på Linux, om inte utvecklarna lagt tid på att faktiskt testa på Linux.

Det är därför det är så många som spelar på Windows, för det helt enkelt bara fungerar, och majoriteten gör inte mycket annat på sin dator så att det spelar mycket roll om man har Linux eller Windows.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in som en som gejmar enbart på Linux (Ubuntu 21.04) så funkar det mesta väldigt bra. Det enda problemet är diverse anti-cheat-grejer, men det ska tydligen lösas sig till att Steam Deck kommer upp (vilket vore fantastiskt). Ironiskt så har StarCraft II (via Lutris) fungerat bättre för mig än för min lillebrosa som kör Windows (stabilare för mig).

Gällande Wayland så är det så klart nice, men jag kör xorg fortfarande då jag inte kan dela skärm i till exempel MS Teams (behövs för jobbet) med Wayland (Ubuntu saknar stöd för pipe...heter något liknande, pipewire?). Ingen superstor grej att ligga kvar på xorg ett tag känner jag. Så bli inte bortskrämda ni som kör nVidia - även om AMD gpu:er generellt fungerar bättre (mina erfarenheter från att kört typ 5 olika kort från vardera i omgångar).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jag gissar på att du tycker det är bra? Eller? 🤔
Har du lust att berätta mer?

Kan flika in då någon nämnde det magiska ordet "Solus"!

Det mesta står här:

https://getsol.us/solus/about/

Är utan tvekan ett av de bästa systemen jag använt under mina år inom IT.
Funkar till precis allt. Digitalt skapande, spelande, A/V-editering, skrivbordsarbete, surfande, utveckling mm.

Responsivt, ej resurskrävande och slimmat. Funkar helt underbart bra även till datorer som är 10 år gamla. Men jag kör det på mina nyaste datorer utan problem.

Uppdatering till de senaste pakerversionerna av hela systemet sker en gång per vecka. (Notifiering kommer normalt i slutet på arbetsveckan, man har självklart ett val att skippa dem) Solus har uppdaterade drivrutiner för Nvidia kort.

Likt skrivbordsmiljön Cinnamon (Linux Mint) är Budgie (Solus) rätt likt Windows Start-meny och kräver inte mycket inlärning, den är mer lik Windows 7 i upplägget.
Det finns även "tiling window" funktionalitet via budgie-desktop-shuffler

Men föredrar man någon annan skrivbordsmiljö så finns så klart alternativ med KDE (Plasma), Gnome och MATE, med deras respektive funktionalitet.

Steam är inga problem, Lutris/WINE kan användas till alla andra spel med fysisk eller digitalt media via ex. ISO eller filer från t.ex. gog.com.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Stam har haft linux stöd i många många år. Det har stöd för majoriteten av Windows spel med via en kryss ruta kan du aktivera proton som ger dig möjlighet att installera windows spel och köra dom.

Majoriteten av kontroller stöds.
Själv kör jag med Xbox 360 trådlös kontroller, finns 2st drivers för bara 360 att välja mellan så mer än väl stödd.

Det är väl just detta som är problemet, folk vet inte att typ saker är lika enekelt eller enklare i linux än i windows i dag, att 90% av spel fungerar, att linux har exceptionellt bra hårdvarustöd för typ allt kör linux i dag.

https://youtu.be/_Ua-d9OeUOg

Synd att många anti cheats inte gillar Linux ännu :/ rätt många år sedan jag testade, hade varit kul men ja.. är mest apex, valorant och pung som körs atm

Permalänk
Medlem

Gaming sidan av Linux har ju utvecklats med stormsteg, framförallt sedan Valve började leverera Proton. Finns ju liten risk att detta hämmar lanseringar av native Linux spel, men i dagsläget har det fler fördelar än nackdelar.

Ta en titt i Protons databas över hur det står till med kompabilitet även för dom titlar inte Valve officiellt säger att dom funkar https://www.protondb.com/

Permalänk
Medlem

/agree

Har inte konverterat helt, kör dual-boot med Windows 10 samt på en bärbar.

Lättast är att kika in på sidan, läsa lite artiklar eller dyka rakt in i reddit:en (https://www.reddit.com/r/SolusProject/).

Typo
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på Linux-sidan när det gäller alternativ för t.ex. MSI Afterburner och HWiNFO64?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Hur ser det ut på Linux-sidan när det gäller alternativ för t.ex. MSI Afterburner och HWiNFO64?

Tror att hardinfo skulle kunna ersätta hwinfo64.

Sen vet jag inte vad du använder afterburner till men för överklockning så har Nvidia ägare "green with envy"(inte testat själv).
AMD ägare kan titta på CoreCtl.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av cronix91:

jag har 1 st 2k skärm och 2 1080 skärmar

Obligatorisk 2k är inte 1440p.

ONT: Linux är inte hemma än bara för att "många" spel stöds i Steam. Det finns andra launchers också, och finns inte spelet i Steam så är man körd.

