Permalänk
Medlem

Terminalglasögon för gaming

Medelåldern är jobbig för ögonen, fienderna är suddiga på skärmen. Nya glasögon är inte lösning då progressiva inte blir bra... (Har vanliga enkelslipade för närsynthet nu) Man får ju gratis terminalglasögon för att få skarp bild när man sitter framför datorn på jobbet. Låter.som en perfekt lösning! Är det någon som använder terminalglasögon för gaming och i så fall. Hur funkar det?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Funkar utmärkt! Kör med terminalglasögon från min arbetsgivare.

Sen blir jag ju knappast bättre av dom men slipper huvudvärken och får skarpare bild 😀

Permalänk
Skrivet av lindespang:

Funkar utmärkt! Kör med terminalglasögon från min arbetsgivare.

Sen blir jag ju knappast bättre av dom men slipper huvudvärken och får skarpare bild 😀

Samma för mig. Terminalglasögon är super men snabba gamingfingrar strök med för 15 år sen.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Kör också terminalglas via jobbet(sitter o knackar kod om dagarna). Kan bara ge en varm rekommendation. Skarp bild utan att behöva sitta och anstränga sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vad skiljer sig i glaset? Är det blåfilter?
Är det ca samma som att köpa glasögonen Gunnar, fast slipade?

https://www.inet.se/tillverkare/543/gunnar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör också med terminalglasögon och det funkar perfekt när jag sitter på det avstånd dom är designade för.
Fick välja avstånd hos optikern och tog 70cm.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Meningen med terminalglasögon är att ändra avståndet till det som ögat har i fokus, när ögat är avslappnat.

Ex (påhittade siffror):
Ögats fokus ligger 2m bort när ögat är avslappnat. Med terminalglasögon hamnar fokus 50cm bort och ögat är fortfarande avslappnat trotts att man tittar på en skärm som står nära.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad skiljer sig i glaset? Är det blåfilter?
Är det ca samma som att köpa glasögonen Gunnar, fast slipade?

https://www.inet.se/tillverkare/543/gunnar

Ingen aning, jag har inte glasögon vanligtvis. Har för mig att det är något antireflex grej eller något men vet inte säkert.

Permalänk
Medlem

Innan använde jag proggresiva och fick bra träning i nacken pga alla rörelser hela tiden.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en par "Gunnar" du skulle få ta över

https://www.withourbest.com/gunnar-glasses-computer-eyewear/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad skiljer sig i glaset? Är det blåfilter?

Det enda speciella med "terminalglasögon" är att de är slipade för att matcha avståndet till en bildskärm. Termen är vid det här laget lite ålderstigen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ni har övertygat mig...nu blir det att kräva en rekvisition och skaffa terminalglasögon!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pi:

Tack för alla svar, ni har övertygat mig...nu blir det att kräva en rekvisition och skaffa terminalglasögon!

Orkar man inte vänta funkar det även att välja ett par från ICA:s glasögonställ, välj en av de dyrare varianterna och välj styrka med hjälp av innehållsförteckningen från en Spendrups lättöl med utsträcka armar dvs 70 cm. Jag kör med de som saknar båge undertill för att slippa det "svarta strecket" på undersidan.

Permalänk
Medlem

Hej, optiker här!

Terminalglasögon är ett samlingsbegrepp som i praktiken innebär ett par glasögon som är optimerade för skärmavstånd. Vilken typ av glas, styrka och slipning är individuellt anpassat efter varje person (en ekonom som bara stirrar på Excel hela dagarna har andra krav än en butikssäljare som har andra krav än en terapeut - osv) men beror framför allt på vilket/vilka arbetsavstånd som är aktuella och personens ålder. Målet är klar, avslappnad syn och ergonomisk kroppshållning.

I princip alla människor tycker att det känns skönare med +0,50D framför ögonen vid skärmarbete och ibland är det också motiverat att ordinera detta hos en yngre person (<35) om man finner ett behov. Hos medelålders ögon och äldre ökar den siffran eftersom ögonen själva inte längre har spänst nog att addera den styrkan. Detta märks först som obehag/trötthet och senare som oförmåga att få en klar bild. Räds icke, så är det för alla människor någonsin

Blåljusfilter är populärt i branschen men det finns så vitt jag vet inga faktiska vetenskapliga belägg för att det är medicinskt motiverat eller gynnsamt. Däremot tycker många att det känns behagligt.

Jobbar du en timme eller längre vid en dator om dagen har du lagstadgad rätt till terminalglasögon om behov konstaterats av optiker. Den synundersökningen skall arbetsgivaren också stå för och väldigt, väldigt många arbetsplatser idag har någon form av avtal om detta med en optiker. Bara att prata med närmsta chef.

Till sist, och det var hemskt vad långt det blev - tänk på att det är arbetsgivaren som äger terminalglasögonen, inte du. Det är enklare och tydligare att ha ett par egna som används hemma på kammaren.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Köpte i somras ett par glasögon slipade för, med mitt synfel, ca 60 cm avstånd som jag använder när jag kör racingsim. Progressiva fungerade inte alls bra, varken till skärm eller i VR, och med dessa glasögon kan jag obehindrat se allt jag behöver på och bredvid banan. Enbart det har gjort att jag kör bättre och har en mycket bättre närvarokänsla för andra i racen. Helt klart värt investeringen, även fast jag tyvärr fått betala själv då jag inte har ett sådant jobb att arbetsgivaren erbjuder mig sådant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För hilvete, ge mig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Hej, optiker här!

Terminalglasögon är ett samlingsbegrepp som i praktiken innebär ett par glasögon som är optimerade för skärmavstånd. Vilken typ av glas, styrka och slipning är individuellt anpassat efter varje person (en ekonom som bara stirrar på Excel hela dagarna har andra krav än en butikssäljare som har andra krav än en terapeut - osv) men beror framför allt på vilket/vilka arbetsavstånd som är aktuella och personens ålder. Målet är klar, avslappnad syn och ergonomisk kroppshållning.

I princip alla människor tycker att det känns skönare med +0,50D framför ögonen vid skärmarbete och ibland är det också motiverat att ordinera detta hos en yngre person (<35) om man finner ett behov. Hos medelålders ögon och äldre ökar den siffran eftersom ögonen själva inte längre har spänst nog att addera den styrkan. Detta märks först som obehag/trötthet och senare som oförmåga att få en klar bild. Räds icke, så är det för alla människor någonsin

Blåljusfilter är populärt i branschen men det finns så vitt jag vet inga faktiska vetenskapliga belägg för att det är medicinskt motiverat eller gynnsamt. Däremot tycker många att det känns behagligt.

Jobbar du en timme eller längre vid en dator om dagen har du lagstadgad rätt till terminalglasögon om behov konstaterats av optiker. Den synundersökningen skall arbetsgivaren också stå för och väldigt, väldigt många arbetsplatser idag har någon form av avtal om detta med en optiker. Bara att prata med närmsta chef.

Till sist, och det var hemskt vad långt det blev - tänk på att det är arbetsgivaren som äger terminalglasögonen, inte du. Det är enklare och tydligare att ha ett par egna som används hemma på kammaren.

Tack så jättemycket för detta svar 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag var precis hos optikern för nya bågar och glas till både vardagsglasögon och solglasögon. Frågade även efter terminalglasögon men tydligen var det inte något som jag behövde.

Är 31 år och min syn hade förbättrats sedan förra gången jag fixade glasögon, så gick från -2 till -1 på båda ögonen. Det förvånade både mig och optikern då med ålder kommer oftast sämre syn. Speciellt då jag tittar på en skärm många timmar per dag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag var precis hos optikern för nya bågar och glas till både vardagsglasögon och solglasögon. Frågade även efter terminalglasögon men tydligen var det inte något som jag behövde.

Är 31 år och min syn hade förbättrats sedan förra gången jag fixade glasögon, så gick från -2 till -1 på båda ögonen. Det förvånade både mig och optikern då med ålder kommer oftast sämre syn. Speciellt då jag tittar på en skärm många timmar per dag.