Sen är det fortfarande så med Linux att det inte riktigt är moget för gemene man än, även om medlemmarna på Sweclockers oftast är mer tekniskt avancerade. Det blir t.ex. knökigt med dom 100-tals spel i Gamepass, eller andra smarta Xbox-grejer.

Kanske kan Microsoft en dag integrera det i Linux, som dom påstår att dom älskar:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser inte poängen då spel på Linux funkar betydligt sämre än på Windows. Tyvärr har det länge varit så på Linux-sidan att folk blir exalterade bara av att saker funkar. Datorn bootar? Wow, så jäkla bra! Det finns fungerande drivrutiner till hårdvaran? Linux är bäst! Flertalet Steam-spel går att köra via ett kompatibilitetslager som ger 80-90% av prestandan i Windows? Linux kommer ta över skrivbordet!

Typ så. Det är väl kul att det funkar men det är en lång väg kvar innan det faktiskt är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte poängen då spel på Linux funkar betydligt sämre än på Windows. Tyvärr har det länge varit så på Linux-sidan att folk blir exalterade bara av att saker funkar. Datorn bootar? Wow, så jäkla bra! Det finns fungerande drivrutiner till hårdvaran? Linux är bäst! Flertalet Steam-spel går att köra via ett kompatibilitetslager som ger 80-90% av prestandan i Windows? Linux kommer ta över skrivbordet!

Typ så. Det är väl kul att det funkar men det är en lång väg kvar innan det faktiskt är bra.

Linux har många fördelar mot Windows men jag håller med om att i spel är ändå Windows bättre eftersom de görs för Windows först. Det finns spel som presterar bättre i Linux som t.ex. CS GO. Antagligen för Linux drar mindre av CPUn och det är ett spel som är mer beroende av CPU än GPU. Men jag provade på att spela i Linux och det var coolt att det fungerar men varför nöja sig med 90% om man kan få 100%.

Däremot tycker jag Linux är klart bättre på mycket annat. Kör Ubuntu 20.04 LTS på min NUC och är väldigt nöjd. Generellt mycket mindre problem än speldatorn där Windows uppdateringar ofta krånglar med bluescreen och annat. Jag tror jag haft Linux hänga sig en gång på 5 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Linux har många fördelar mot Windows men jag håller med om att i spel är ändå Windows bättre eftersom de görs för Windows först. Det finns spel som presterar bättre i Linux som t.ex. CS GO. Antagligen för Linux drar mindre av CPUn och det är ett spel som är mer beroende av CPU än GPU. Men jag provade på att spela i Linux och det var coolt att det fungerar men varför nöja sig med 90% om man kan få 100%.

Däremot tycker jag Linux är klart bättre på mycket annat. Kör Ubuntu 20.04 LTS på min NUC och är väldigt nöjd. Generellt mycket mindre problem än speldatorn där Windows uppdateringar ofta krånglar med bluescreen och annat. Jag tror jag haft Linux hänga sig en gång på 5 år.

Finns väl typ bara två spel som fungerar bättre i Linux än i Windows, CS:GO och om det var DOTA2 eller något Left 4 Dead. I övrigt är det i regel sämre prestanda och andra problem men det brukar de mer entusiastiska heller inte nämna. Hade Linux varit så mycket bättre för spel som exempelvis just exemplet CS:GO så hade vi ju sett hela esport-världen börja köra Linux och sedan hade det kanske tagit fart.

Sedan all övrig mjukvara som inte finns eller fungerar vettigt. Ju mer, låt oss återigen säga, entusiastiska användarna har lättare att släppa på mjukvara de egentligen behöver och antingen försöker övertala sig själv och andra att något annat som möjligen motsvarar på någon punkt skulle vara en bra ersättare. Eller lägger ner massor av tid för att få basic-grejer i Windows eller för den delen Mac OS att fungera. Det fungerar för er? Bra. Men man måste inse att för de flesta fungerar det inte lika bra.

Låter mer som att din speldator har problem du behöver se över, Windows 10 fungerar riktigt stabilt på bra hårdvara. Blåskärmar i nyare Windows är ovanligt.

För övrigt gammal Linux-användare. Fanns inte så mycket mer än typ TuxRacer vid den tidpunkten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte poängen då spel på Linux funkar betydligt sämre än på Windows. Tyvärr har det länge varit så på Linux-sidan att folk blir exalterade bara av att saker funkar. Datorn bootar? Wow, så jäkla bra! Det finns fungerande drivrutiner till hårdvaran? Linux är bäst! Flertalet Steam-spel går att köra via ett kompatibilitetslager som ger 80-90% av prestandan i Windows? Linux kommer ta över skrivbordet!

Typ så. Det är väl kul att det funkar men det är en lång väg kvar innan det faktiskt är bra.

Upplever man inga problem med hur Windows fungerar och spelar mycket finns möjligen inte så stor anledning att överväga att köra Linux. (Disco funkar fint med Proton. 100% skulle jag säga)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter mer som att din speldator har problem du behöver se över, Windows 10 fungerar riktigt stabilt på bra hårdvara. Blåskärmar i nyare Windows är ovanligt.