Sweclockers överklockar våra ögon

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sweclockers överklockar våra ögon

Hahaha 🤣 Ja, det måste vara det, 100%!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Medelåldern är jobbig för ögonen, fienderna är suddiga på skärmen. Nya glasögon är inte lösning då progressiva inte blir bra... (Har vanliga enkelslipade för närsynthet nu) Man får ju gratis terminalglasögon för att få skarp bild när man sitter framför datorn på jobbet. Låter.som en perfekt lösning! Är det någon som använder terminalglasögon för gaming och i så fall. Hur funkar det?

Såg ingen som påpekat det åt dig, så här kommer det: Terminalglasögon gör inte bilden skarp. Alls. Det enda som terminalglasögon gör är att de flyttar focusavståndet från de vanliga ~80cm och lurar ögat att skärmen är 3 meter bort. För att hålla fokus på 80cm's håll måste ögats muskler jobba, 3 meter bort, är viloläget.

Så, alla kan köra terminalglas, har inget med synfel att göra - Går säkert att kombinera någon form av slipning med terminalglas.

Terminalglas för gaming är "onödigt" om du inte sitter 8 timmar om dagen, men om du jobbar vid skärm även på jobbet, ja då kommer det ju bli finemang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Meningen med terminalglasögon är att ändra avståndet till det som ögat har i fokus, när ögat är avslappnat.

Ex (påhittade siffror):
Ögats fokus ligger 2m bort när ögat är avslappnat. Med terminalglasögon hamnar fokus 50cm bort och ögat är fortfarande avslappnat trotts att man tittar på en skärm som står nära.

Vad jag förstår ligger också fokuspunkten lite nedanför vad som är normalt (som är rakt framför pupillen) då skärmen sällan är rakt framför utan något nedanför. Jag har precis beställt ett par tillsammans med nya vanliga glasögon, så får se om de funkar bra. Hade tidigare terminalglasögon ett par år innan jag fick skaffa vanliga glasögon men när jag väl hade mina vanliga så kändes inte terminalglasögonen så bra längre då de inte hanterade mitt synfel, så nu har jag inte använt de på ett antal år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Jag var precis hos optikern för nya bågar och glas till både vardagsglasögon och solglasögon. Frågade även efter terminalglasögon men tydligen var det inte något som jag behövde.

Är 31 år och min syn hade förbättrats sedan förra gången jag fixade glasögon, så gick från -2 till -1 på båda ögonen. Det förvånade både mig och optikern då med ålder kommer oftast sämre syn. Speciellt då jag tittar på en skärm många timmar per dag.

Det är ju en ganska stor skillnad, men annars känns det inte omöjligt att man har lite olika dagsform när man gör synundersökningen liksom. Mina ögon blir exempelvis tröttare på kvällen (mycket svårare att läsa liten text på teven exempelvis, och ögonen blir lätt irriterade) så hade jag gjort undersökningen då hade det sett ut som om jag hade riktigt dålig syn, men på morgonen är ju ögonen utvilade och fräscha liksom.

Permalänk
Medlem

Kör med rums progressiva. Du kanske inte sitter på samma ställe dvs samma dator hela dagarna. I jobbet har jag en stationär och en bärbar. Du tittar på mobilen, klockan, tidningen eller läser på innehållsförteckningen på "ölburken". Då blir det jobbigt om du ställt in glasen på 70 cm. Nu ser jag bra på allt som finns i min närhet men de funkar inte att titta på tv, längre avstånd än två meter eller köra bil. Då blir allt oskarpt. Är inne på glasögon nr två och har inte valt terminalglasögon av den anledningen. Sjukt nöjd.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad skiljer sig i glaset? Är det blåfilter?
Är det ca samma som att köpa glasögonen Gunnar, fast slipade?

https://www.inet.se/tillverkare/543/gunnar

Orkar inte skrolla och se om någon svarat

Jag fick välja om jag ville ha blåfilter nu senast jag plockade ut, vet inte riktigt varför man inte vill ha det vid datapatan.
Jag har ingen koll på om det var blåfilter på dom innan, så långt sträcker sig inte minnet.

För mig fungerar det fint att använda, oavsett vad jag gör på datorn. Det knöliga är att veta vart jag la dom senast.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Såg ingen som påpekat det åt dig, så här kommer det: Terminalglasögon gör inte bilden skarp. Alls. Det enda som terminalglasögon gör är att de flyttar focusavståndet från de vanliga ~80cm och lurar ögat att skärmen är 3 meter bort. För att hålla fokus på 80cm's håll måste ögats muskler jobba, 3 meter bort, är viloläget.

Så, alla kan köra terminalglas, har inget med synfel att göra - Går säkert att kombinera någon form av slipning med terminalglas.

Terminalglas för gaming är "onödigt" om du inte sitter 8 timmar om dagen, men om du jobbar vid skärm även på jobbet, ja då kommer det ju bli finemang.

Hmmm okej, kanske skaffar ett par ändå för att testa. Sitter oftast inte mer än 2 h åt gången...tack för att du dämpade mina förväntningar. 🤗

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Kör med rums progressiva. Du kanske inte sitter på samma ställe dvs samma dator hela dagarna. I jobbet har jag en stationär och en bärbar. Du tittar på mobilen, klockan, tidningen eller läser på innehållsförteckningen på "ölburken". Då blir det jobbigt om du ställt in glasen på 70 cm. Nu ser jag bra på allt som finns i min närhet men de funkar inte att titta på tv, längre avstånd än två meter eller köra bil. Då blir allt oskarpt. Är inne på glasögon nr två och har inte valt terminalglasögon av den anledningen. Sjukt nöjd.

Låter som mitt liv. Rums progressiva? Aldrig hört...kollar upp.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hej, optikern är vaken igen

Tänkte klargöra några saker som dykt upp i tråden, framförallt eftersom det är flera käpphästar jag har på jobbet och pratar mycket om där. Jag försöker inte rätta någon!

Först: synskärpa och synfel är olika saker!

Synskärpa = hur skarp är bilden? Ju mer välmående öga och tur med generna man har desto skarpare avbildning av världen får en.

Synfel = bilden hamnar på fel ställe. Idealiskt skall avbildningen av världen fokuseras på näthinnan (retina), vilken är ögats "ljussensor". Gör den det är du rättsynt och har inget synfel. Hamnar bilden framför är ögat närsynt och ser dåligt på nära håll; hamnar bilden bakom näthinnan är ögat översynt och ser sämre på nära håll.

Närsynthet korrigeras med minusstyrka som sprider ljusknippet och flyttar bilden bakåt i ögat; översynthet korrigeras med plusstyrka som flyttar bilden framåt.

Utöver detta finns begreppet ålderssynthet, vilket inte är ett synfel utan en förändring av en funktion i ögat. Med hjälp av muskler inne i ögat kan vi ändra tjockleken och därmed öka styrkan hos den elastiska linsen som sitter strax innanför pupillen: detta kallas ackommodation och något som är reflexstyrt för att ge oss en skarp bild på kort avstånd. Varför? För att bilden av saker på nära avstånd landar längre bak i ögat än saker på långt avstånd. Ökas styrkan i ögat flyttas bilden fram till näthinnan och bilden blir skarp.

Ålderssynthet kallas det när linsen börjar tappa sin elasticitet. Effekten blir först att det är mer ansträngande att se tydligt på nära håll, och så småningom inte längre möjligt alls när linsen inte längre kan påverkas (jag utgår här ifrån ett i övrigt rättsynt öga).

Den skarpögde har redan sett kopplingen mellan ackommodation och översynthet - jepp, det går utmärkt att ackommodera bort en hel del översynthet och få fin synskärpa trots sitt synfel. Det är bara inte särskilt behagligt och kan ge upphov till alla möjliga besvär med trötthet, huvudvärk, yrsel, intermittent dimsyn och så vidare.