Tänkte just skriva detsamma. Blåskärmar och andra stabilitetsproblem är inte normalt för Windows och har inte varit det på väldigt länge. Det är något som behöver felsökas.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Upplever man inga problem med hur Windows fungerar och spelar mycket finns möjligen inte så stor anledning att överväga att köra Linux. (Disco funkar fint med Proton. 100% skulle jag säga)

Jag har faktiskt kört just Disco på Linux. Det funkade bra.

Permalänk
Medlem

GO Linux!

Permalänk
Medlem

Labbat endel med Linux det senaste för att gå över helt från Windows men lyckas inte komma heeela vägen fram tyvärr. Men snart så Go linux!

Permalänk
Medlem

"Tycker du att Linux är en fullgod spelplattform?"

Sett från mitt perspektiv, så är den i princip identisk som spelplattform med windows. Alla (windows-exklusiva) spel jag har installerat de senaste 2 åren har bara varit att installera & spela. Det har innefattat såväl ett dussin eller fler stor aaa-titlar samt en mängd av mer obskyra indie-spel.

I dagsläget är det en såpass tillförlitlig spelplattform att jag törs "köpa grisen i säcken" utan oro, och inhandla windows-exklusiva "early access" spel utan att ens bry mig om att testa dom innan det är dags för release. (vilket ju betyder att refund blir svårt om inte omöjligt)

Dock, bör tilläggas att jag inte spelar multiplayer-spel, sport-spel, titlar som behöver anti-cheat system och dylikt. Jag har fått intrycket att det är just där skon fortfarande klämmer med funktionaliteten.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon5930:

Finns väl typ bara två spel som fungerar bättre i Linux än i Windows, CS:GO och om det var DOTA2 eller något Left 4 Dead. I övrigt är det i regel sämre prestanda och andra problem men det brukar de mer entusiastiska heller inte nämna. Hade Linux varit så mycket bättre för spel som exempelvis just exemplet CS:GO så hade vi ju sett hela esport-världen börja köra Linux och sedan hade det kanske tagit fart.

Sedan all övrig mjukvara som inte finns eller fungerar vettigt. Ju mer, låt oss återigen säga, entusiastiska användarna har lättare att släppa på mjukvara de egentligen behöver och antingen försöker övertala sig själv och andra att något annat som möjligen motsvarar på någon punkt skulle vara en bra ersättare. Eller lägger ner massor av tid för att få basic-grejer i Windows eller för den delen Mac OS att fungera. Det fungerar för er? Bra. Men man måste inse att för de flesta fungerar det inte lika bra.

Låter mer som att din speldator har problem du behöver se över, Windows 10 fungerar riktigt stabilt på bra hårdvara. Blåskärmar i nyare Windows är ovanligt.

För övrigt gammal Linux-användare. Fanns inte så mycket mer än typ TuxRacer vid den tidpunkten dock.

Här har du svaret.

Det är entusiaster som gärna "pratar upp" Linux och hur enkelt det är, när det i själva verket är år av tidigare erfarenhet som gjorde att de bockade i "enable proton"-rutan i steam.

När en vanlig människa ska köra linux och för första gången kopplar in en till skärm och ska spela, eller installerar på en laptop och sleepläget inte funkar, eller att batteritiden blir horribel, eller att nvidia-drivare fungerar dåligt. Eller att.... Ja det är helt enkelt för mycket saker som inte funkar direkt ur lådan.

Jag tror det är en åldersgrej; vi som är lite äldre orkar inte längre sitta och "hålla på" med ett OS för att det ska lira. Jag testade MacOS för första gången, och jag kom överens med det efter bara några arbetsdagar.

Linux har jag på skoj i en virtuell maskin eller på en separat SSD, men aldrig riktigt fått att funka så bra som Apple och Microsoft har. Men Apple och Microsoft har ju miljarder dollar i R&D bakom sig, och dedikerade UX-team, dedikerade integreringsteam etc. Det saknar i mångt och mycket Linux

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänkte just skriva detsamma. Blåskärmar och andra stabilitetsproblem är inte normalt för Windows och har inte varit det på väldigt länge. Det är något som behöver felsökas.

Jag har faktiskt kört just Disco på Linux. Det funkade bra.

Blåskärmar och stabilitetsproblem är inte det enda som får folk att inte tycka om Windows, finns en hel del problem som är den avsiktliga funktionen direkt från installation.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att några av mina favorit spel inte fungerar på Linux. Kanske går att lösa på något vis men är allt för bekväm av mej numera. Använde själv operativsystemet ganska mycket för typ 10 år sedan och tyckte verkligen om de.

Får se i framtiden när windows 11 rullar ut och ifall Valve löser kompatibiliteten som många här säger att dom jobbar med. Då kanske man flyttar för gott