Det närsynta ögat ser däremot bra på nära håll från början, eftersom bilden i viloläge hamnar framför näthinnan och vid syn på nära håll närmar sig näthinnan då den bilden alltså hamnar längre bak i ögat. Fiffigt på äldre dar!

Generellt sett har synskärpan inget med synfelet att göra. Som optiker är jag framförallt intresserad av den bästa synskärpan med den behagligaste korrektionen.

(och astigmatism/"brytningsfel" då? kortfattat innebär det att ljuset fokuseras skevt/oskarpt, utöver eventuellt annat synfel)

Skrivet av aMp:

Är 31 år och min syn hade förbättrats sedan förra gången jag fixade glasögon, så gick från -2 till -1 på båda ögonen. Det förvånade både mig och optikern då med ålder kommer oftast sämre syn. Speciellt då jag tittar på en skärm många timmar per dag.

Se ovan re: syn och synfel - du ser säkert precis lika bra idag som tidigare, men ditt synfel har ändrats

Rent generellt så kan en säga att ögonen börjar tappa styrka vid en viss punkt, oftast i samband med att ålderssyntheten börjar sätta in vid 40-ish. I glasögonstyrka innebär detta att man behöver "mer plus" - för en närsynt, svagare glasögon. Eftersom du är så ung skulle jag utifrån ovanstående misstänka en kombination av möjlig överkorrigering (för starka glasögon) tidigare och lite äldre ögon än tidigare.

Sitter du och jobbar ensidigt på kort avstånd många timmar kan du absolut få en låsning i vissa ögonmuskler som ger utslag som (ökad) närsynthet vid en synundersökning, s.k. pseudomyopi. Detta är inte ovanligt, och i både kombination med och på grund av lättare åldersförändringar kanske inte ögonen orkar hålla den spänningen längre och när de släpper efter minskar synfelet. Detta är väldigt individuellt i min erfarenhet.

Skrivet av Ernesto:

Såg ingen som påpekat det åt dig, så här kommer det: Terminalglasögon gör inte bilden skarp. Alls. Det enda som terminalglasögon gör är att de flyttar focusavståndet från de vanliga ~80cm och lurar ögat att skärmen är 3 meter bort. För att hålla fokus på 80cm's håll måste ögats muskler jobba, 3 meter bort, är viloläget.

Så, alla kan köra terminalglas, har inget med synfel att göra - Går säkert att kombinera någon form av slipning med terminalglas.

Terminalglas för gaming är "onödigt" om du inte sitter 8 timmar om dagen, men om du jobbar vid skärm även på jobbet, ja då kommer det ju bli finemang.

Känner att jag behöver bemöta lite mer direkt här.

- Terminalglasögon gör absolut bilden skarpare, och utan att luras. Först tar man fram den styrka som behövs för att korrigera kunds eventuella synfel (på s.k. långt avstånd: i detta sammanhang 6+ meter, inte 3) och sedan undersöker man vilken justering som behövs utöver detta på kunds arbetsavstånd till skärm (50-80cm, men oftast runt 60-ish när folk mäter själva). Detta är den slutliga styrkan för i det här fallet ett par enkelslipade terminalglasögon. Det är inte möjligt att ordinera terminalglasögon utan att göra en fullständig synundersökning.

- Onödigt eller ej är inte något objektivt begrepp i sammanhanget. Har du besvär vid skärmen med dina vanliga vardagsglasögon föreligger ett behov och du bör 1, se över den allmänna ergonomiska situationen och 2, konsultera en optiker.

Skrivet av snajk:

Vad jag förstår ligger också fokuspunkten lite nedanför vad som är normalt (som är rakt framför pupillen) då skärmen sällan är rakt framför utan något nedanför. Jag har precis beställt ett par tillsammans med nya vanliga glasögon, så får se om de funkar bra. Hade tidigare terminalglasögon ett par år innan jag fick skaffa vanliga glasögon men när jag väl hade mina vanliga så kändes inte terminalglasögonen så bra längre då de inte hanterade mitt synfel, så nu har jag inte använt de på ett antal år.

Fokuspunkten är alltid på samma plats centralt i synfältet men den naturliga blickriktningen ligger absolut lite under horisonten vid en dator.

Och en annan viktig faktor dyker upp här: ögonen är inte statiska! De ändrar sig genom hela livet - skitfort som spädbarn, fort som barn (vi föds oftast översynta) och sedan rätt så lite efter 20-25 fram tills 40-45 då det brakar loss igen

(grovt generaliserat, men ögonen följer ett hyfsat förutsägbart mönster genom livet)

Skrivet av snajk:

Det är ju en ganska stor skillnad, men annars känns det inte omöjligt att man har lite olika dagsform när man gör synundersökningen liksom. Mina ögon blir exempelvis tröttare på kvällen (mycket svårare att läsa liten text på teven exempelvis, och ögonen blir lätt irriterade) så hade jag gjort undersökningen då hade det sett ut som om jag hade riktigt dålig syn, men på morgonen är ju ögonen utvilade och fräscha liksom.

Trötta ögon kan definitivt ge sämre synskärpa. Trötta ögon är också ofta ett tecken på ett synfel som kan korrigeras och ge bättre komfort hela dagen!

Skrivet av NightFred:

Kör med rums progressiva. Du kanske inte sitter på samma ställe dvs samma dator hela dagarna. I jobbet har jag en stationär och en bärbar. Du tittar på mobilen, klockan, tidningen eller läser på innehållsförteckningen på "ölburken". Då blir det jobbigt om du ställt in glasen på 70 cm. Nu ser jag bra på allt som finns i min närhet men de funkar inte att titta på tv, längre avstånd än två meter eller köra bil. Då blir allt oskarpt. Är inne på glasögon nr två och har inte valt terminalglasögon av den anledningen. Sjukt nöjd.

Rumsprogressiva är skitbra! I vissa fall nästan lite för bra när det gäller prestanda, beroende på omständigheterna - inte helt ovanligt att vissa kan använda sina rumsproggar hela dagen i alla sammanhang, och då har plötsligt arbetsgivaren betalat någons privata glasögon!

Låter som att du klarar dig bra med dina egna glasögon, och gott så

Skrivet av Erooo:

Orkar inte skrolla och se om någon svarat

Jag fick välja om jag ville ha blåfilter nu senast jag plockade ut, vet inte riktigt varför man inte vill ha det vid datapatan.
Jag har ingen koll på om det var blåfilter på dom innan, så långt sträcker sig inte minnet.

För mig fungerar det fint att använda, oavsett vad jag gör på datorn. Det knöliga är att veta vart jag la dom senast.

Förenklat kan man säga att blåfilter minskar intensiteten på ljuset från skärmar genom att just filtrera bort vissa delar av det blå ljusspektrumet. Som nämnts tidigare, förmodligen begränsad medicinsk nytta och förmodligen inget man alls skall ge till små barn vars ögon fortfarande utvecklas, men ofta väldigt behagligt för vuxna kontorsslavar.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Såg ingen som påpekat det åt dig, så här kommer det: Terminalglasögon gör inte bilden skarp. Alls. Det enda som terminalglasögon gör är att de flyttar focusavståndet från de vanliga ~80cm och lurar ögat att skärmen är 3 meter bort. För att hålla fokus på 80cm's håll måste ögats muskler jobba, 3 meter bort, är viloläget.

Så, alla kan köra terminalglas, har inget med synfel att göra - Går säkert att kombinera någon form av slipning med terminalglas.

Terminalglas för gaming är "onödigt" om du inte sitter 8 timmar om dagen, men om du jobbar vid skärm även på jobbet, ja då kommer det ju bli finemang.

Det stämmer att den inte gör bilden skarpare än vanliga glasögon. Men många är nog i samma sits som jag var dvs att man i vardagliga livet inte märker att man har synfel men fick reda på synundersökningen i samband med mina terminalglasögon att det var tillräckligt dåligt för att få problem som huvudvärk & trötthet om man sitter mycket vid datorn.

Så nu har jag terminalglasögon som också korrigerar synfel alltid när jag sitter vid datorn men klarar mig bra annars utan glasögon.